Gå til innhold

Bøker lest i 2018


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Så gøy! Har virkelig lyst til å begynne å lese mer igjen :) Henger meg på. Er midtveis i Baise-moi av Virginie Despentes. Det blir bok nummer 1 i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Lava Anne skrev:

 Lest frem til nå:

 Elie Wiesel: Lykkens By
 Tove Ditlevsen: Bardommens gade.

 Hva synes du om dem? 

 Er disse bøkene verdt å få med seg? :ac:

Anonymkode: b20d7...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett oppvarming på bokhylla no med barnebokklassikeren "Snorre Sel" fra 1941. Aktualisert som en av bøkene som er blitt forbudt av ymse grunner. Den gangen av den tyske okkupasjonsmakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah Perry: Every Cradle is a Grave 👍🏻

Anonymkode: 33f72...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt i år

1. Skråninga, Carl Frode Tiller 
2. The Next Mrs Parrish, Liv Constantine 
3. The Marrige Lie, Kimberly Belle
4. ‎copycat, Alex Blake 
5. ‎skitten poesi
6. ‎ I see you, Clare Mackintosh
7. ‎summer at the lake, Erica James 
8. ‎Bak lukkede dører
9. ‎ after anna, Alex Lake
10. ‎ Kafka On the Shore, Haruki Murakami 
11. ‎ promises, promises , Erica James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunkt siden sist:

#6: Mr. Penumbra's 24-hour Bookstore - Robin Sloan. Denne gikk jeg inn i uten å vite hva den handlet om, og jeg ble ikke skuffet. Morsom, spennende og god-rar. 5/6.

#7: The Tragic Life of Lady Tina DeSilva - TJ Klune. Dette er Knights of Verania-serien nr. 1,5. Jeg har lett etter denne omtrent over alt, og så fant jeg ut her en dag at den ligger gratis på bloggen til forfatteren. Joda, så... :klaske: Men ja. Elsket den like mye som jeg elsker de andre bøkene i denne serien. 6/6.

#8: Beyond the Wide Wall - Michael James Ploof. Dette er bok nr 2 i Epic Fallacy-serien, en humoristisk fantasyparodi. Selv om det er en parodi, så synes jeg den holder sin egen historie veldig godt. Karakterene er kule, og verdensbyggingen er spennende, om enn litt hoppende til tider. Gleder meg til å lese resten. 5/6.

#9: The Creeping Shadow - Jonathan Stroud. Bok 4 i serien om Lockwood og kompani. Det er sjelden jeg leser så mange bøker i samme serie noenlunde etter hverandre, da jeg har en tendens til å bli fort lei. Men disse bøkene har altså klart å få meg hekta. Jeg begynte på 5ern med én gang jeg var ferdig med denne. 5/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på denne tråden og håper jeg husker å oppdatere. :) Med tre barn og travle dager rekker jeg bare lese i sengen før leggetid, men jeg elsker bøker og prøver å få lest så mye som mulig.

Så, bokåret 2018:

#1: The serial killer's daughter - Lesley Welsh. Spennende thriller hvor det ikke legges skjul på grusomme detaljer. Likte at boken alternerer mellom ulike karakterers fortelling slik at man får vite bakgrunnen for hendelser.

#2: Eleanor Oliphant is completely fine - Gail Honeyman. Morsom, trist og tankevekkende. Man starter med den kvinnelige varianten av Sheldon Cooper, en ikke spesielt likendes karakter, men ettersom man blir kjent med henne og ser verden gjennom hennes øyne endrer man synet helt. Det eneste minuset med boken er at den er slutt, jeg skulle så gjerne fulgt henne videre.

#3: Being Mortal - Atul Gawande. Interessant og tankevekkende om livet, døden, det å eldes og hvordan vi takler det, sett fra en leges synspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, så utrolig flinke mange av dere er! Jeg har som mål å lese/lytte til 2 bøker i måneden. 

1. Harry Potter and the chamber of secrets

Og så er jeg godt i gang med Harry Potter and the prisoner of Azkaban! Håper jeg husker å oppdatere her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thejohan

Akkurat lest ferdig «Dødsdømt i Kongo» av Kari Hilde Hodne French

Holder på med «mi briljante venninne» av Elena Ferrante

Endret av thejohan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Woman in the Window, A.J. Finn.

