Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Jeg ser at TS lyser fred over Børre Knudsens minne i signaturfeltet. I denne saken ville Børre trolig ha vist seg som en god kristen og overse hele greia med henvisning til å vende det annet kinn til, glede seg over den hjemvendte sønn og andre Bibelvers som omtaler raushet og medmenneskelighet. Gi og du skal få etc. Move on og gled deg over rause foreldre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utenfor all normal folkeskikk og forsyne seg av andres mat uten å kjøpe det inn igjen! Det har ikke noe mer pengene å gjøre, men hva man forventer at er på hytta! Selv på mine foreldres hytte hadde jeg aldri gjort det! Det er respektløst! Enig med en over, et par brus hadde jeg ikke tenkt på, men et halvt brett og kjøtt m.m

Det er merkelig oppførsel!

• Liker 3
Skrevet

Ja! Jeg syns du er smålig! Spar litt mer på utropstegnene og spander litt brus og juice på slektningene dine! Det er dine foreldres leilighet! De er veldig rause mennesker som låner den bort! Derfor tror dine slektninger at det er greit! For dere er en veldig raus familie! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri forsynt meg av noe som helst i ei hytte jeg lånte! Dvs, det KAN hende at jeg ville "lånt" noe dersom jeg visste at jeg kunne erstatte det før vi dro derfra (noe jeg manglet liksom), men jeg hadde aldri forsynt meg av brusbokser som sto i et rom der...

Vi har hytta til mine foreldre til fri disposisjon. Min mor sier alltid at jeg bare må ta akkurat hva jeg vil, men gjerne si fra om noe blir tomt (så hun ikke tror at hun har noe hun plutselig ikke har lenger). Det samme gjelder selvfølgelig dem! Men det forstår jeg at du mener også, men at det var disse "andre" som hadde forsynt seg...

Dersom du låser noe inn i en bod som ingen skal ha tilgang til, så er det jo ingen som vet hva som er der? Det er jo bare å gjøre det! (akkurat som jeg muligens ville gjort med personlige ting jeg ikke ville at andre skulle rote i, for eksempel). Det er muligens smålig, men hvis man har handlet inn for å ha noe så er det kjipt om det plutselig mangler halvparten... 

Lås inn, du... Det er jo ikke akkurat sånn at man trenger å annonsere at man har låst vekk ting man ikke vil at andre skal ta ;)

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Med mindre det er avtalt/sagt ifra om, så synes jeg det er noe snodig å anta at noe bare er å ta av. Og hvis jeg tar noe av noen andres mat, så kjøper jeg ny mat. Jeg trodde dette var normalen jeg :blink: 

Skrevet

Så fremt man ikke har fått vite at det bare er å forsyne seg av det som finnes så spør man om lov først, eller i allefall kjøper nytt hvis man har tatt noe, det er da normal folkeskikk. Det burde være ganske åpenbart at det ikke er dere som skal brødfø gjestene som låner ferieleiligheten. Jeg tenker at det er en ganske grei ordning at dere bare setter alt i boden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig så frekt at familie har forsynt seg? Min far eier en hytte, som jeg bruker når jeg vill. Jeg forsyner meg av akkurat det jeg vil, dersom jeg tar noe det ikke var mer igjen av. F. eks sisste sekspakning med øl (pleier å være en kasse) så sier jeg ifra. Mine tanter og mitt søskenbarn låner også hytten, men dette skjer som regel bare en gang i året. Men jeg antar de tar det som passer dem, vi er jo familie. Vi deler. Jeg besøker "ofte" tanten min i utlandet, da forsyner jeg meg med en brus, eller en is eller det som er. Så kjøper jeg inn litt mer av det samme, eller noe annet. ala når har jeg fått mat og drikke av dere, idag betaler jeg middag ute. 

