Gå til innhold

Har du brutt taushetsplikten?

Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Du som jobber i et yrke der det kreves taushetsplikt, har du ved en anledning brutt den? Hvorfor det evt? Glapp det bare ut? 

Har du selv opplevd at helsepersonell eller andre tillitsfulle personer har utlevert taushetsbelagt info til andre? Klaget du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri brutt taushetsplikten.  Har heller aldri opplevd at andre har gjort det. 

Selvfølgelig skal det ikke aksepteres dersom noen bryter taushetsplikten.  Det er meget alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer ga ut taushetsbelagt informasjon om meg til min forelder etter jeg var fylt 18. Det var i et forsøk på å skape problemer for meg, fordi denne læreren ikke likte meg stort. Heldigvis ble det en stor personalsak som fikk relativt store følger for læreren. 

Anonymkode: 013c1...ef1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykolog brøt taushetsplikten.. Hun sendte hele journalen min til helsesøsteren på skolen (Tror jeg). Jeg skulle på en samtale med helsesøsteren og der satt hun med hele journalen fra psykologen. Hun spurte meg ut om hvorfor jeg hadde sagt "det og det", og hvorfor jeg hadde gjort "sånn og sånn" i timene. Har aldri opplevd et større tillitsbrudd, og har hatt store problemer med å stole på folk etterpå.. 

Anonymkode: 1ac59...fe1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En psykolog brøt taushetsplikten.. Hun sendte hele journalen min til helsesøsteren på skolen (Tror jeg). Jeg skulle på en samtale med helsesøsteren og der satt hun med hele journalen fra psykologen. Hun spurte meg ut om hvorfor jeg hadde sagt "det og det", og hvorfor jeg hadde gjort "sånn og sånn" i timene. Har aldri opplevd et større tillitsbrudd, og har hatt store problemer med å stole på folk etterpå.. 

Anonymkode: 1ac59...fe1

Skjønner hvordan du har det siden jeg har opplevd noe lignende i en litt annen situasjon. Når det blir så stort tillitsbrudd som slikt så er det vanskelig å stole på noen igjen. 

Anonymkode: f8851...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Du som jobber i et yrke der det kreves taushetsplikt, har du ved en anledning brutt den? Hvorfor det evt? Glapp det bare ut? 

Har du selv opplevd at helsepersonell eller andre tillitsfulle personer har utlevert taushetsbelagt info til andre? Klaget du?

Forventer du at noen med yrkespålagt taushetsplikt skal inkriminere seg og bekjenne sine synder i en tråd på nettet? 

Finn på nor bedre å spørre om.

Anonymkode: c92d0...bb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det kan jeg ikke svare på. Det er taushetsbelagt. 

Anonymkode: 7867e...2b8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Taushetsplikten er egentlig ganske vid, og så lenge man ikke kan kjenne igjen de jeg snakker om så har jeg ikke brutt den - og jeg kan si mye føler jeg uten at det er den miste fare for akkurat det. Jeg har ikke noe behov for å gå inn på enkeltsaker hvor folk kan kjenne igjen personer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg jobber i bank, og kan se hva folk har på konto bl.a. Det har hun snakket om noen ganger. Da ble jeg forbanna, og bytta bank! 

Anonymkode: a14fb...cb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket generelt eller gitt eksempler, men aldri røpet noe som er i nærheten av å avsløre identitet. Er derfor godt innenfor rammene av taushetsplikten.

Anonymkode: 08df3...454

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ganske mye til å klare å bryte taushetsplikten, synes jeg. Jeg skjønner ikke at noen er så bevisstløse at de klarer å gjøre det.

Har opplevd et ganske alvorlig brudd på taushetsplikten, noe som fikk følger både for fastlegen og vikaren hans. Vikaren (som var pensjonert lege) var venn med en eldre slektning av meg, og fortalte denne slektningen at det ikke feilte meg noen verdens ting, jeg var bare lat og gadd ikke jobbe (jeg var tatt ut til NM i idretten jeg drev med, lite logisk å finne på en kneskade for å slippe å jobbe da...). Det ble et lite helvete da, kan man vel si. 

Anonymkode: b6874...b76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, men jeg har løsnet opp på hva jeg forteller min mann. Etter samtale med sjef og kollegaer har jeg kommet fram til at taushetsplikten ikke var så omfattende som jeg tidligere har jobbet etter. 

Anonymkode: 133de...83b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jooo, på en måte så har jeg nok det. Jobber innenfor salg og har ikke nødvendigvis alltid lagt skjul på ting til familie og venner. Men det står ikke konkret hva som er taushetsbelagt.

er heldigvis ingenting som går utover andre... slik som en tidligere psykolog, som fortalte mine foreldre ting jeg spesifikt hadde sagt at ikke skulle fortelles....

Anonymkode: 08932...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På Sunday, December 31, 2017 den 2.12, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg jobber i bank, og kan se hva folk har på konto bl.a. Det har hun snakket om noen ganger. Da ble jeg forbanna, og bytta bank! 

Anonymkode: a14fb...cb4

Meldte du fra om dette til sjefen hennes om dette da? :P

Anonymkode: 793f7...59c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet i helsevesenet og har en gang brutt tauhetsplikten min med vilje. 

Anonymkode: dfbfe...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i helsevesenet og har en gang brutt tauhetsplikten min med vilje. 

Anonymkode: dfbfe...974

Hvorfor gjorde du det da? :P

Anonymkode: 793f7...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ektefelle bryter taushetsplikten innimellom når vedkommende opplever traumatiske ting på jobb å må prate om det for å få bearbeidet det. Men vedkommende nevner aldri navn.

Anonymkode: 6347e...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...