Gå til innhold

hundelukt--stygt

Vilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lillelou ii

Ikke regelmessig, nei, som regel bare hvis hun har vært og rulla seg i noe uimotståelig griseri eller er "fettete"i pelsen. Og spesielt ikke nå på vinteren.Lukter potene vondt? Du kan forsøke å vaske dem med lunkent grønnsåpevann (pass på at potene er tørre før dere går ut), og så smøre dem inn med f eks spenol eller en fet potesalve.Hunden din har ikke noe sår på potene, har den vel? Hvis det ikke hjelper, tror jeg jeg ville hørt med dyrlegen.Ingen vits i å ta noen unødige sjangser med våre firbente venner :-) .Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hunden min hver dag etter at vi har gått tur. Kan ikke forstå at folk drar skitne hunder inn i huset.

Jeg bærer hunden oppi badekaret, dusjer ham godt på bena og under magen - bruker litt mild hundeshampo og skyller godt av ham. Hele ham dusjer jeg en gang i uken eller hver 14. dag. Han er nå 2 år og har aldri hatt problemer pga for mye dusjing - tvert imot så tror jeg det er godt for ham å bli kvitt skitten - det er utrolig hvor mye rart de drar med seg inn - spesielt langhårete raser slik som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg dusjer hunden min hver dag etter at vi har gått tur. Kan ikke forstå at folk drar skitne hunder inn i huset.

Jeg bærer hunden oppi badekaret, dusjer ham godt på bena og under magen - bruker litt mild hundeshampo og skyller godt av ham. Hele ham dusjer jeg en gang i uken eller hver 14. dag. Han er nå 2 år og har aldri hatt problemer pga for mye dusjing - tvert imot så tror jeg det er godt for ham å bli kvitt skitten - det er utrolig hvor mye rart de drar med seg inn - spesielt langhårete raser slik som min.

:o :o

Kanskje du heller burde ha skaffet deg en kosepute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg det ? Hvem er det som sier at hunder har vondt av å få dusjet skitten av seg ?

Har du noensinne sett hva som henger igjen i pelsen etter å ha gått tur med en langhåret hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou ii

En langhåret hund full av gjørme ville nok jeg også ha "spylt av" før jeg lot slippe inn i stua etc.Min, som ikke er så pelsete, tørker jeg som regel bare på potene(mm vi ikke har vært på gjørmetur i skogen).Regelrett bading hver 14.dag syns jeg egentlig er litt i overkant-men smak og behag, jeg antar du selv vet best hva hunden din behøver av bading, Leola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hvorfor skulle jeg det ? Hvem er det som sier at hunder har vondt av å få dusjet skitten av seg ?

Har du noensinne sett hva som henger igjen i pelsen etter å ha gått tur med en langhåret hund ?

Ja, for jeg har nemlig en selv, en hvit en til og med, som får lov til å være hund, og ikke pyntedokke. Ja, det er greit å spyle hunden, men ikke etter hver eneste tur :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, for jeg har nemlig en selv, en hvit en til og med, som får lov til å være hund, og ikke pyntedokke. Ja, det er greit å spyle hunden, men ikke etter hver eneste tur :roll:

Det kommer jo an på hvor man bor/lufte hunden. Bor man i byen hvor veiene saltes eller generelt er fulle av drit fra bilene tror jeg det er bedre for hunden å bli spylt enn bare tørket. Dog kanskje uten sjampo.

Hunden vi hadde - stor og hvit og langhåret - spylte vi med lunkent vann omtrent daglig når det var slapsevær, evt sørget for at han vasset av seg gjørme i et vann. Også er det selvsagt avgjørende at man tørker hunden skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

ok, min gamle golden retriever bada max 1 gang i året for ikke å ødelegge det naturlige fettlaget i pelsen. Hun lukta ikke vondt, men var jo litt fettete. sånn er de jo da :)

Min portis med en helt annen pels og hud-type bader annenhver uke- 1 gang i uka. Lukter såpe og roser og er bare så utrolig fresh hele hunden. klappa en våt golden her om dagen og tenkte "urk" mens jeg vaska bort pels og lukt etterpå. hehe... la ikke så godt merke til før jeg fikk meg en portis med annen pelstype :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer og vasker hele hunden med sjampo hvis hun er møkkete. Min definisjon på møkkete er når jeg blir litt fettete på fingrene av å klø henne. Det skjer max 2 ganger i året.

Og vasker henne så klart hvis hun har fått noe æsj på seg, som for eksempel i sommer da hun rullet seg i råtten fisk = :o grøsse grøsse grøsse!

Ellers tørker jeg bare av henne med et håndkle hvis hun er våt etter tur i regn / gjørme.

Hun er alltid fin og blank og "ren" i pelsen, og lukter heldigvis aldri "hund", ikke engang når hun er våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer gjørmete poter med vann uten såpe. Den ene hunden med polar-pels har jeg vasket "ordentlig" kanskje en gang i halvåret.

Den andre hunden med kort pels (gatemix) blir mye fortere "ekkel" i pelsen. Den vaskes ordentlig kanskje en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her siden han faktisk er en "kosepute"! (Tror han selv i hvert fall... :sjarmor: ). Han har aldri vist noe tegn til å ta skade av å bli vasket. Han har lang pels og ca. 10 cm. lange ben, så det er utrolig hva han får med seg av møkk i pelsen. Tror han hadde tatt mye mer skade av å f.eks. få lov til å beholde veisaltet i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller bena etter tur hvis det er vått ute, vasker hele hunden en gang i måneden.

Det er da virkelig forskjell på raser og på hvor ofte de skal bades. Noen trenger mer pelsstell enn andre, fatter ikke at det er noe å "krangle" om en gang?!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er da virkelig forskjell på raser og på hvor ofte de skal bades. Noen trenger mer pelsstell enn andre, fatter ikke at det er noe å "krangle" om en gang?!!?

:ler:

Helt enig!

Har badet hunden EN gang i løpet av tre år. Da hadde den lekt moldvarp i et gjørmehull. Jeg måtte bære den fra bilen og rett inn i dusjen.

Noen langhårete raser bør vaskes relativt ofte. Tenk på hannhunder med lang pels under magen hvor tisserester gjerne samler seg opp og floker seg til.... Da tror jeg både hund, eier og omgivelser setter pris på at hunden holdes ren.

Noen hunder har nærmest selvrensende pels (som min), andre forblir skitne til neste dusj eller bad.

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...