Anonymkode: d2c40...b48

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Er det egentlig så frekt at familie har forsynt seg? Min far eier en hytte, som jeg bruker når jeg vill. Jeg forsyner meg av akkurat det jeg vil, dersom jeg tar noe det ikke var mer igjen av. F. eks sisste sekspakning med øl (pleier å være en kasse) så sier jeg ifra. Mine tanter og mitt søskenbarn låner også hytten, men dette skjer som regel bare en gang i året. Men jeg antar de tar det som passer dem, vi er jo familie. Vi deler. Jeg besøker "ofte" tanten min i utlandet, da forsyner jeg meg med en brus, eller en is eller det som er. Så kjøper jeg inn litt mer av det samme, eller noe annet. ala når har jeg fått mat og drikke av dere, idag betaler jeg middag ute. 

Anonymkode: d2c40...b48

Er jo ikke sikkert at alle i familien har like godt forhold til hverandre. I min familie kunne vi låne mine besteforeldres hytter og ellers hadde ett bra forhold til dem, men min tante som også lånte hyttene hadde vi ikke noe godt forhold til. 

En ting er om man tar fra andre og kjøper inn igjen når man er på butikken slik at det er riktig menge av riktig vare tilgjengelig for den som har maten sin lagret. Ganske surt å komme opp på fjellet og mangle flere ting fordi noen har forsynt seg, ikke sagt i fra eller kjøpt inn, så man må ned til sentrum for å handle (som kan være langt unna). 

• Liker 1
Skrevet

I både min familie og i mannens er det vanlig å bruke av det som er på hytten/i feriehuset. Alle setter igjen det de ikke bruker, så det blir alltid et lite lager, men ikke nødvendigvis det samme som vi satt igjen selv.

Anonymkode: 17b11...3df

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke en vanlig regel at man erstatter det man tar fra en lånt hytte? Sånn er det i vår familie, men reglene tolkes jo romslig innad i familien og det er ikke så farlig om ikke alt blir erstattet så lenge det viktigste ikke mangler (som f.eks dopapir og ved).

Men hva med å ta det opp med slektningene? Det kan jo rett og slett hende at det er en misforståelse og de tror det er greit å forsyne seg av varene.

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Anciol said:

Foreldrene mine eier 2 ferieleiligheter hvor den ene brukes av meg , min mann og våre barn! I forfjor hadde jeg vært i Sverige og handlet en del mat, brus, snop og kjøtt!

Så lar mamma slektningene sine låne leiligheten (det er greit); men når jeg kommer opp neste gang, så er en pk carpisonne borte, 1/2 brett brus, + en del kjøtt og drikke. Da har slektningene forsynt seg av mine varer! 

Så sommeren 2017  var , jeg på ny svenskehandel og handlet inn mye det samme, denne gangen låste jeg og fryste alt ned i boden som jeg og foreldrene mine har nøkkel til . 

Mannen min mener jeg er smålig som låser inn svenskevarene! MEn jeg synes det er på sin rette plass, da det er irriterende at folk bare forsyner seg med varene mine og ikke gir noe igjen!

Jeg hadde nok ikke brydd meg nevneverdig. Men kunne nok ha gjort som deg, og låst inn det jeg ønsket skulle være der til neste gang. Da får de jo ikke mulighet til å ta varer fra deg igjen. Det kan jo kanskje ha vært barn også som har forsynt seg av drikke uten å tenke seg om?

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Lou Salome said:

Ja! Jeg syns du er smålig! Spar litt mer på utropstegnene og spander litt brus og juice på slektningene dine! Det er dine foreldres leilighet! De er veldig rause mennesker som låner den bort! Derfor tror dine slektninger at det er greit! For dere er en veldig raus familie! 

Men kunne du tatt av mat i en leilighet/ hytte du lånte? For det kunne jeg aldri gjort. Selv om jeg ble fortalt at jeg kunne forsyne meg, hadde jeg vært tilbakeholden. Jeg mener det sier noe om holdningene til de som forsyner seg av andres mat uten å få grønt lys en gang. Det er langt fra en frihet jeg ville tatt selv

Anonymkode: 963e2...964

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, DonaldDuck skrev:

Jeg hadde nok ikke brydd meg nevneverdig. Men kunne nok ha gjort som deg, og låst inn det jeg ønsket skulle være der til neste gang. Da får de jo ikke mulighet til å ta varer fra deg igjen. Det kan jo kanskje ha vært barn også som har forsynt seg av drikke uten å tenke seg om?