Og i morgen blir jeg nok ferdig med Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli.

Begge skal bli til filmer. Sistnevnte kommer ut i mars og ser søt ut! :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på. Har ikke fått lest så mye annet enn faglittertur så langt i år, men har flere bøker liggende på vent. 

Til nå har jeg lest

1) Mengele zoo -Gert Nygårdshaug

2) En sånn jente-Monica Flatabø

3) Land ingen har sett-Edvard Hoem

 

 

Endret av pulverheksa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Verdensteater - kartenes historie av Thomas Reinertsen Berg.
2. Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup og Lisa Aisato.

3. The Fishermen av Chigozie Obioma.

4. Svikne dagar - Elena Ferrante - Kort, men intens og følelsetung. En historie som for meg der og da ble i overkant tung og bitter, men med et fantastisk språk og den velkjente Ferrante-stilen. En bok jeg vil lese om igjen når jeg er i et annet humør.

5. Aldri la dem kle deg forsvarsløst naken - Tove Nilsen - Vil lese mer av Tove Nilsen dette året, og begynte med debuten. Planer er å jobbe meg kronologisk gjennom noen av verkene. Debuten var god, men gleder meg mer til noen av de senere bøkene.

6. Heart of Darkness - Joseph Conrad - Lest i forbindelse med et litteraturfag jeg skal ta dette året. Til tider fantastisk språk og skildringer. Mange problematiske aspekter som kan bli interessant å diskutere om boka, jeg var litt farget fra før da jeg har lest mye OM verket, før jeg leste det selv. Den litterære kvaliteten kan dog ingen krangle på.

Endret av Librarian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget denne serien sent, men...
Riad Sattouf: L'arabe du futur 1-3 
Vidunderlige tegneseriebøker om dagliglivet i Libya, Syria, Frankrike (og Saudi-Arabia?) på 1980-tallet, sett gjennom øynene til en smågutt. Morsomme og lærerike! Det er planlagt to bøker til. Fins også oversatt.

Anonymkode: 35a91...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skråninga, Carl Frode Tiller 
2. The Next Mrs Parrish, Liv Constantine 
3. The Marrige Lie, Kimberly Belle
4. ‎copycat, Alex Blake 
5. ‎skitten poesi
6. ‎ I see you, Clare Mackintosh
7. ‎summer at the lake, Erica James 
8. ‎Bak lukkede dører
9. ‎ after anna, Alex Lake
10. ‎ Kafka On the Shore, Haruki Murakami 
11. ‎ on a beautiful day, Lucy Diamond 
12. ‎Stoner, John Williams
13. ‎Local Girl Missing, Claire Douglas 
14. ‎Sleeping Giants, 
15. ‎miniaryrmakeren, jessie Burton 
16. ‎ menn uten kvinner, Haruki Murakami 
 

Nr 1,10,14 og 15 er noen virkelige  perler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Lill3My said:

Nr 1,10,14 og 15 er noen virkelige  perler! 

Og 12.

Anonymkode: 0489a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og 12.

Anonymkode: 0489a...cce

Ja! Den burde også nevnes, takk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest en bok så langt i 2018. Macbeth av Jo Nesbø.

Anonymkode: 20c3e...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 7 bøker i januar, som er en veldig god lesemåned for meg. Kort oppdatering siden forrige gang, men var så fornøyd med januars siste roman at jeg følte en oppdatering var på plass. Har utdypende anmeldelser på link hvis man skulle være interessert i det :)

1. Verdensteater - kartenes historie av Thomas Reinertsen Berg.
2. Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup og Lisa Aisato.

3. The Fishermen av Chigozie Obioma.
4. Svikne dagar - Elena Ferrante.
5. Aldri la dem kle deg forsvarsløst naken - Tove Nilsen.
6. Heart of Darkness - Joseph Conrad.

7.Tante Ulrikkes Vei av Zeshan Shakar. Denne slukte jeg på få timer, jeg hadde høye forventninger og de ble innfridd. Gleder meg til å følge med videre på forfatteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...