Zinatara Skrevet 2. januar 2018 #41 Skrevet 2. januar 2018 Vi valgte å ikke ha hjemmebesøk med nummer tre. Jeg var i god form og det var roligere på helsestasjonen enn hjemme med to barnehageunger som hadde sommerferie. Men det var helt greit å ha helsesøster på besøk, de var kun inne i gangen og stua vår og de var der kanskje i 20-30 minutter. De var ikke på noen slags husinnspeksjon og vi visste jo om i god tid når de skulle komme. Babyer trenger ikke mye plass og jeg vil ikke tro at barnevernet eller helsesøster bryr seg om at man har liten leilighet. I mange byer vil vel dette være bortimot normalen for unge førstegangsfødende.
Gjest Sisti Skrevet 2. januar 2018 #42 Skrevet 2. januar 2018 2 hours ago, Mysticgirl said: Ikke her sa jeg jo, fikk ikke noe valg. Fikk bare beskjed om at helsesøster kommer på hjemmebesøk Selvsagt kan man vel motsette seg det, men hvorfor skal man det? Er jo bare bra at man kan sjekke hjemmesituasjonen hos nybakte foreldre Og komme med råd om det er noe. Hjemmebesøk er frivillig i ALLE kommuner. Selv om det ikke direkte er fremsatt som et valg, så er det helt opp til den enkelte å kunne takke nei. Noen helsesøstre tar det kanskje for gitt at alle ønsker hjemmebesøk, og glemmer derfor å spørre, men det er altså ikke verre enn å si nei takk. Man får jo innkalling til kontroll på helsestasjonen også, men også det er frivillig (og dermed et valg) selv om det ikke legges frem som et eksplisitt valg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #43 Skrevet 3. januar 2018 On 1/1/2018 at 7:13 PM, AnonymBruker said: Leste at første kontroll etter fødsel er hjemmebesøk av helsesøster/jordmor. Anonymkode: 0a085...5d0 Alt dette er frivillig, man trenger ikke gå på en eneste kontroll, og man trenger iallefall ikke ha de folka hjem til seg. Om du likevel velger å få besøk av dem er det ingen som kommer til å melde deg til barnevernet for å ha liten plass. Greit, dette systemet har virkelig tatt av men så ille er det ikke enda. Anonymkode: 10603...193
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #44 Skrevet 3. januar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du hevder at hjembesøk er obligatorisk ved 1.kontroll. Det stemmer altså ikke. Dette er valgfritt. Anonymkode: 9b50a...73b Nei hun hevdet følgende: 23 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Nei også kontroll 1 kan du foreta på hs Anonymkode: 815c0...a2a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #45 Skrevet 3. januar 2018 Da første ble syk etter 5 måneder har jeg sett i kjerne journalen hennes korrespondansen mellom vakthavende lege og sykehuset. Der står det blant annet: «Ingen mistanke om omsorgssvikt, har også fulgt alle kontroller på helsestasjon.» Jeg leser utifra dette at man KAN regne med å KANSKJE reise et varselflagg hvis man velger bort kontrollene. Hjemmebesøkene har vært bare koselig her, etter 3 barn har jeg enda ikke fått valget om ikke å ha hjemmebesøk. Jeg føler også at disse besøkene kan være adgang til å undersøke hjemmeforhold. Og det synes jeg er en god ting! Rettledning og veiledning så tidlig som mulig burde jo absolutt være en fordel om man har områder man kanskje ikke har helt kontroll på i hverdagen. Anonymkode: 0dc00...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #46 Skrevet 3. januar 2018 Det er veldig bra at folk blir fulgt opp, likevel synes jeg det er mye overvåking her i landet. Anonymkode: 03bb0...e9a 2
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar 2018 #47 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei hun hevdet følgende: Anonymkode: 815c0...a2a Tusen takk 😌
