Gå til innhold

fremmedfiendtlighet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ble så betatt av den ene undersøkelsen som er blitt laget at jeg ville lage en ny en....men som kanskje er litt mer samfunnsrelatert og som opptar ting jeg interriserer meg for..

1:din holdning til utlenlandske generelt???

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

3:hva med samene??

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge?

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

10:har du utenlandske venner?

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

dette er ikke ment rasistisk i det hele tatt!!! selv er jeg ingen rasist men voil høre andre folks synspunkter på et emne som opptar meg og noen ganger irriterer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skollen

Her er mine svar:

1. min holdning kommer an på hvor i verden de kommer fra. Jeg har ingenting i mot fargede, men muslimer tåler jeg bare ikke. Sorry, men det er sant. Det skremmer meg rett og slett at det fins sååå mange folk med holdninger som hører flere tusen år tilbake i tid.

2. nei, svensker ser jeg ikke på som utlendinger.

3. samene er Norges urbefolkning, ikke utlendinger.

4. Ja, skal de bo her, får ded vær så god rette seg etter reglene våre også. Om det er svensker eller pakistanere det gjelder. De kan ikke bare komme her og få og få.

5. Jeg tenker stakkars kvinne.

6. Forandret ikke noe, men forsterket mitt syn på muslimer.

7. Ja, faktisk syns jeg vi alle er like mye verdt, muslimer også. For å forklare nærmere så er det altså ikke muslimene som mennesker jeg har noe i mot, men religionen.

8. Har ingen barn, men jeg tror jeg hadde stilt meg ganske så kritisk til det. Men så hadde det jo ikke vært opp til meg og bestemme heller....

9. Hvis de begge er åpne kulturkollisjonene det kan by på, og ikke kommer inn med den holdningen at sånn gjøres det der jeg kommer fra, derfor skal vi gjøre det her også! Det er spesielt muslimske menn som har den holdningen.

10. Ja, jeg har en del av dem, ingen muslimske.

11. Nei.

12. Ikke min business.

13. Nei, det er jeg absolutt ikke enig i. Det var norske gutter som sto for baneheia drapet, det var en norsk kvinne som drepte han lille gutten på Smøla, det var en norsk gutt som drepte Benjamin Hermansen. Dette var saker som det var store søkelys på.

14. Tenker ikke på det.

15. Ja, vi er alle like innvendig.

16. Ta hensyn til kulturforskjeller (forutsetter at vi vet om dem), og oppfører oss slik det er forventet i det landet vi besøker/flykter til/emigrerer til.

17. Tja, både og. Selv om det er få av oss, så er vi forskjellige som bare det. Noen er utadvendte og andre ikke.

Så det var mine svar. Jeg vet jeg er fordømmende når det gjelder muslimer, og blir ikke overrasket om jeg får mye pepper for det. Jeg er rett og slett redd for religionen, det er der det grunner. Menneskene har jeg ingenting i mot. Jeg har møtt en del mennesker som kommer fra muslimske land, men som ikke følger religionen i det hele tatt eller i hvert fall ikke til punkt og prikke; trivelige folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei skollen! jeg tok en titt innom dine svar ettersom det var jeg som lagde spm. jeg er glad du tok deg tid til å svare!!!

men jeg ble litt forbauset ja over dine synspunkter av muslimer. men det var jo dette jeg ville frem til også da. en skal jo ikke glemme det!

men jeg er enig i deg jeg respekterer ikke de som ikke kan leve etter norske forhold og ikke behandle alle etter samme verdi!

men ellers vil jeg si at muslimske mennesker er faktisk en folkegruppe som er av de hyggeligste(dersom han eller hun ikke er fullt ut troende) har selv mange muslimske nære venner og dette er venner du vil ha for resten av livet! ingen støtter deg fullt ut og hjelper deg slik dem vil gjøre! de gjør alt for deg stiller opp for deg og er der for deg! vil faktisk si at det er venner du med sikkerhet kan vite vil være der gjenniom livet!

men det finnes norske som muslimer også alle er vi ulike og noen tror mer på sin religion en andre! mange norske er også ekstreme ettersom de tror på alt det som står i bibelen. og alle tolker vi bibelens og koranens ord ulikt. det er nok der feilen ligger. all uro og uenigheter mellom folkeslag skyldes nok religionen vil jeg si!

men takk for et godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:din holdning til utlenlandske generelt???

- Har ingenting i mot de, men muslimer er det så som så med pga troen og deres syn på kvinner. Så man kan vel si at jeg ikke tåler akkurat det.

Men jeg tviler ikke at som personer er de helt sikkert ålreite personer :D

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

- Nei

3:hva med samene??

- Nei, de er jo en del av landet, kulturen og dens urbefolkning

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge?

- Definitivt ja. Kan de ikke leve etter våre regler og lover og akseptere det, så synes jeg at de ikke har noe her å gjøre. Høres kanskje litt rasistisk ut, men det er ikke ment som det. Hvorfor bo i et land hvis du ikke kan følge dets regler og lover? . Og dette gjelder selvfølgelig alle, uansett hvilket land de kommer fra.

De kan ikke komme til Norge og gjøre som de vil og bare få.

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

- Jeg tenker også stakkars kvinne. Det er vel fordi jeg er vant til levemåten vi har. Altså at kvinner er likestilt på lik linje med menn.

Og det er ikke muslimer ( det er hva jeg har hørt og lest i allefall ) og jeg synes synd på dem fordi de må leve under sånne forhold.

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

- Forandret ikke noe generelt, men forsterket også mitt syn på muslimer.

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?

- Ja. Uansett hvor de kommer fra, så er alle, inkl. muslimene, like mye verdt. Og som jeg skrev lenger oppe så er det ikke muslimene som personer jeg har noe imot, men troen deres.

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

- Nei. Jeg hadde blitt glad på deres vegne.

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

- Både og. Jeg ville f eks ikke klart å være gift med en muslim fordi jeg er imot troen deres og nekter å la meg underkue.

Det hadde blitt kollisjoner til de grader, fordi jeg er vant til å gjøre ting sånn og sånn med tanke på alt og ting vi nordmenn er vant til. Men er de åpne for alle kollisjoner og møtes på halvveien og har troen på ekteskapet, så tror jeg det skulle gå veldig bra.

10:har du utenlandske venner?

- Nei

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?

- Nei

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

- Det har ikke jeg noe med, men jeg hadde sikkert tenkt noe i retningen: så fint e.l. Vet ærlig talt ikke, fordi jeg har ikke sett det.....ennå.

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

- Ja, det gjør jeg. Hvis det er utenlandske som har gjort noe, så skrives ned både alder, kjønn og opprinnelse uansett hva de har gjort ( ran, slossing, mord.... ). Er det nordmenn, så er det bare kjønn og alder, ikke hvor personen kommer fra.

Dette har jeg lest flere ganger i aviser.

Men vi har noen saker der det har blitt satt stort søkelys på nordmenn som har gjort ugjerningene, f eks baneheia.

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

- Bryr meg ikke om det

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

- Ja

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

- Oppføre oss som de i det enkelte land, følge deres regler og lover, ta hensyn til forskjellene.

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

- Tja, kanskje noen. Folk er jo ikke like.

Noen av svarene til meg og skollen er like ser jeg, men jeg har svart det jeg mener er riktig for meg på disse spørsmålene :D

Og jeg er også sånn som skollen beskriver i sitt siste svar helt nederst om mulsimer.

Troen deres skremmer meg og, jeg er sjokkert over at de har sånne holdninger som jeg personlig mener ikke hører med til dagens samfunn.

Men det er jo bare meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var så langt og inneholdt så mange spørsmål at det ble vanskelig! Siden jeg er alene hjemme og jeg ikke får sove fordi det er så varmt, skal jeg gjøre et forsøk likevel:

1. Positiv.

2. Nei (Ikke når de bor i Sverige heller for så vidt).

3. De samene som bor i Norge er nordmenn.

4. Ja og nei. Forventer ikke at de skal spise kjøttkaker, men forventer at norske lover og regler overholdes.

5. Nei, jeg synes ikke synd på muslimske kvinner som går med slør. Svært mange velger det selv - Akkurat som vi velger å gå med jeans & kort topp. Begge deler er (sannsynligvis) et resultat av kulturen vi er vokst opp i. Har mange ganger tenkt at det må være deilig å være innhyllet i tekstiler å slippe å bli sett! Har også vært i Midtøsten, og i den varmen er det faktisk aller mest behagelig å bære den tradisjonelle klesdrakten.