De hadde ikke med seg barn og barnebarn den gangen tingene forsvant!!

Skrevet

Som gjest forsyner man seg ikke av noe, annet enn litt salt, olivenolje og kanskje et stearinlys. Som gjest setter man også igjen noe på hytta som viser omtanke, en flaske vin, påfyll av noe det var lite igjen av som man har benyttet (kaffe, krydder, vaskemidler mm) eller en liten takk-for lånet gave. 

Og at varene var billige er ikke relevant. Du forventer å finne de der neste gang du kommer. Så dette synes jeg du har løst på en ok måte. 

Anonymkode: 7f080...367

• Liker 1
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Til nå har fokus vært på ting som ble borte. For å ta det systematisk:

• hadde det vært noen på hytta mellom de tyvaktige gjestene og TS’ besøk
  • har TS sjekket om gjestene satte igjen noe annet da de dro? Kanskje en bittelite flaske vin eller litt hermetikk eller tørrvarer som takk.

Det er ikke rart det blir krig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kunne du tatt av mat i en leilighet/ hytte du lånte? For det kunne jeg aldri gjort. Selv om jeg ble fortalt at jeg kunne forsyne meg, hadde jeg vært tilbakeholden. Jeg mener det sier noe om holdningene til de som forsyner seg av andres mat uten å få grønt lys en gang. Det er langt fra en frihet jeg ville tatt selv

Anonymkode: 963e2...964

Vet ikke helt, jeg ville jo da i utgangspunktet fått låne en hytte gratis. Så står det brett på brett med småting der, det er jo til å drikkes? Jeg ville aldri tatt alkohol, eller mat fra fryseren, men brus det er mye av? Sukker, mel og krydder ville jeg tatt, såpe og osv, og satt igjen noe annet. De kan jo ha supplert med zalo, teposer, kaffe og dopapir som kompensasjon for den brusen? 

Anonymkode: 74e12...b72

Skrevet

6 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Til nå har fokus vært på ting som ble borte. For å ta det systematisk:

• hadde det vært noen på hytta mellom de tyvaktige gjestene og TS’ besøk
  • har TS sjekket om gjestene satte igjen noe annet da de dro? Kanskje en bittelite flaske vin eller litt hermetikk eller tørrvarer som takk.

Det er ikke rart det blir krig.

Nei !

Ja og de hadde ikke etterlatt noe bortsett fra brødsmuler på bordet og flekker på toalettet!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Anciol skrev:

Nei !

Ja og de hadde ikke etterlatt noe bortsett fra brødsmuler på bordet og flekker på toalettet!

Æsj. Høres ut som drittfolk.

Anonymkode: 9966e...da5

Skrevet

Det er jo frekt å bare forsyne seg av maten til andre, med mindre de har forstått det på foreldrene dine at det bare var å benytte seg av alt som var der. Man spør folk om man får ta av maten og drikken deres, det er bare vanlig folkeskikk.
Uansett, gjort er gjort, men dersom du ikke ønsker å oppleve det igjen, så gjør du helt rett i å låse det inne i boden. 

Nå er ikke problemstillingen relevant for min egen slekt, da vi er ytterst få og meget nære. Mannen til et av mine to søskenbarn hadde nok dirket opp boddøren, tatt seg en brus, og snappet meg "Fant brusen din!". Men hadde jeg lånt bort hytten min til venner og bekjente, så hadde jeg sagt at det var bare å forsyne seg. Men jeg hadde forventet å finne hytten i samme tilstand, ren og pen, og det er jo egentlig forventet at det er satt igjen en liten takk. Hadde de derimot forsynt seg av maten uten måtehold, forlatt hytten med matrester på kjøkkenet, avføringsflekker i toalettet, og ikke vist noe takknemlighet, så hadde jeg nok kunne funnet på å låse inn varene hvis de spurte igjen.

Anonymkode: fe647...691

Skrevet (endret)

*slettet* Feil tråd. :fnise:

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...