Gå til innhold

Stoffskiftet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er 40 år og tok min første stoffskifteprøve da jeg var 18 år. Normale ifølge lege (jeg har ikke sett de). Siste prøver er tatt i april 17 med ths på 0.45. Jeg har i 20 år følt meg sliten, sover myye (12-14 timer), utslitt, mister ord, leiter etter ord. Legen min sier at blodprøvene er fine. Jeg føler meg som en hypokonder for jeg maser på han om dette. 

Det siste halvåret er symptomene blitt verre/forsterket. Jeg aner nå ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg er sikker på at det er noe galt med kroppen min.

Noen forslag? 

Anonymkode: f291e...40d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt fastlege. 0.45 skal utløse utredning, ikke avskrives som normalt.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/truende-lavt-stoffskifte/

Anonymkode: 1e5bf...434

Ts er innenfor referanseområdet (0,2-4,0), og om noe har hun heller høyt stoffskifte enn lavt, noe du vil se om du leser din egen link..

Anonymkode: 0e1fd...23d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt fastlege. 0.45 skal utløse utredning, ikke avskrives som normalt.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/truende-lavt-stoffskifte/

Anonymkode: 1e5bf...434

Takk for svar!

Jeg har gått over resultatene av blodprøvene fra april først i dag. Jeg leser så mye på nettet at det koker i hodet. Jeg forstår det slik at alle disse  hormonene (?) T3, t4 osv påvirker hverandre. Jeg forstår ikke alt.

Jeg har mange flere symptomer men de jeg har nemt er de verste + generelle smerter i kroppen. 

Kan jeg kreve videre utgreining? Henvisning når prøveresultatene er "normal"?

Jeg har betydelig lav b12 og jern (noe som kan sers i samenheng med stoffskiftet)

AnonymBruker
Skrevet

Stoffskiftet ditt er innenfor referanseområdet, faktisk på grensen til høyt stoffskifte. 

Det at du er sliten kan ha mye med jern og b12-verdiene dine. Ta en samtale med fastlegen som om du burde begynne på tilskudd av jern og b12. Det hjelper på energien og humøret.

Anonymkode: 48919...499

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg har gått over resultatene av blodprøvene fra april først i dag. Jeg leser så mye på nettet at det koker i hodet. Jeg forstår det slik at alle disse  hormonene (?) T3, t4 osv påvirker hverandre. Jeg forstår ikke alt.

Jeg har mange flere symptomer men de jeg har nemt er de verste + generelle smerter i kroppen. 

Jeg har betydelig lav b12 og jern (noe som kan sers i samenheng med stoffskiftet)

Ikke hør på den brukeren. Det innlegget er helt feil. Den personen har lest feil tall eller noe sånt. 

Hvis du har veldig lavt b12 og lavt jern kan du bli veldig dårlig av det i seg selv og de to henger sammen. Dersom det ikke er naturlige forklaringer på at du har lave verdier for b12 og jern som vegetarisme/veganisme trenger du heller utredning for hvorfor disse er så lave og ikke stoffskiftet ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har gått på jerntabeletter og trio-b siden disse blodprøvene ble tatt, altså april i fjor. De

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke vært på oppfølgingstime?

Har selv lavt stoffskifte. Går på b12 tabletter og jern i en måned nå før jeg skal på videre utredning. Har tidligere gått på b12 sprøyter i 8 mnd.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er 40 år og tok min første stoffskifteprøve da jeg var 18 år. Normale ifølge lege (jeg har ikke sett de). Siste prøver er tatt i april 17 med ths på 0.45. Jeg har i 20 år følt meg sliten, sover myye (12-14 timer), utslitt, mister ord, leiter etter ord. Legen min sier at blodprøvene er fine. Jeg føler meg som en hypokonder for jeg maser på han om dette. 

Det siste halvåret er symptomene blitt verre/forsterket. Jeg aner nå ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg er sikker på at det er noe galt med kroppen min.

Noen forslag? 

Jeg har nettopp lært at hver helseregion i Norge og hvert enkelt laboratorium har ain egen måte å analysere stoffskifteblodprøver på og hver sitt referanseområde. Slik at hvordan dette gjøres i Sørøst og hvilke referanseområder de har der ikke kan sammenlignes med hvordan helsevest eller andre helseregioner analyserer og har satt referanseområdene sine.

Dermed er dette ikke noe noen her på forumet kan uttale seg om hva som bør og må gjøres uten å vite hvor du har fått utført din TSH blodprøve og hvilket referanseområde det laboratoriumet har satt for sin analysemetode. 

Sier legen din at dette er normalt, så må du nesten godta at det er normalt. Alternativt bytte lege. 