6. Mistet over 400 kollegaer 11. september men ironisk nok befant jeg meg i en kiosk på Grønland i Oslo da WTC raste sammen. Det var bare meg og ca. 10 muslimske menn i lokalet. Vi gråt alle sammen, så mitt syn på muslimer ble faktisk mer positivt.

7. Det er personlighet som avgjør; (særlig ikke) farve og religion.

8. Stoort spm. Det er stor forskjell på en svenske og en masai. Ville vært skeptisk hvis forskjellen var for stor aldersmessig, økonomisk, kulturelt etc. ut fra prinsippet om at "like barn leker best". Ville imidlertid ikke sagt noe.

9. Ja, dersom den gjensidige respekten er tilstede.

10. Ja, jeg har mange utenlandske venner.

11. Nei, men har hatt.

12. Bor i Oslo; Tenker aldri på det! (Spiller ingen rolle for meg).

13. Ja.

14. Hvis jeg ser en 19 - 20 åring med en bil til 1.000.000 gjør jeg meg mine tanker uansett etnisk opprinnelse.

15. Nei, vi er ikke like! Ulik religion og kultur gir grunnlag for ulike måter å tenke på! Dette er selvfølgelig av betydning for hvordan vi takler forskjellige situasjoner i livet uten at den ene måten nødvendigvis er bedre enn den andre.

16. Kunnskap om religion, språk og kultur. Det må imidlertid kunne forventes at de som av en eller annen grunn velger/tvinges til å flytte til et land som er totalt forskjellig fra det man opprinnelig kom fra, tilegner seg slik kunnskap om det landet man flytter til.

Mvh

Leo

8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1:din holdning til utlenlandske generelt???

Jeg synes det meste utenlandsk er spennende. Elsker språk og reisevirksomhet, og er tilsvarende positivt innstilt når det gjelder dem som kommer til Norge.

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

Ja, jeg gjør vel egentlig det. Men har ikke noen fordommer eller forutintatte meninger for dét... Kjenner mange snille svensker, jeg.

3:hva med samene??

Selv om samene er et eget folk, er de likevel nordmenn de som bor i Norge.

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge?

Ja, det synes jeg. I hvert fall i såpass stor grad at de integrerer seg naturlig i det norske miljøet med hensyn til språk og skikk og bruk. Hva de gjør innenfor hjemmets fire vegger har jeg ingenting med, der i mot. På samme måte ville jeg til en viss grad prøve å gli inn i miljøet dersom jeg flyttet utenlands.

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

Det har jeg ingenting i mot. Det er jo en del av deres tro og kultur.

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

Nix. Det var kun de første to-tre ukene etter 11. september at jeg hadde litt aversjon mot menn med turban.

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?

Selvfølgelig. Hvem av oss har egentlig rett til å sette regler for hva som er rett og galt, hva som er best og mindre bra? La gå at jeg nok - ubevisst - kan være ganske fordømmende selv noen ganger, men det er jo ikke slik jeg har som mål å være.

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

I utgangspunktet synes jeg at folk må få velge selv hvem de vil dele livet sitt med. Likevel må jeg innrømme at jeg nok har en ørliten skepsis til forhold hvor kulturforskjellene er store. Men det finnes jo nok av eksempler på at dette også går bra, så jeg ville nok gitt dem en sjanse.

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

Se svaret mitt på spm 8.

10:har du utenlandske venner?

Ja, jeg har utenlandske venner som bor i Norge og venner i andre land og verdensdeler. Det er spennende, synes jeg.

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?

Nei.

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

Det er så vanlig der jeg bor at jeg tenker ikke noe spesielt.

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

Det kan nok hende at de understreker litt vel mye at "gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse". Men så er det vel også en kjennsgjerning at man i en del utenlandske miljøer har et litt annet temperament og forhold til våpen enn det vi nordmenn tradisjonelt har. (I hvert fall mener jeg å ha hørt en representant fra politiet som sa at det var fakta at det prosentvis er mer kriminalitet i innvandrermiljøer enn i "norske" miljøer).