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #48 Skrevet 3. januar 2018 På 1.1.2018 den 18.25, AnonymBruker skrev: Hei. Det er kanskje noe helt dumt jeg spør. Jeg er gravid nå og jeg og mannen bor i liten leilighet i Oslo. Lite soverom plus stue integrert med kjøkken. Ca 35m2. Vi planlegger flyting i framtiden, men nå er det ikke aktuelt pga økonomi og svangerskapet. Vi har bare en inntekt. Spørsmålet mitt er om barnevernet bryr seg om hvor stor leilighet barna vokser opp? Jeg tenker mer på helsesøster som skal komme på besøk noen dager etter fødsel og se at vi ikke har stor nok leilighet. Kan hun sende bekymringsmelding pga dette? Takk for svar på forhånd. Anonymkode: 0a085...5d0 Jeg og seksåringen bor i en knøttliten toroms. Vi har det vanvittig trangt, soverommet har akkurat nok plass til en dobbeltseng og en kommode (vesla sliter en del med blant annet innsovningsvansker og separasjonsangst pga adhd og trenger fortsatt å samsove), stua er proppfull og romløsningen er elendig. Barnevernet har vært her på hjemmebesøk, og har absolutt ingenting å bemerke. De ser at jeg tenker veslas beste, og at det hun/vi sliter med er resultat av diagnose og dårlig omsorg hos far. De skiter i hvor stor/liten bolig du har, så lenge barnet får adekvat omsorg og hjemmet er varmt nok, rent nok og ryddig nok. (Sist bv var innom så hang trusene våre til tørk på stua - selv saksbehandlerne i bv forstår at når det pøsregner ute og badet er for lite så blir stua full av trusetørk.) Anonymkode: 58551...dc0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #49 Skrevet 3. januar 2018 Siden barnevernet plasserer mor og barn på knøttsmå hybler type 10kvm og bare et rom så tror jeg ikke det har så mye å si at leiligheten er liten. Anonymkode: fc197...71b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #50 Skrevet 3. januar 2018 Helsesøster var på besøk her. Hun så bare stuen vår. Ba aldri om å se stelleplass, soveplass e.l. slik enkelte skisserer. Hjemmebesøk er et tiltak for at mor skal føle seg mer hjemme og ivaretatt. Det er ofte ammeproblemer e.l. i starten, og ikke så lett å komme seg ut. Det er heller ikke anbefalt å bruke kollektivtransport før babyen er 6 uker, så da blir det vanskelig for de som ikke har bil. TS: Du trenger ikke å bekymre deg for BV kun pga str på bolig. Dette er ikke noe HSser på engang. Dersom du lilevel er nervøs ber du om å ta førstebkontroll på helsestasjonen. Værre er det ikke. Anonymkode: e97b7...66a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #51 Skrevet 3. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og seksåringen bor i en knøttliten toroms. Vi har det vanvittig trangt, soverommet har akkurat nok plass til en dobbeltseng og en kommode (vesla sliter en del med blant annet innsovningsvansker og separasjonsangst pga adhd og trenger fortsatt å samsove), stua er proppfull og romløsningen er elendig. Barnevernet har vært her på hjemmebesøk, og har absolutt ingenting å bemerke. De ser at jeg tenker veslas beste, og at det hun/vi sliter med er resultat av diagnose og dårlig omsorg hos far. De skiter i hvor stor/liten bolig du har, så lenge barnet får adekvat omsorg og hjemmet er varmt nok, rent nok og ryddig nok. (Sist bv var innom så hang trusene våre til tørk på stua - selv saksbehandlerne i bv forstår at når det pøsregner ute og badet er for lite så blir stua full av trusetørk.) Anonymkode: 58551...dc0 Ja, ikke alle har mulighet å bo større. Kjærlighet og omsorgsevne blir ikke mindre av mindre sted lykke til deg og din datter. Anonymkode: 0a085...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #52 Skrevet 3. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster var på besøk her. Hun så bare stuen vår. Ba aldri om å se stelleplass, soveplass e.l. slik enkelte skisserer. Hjemmebesøk er et tiltak for at mor skal føle seg mer hjemme og ivaretatt. Det er ofte ammeproblemer e.l. i starten, og ikke så lett å komme seg ut. Det er heller ikke anbefalt å bruke kollektivtransport før babyen er 6 uker, så da blir det vanskelig for de som ikke har bil. TS: Du trenger ikke å bekymre deg for BV kun pga str på bolig. Dette er ikke noe HSser på engang. Dersom du lilevel er nervøs ber du om å ta førstebkontroll på helsestasjonen. Værre er det ikke. Anonymkode: e97b7...66a Tusen takk Anonymkode: 0a085...5d0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #53 Skrevet 3. januar 2018 Har to barn, og ikke hatt hjemmebesøk av helsesøster. I min kommune er det sånn at foreldre kan be om første kontroll hjemme, hvis det er vanskelig å komme seg til helsestasjon. Bortsett fra det har alle første kontroll på helsestasjonen. Anonymkode: e10d3...af2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå