Gå til innhold

Førerkort i voksen alder

Navne Løs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok lappen da jeg var 40. Brukte ca 6 mnd og 50.000. Hadde aldri kjørt før og øvekjørte ikke privat.  Klarte teorien og oppkjøringa på 1 forsøk. Var skikkelig krise til å kjøre i begynnelsen at jeg var på nippet til å gi opp men hjalp å bytte lærer. Lykke til!

Anonymkode: 98ccf...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Har oppkjøring neste uke. Hadde første kjøretimen i november, trengte bare fire kjøretimer fordi jeg har øvelseskjørt såpass mye. Usikker på hvor mye jeg har brukt, men ca 20.000 med bøkene. Det vanskeligste er teorien. Har lest og lest og lest non-stop og tatt tester på nett og brukt arbeidsboka, sto såvidt på teorien fordi matteoppgavene er så vanskelige.

Anonymkode: 80e3c...cbe

Unnskyld men...»matteoppgaver»? 

Har jeg aldri sett. 

Har hatt førerkort i 27 år.

Anonymkode: afa0c...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri sett. 

Har nok skjedd litt med teoriprøven siden den tid. Husker jeg fikk spørsmål om å regne ut bremselengde, men akkurat det er ikke vanskelig matte. Synes matten man øver på til teoriprøven ikke er på en høyt nivå, sikkert på ungdomsskolenivå. 

Anonymkode: 76103...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg et "hårete" mål om å ha lappen innen Sankthans. I januar var ikke det målet lenger spesielt hårete, da ble målet "før påske", men kø på trafikkstasjonen gjorde at jeg fikk den like over påske.

Startet helt i slutten av november i 2015 og stod med glans på oppkjøringen i april 2016. Da hadde jeg også en måned eller så opphold mellom langkjøring i februar, og to kjøretimer før oppkjøring for å bli vant til kjørelærerens nye bil.

Hadde i gjennomsnitt en kjøretime i uka frem til februar. Tok alle obligatoriske timer så snart kjørelæreren satte meg opp på dem, brukte teoritentamen.no i to måneder og bestod teorien på første forsøk i januar.

Kjøpte ingen pakke, tok bare timer og oblig når det falt seg naturlig. Siden jeg var godt over tredve da jeg startet, slapp jeg unna uten grunnkurs, og hadde bare to "teoretiske" kurs hvorav det ene var kurset før vi dro ut på mørkekjøring, og det andre var førstehjelpa.

Jeg øvelseskjørte ikke privat i det hele tatt etter at jeg startet på kjøreskolen fordi vi fikk ny bil med automatgir og jeg kjørte opp med manuell.

Landet på like under 30 000 totalt inkludert leie av bil til oppkjøring og alt samma.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte da jeg var 29, ble ferdig da jeg var 32. Og har betalt kjempemye for det. Har slitt med stressmestring, og har ikke hatt noen andre å kjøre med. Hadde jeg hatt det hadde jeg sikkert fått det tidligere.

Anonymkode: 38f92...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte 50000 og 6 mnd.

hadde en operasjon som satte meg ut i en mnd, strøk på første teoriprøva og så måtte jeg vente 7 uker på oppkjøringa.

var 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2018 at 10:03 PM, AnonymBruker said:

Har jeg aldri sett. 

Regne ut bremselengder på forskjellig føre, stopplengder, reaksjonstider, hvor langt du kjører på x antall minutter og sekunder om du kjører så og så mange km/t, hvor mange minutter du sparer på å kjøre i x km/t vs y km/t, du må kunne beregning av last, osv. Det er en god del matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min fortalte meg at det er veldig vanelig i dag å ta lappen på bare automat bil først. Da blir det som oftest billigere og raskere fordi det er lettere å lære trafikkbildet og kontroll på bilen hvis du ikke trenger å tenke på giring etc. Du kan dermed lett ta oppkjøring med gir etter det og det blir ikke dyrere enn å ta lappen med vanlig gir i utgangspunktet fordi de som gjør dette generellt bruker mye kortere tid. Gjorde ikke dette selv, men det kan jo gjøre det enklere for deg:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 2 måneder og 21.700,-

Dog var jeg 21 da, men ja. Tviler på det blir noe dyrere eller lenger om jeg hadde vært eldre liksom haha. 

Endret av Bambi1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg begynte 1 gang da jeg var 18 år, flyttet hjemmefra og begynte igjen da jeg var 30 år. Kjøpte en pakke til 15000 kr og sluttet nok en gang. Gikk tilbake et par år etterpå og brukte de 6 mnd jeg trengte. Strøk på første oppkjøring, var pissnervøs og tydeligvis ikke klar siden jeg strøk. 3 mnd gikk og jeg bestod med glans. Kostet meg 30000 kr totalt siden jeg øvelseskjørte 6 ganger uten kjørelærer. 

Anonymkode: b39b8...684

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 26. Begynte i februar og var ferdig i mai. Hadde ikke øvelseskjørt før og hadde ingen å øve med mellom kjøretimene. Brukte vel ca 30.000.

Anonymkode: 5af07...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lappen for akkurat én måned siden. Brukte ca 9 mnd. Var noe ventetid (både fra kjørelærer og meg selv) + ferier midt i dette. Hadde aldri kjørt bil når jeg startet, og kjørte bare med kjørelærer gjennom hele prosessen. Betalte totalt 50.000. Strøk to ganger på oppkjøring, kunne ha spart meg 6.000 på dette. :dry: Er i midten av 20-årene. 

Anonymkode: 6ee3a...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe forskjell på å ta den som 18 åring eller 30? Jeg tok den da jeg var 18 (blir faktisk 9 år siden i sommer!). Jeg tok den på ca 6 mnd. Og jeg hadde maaaaaange timer! Vil tro det er mulig å ha mindre timer enn det, men finnes jo et minimums timer pga. alle greiene du må gjennom. 

Anonymkode: c844c...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noe forskjell på å ta den som 18 åring eller 30? Jeg tok den da jeg var 18 (blir faktisk 9 år siden i sommer!). Jeg tok den på ca 6 mnd. Og jeg hadde maaaaaange timer! Vil tro det er mulig å ha mindre timer enn det, men finnes jo et minimums timer pga. alle greiene du må gjennom. 

Anonymkode: c844c...5e0

Jo eldre man er (innenfor rimelighetens grenser) jo lettere er det jo, fordi voksne hjerner er mere utviklet. Vi tar til oss informasjon anderledes og behandler informasjonen anderledes, vi jobber anderledes. Og i tillegg så er det for mange voksne litt mere seriøst, så vi tar det mere seriøst. Det er ikke bare vårt liv som blir enklere, mange av oss har barn, vi er avhengige av jobb, og å komme oss til jobb. Jeg tok førerkortet i fjor da jeg var 34, fordi jeg fikk drømmejobben et sted med dårlig kollektivtilbud, og læreren min fortalte at utrolig mange elever gidder ikke engang å kjøpe boka og sette seg ned og studere. De tar noen tester på nett, og så melder de seg opp til teoriprøve etter teoriprøve og gjetter til de klarer det. Og elever som gjør det sånn, er elever som ikke betaler selv og som ikke tar det seriøst nok. Betaler du selv, og du er seriøs, så leser du ordentlig, fordi teoriprøven er dyr!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 7.10, Wonders skrev:

Er ikke ferdig, har så liten tid. Og ingnen å øve med på privaten.

Hatt 15 timer med kjørelærer, førstehjelpskurs og mørkekjøring.

Fant fort ut at ingen av pakkene dems på pris passet meg. Jeg er oppi 3 år siden jeg startet. Det er sikkert i overkant lang tid, men for meg som ikke har tid egentlig, så går det bra. 

Høres ut som sløsing. Å kjøre fem kjøretimer i året er som å trene femtimer i året. Man blir jo ikke i bedre form av det.

På 10.1.2018 den 8.57, Navne Løs skrev:

Jeg vil prøve å få lappen ila våren, bli ferdig til juni (pga jobb).

Er det realistisk?

Ta teorien asap. Det er ventetid på oppkjøring i store deler av landet og spesielt om sommeren. 

Hvor lang tid det tar er det umulig å forutsi. Noen klarer det på 3 uker og nesten bare det obligatoriske.

På 10.1.2018 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Har oppkjøring neste uke. Hadde første kjøretimen i november, trengte bare fire kjøretimer fordi jeg har øvelseskjørt såpass mye. Usikker på hvor mye jeg har brukt, men ca 20.000 med bøkene. Det vanskeligste er teorien. Har lest og lest og lest non-stop og tatt tester på nett og brukt arbeidsboka, sto såvidt på teorien fordi matteoppgavene er så vanskelige.

Fire kjøretimer? Det er jo 19 obligatoriske timer... Dessuten er trinnvurderingene ofte satt sammen med normale timer og i noen distrikter kjører man til og fra banen. 

Slike sammenligninger fungerer ikke hvis man ikke tar med alt.

Bare logg inn på tabselev.no så får du se hva du har brukt og korrekt timetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 8.2.2018 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Jo eldre man er (innenfor rimelighetens grenser) jo lettere er det jo, fordi voksne hjerner er mere utviklet. Vi tar til oss informasjon anderledes og behandler informasjonen anderledes, vi jobber anderledes. Og i tillegg så er det for mange voksne litt mere seriøst, så vi tar det mere seriøst. Det er ikke bare vårt liv som blir enklere, mange av oss har barn, vi er avhengige av jobb, og å komme oss til jobb. Jeg tok førerkortet i fjor da jeg var 34, fordi jeg fikk drømmejobben et sted med dårlig kollektivtilbud, og læreren min fortalte at utrolig mange elever gidder ikke engang å kjøpe boka og sette seg ned og studere. De tar noen tester på nett, og så melder de seg opp til teoriprøve etter teoriprøve og gjetter til de klarer det. Og elever som gjør det sånn, er elever som ikke betaler selv og som ikke tar det seriøst nok. Betaler du selv, og du er seriøs, så leser du ordentlig, fordi teoriprøven er dyr!

Det er helt klart lettere å undervise noen i midten av 20-årene enn en 16-åring. Men når man nermer seg slutten av tredveårene endrer det seg igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, abrasiveRefraction said:

Høres ut som sløsing. Å kjøre fem kjøretimer i året er som å trene femtimer i året. Man blir jo ikke i bedre form av det.

Ta teorien asap. Det er ventetid på oppkjøring i store deler av landet og spesielt om sommeren. 

Hvor lang tid det tar er det umulig å forutsi. Noen klarer det på 3 uker og nesten bare det obligatoriske.

Fire kjøretimer? Det er jo 19 obligatoriske timer... Dessuten er trinnvurderingene ofte satt sammen med normale timer og i noen distrikter kjører man til og fra banen. 

Slike sammenligninger fungerer ikke hvis man ikke tar med alt.

Bare logg inn på tabselev.no så får du se hva du har brukt og korrekt timetall.

4 ordinære kjøretimer, som i 4 omganger med ordinære kjøretimer, ikke inkludert trinnvurderingene. Så hadde det vært enkelttimer, så hadde jeg hatt 8 enkelttimer, så trinnvurderingene, langkjøring, mørkekjøring og de tingene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

4 ordinære kjøretimer, som i 4 omganger med ordinære kjøretimer, ikke inkludert trinnvurderingene. Så hadde det vært enkelttimer, så hadde jeg hatt 8 enkelttimer, så trinnvurderingene, langkjøring, mørkekjøring og de tingene i tillegg.

Jeg suger i matte. 4 kjøretimer, her har de doble kjøretimer, så det vil tilsvare 16 enkelttimer. Og så alt det obligatoriske pluss trinnvurdering, utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Flere "voksne" som tar lappen nå for tiden? Jeg er 36 år nå og har begynt å ta lappen, grunnen er pga behov for kjøring i jobben min. Jeg fikk en frist på 2 måneder, noe som er umulig for min del siden jeg jobber 100% + når man får gjort det obligatoriske. Men jeg har i hvert fall begynt med å bruke teoritentamen.no og kjører hverdag med min samboer. Noen som har klart å ta lappen på veldig kort tid? 

Anonymkode: 8bdea...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...