Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og så brukte vi denne. Den har vi ennå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært helt avhengig av det til begge våre kolikk barn som ikke tolererer å ligge på gulvet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke. Kan uansett se an behovet. Ingen grunn til å kjøpe dette før fødsel. Når de er små kan du bare legge dem på gulvet på et teppe. Vi bruker den hver eneste dag, også når vi spiser hos andre osv. Vi elsker den og har brukt den masse til begge barna. Må alltid dusje, gå på do osv mens mannen jobber og babyene mine har vært tidlig ute med å bevege seg og sover minimalt. Er ikke så kult med baby som smaker på dobørsten eller gråter under hele måltidet mens vi er på besøk. 

Anonymkode: 4cb26...3db

AnonymBruker
Skrevet

Lekegrind med babygym oppi om jeg bare skal på do eller hente noe på kjøkkenet, ungen på fanget under mating, også har vi moseskurv som kan tas av stativet som mini ligger i på gulvet på badet mens jeg dusjer :) 

Anonymkode: ed039...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt inn ordentlig barnestol, men tenkte på om barnet trenger å få fast føde før det kan sitte i denne :)

Anonymkode: f8337...021

er ikke sikkert det går nei. Må man innføre ved 4 mnd. så blir det vanskelig med vanlig barnestol, men da kan dere jo evt. kjøpe vippestol eller new born sete da, trenger jo ikke gjøre det på forhånd. 

Vi har imidlertid hatt god bruk for både new born setet og vippestol. Det er veldig sosialt å ha barnet rundt boret sammejmed oss når vi spiser. Vippestol var genialt for å få gjort noe som helst praktisk. Ja kanskje barnet roer seg alene på gulvet, men så begynner det og skrike imens du står der, naken, våt og med såpe i håret....

Anonymkode: 6fdc3...4c6

• Liker 2
Skrevet

Det er nok veldig individuelt, men vi har ikke hatt vippestol til våre. Ikke newborn-seat, lekegrind etc heller. :ler:

Jeg har båret de i sjal hvis de ikke vil ligge for seg selv, hatt de på badegulvet mens jeg har dusjet, sminket meg, vasket klær o.l. Når vi spiser sammen hele familien har de sittet i bilstolen, i vognbagen eller rett og slett oppå bordet. Gir ikke fast føde før de kan sitte oppreist å spise. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Såklart må man ikke ha vippestol, men jeg hadde ikke klart meg uten. Det er vårt beste kjøp :P bruker den når jeg dusjer, spiser og lager mat til baby osv, siden baby ikke liker å ligge :)  Bilstol hadde ikke funket her, for den hater hen :P 

Endret av Fotballflue
  • Liker 2
Skrevet

Vår baby elsket å sitte i vippestol og hatet å ligge på gulvet. Så vippestol sørget for at jeg fikk smørt brødskiver, dusjet, første smaksprøver (kunne ikke sitte selv når jeg introduserte første skjeene med mat), slet med å få babyen til å sovne en periode da satt jeg babyen i vippestolen til babyen sovnet og la babyen deretter i sengen..   ...    Ser du har fått mange svar, og du kan helt enkelt bare se ann babyen. Babyer er så forskjellig. Jeg brukte ikke mye penger på vippestolen (fant en fin en på salg som kunne legges ganske flatt).         En super investering her 

🙌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Slik jeg har forstått det så skal ikke vippestol brukes så mye, så vi hadde egentlig tenkt å droppe det. Likevel får jeg inntrykk av at dette må man ha når man blandt annet introduserer fast føde, men kan man ikke heller la barnet sitte på fanget i disse stundene frem til den kan sitte i høystol? 

Ellers var det også et must om man skal dusje. Jeg tenkter at om jeg virkelig trenger en dusj når mannen er på jobb så kan jeg bruke bilstolen i de minuttene? 

Så får jeg også høre at om man har tenkt å spise middag så er det også veldig bra med vippestol for da kan babyen se oss uten å bli urolig. Her har jeg ikke noe godt alternativ for vet ikke helt hva babyer holder på med. 

Jeg er førstegangs og føler jeg kan ingen verdens ting, så hva gjør dere andre?

Vi har forøvrig bæresjal. 

Det er hvertfall ikke nødvendig med vippestol før baby er født. Lett å få tak i f.eks brukt babybjørn rimelig den er lett å rengjøre og kan brukes lenge.  Vi har bukt vår lite, men var nyttig en håndfull ganger når jeg tok en dusj. Han er ikke interessert i å sitte i den lenger, så nå bruker jeg reiseseng som lekegrind i døråpningen o dusjer med åpen dør istedet.

Spising gjør vi i høystol eller på fang, og før intro av fast føde brukte vi newbornseat fra Stokke når vi spiste.

Anonymkode: 4864b...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte vippestolen mye. Mens jeg dusjet, lagde middag etc. syns den var kjempefin og baby likte den veldig godt. Fint og komme seg opp og se hva jeg holdt på med.  Hadde også ofte baby på matte eller babynest gulvet når jeg dusjet, men etterhvert som han ble mobil og klåfingra var vippestolen helt gull! Rundt 3-4mnd begynte han i ta i fart selv, og det var kjempestas.

