AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Hei. Det er kanskje noe helt dumt jeg spør. Jeg er gravid nå og jeg og mannen bor i liten leilighet i Oslo. Lite soverom plus stue integrert med kjøkken. Ca 35m2. Vi planlegger flyting i framtiden, men nå er det ikke aktuelt pga økonomi og svangerskapet. Vi har bare en inntekt. Spørsmålet mitt er om barnevernet bryr seg om hvor stor leilighet barna vokser opp? Jeg tenker mer på helsesøster som skal komme på besøk noen dager etter fødsel og se at vi ikke har stor nok leilighet. Kan hun sende bekymringsmelding pga dette? Takk for svar på forhånd. Anonymkode: 0a085...5d0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Nei, de ser på hygiene og gir tips om praktisk tilrettelegging hjemme. Anonymkode: 093f1...a22 10
Belima Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Nei, det er det minste problemet du kan ha. Tenk på hvordan det var før da folk hadde ett rom og kjøkken og 3-4 unger. Alle var lykkelige og hadde det bra. Trivsel er viktigere enn plass. 9
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Blir verre når ungen blir større og trenger krabbeplass.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Hvorfor ønsker du hjembesøk? Mange reiser vel selv til kontrollene på Helsestasjonen? 🙂 Anonymkode: 9b50a...73b 2
aiba Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Halvsøsteren min vokste opp i en bitteliten leilighet med ett soverom med moren sin i Oslo uten problemer med barnevern 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Leste at første kontroll etter fødsel er hjemmebesøk av helsesøster/jordmor. Anonymkode: 0a085...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Helsesøster kan jo sende bekymringsmelding for hva som helst. Hvorvidt barnevernet vil ta den alvorlig er en annen sak. Størrelsen på leiligheten og dine evner som mor har sannsynligvis ingen sammenheng. Hvis det blir et problem, får dere jo bare jobbe med å løse det bedre praktisk, eller flytte. Anonymkode: d07e5...0ec
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Jeg ville i hvert fall ikke flyttet som et hastetiltak grunnet barnevernsfrykt. Det blir absurd. Anonymkode: d07e5...0ec 4
Gjest Mysticgirl Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du hjembesøk? Mange reiser vel selv til kontrollene på Helsestasjonen? 🙂 Anonymkode: 9b50a...73b Du får besøk av helsesøster som er den første kontroll etter fødsel
Puny Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste at første kontroll etter fødsel er hjemmebesøk av helsesøster/jordmor. Anonymkode: 0a085...5d0 Det er ikke for at de skal komme og sjekke noe, det er for at du skal slippe å dra bort på helsestasjonen med en nyfødt. Det er kun et tilbud og ingenting å stresse med. 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Akkurat nå, Mysticgirl skrev: Du får besøk av helsesøster som er den første kontroll etter fødsel Kontrollstedet for 1. og resterende kontroller er valgfritt: hjemme eller på Helsestasjonen. Anonymkode: 9b50a...73b 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontrollstedet for 1. og resterende kontroller er valgfritt: hjemme eller på Helsestasjonen. Anonymkode: 9b50a...73b Ja det er den 1 kontrollen de kommer hjem til deg, resterende drar du til helsestasjonen selv
atropos Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 35 kvm er da helt Ok for en baby. Så lenge det er barnevennlig og ikke ligger sprøyter og sneiper overalt, vil ikke helsesøster bry seg om det. Bodde selv på 35 kvm da vi fikk første. Var ikke et problem før barnet ble 2,5. Da måtte vi finne oss noe større 4
Forundret.. Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du hjembesøk? Mange reiser vel selv til kontrollene på Helsestasjonen? 🙂 Anonymkode: 9b50a...73b Det kommer alltid hjemmebesøk en gang, ca en uke etter fødsel...
Arkana Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 23 minutter siden, Forundret.. skrev: Det kommer alltid hjemmebesøk en gang, ca en uke etter fødsel... Ikke nødvendigvis. Vi ble spurt hva vi foretrakk, hjemmebesøk eller komme på helsestasjon. Uansett er ikke hjemmebesøk for å sjekke hjemmet ditt, men for at du skal slippe å ta med deg din nyfødte på helsestasjonen. Størrelsen på hjemmet er ikke viktig. 5
Forundret.. Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 16 minutter siden, Arkana skrev: Ikke nødvendigvis. Vi ble spurt hva vi foretrakk, hjemmebesøk eller komme på helsestasjon. Uansett er ikke hjemmebesøk for å sjekke hjemmet ditt, men for at du skal slippe å ta med deg din nyfødte på helsestasjonen. Størrelsen på hjemmet er ikke viktig. Vi fikk ikke valget. Ingen av gangene.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 Jeg hadde ikke hjemmebesøk og det er valgfritt. Ingen kontroller på helsestasjonene er tvungen. Men om man velger å ikke dra dit så anbefales det ihvertfall å dra til fastlegen på legekontroller. Og hvis helsesøster skulle ha sendt inn en bekymringsmelding på noe så rart så tviler jeg sterkt på at barnevernet bryr seg om det. Det er omsorgsevnen de bryr seg om, ikke størrelsen på leiligheten. Anonymkode: c27b1...97e 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #20 Skrevet 2. januar 2018 5 timer siden, Mysticgirl skrev: Ja det er den 1 kontrollen de kommer hjem til deg, resterende drar du til helsestasjonen selv Da var det kun vi som fikk velge ift 1.kontrollen (ja, kontroll Nr 1). Vi fikk krysse av i et skjema: ønsket vi eller ikke den første kontrollen hjemme. Vi krysset av for st vi ønsket den på Helsestasjonen. Dette var i 2011. Mulig reglene/lovverket nå er endret og at alle MÅ få hjembesøk? Anonymkode: 9b50a...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå