Gå til innhold

Suicidal ungdom (trigger waring)

Anonymjente15015

Anbefalte innlegg

Hei, la ut et innlegg tidligere, men tror ikke jeg forklarte godt nok hva jeg mente, og fikk ingen svar..

jeg lurer på om man kan bli lagt inn på mentalt sykehus om en ungdom er suicidal? Jeg tror det hadde hjulpet meg veldig..

beklager om noen blir triggered av dette, jeg trenger bare noen råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Jeg er selv 15 og har tenkt samme tanken...  

For litt over et halvt år siden var jeg utrolig deppa!!

HELDIGVIS er jeg over den tanken nå...

Anonymkode: 519ac...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å ta en prat med foreldrene dine eller en annen voksen du stoler på. En bestemor, en tante, helsesøster på skolen, moren til en venninne eller lignende. Så bestiller du en time hos fastlegen din. Har du noen voksne du kan snakke med?

Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon på 116 123 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg som er 15 år igjen her!

hvorfor føler du deg deppa? Er det pga familie, mobbing eller for mye press osv..

har du noen du Evt kunne snakke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Det første du må gjøre er å ta en prat med foreldrene dine eller en annen voksen du stoler på. En bestemor, en tante, helsesøster på skolen, moren til en venninne eller lignende. Så bestiller du en time hos fastlegen din. Har du noen voksne du kan snakke med?

Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon på 116 123 :)

Det er slett ikke lett og snakke med foreldre eller i det hele tatt og si til noen at man er deppa og vil ta selvmord!

Det var til og med vanskelig for meg og si det til mamma! Og mamma er den mest støttende og snilleste mammaen i hele verden! Men det var sånn jeg ble kvitt tanken litt etter litt. Jeg snakket med henne om det selv om det var vanskelig. 

Det er virkelig ikke lett og si til noen man er glad i at man vil ta sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som er suicidal, og det hender jeg "leker" med tanker selv. Venninna mi har vært på a-hus frivillig når hun var 23, hun ble sendt ut to dager etter et av selvmordsforsøkene. Tror du må legge deg inn selv, og at du bestemmer hvor lenge du skal være. Når du ikke er myndig kan det hende det er litt annerledes. For henne har det hjulpet svært lite, men hun har en rekke diagnoser og føler ofte folk bedømmer henne for det, og ikke tar henne seriøst. Det er dog en grunn til at jeg ikke søker profesjonell hjelp selv, men jeg har funnet litt hjelp på en nettside som heter 7cups.com.

Anonymkode: 7f19c...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er slett ikke lett og snakke med foreldre eller i det hele tatt og si til noen at man er deppa og vil ta selvmord!

Det var til og med vanskelig for meg og si det til mamma! Og mamma er den mest støttende og snilleste mammaen i hele verden! Men det var sånn jeg ble kvitt tanken litt etter litt. Jeg snakket med henne om det selv om det var vanskelig. 

Det er virkelig ikke lett og si til noen man er glad i at man vil ta sitt eget liv.

Jeg forstår godt at dette ikke er enkelt, men noen voksne må man snakke med og foreldre er ofte den beste plassen og begynne :) Derfor jeg foreslo helsesøster, mammaen til en venninne eller lignende. 

Jeg vil bare minne om at det ikke er lov til å diskutere rundt selvmord på Kvinneguiden og anbefaler derfor at de som har behov for noen å snakker med kontakter en voksen person, en venninne eller Mental Helses hjelpetelefon.

Sender en stor klem ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å avslutte livet ditt? Dersom dette er tilfelle, kontakt legevakten. Vært i samme situasjon selv, og vært innlagt på psykiatrisk som 16-åring

Anonymkode: 9ba06...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du planer om å avslutte livet ditt? Dersom dette er tilfelle, kontakt legevakten. Vært i samme situasjon selv, og vært innlagt på psykiatrisk som 16-åring

Også sender jeg deg varme tanker <3 veldig trist at unge mennesker skal tenke på den måten. Helt klart trist uansett hva alder man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja det kan du. Jeg har vært det.
Men det første du må gjøre er å snakke med legen din, og helst noen venninder som kan støtte deg og være med deg også.
Legen din vil vurdere deg, og enten sende en henvisning til psykolog hos DPS, eller til akutt mottaket til DPS sine døgnenheter. Der kan man være i inntill 3 uker i første omgang.
Det går også an å gå på legevakta om du trenger noen å snakke med umiddelbart og et sted å være umiddelbart.

Men kan anbefale deg å ringe Røde kors sin hjelpetelefon (har god erfaring med de) eller mental helse ungdom sin telefon, begge er døgnåpne. Man tenker at det kanskje er litt teit å ringe sånn, og at man ikke vet hva man skal si osv , men det er ikke teit i det hele tatt, og de som svarer telefonen drar igang samtalen når man syntes det er vanskelig selv, og er veldig okei å ha som støtte på telefonen. Flere ganger som jeg har vært klar for å drepe meg selv så har jeg ringt de og hatt det mye bedre etterpå, ikke følt samme intense trykket og frustrasjonen og bunnløse sorgen, men en god lettelse og kjenne på at det finnes godhet der ute som gir håp og litt mer gnist til å holde ut litt til, hvertfall noen dager eller uker til.  Før jeg tok mot til meg å ringte de for første gang så hadde jeg mange selvmordsforsøk og selvskadet meg og tok overdoser når jeg følte det sånn og virkelig tenkte "this is it", men så ringte jeg til de i stedet de neste gangene jeg følte det sånn og det ble faktisk mye bedre :) 
Jeg har det ganske fint i dag, og var suiidal i 10 år med 6 selvmordforsøk bak meg, 3 innleggelser, og utallige selvskadinger og andre destruktive handlinger. Trodde aldri det gikk an å føle at livet var verdt noe men det endret seg, sakte, også plutselig! :)
Håper at du også får hjelp, og jeg vet at du kommer til å f det bedre så ikke gi opp! Du er verdt mer enn å bare dø nå,  det er hjelp å få og det er folk som bryr seg! <3

Anonymkode: 64227...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer til å ta dette alvorlig og hjelpe deg hvis du bare sier fra. Det beste er om du sier alt til foreldrene dine så de kan hjelpe deg med det praktiske. Hvis du ikke vil det kan det kan du gjøre dette:

Du trenger en lege som kan henvise deg til ungdomspsykiatrisk. Du kan ringe fastlegen din når de åpner over nyttår å bestille time der. Bare si at du trenger akuttime hvis det er lang ventetid. Så forteller du legen din det du har skrevet her. At du skader deg selv, tenker på å ta livet ditt og tror du trenger å få komme på psykiatrisk sykehus.

Helsesøster kan også hjelpe deg om du ikke får det til alene og ikke vil si noe til dine foreldre. 

Hvis du trenger hjelp i dag eller før legen din åpner til uken, går du på legevakten. De kan også hjelpe deg om du forteller dem hvordan du har det. 

Anonymkode: 2e28f...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

Mvh, Papirfly, mod.

Endret av Papirfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...