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

Hehe... Ali i Borettslaget er min første tanke. Dernest at det er tydeligvis veldig kult i visse miljøer å kjøre merkevarer som BMW og Mercedes.

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

Ja, det er jo vitenskapelig bevist? Og det var jo også det jeg lærte på søndagsskolen.

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

Forholdet kan bedres dersom begge "parter" klarer å bli mer åpne og tolerante. Det er ikke kun ensidig engasjement som teller. Vi norske må komme ut av stua og slippe redselen for alt nytt og fremmed, og våre nye landsmenn må være åpne for å lære vårt språk og tilpasse seg norske lover. Da skapes det gjensidig respekt, tror jeg.

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

Ja, vi er i hvert fall ikke så åpne og gjestfrie som dem på sydligere breddegrader. Vi er nok litt for glade i å sitte hjemme i stua på en iskald vinterkveld. Men det behøver vel ikke være noe galt i det heller, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg glemt å svare på spm. 17: Nei, jeg synes ikke nordmenn er usosiale. Mitt inntrykk er at nordmenn er svært uformelle og lette å komme i kotakt med. Har hørt mye skryt fra utlendinger vedr. dette.; "Språkmektige og svært høyt kunnskapsnivå". Vi snakker kanskje ikke så mye og høyt, men vi kommuniserer! Hvis det er noe nordmenn behersker på høyt nivå, så er det å kommunisere med øynene :wink: !

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

mange gode svar her altså! trodde virkelig ikke at folk ville ta seg så god tid til å svare på spm mine!! det betyr masse tusentakk! fikk jo også mange positive sider angående dette emnet også!! leo og bertha hvis alle var som dere ville verden vært et sted uten rasisme!!

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så resten av oss som har svart bidrar til rasismen altså?

Bare fordi jeg ikke liker måten muslimer lever på, religionen og kvinnesynet deres, så gjør ikke det meg til en rasist.

Jeg er ikke rasist og jeg skrev flere ganger at jeg har ikke noe som helst i mot dem som personer.

Men som sagt, folk her inne kjenner meg visst godt, selv om de ikke kjenner meg i reallife.....tull og tøys er det.

Vi må få lov til å svare ærlig på dine og andres spørsmål uten å bli stemplet som det ene og det andre ( vet at du ikke har skrevet det, men jeg kan jo ikke vite hva du tenker ) pga det vi skriver.

Jeg sier igjen jeg: jeg er ikke rasist. Hvis jeg var det, så hadde jeg ikke kunnet svart nei til spørsmål 8!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

skal svare så godt jeg kan :)

1.) jeg vil lyge om jeg sier at holdingen min til utlanske er den samme som til Norske.....er veldig skeptisk spesiellt til mennesker fra land der det har vært krig og fatigdom overlang tid.....

2.)Jeg ser vel på svensker som en nabo..det er jo det de er,er ikke så utlansk i mine øyne nei.....det er fordi at skille i leve sett og religion ikke er noe serlig anderledes enn i Norge.....

3.) Samene er norske urfolke......mennesker og kultur som jeg vet forlite omm..... :oops:

4.) ja utlanske skal rette seg etter Norske regeler og lover når de kommer til Norge...hva de gjør i sitt eget hjem er en ting ,men hva de gjør i balandt oss er noe annet.....

Jeg sier ikke at de skal akseptere leve settet og leve som Norske ,men respektere og følge Norske lover og det Norske folk....

5.) Muslinske kvinner kledd i muslimse klær ?......har ikke tenkt over......spiller inge rolle hva de går med for meg.....

6.)Nei 11.november har ikke påviket mitt syn på muslimer,har egentlig hatt et ganske så negativ innstilling til muslimer siden jeg begynnte i skolen....Og jeg begynnte å forstå at de ikke har samme syn på et menneske og et liv som det jeg har...

7.)ja alle mennesker er like mye verdt, et liv er jo et liv.....

8.)Hviat min datter hadde kommet hjem med en utenlansk gutt hadde jeg ikke reagert noe serlig på det,men derimot om personen var muslim,da hadde jeg reagert.......ikke fordi at muslimer er tvers igjennom forferdelige mennsker,men de har et kvinne syn som jeg ikke vil at min datter skal bli målt etter.....

9.)Veldig lite troligfor meg og se for meg et ekteskap mellom en norsk og en mulim hvist mannen er muslim og kvinnen Norsk.....omvendt så tror jeg at det har større sjangs for å fungere....

10.)ja det har jeg......fra bosnia,svergie,libanon,afrika,sørkorea og spansk talened land....

11.) nei...og har aldrig hatt det heller.....

12.)nei så søtt de er forelsket....

13.)nei syntes media følger allt av kiminalitet som de får snusen i....

14.)gengster.....pappa`n hans eier en hel hau med kebab boder.....hmmm montro om naboen vet at han har lånt bilen hans..... hvordan klarer de å skaffe seg en sånn og ikke vi Norske...

15.)ja det er vi vel....

16.)lære oss mer om kulturen deres og lære og respektere at de har andre leve sett enn oss.......og det samme må de....vi må lære oss nokk om hverandre til å kunne forstå hverandre så langt det er mulig og lære oss å respektere at vi er andreldes i tanke og religion.....

17.)Vi er vel lite sosiale....hvor mange ganger i året har en Norsk familie og venner sammlet seg....jo vi sammler oss bare ved spesielle begivenheter og høytider,ikke ellers vi tar ikke vare på våre foreldre når de blir gammel,vi er med dem som står oss nermest....

Menst utenlanske har åpent hus og alle spiaer hos alle og de er der forhverandre helt til noen gjør noe som resten av familien ikke godtar......sånn er vel det de fleste stderer litt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:din holdning til utlenlandske generelt???

= Bra, har ingen problemer med utlendinger generelt.

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

= Ja! For meg er "utlending" en som ikke er norsk, født/oppvokst i norge. Og svensker, dansker, engelskmenn, tyskere og finner er like lite født normann som en muslim fra sørligste afrika!

3:hva med samene??

= samene er en norsk mineoritetsgruppe. De er norske.

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge?

= Jeg synes de bør settes inn i, og lære seg å akseptere våre levemåter og følge våre lover! Jeg synes det bør være ett krav at de lærer seg norsk, og at de prøver å sette seg inn i vår kultur. Men synes også de bør få ta vare på sin egen kultur og sitt eget levesett, så lenge det ikke innebærer noe som bryter med våre lover.

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

= Synes vel det er helt greit, det er jo ikke noe JEG har noe med! Hvordan andre kler seg, får være deres sak!

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

= Nei, jeg har derimot fått ett litt klarere syn på hva mennesker kan gjøre dersom de blir hjernevasket og manipulert og oppfødd med "gale sannheter". Det som skjedde 11.sept. sier ikke noe om den generelle muslim, men om sekt-virksomhets suggesjon og galskap. (vet det ikke er rett å kalle det en sekt, men det ser ut som det har samme virkning.)

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?

= Ja.

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

= Kommer an på forholdet. Hadde det vært en ungdomsforelskesle, hadde jeg ikke blandet meg tror jeg. Hadde det vist seg å være noe mer alvorlig, hadde jeg nok snakket med h*n, gjort meg sikker på at h*n var klar over kulturforskjellene som kunne skade både forhold og vedkommende hardt dersom man ikke er åpne om det. Er datteren/sønnen dette bevisst, og ønsker å gå inn i dette med den viten, så har jeg ingen problem.

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

= Det har vel skjedd før det? har det ikke, så selvsagt er det mulig! (det er dessuten stoooor forskjell fra muslim til muslim, og normann til normann.

10:har du utenlandske venner?

= Ja! Har også hatt det siden førsteklasse.

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?

= mer eller mindre.. Er i "bli-kjent/start-fasen" med en utlending nå. (svensk) og har tidligere vært sammen med en engelsk/norsk.

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

= Tenker ikke over det.

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

= Det blir ALLTID påpekt i mediene hvor personen kommer fra, dersom det er en utlending utenfor europa som har gjort noe kriminelt! Det blir stort sett IKKE påpekt at det er en normann som har gjort det, om det så er samme handling. I noen tilfeller blir det påpekt at det er nordmenn, men stort sett ikke. Så ja, en viss diskriminering er det i mediene.