Anonymkode: 86d5c...d35

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg har gått på jerntabeletter og trio-b siden disse blodprøvene ble tatt, altså april i fjor. De

Er det ikke tatt nye blodprøver på dette etter du startet på tilskudd? Du skal jo bare ta tilskudd til du er kommet opp på rett nivå.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ingen oppfølging.

Fikk b12 sprøyter da jeg var i 20 årene. Nå tabletter. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp lært at hver helseregion i Norge og hvert enkelt laboratorium har ain egen måte å analysere stoffskifteblodprøver på og hver sitt referanseområde. Slik at hvordan dette gjøres i Sørøst og hvilke referanseområder de har der ikke kan sammenlignes med hvordan helsevest eller andre helseregioner analyserer og har satt referanseområdene sine.

Dermed er dette ikke noe noen her på forumet kan uttale seg om hva som bør og må gjøres uten å vite hvor du har fått utført din TSH blodprøve og hvilket referanseområde det laboratoriumet har satt for sin analysemetode. 

Sier legen din at dette er normalt, så må du nesten godta at det er normalt. Alternativt bytte lege. 

De er analysert av Helse Bergen og da rekner jeg med Haukeland sykehus

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Med jernmangel og B12 mangel så slå deg til ro med at stoffakiftet ditt er normalt og vær takknemlig og glad for akkurat det. 

Man utreder ikke videre et normalt stoffskifte. Når blodprøver viser at stoffskiftet er normalt så er det den måten man utreder stoffakiftet på. TSH, T3 og T4 er ikke tall som står stille de endrer seg alt etter tid på døgnet og fra blodprøve til blodprøve. Om du leser aldri så mye om stoffskiftesykdom så hjelper det deg lite. Vi er nå i tillegg midtvinters i den mørkeste mørketiden. Folk flest blir dårlig av det i form av tretthet og slapphet. Gå og få tatt nye blodprøver på jern og vitaminer for å se om du er på normale verdier der  og sett pris på at du ikke har stoffskiftesykdom etter det blodprøvene dine viser. 

Å lese på nett er ofte mer forvirrende enn avklarende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke vært på oppfølgingstime?

Har selv lavt stoffskifte. Går på b12 tabletter og jern i en måned nå før jeg skal på videre utredning. Har tidligere gått på b12 sprøyter i 8 mnd.

Jeg vet ikke.

Fikk mld fra legen å begynne på trio-b og ta jerntabletter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med jernmangel og B12 mangel så slå deg til ro med at stoffakiftet ditt er normalt og vær takknemlig og glad for akkurat det. 

Man utreder ikke videre et normalt stoffskifte. Når blodprøver viser at stoffskiftet er normalt så er det den måten man utreder stoffakiftet på. TSH, T3 og T4 er ikke tall som står stille de endrer seg alt etter tid på døgnet og fra blodprøve til blodprøve. Om du leser aldri så mye om stoffskiftesykdom så hjelper det deg lite. Vi er nå i tillegg midtvinters i den mørkeste mørketiden. Folk flest blir dårlig av det i form av tretthet og slapphet. Gå og få tatt nye blodprøver på jern og vitaminer for å se om du er på normale verdier der  og sett pris på at du ikke har stoffskiftesykdom etter det blodprøvene dine viser. 

Å lese på nett er ofte mer forvirrende enn avklarende. 

Jeg er trett og slapp hele året. Det er ikke årstidsbasert. Jeg ønsker ikke å være syk. Jeg vil vite hva som er galt og få behandling for det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig det. Men det er fordi ulike labber måler i ulike enheter hovedsaklig som gir vidt forskjellige referanseområder for noen prøver. Aldri sett akkurat tsh målt i noe annet en IU/L. Referanseområdet varierer litt. Det er også rett. Men Tsh vil regnes som innefor eller i grenselandet: "videre utredning for høyt stoffskifte" 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ingen oppfølging.

Fikk b12 sprøyter da jeg var i 20 årene. Nå tabletter. 

Du må få oppfølging på dette. Jern kan en bli alvorlig forgiftet av om en har fått for mye. Syns du skal bestille deg ny time med det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg TS til å ta kontakt med fastlegen din og ta nye blodprøver. Snakk med fastlegen.

Tilhører selv Haukeland/Bergen. Det er mitt eget ansvar å passe på at jeg tar blodprøver hver 8-12 uke for å sjekke vitaminverdier og stoffskifte. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg TS til å ta kontakt med fastlegen din og ta nye blodprøver. Snakk med fastlegen.

Tilhører selv Haukeland/Bergen. Det er mitt eget ansvar å passe på at jeg tar blodprøver hver 8-12 uke for å sjekke vitaminverdier og stoffskifte. 

Takk for det. Jeg skal bestile time på appen min med en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...