Gå til innhold

Liten leilighet og barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Forundret.. skrev:

Vi fikk ikke valget. Ingen av gangene. 

Jøss, høres jo helt vilt ut.

Anonymkode: 9b50a...73b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Mysticgirl skrev:

Ja det er den 1 kontrollen de kommer hjem til deg, resterende drar du til helsestasjonen selv :) 

Nei også kontroll 1 kan du foreta på hs

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Forundret.. skrev:

Da har dere blitt overkjørt av hs

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var det kun vi som fikk velge ift 1.kontrollen (ja, kontroll Nr 1). 

Vi fikk krysse av i et skjema: ønsket vi eller ikke den første kontrollen hjemme. Vi krysset av for st vi ønsket den på Helsestasjonen.

Dette var i 2011.

Mulig reglene/lovverket nå er endret og at alle MÅ få hjembesøk? 

Reglene er de samme

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man velger selv om man vil ha hjemmebesøk eller ikke. 😊 Man kan fint takke nei uten at det eg noe problem, det gjorde jeg. 

Anonymkode: 0cd95...4a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Reglene er de samme

Ok.

Konklusjonen vi da kan trekke er at du og noen til måtte obligatorisk få hjembesøk ved 1.kontrollen - mens mange av oss andre selv kunne velge om vi ønsket 1.kontrollen hjemme eller på Helsestasjonen.

🙂

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Konklusjonen vi da kan trekke er at du og noen til måtte obligatorisk få hjembesøk ved 1.kontrollen - mens mange av oss andre selv kunne velge om vi ønsket 1.kontrollen hjemme eller på Helsestasjonen.

🙂

Da har du ikke sett hva jeg har skrevet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at hjemmebesøk skal være et tilbud, og ikke tvang. Vi valgte å reise til helsestasjonen, og det var helt i orden. Helsesøster sa at besøket handlet mest om å hjelpe hvis det var noe førstegangsforeldre lurte på. Det var ikke sånn at de så på hvor ryddig det er, hvor stort det er osv. 

Altså har dere sikker stelleplass, soveplass, klær til baby osv så er ikke kvadratmeter viktig. Hvert fall ikke når barnet er så liten, men blir nok vanskelig å bo så trangt når barnet blir eldre. Er selvfølgelig mulig, men etterhvert har barnet godt av å ha sin egen plass. At man bokstavligtalt ikke bor oppå hverandre. Men når det gjelder barnevernet må det ligge grunn til bekymring, og omsorgssvikt. Ikke at man bor trangt. Det er helt normalt at folk i store byer bor trangt, og det er ikke skadelig i seg selv.

Anonymkode: f84cf...825

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da har du ikke sett hva jeg har skrevet. 

Du hevder at hjembesøk er obligatorisk ved 1.kontroll.

Det stemmer altså ikke. Dette er valgfritt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde like smått og fikk besøk av helsesøster etter fødsel. Hun kommenterte flere ganger at vi hadde det for kaldt for babyen (23-24 grader) og måtte skru opp varmen, men hun sendte ingen bekymringsmelding av den grunn. Det eneste som ble sagt om størrelsen på leiligheten var da hun kommenterte at vi hadde det så ryddig og lurte på om det var sånn hele tiden. Det bekreftet vi, da vi var nødt til å ha det ryddig fordi vi ikke hadde plass til rot.

Helsesøstre er selvfølgelig like forskjellige som alle andre, og at det ikke finnes en der ute som kan finne på å varsle barnevernet pga liten leilighet har man ingen garanti for. Men at barnevernet vil bli bekymret av det tviler jeg sterkt på.

Anonymkode: b8993...587

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri under noen omstendigheter skrevet det 

LINK takk....

Skrevet
8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da har dere blitt overkjørt av hs

Besøket har nå bare vært hyggelig.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje det er forskjellig praksis i forskjellige kommuner? Venninnen min med alt på stell sa at de heller ikke hadde fått et valg. Hun hadde gruet seg litt til hjemmebesøk, "følt at hun liksom var litt under lupen." Men det hadde vist seg å bare være koselig når det skjedde.

Anonymkode: 1f245...59f

Gjest Mysticgirl
Skrevet
9 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nei også kontroll 1 kan du foreta på hs

Åja fikk ikke noe valg her . Da er det sikkert forskjell fra kommune til kommune :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ofte ikke de nevner at det er mulig for dere å komme til helsestasjonene for å lette hverdagen den første tiden. Men det er bare å si at du heller vil komme dit. 

Jeg hadde første hjemmebesøk av helsesøster etter 4 fødsel, og det var kun fordi hjemmesykehuset ( nast) skulle informere helsesøster om alt. ( prematur sist)

men med de 3 første var reiste vi til helsestasjonen. 

Anonymkode: c9258...eb7

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som MÅ noe som helst. Alle kontroller, også hjemmebesøk, er helt frivillige. For barnets skyld bør man da ha kontroller andre steder, f.eks. hos fastlegen, men ingen av kontrollene, vaksinene eller noen av de andre tilbudene på helsestasjonen er obligatoriske.

• Liker 7
Gjest GoldenLioness
Skrevet
18 timer siden, Mysticgirl skrev:

Ja det er den 1 kontrollen de kommer hjem til deg, resterende drar du til helsestasjonen selv :) 

Det er kun ved behov. De fleste drar til helsestasjonen.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
2 timer siden, GoldenLioness skrev:

Det er kun ved behov. De fleste drar til helsestasjonen.

Ikke her sa jeg jo, fikk ikke noe valg. Fikk bare beskjed om at helsesøster kommer på hjemmebesøk :) Selvsagt kan man vel motsette seg det, men hvorfor skal man det? Er jo bare bra at man kan sjekke hjemmesituasjonen hos nybakte foreldre :) Og komme med råd om det er noe.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Forundret.. skrev:

Det er helt frivillig å ta dem i mot hjemme :) 

Anonymkode: be35b...374

• Liker 1
Gjest fruktfest
Skrevet

Vi fikk heller aldri beskjed om at vi kunne velge mellom hjemmebesøk og å selv dra ned på helsestasjonen, vi kunne sikkert ha nektet, men tror det hadde gitt mer grunn til bekymring, haha.

Tror derimot ikke størrelsen på leiligheten har noen ting å si, og tror heller ikke at det er derfor helsesøster kommer på hjemmebesøk. Viktigste er jo at hjemmet er trygt for barnet (når det kommer til hjem i alle fall), og det bør det jo være uavhengig i om man får hjemmebesøk eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...