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

= Tenker ikke mer over det en om jeg hadde sett en hvit bygutt med bmw.

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

= Vi har ikke samme verdier og samme syn på livet og levemåter og medmenneskebehandling overalt i verden, innvollene våre er nok mer eller mindre like, men innvendig i den forstand at du mener sjel/ tankemønster/ hva jeg nå skal kalle det er vi ikke like. fordi vi er oppvokst med forskjellige mål og meninger med livet vårt. det skaper forskjeller. Men om det er negativt? Nei, ikke i mine øyne. Vår "rett" er ikke nødvendigvis mer korrekt en en annens. bare annerledes.

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

= Informasjon, forståelse av andre en seg selv og sitt. Og det går begge veier, ikke bare oss ovenfor utlendinger, men også utlendinger mot oss.

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

= for det første så kjenner jeg mange utlendinger som ikke synes vi er usosiale, men i forhold til noen kulturer så er vi jo mindre samlet en dem! Sånn er det jo bare. Men gjør det noe da? Vi har et annet syn og behandling av familien en mange andre kulturer og religioner har også, for dem kan det kanskje virke kynisk når vi etterlater oss våre foreldre på gamlehjem og lar andre ta seg av våre syke og gamle. Vi tenker på oss selv alle sammen, bare på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny
Ble så betatt av den ene undersøkelsen som er blitt laget at jeg ville lage en ny en....men som kanskje er litt mer samfunnsrelatert og som opptar ting jeg interriserer meg for..

1:din holdning til utlenlandske generelt???

Vi har noe å lære av dem angående krydder og behamdling av våre eldre.

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

Ja de er utenlandske alle som ikke har norsk statsborgerskap.3:hva med samene??

Vår urbefolkning

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge? Ja de må tette seg etter at de er i et kristent land og folge de norske lover.Vi nordmenn har vært redde å stille krav til dem for at vi skal få rassist stempelet.Nå vil de bli stillet krav til.5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

Det er ikke muslimske klær det er Kamis og shilwar,lett sittene bukse og skjorte.de er ok å bruke i varmen de holder varmen ute og er kjølende på kroppen.jeg har en slik selv som jeg skal bruke når jeg er i India og der må jeg rette meg etter dets land og lover.

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

De finnes galninger overalt på den høyre fløy om de er kristen eller muslim.

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?Ja vi er like mye verd8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?nei

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

Jeg lever lykkelig med min inder og vi har ikke problemer i det hele tatt,kultur forskjell har jeg aldri merket annet at de er flinkere til å ta seg av de eldre.10:har du utenlandske venner?Ja noe få og slekta til gubben.11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?svar på det i 9

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

Møter de meg å gubben så er de ikke alene om å gå hånd i hånd :D

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

Ja medier er flinke der å skape fremmedfrykt,drittsekk er en drittsekk går ikke på farge eller kultur det.

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?Tenker på Ali i borettslaget.

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?ja det er bevist det.

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?gjVi må være mer estfrie og åpne ikke være redd for å ta kontakt.17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

Vi er ikke så gjestfrie som dem,gubben sier at vi er altfor snille og høflige mot utlendingene.

Håper du liker svarene mine opg du forstår hva jeg mener

hilsen

:D indianlady

dette er ikke ment rasistisk i det hele tatt!!! selv er jeg ingen rasist men voil høre andre folks synspunkter på et emne som opptar meg og noen ganger irriterer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Verken positivt eller negativt. Nøytralt slik som jeg ser på alle mennesker jeg ikke vet om personlig / kjenner til. Tror dog vi kan lære mye av hverandre.

2) Tja, har liksom ikke tenkt på det, men de ER jo utlendinger da...

3) Som svart tidligere : Norges urbefolkning og en arv vi må ta vare på.

4) Ja, absolutt. Det bør gjelde for alle. Hadde en tid planlagt å søke på flyvertinnekurs og jobb i Emirates Airlines (De forente arabiske emirater) og da måtte jeg selvfølgelig som utlending respektere dem og gå "tekkelig" kledd og hadde satt meg som mål å lære arabisk. Lovene i Norge gjelder, uansett!

5) Det må de selvfølgelig få lov til. Her i Norge kan man kle seg som man ønsker.

6) Ja, må jo si det, men skal holde meg unna generalisering. Det er det nok av mennesker i dette forumet som gjør nå og da. Synes det virker som om de fundamentalistiske virker rimelig krigerske og har liten respekt for kvinner og de som ikke er muslimer. Litt for stolte kanskje? Legg merke til at jeg nå mener de fundamentalistiske. De kan virkelig slutte å leke "hellig krig" og slutte å angripe folk bare basert på at de har en annen kultur/religion enn dem selv.

7) Klart alle mennesker er like mye verdt :)

8) Hadde nok ikke hatt noe i mot det, får jeg barn, vil jeg lære dem opp til å være nøye mht. valg av partner og være fonuftig. Tror det ville gått bra. Ser jeg at barnet faller i klørne på en føydal fundamentalist derimot, ville jeg nok tatt affære.

9) Ja det tror jeg. Begge må være innstilte på at ting kan være tøft innimellom og passe på å respektere hverandre og vise kjærlighet for hverandre.

10) Ja. Noen ihvertfall.

11) Nei.

12) Jeg synes det er koselig og ønsker dem all lykke.

13) Ja, det er jeg. Det blir mer lagt vekt på.

14) Jeg tenker ikke noe spesielt. Hvermannsen har jo BMW fortida.

15) Nei! Tror overhodet ikke alle er like innvendig hvis du mener tankegangen. Kroppslig, ja! Man ser jo tydelig at folk har forskjellige verdier og kulturer og religioner. Mange forskjellige typer menneskesyn. Ikke alle er like positive og respektfulle.

16) Være mindre redde for ting vi ikke kjenner og være åpne. Det gjelder utenlandske også. Ingen må føle seg dømt. Vi kan sikkert utveksle masse erfaringer og lære mye av hverandre. Utvide horisonten litt!

17) De kan synse så mye de vil : Vi er ulike og det må de respektere. Vi i nord konsentrerer vel oss mer om oss selv og vårt liv enn hele familiens. I sør-østlige land, tar de kanskje bedre vare på de gamle, men vi lever annerledes samtidig som vi prøver å være familiekjære også. Vi er vel like preget av venner som vi er av familie ?

Interessant spørreundersøkelse dette her, men jfr. det du sier på slutten, bør du ikke dømme resten av innskriverne som rasister selv om de ikke takler muslimenes kvinnesyn så godt.....

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

1:din holdning til utlenlandske generelt???

Jeg er halvt utenlandsk selv (født i Norge), men de som kommer hit for å lage bråk, har jeg lite sans for. Og de som flyr rundt i gjenger rundt her og tror de eier stedet.

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

Ja, burde jeg ikke det?

3:hva med samene??

Nei.. Har ikke tenkt over akkurat det før. Har bare tenkt "de er her" liksom.

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske levemåter når de bosetter seg i norge?Selvfølgelig.. Hvis jeg flytter til f.eks Pakistan, må jeg følge deres levemåte.

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

Går helt fint, så lenge de ikke krever at andre skal gjøre det samme. Det er ikke jeg som svetter i hjel i sommervarmen :wink:

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

Nei, èn person står ikke for hele religionen. Hvis du skjønner hva jeg mener?

7:er du enig at alle menensker uansett rase farge og religion og tro er like mye verdt?

Ja!

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

Absolutt ikke.

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

Ja, men det kan selvfølgelig oppstå problemer med hensyn til skikker, levemåte og livsstil.

10:har du utenlandske venner?

Ja, men flest norske.

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste?

Nei, tenner merkelig nok bare på norske gutter.

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

"Flerkulturelt felleskap! Kult!"

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

Noen ganger. I hvert fall etter 11. september.

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

"Å! Sjekk den bilen! Tenk å suse rundt i den!" *drømmende blikk* "Hvordan i helvete har han råd til det?" :ler:

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

Nei, ingen mennesker er like innvendig heller vel?

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

Invitere dem hjem, menges med dem, bryte opp "klikker/gjenger".