Enig i at newborn sete til tripptrapp var gull! Baby var mye roligere når han fikk være en del av flokken rundt matbordet, og jeg fikk faktisk spise ifred. Vi startet også mattilvenning i denne før barnet kunne sitte selv. Beste kjøpet jeg har gjort! 

Så altså både vippestol, babynest og newborn setet gjorde livet mye lettere for meg. Men du kan fint kjøpe disse tingene brukt og veldig rimlig på finn.no

Bæresele og bæresjal var forresten også helt uvurderlige i babyperioden. Bare som tips  :-)

Anonymkode: 546fa...52c

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det så skal ikke vippestol brukes så mye, så vi hadde egentlig tenkt å droppe det. Likevel får jeg inntrykk av at dette må man ha når man blandt annet introduserer fast føde, men kan man ikke heller la barnet sitte på fanget i disse stundene frem til den kan sitte i høystol? 

Ellers var det også et must om man skal dusje. Jeg tenkter at om jeg virkelig trenger en dusj når mannen er på jobb så kan jeg bruke bilstolen i de minuttene? 

Så får jeg også høre at om man har tenkt å spise middag så er det også veldig bra med vippestol for da kan babyen se oss uten å bli urolig. Her har jeg ikke noe godt alternativ for vet ikke helt hva babyer holder på med. 

Jeg er førstegangs og føler jeg kan ingen verdens ting, så hva gjør dere andre?

Vi har forøvrig bæresjal. 

Du må absolutt ikke ha vippestol. Kjøpte aldri til første, savnet den aldri. Baby har det best liggende på gulvet, flatt, til de kan sette seg opp selv. Så mi lå, enkelt og greit. La oftest dusj til pappan var hjemme så jeg kunne ta en stressfri dusj uten utålmodig baby på gulvet utenfor, men måtte jeg dusje lå hun fint på gulvet, gjerne under babygymmen. 

Vent med å introdusere fast føde til babyen kan sitte greit i babystol eller på fanget! De er sjelden klare for fast føde før dette uansett. Vippestolmatingen kan man like gjerne droppe. Morsmelk, evt mme skal være hovednæring hele første året, sjelden grunn til å starte med fast føde før 6 mnd (med mindre av helsemessige årsaker, etter avtale med lege eller helsesøster). Kan også anbefale newborn setet til tripptrapp :) Da vesla begynte å bli lei av å ligge i kurven sin mens vi spiste middag fikk hun sitte på stolen sin og se på oss. Sikkert et par mnd før hun fikk begynne å spise selv fra 6 mnd da hun da satt greit i stolen. Da er det ok å sitte oppreist den korte tiden måltidene tar, i stol eller på fang. Så lenge baby ikke faller sammen som "potetsekk". Men newborn til tripptrapp er et veldig godt alternativ til vippestol, for hvor skal man plassere den da liksom? På stolen får barnet sin plass ved bordet ganske tidlig :) 

Og tommel opp for bæresjal, for det er en veldig god investering. Bær masse, la ellers babyen ligge flatt når du må legge han/hun fra deg et øyeblikk. Slik får de trent den muskulaturen de skal helt uten "treningsprogram". 

Nei, var aldri et øyeblikk jeg tenkte "åh, kanskje vi burde hatt en vippestol..." ;) Var mer som "skjønner ikke hva folk skal med sånn derre vippestol", hehe. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
30 minutter siden, våren14 skrev:

Du må absolutt ikke ha vippestol. Kjøpte aldri til første, savnet den aldri. Baby har det best liggende på gulvet, flatt, til de kan sette seg opp selv. Så mi lå, enkelt og greit. La oftest dusj til pappan var hjemme så jeg kunne ta en stressfri dusj uten utålmodig baby på gulvet utenfor, men måtte jeg dusje lå hun fint på gulvet, gjerne under babygymmen. 

Vent med å introdusere fast føde til babyen kan sitte greit i babystol eller på fanget! De er sjelden klare for fast føde før dette uansett. Vippestolmatingen kan man like gjerne droppe. Morsmelk, evt mme skal være hovednæring hele første året, sjelden grunn til å starte med fast føde før 6 mnd (med mindre av helsemessige årsaker, etter avtale med lege eller helsesøster). Kan også anbefale newborn setet til tripptrapp :) Da vesla begynte å bli lei av å ligge i kurven sin mens vi spiste middag fikk hun sitte på stolen sin og se på oss. Sikkert et par mnd før hun fikk begynne å spise selv fra 6 mnd da hun da satt greit i stolen. Da er det ok å sitte oppreist den korte tiden måltidene tar, i stol eller på fang. Så lenge baby ikke faller sammen som "potetsekk". Men newborn til tripptrapp er et veldig godt alternativ til vippestol, for hvor skal man plassere den da liksom? På stolen får barnet sin plass ved bordet ganske tidlig :) 

Og tommel opp for bæresjal, for det er en veldig god investering. Bær masse, la ellers babyen ligge flatt når du må legge han/hun fra deg et øyeblikk. Slik får de trent den muskulaturen de skal helt uten "treningsprogram". 

Nei, var aldri et øyeblikk jeg tenkte "åh, kanskje vi burde hatt en vippestol..." ;) Var mer som "skjønner ikke hva folk skal med sånn derre vippestol", hehe. 

Litt OT; leste på ammehjelpsgruppen på fb, at det kun var noe sånt som 10% som ble fullammet til 6 mnd. de aller, aller fleste begynner tidligere enn det. Ser i termingruppen min  på face at mange begynner ved 3,5 mnd.! Jeg vet ikke helt hva grunnen til det er, selv syntes jeg det er mye mer stress å huske å ta med barnemat og drive å varme opp og styre, enn å amme, men det er jeg tydeligvis litt alene om...

Skal sies at vi startet bittelitt før 6 mnd. vi også bare fordi jeg var redd for at hen ikke skulle få nok mat. Hen er uansett ikke stor nok til å sitte i tripptrapp uten new born, så vi er glad vi har det...

Endret av Puny
Skrevet
38 minutter siden, våren14 skrev:

Vent med å introdusere fast føde til babyen kan sitte greit i babystol eller på fanget! De er sjelden klare for fast føde før dette uansett. Vippestolmatingen kan man like gjerne droppe. Morsmelk, evt mme skal være hovednæring hele første året, sjelden grunn til å starte med fast føde før 6 mnd (med mindre av helsemessige årsaker, etter avtale med lege eller helsesøster). 

Men nå har det vel vært diskutert blant fagfolk om man skal opprettholde rådet om fullamming til seks mnd, av ernæringshensyn. Så jeg kan ikke se at det er såå opplagt at man på død og liv må fullamme til seks mnd, med mindre man har fått "lov" av lege eller helsesøster til å starte før. Jeg husker selv hvordan jeg diskuterte dette da min yngste var mellom fire og seks mnd, og han begynte å våkne så innmari ofte om natta etter å endelig ha fått ro på kolikken. Jeg syns han virket sulten, der han nærmest kastet seg over brystet, men helsesøster mente han umulig kunne være så sulten. Så jeg holdt ut amming hver til annen hver time hele døgnet til seks mnd. Da vi begynte med grøt og kom opp i en og etter hvert to ordentlige porsjoner, sovnet han som en stein om natta. Det var jo helt åpenbart at han var sulten, og jeg tenker jeg slet med unødvendig ut på å skulle følge dette råder med fullamming i seks mnd, mens alle andre i barselgruppa osv. valgte å blåse i det og starte før.

Babyer er jo forskjellige også, og jeg vil tro at særlig vi som har hatt store (gutte)babyer vil se at babyene blir mer sultne før anbefalingen. Og jeg har hatt mye melk, så det var ikke der det lå. Nå skal det riktignok sies at da vi valgte å starte med grøt ved fire mnd med den yngste (som også hadde vist klare tegn til økt sult), kastet han i seg maten og sov som en stein om natta den første uka, men det ble fort klart at han ble helt forstoppet av det. Og vi fikk ikke bukt med det heller, og valgte å avbryte forsøk med fast føde pga. det. Så der var tydeligvis ikke tarmene hans helt klare, selv om kroppen hans ropte etter mer mat. (Siden han ved neste forsøk ved seks mnd ble en matnekter, endte jeg faktisk opp med fullamming til han var ni mnd, men det er en annen historie - slitsomt kan jeg skrive under på at det var). Poenget mitt er at det er individuelle forskjeller på hva babyer trenger, og helsesøsteren jeg hadde sist sa dette helt tydelig, at rådet om fullamming til seks mnd ikke passer for alle.

Skrevet (endret)
1 time siden, Puny skrev:

Litt OT; leste på ammehjelpsgruppen på fb, at det kun var noe sånt som 10% som ble fullammet til 6 mnd. de aller, aller fleste begynner tidligere enn det. Ser i termingruppen min  på face at mange begynner ved 3,5 mnd.! Jeg vet ikke helt hva grunnen til det er, selv syntes jeg det er mye mer stress å huske å ta med barnemat og drive å varme opp og styre, enn å amme, men det er jeg tydeligvis litt alene om...

Skal sies at vi startet bittelitt før 6 mnd. vi også bare fordi jeg var redd for at hen ikke skulle få nok mat. Hen er uansett ikke stor nok til å sitte i tripptrapp uten new born, så vi er glad vi har det...

Nå er det ikke alle som ammer, så det kan ha noe med det å gjøre :) er ikke noe mindre stressende å måtte ta meg seg MME over alt :) 

edit: jeg mener ikke at alle de 90% gir MME altså :Knegg:  Men hvertfall mulig grunn til at en del velger fast føde så tidlig 

Endret av Fotballflue
Skrevet

Vi hadde nesten ikke klart oss uten, da vår baby hatet å ligge flatt. Brukte den til korte økter i starten, som når jeg dusjet, ordnet meg, lagde mat o.l. 

Tenker at dere kan se an behovet. Trenger ikke å ha den i hus før dere eventuelt trenger den.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...