Gå til innhold

Stoffskiftet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ananlyseoversikten for helse-Bergen:

http://www.analyseoversikten.no/analyse/36

Referanseverdien for TSH er 0,4-4,5

Anonymkode: 0e1fd...23d

Og dermed kan vi konkludere med at ts er innenfor normalen. Noe laboratoriene er flinke til å påføre prøveresultatene. Når ts sin lege i tollegg har gitt beskjed om at prøven er normal så er dette ikke noe mer vi kan påvirke uansett om vi er enige eller uenige.

Men leger i Bergen bruker og andre laboratorium, for eksempel sender de til lab i Oslo og de bruker Betanien. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig det. Men det er fordi ulike labber måler i ulike enheter hovedsaklig som gir vidt forskjellige referanseområder for noen prøver. Aldri sett akkurat tsh målt i noe annet en IU/L. Referanseområdet varierer litt. Det er også rett. Men Tsh vil regnes som innefor eller i grenselandet: "videre utredning for høyt stoffskifte" 

Svaret ditt viser hvor lite du kan og forstår om analysering av blodprøver. 

Anonymkode: 86d5c...d35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ananlyseoversikten for helse-Bergen:

http://www.analyseoversikten.no/analyse/36

Referanseverdien for TSH er 0,4-4,5

Så fint av deg å søke etter den!

Da ligger jeg jo i den laveste enden.....

Anonymkode: f291e...40d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du ligget innenfor referanseområdet. Siden du har lavt TSH vil det si at du er nærmere HØYT stoffskifte enn lavt. Men du er innenfor referanseområdet. De som har lavt har høyere nivåer enn 4,5. Jeg hadde over 20 F.eks

Anonymkode: 48919...499

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig. Det er baklengs på stoffskiftet: høy tsh-lavt stoffskifte, lav tsh-høyt stoffskifte. Du ligger i grenseland til høyt stoffskifte, men er innenfor normalen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig. Det er baklengs på stoffskiftet: høy tsh-lavt stoffskifte, lav tsh-høyt stoffskifte. Du ligger i grenseland til høyt stoffskifte, men er innenfor normalen. 

Hun er normal i sitt stoffskifte. Å ligge bakpå på en blodprøve er det ingenting som heter når en person er innenfor referanseområdet så er prøven normal. 

Ved neste prøve tatt senere eller tidligere på dagen så kan verdien hennes ligge mellom 3.00 og 4.00 hin er ikke da frempå (det motsatte av din bakpå referanse), prøven er like fullt normal. Frempå og bakpå brukes forøvrig ikke om blodprøveanalyser. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er normal i sitt stoffskifte. Å ligge bakpå på en blodprøve er det ingenting som heter når en person er innenfor referanseområdet så er prøven normal. 

Ved neste prøve tatt senere eller tidligere på dagen så kan verdien hennes ligge mellom 3.00 og 4.00 hin er ikke da frempå (det motsatte av din bakpå referanse), prøven er like fullt normal. Frempå og bakpå brukes forøvrig ikke om blodprøveanalyser. :)

Beklager men nå blir jeg irritert: jeg vet at hun er innenfor normalen. Men jeg vet også at noen leger velger å sjekke pasienter som ligger i ytterkantene av referanseverdiene som henne. Men jeg er ikke opptatt av stoffskiftet til ts. Jeg tror også det er normalt. Jeg er langt mer bekymret i forhold til at ts har gått på jern og b12, i 9 mnd, uten oppfølging, og syns hun bør gå til legen for å få sjekket den delen så fort hun kan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...