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

Asosiale? Ja, i hvert fall i forhold til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

arielle nei for all del du må ikke tolke det slikt!!!! jeg tenkte ikke negativt om deg i det hele tatt!!!

jeg er kløar over at folk har ulike synspunkter, det er nettopp derfor jeg ville se hvor mange som mente hva.... dette er spenennde dette synes jeg:) takk for svar alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror Knut har tatt for mye "Möllers Tran" og vil kanskje anbefale en tur i "loppekassa" til det verste har gitt seg... :ler:

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1:din holdning til utlenlandske generelt??? Jeg er annengenerasjons pakistaner .Jeg er imot tvangsgifting, omskjæring av jenter og kriminalitet (dessuten er dette forbudt i Islam). Det positive ved utlendingene jeg synes, er at de er gjestfrie, mer inn i naturen (naturmedisin, metidasjon og yoga) Mer seriøst vennskap, utlandske foreldre setter barnas ønsker foran sine egne ønsker/behov.Beriker norsk livstil med sine kulturer (mat, klær og språk )

Gå inn på denne siden http://www.indiska.com

2:ser du på svensker som utenlandske når de bor her i norge?

Jeg ser dem som utlandske.

3:hva med samene??

Samene var de første menneskene som kom til norge"urfolket".

4:synes du utenlandske bør rette seg etter norske leve måter når de bosetter seg i norge?

Ja ,helt klart,men samtidig ikke glemme hvor en kommer fra og hvem en er

5:hva synes du om utenlandske kvinner kledd i muslimske klær`?

Synes ikke om spøkelse drakten :ler: kunne gjerne designet litt om med det fine stoffet man får tak i utlandske butikker.

6:har du fått et annerløedes syn på muslimer og utenlandske mennesker generellt etter 11 september i fjor?

Nei, jeg synes ikke alle skal dras under samme kam.

7:ER du enig i at alle menensker uansett rase farge og religion og tro

er like mye verdt?

er vi ikke alle like under huden .

8:dersom din datter eller sønn hadde stiftet et forhold til en utenlandsk person av det motsatte kjønn-hadde du hatt noe imot dette?

Jeg selv er gift med en norsk gutt,det var vanskelig får våre familier å godta oss .Men det gikk bra til slutt.jeg godtar det valget mitt barn tar.

9:har du troen på at en norsk og en utenlandsk person (muslim)kan leve et lykkelig ekteskap sammen?

"kristen" eller "muslim",kjærligheten har ingen reglion!

10:har du utenlandske venner?

Ja, men flest norske.

11:har du utenlandsk samboer,kjæreste? Er sammen med en norsk gutt.

12:dersom du ser en norsk og en utenlandsk hånd i hånd på gata, hva er din første tanke?

Kult, jeg er ikke alene om det.

13:er du enig i at media setter større søkelys på utenlandske som begår mord eller krimsaker, enn det dem gjør når det er norske som begår dem?

Både ja og nei.

14:en utenlandsk bygutt med bmw-hva er din første tanke?og deretter din neste tanke?

Nå skal dere få høre foreldre kjøper disse bilene får barna sine,men ikke alle gjør det. ta han som er i A eller B gjengen har ferrari :o da begynner jeg ågså å lure. Utlandske foreldre er flinke til å spare penger .Det er en grunn til at en ser en utlending med tralle full av 10kg-20kg farin :hoho:

15:alle mennesker er vi like innvendig uansett hvor i verden vi kommer fra?

Ja alle mennesker er like ,men det finnes noen unntak.

16:hvordan kan vi bedre våre forhold til utenlandske?

Prøve å forstå dems kultur,ikke ta det en hører fra media som fasit svar gjøre opp dine egne meninger.

17:utenlandske mennesker synes vi nordmenn er usosiale, er vi det?

NEI,der er jeg enig med Leo :wink: kansje litt kalde .Er ikke alle mennesker forskjellige uansett hvilke kultur, bakgrunn de har ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei du siste gjest! lurte bare på om jeg kunne få sende deg en personlig melding og spørre deg om noen ulike saker! er faktisk i samme situasjon som deg! fint om du svarte...

hilsen en gjest akkurat nå, men som kan logges inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...