AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Er alle utviklet fra soya? Finnes det noen som er miljøvennlige og ikke støtter nedhugging av regnskogen? Noen som vet? Anonymkode: d294a...499
Tvist Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Nei, noe er av sopp,noe er med mye eggeprotein. Pølsene til coop inneholder bambus, så det er mye forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Masse som innholder bønner og. Anonymkode: dddad...bd7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Ok , takk! Anonymkode: d294a...499
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Det går mindre soya til en kilo kjøtterstatning enn til en kilo kjøtt, så du kan spise soyabasert kjøtterstatning med god miljøsamvittighet. Anonymkode: 5a445...e00 5
Freesia97 Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 Nei, alle kjøtterstatnings produkter blir ikke produsert av soya. Noen blir laget med erteprotein, eggeprotein og av andre matvarer.
kat-e Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 Jeg vil i alle fall si, at noen av erstatningsproduktene smaker overraskende godt. (Har søster som er vegetarianer).
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Kjøtterstatninger er for kvasi-vegetarianere. De som blir vegetarianer men likevel velger å spise ting som minner om kjøtt. Hvorfor spise høyprosesserte kjøtterstatninger istedenfor å lage en rett med naturlige plantebaserte ingredienser? Prøv å tenke nytt fremfor å tenke gammelt. Til og med jeg som ikke er vegetarianer klarer da å tenke litt mer genuint enn som så. Anonymkode: a23df...d88 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 Soyaen vegetarproduktene er laga av kommer ikke fra regnskogen. Jeg spiser det fordi jeg liker smaken, men ikke vil drepe dyr. Anonymkode: 70d74...d39
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 De produktene er jo laget av alt mulig. For det meste er det best å lage maten selv og bruke disse ferdigproduktene en sjelden gang. Tenk på det som grandiosa, det er ikke spesielt næringsrikt eller sunt (som regel). Men går fint å spise innimellom, selvsagt! Mange av produktene er også proteinfattige, så om du lager for eks en veggisburger med grønnsaker, spiser du egentlig bare "tilbehør", det er så lite protein i de burgerne at det ikke er et fullstendig måltid, mer passende som en lunsj, kanskje. Mer som en sandwich eller lunsjsalat i næring. Ellers kan du sjekke de ulike produsentene som selger soyaprodukter, som for eks alpro: Nei, Alpro kjøper ikke soyabønner fra Brasil. Alpro kjøper kun GMO-frie soyabønner og en stor del av disse er hentet fra Europa, hovedsakelig fra Frankrike. Den andre delen er hentet utenfor Europa - blant annet fra Canada. Da Alpro tidligere brukte soyabønner fra Brasil, ble disse ikke hentet fra regnskogen eller avskoget område og de var i samsvar med de etiske retningslinjene i henhold til Basel-kriteriene*. *Disse kriteriene beskriver hvordan soya skal dyrkes med respekt for miljøet, mennesker og med ansvarlig bruk av råvarer og landbruksprodukter. Foruten dette, at det er helt forbudt å bruke GMO-soya eller soya hentet fra avskogede områder. https://www.alpro.com/no/faq/detail/kjoper-alpro-bonner-fra-skog-i-amazonas 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøtterstatninger er for kvasi-vegetarianere. De som blir vegetarianer men likevel velger å spise ting som minner om kjøtt. Hvorfor spise høyprosesserte kjøtterstatninger istedenfor å lage en rett med naturlige plantebaserte ingredienser? Prøv å tenke nytt fremfor å tenke gammelt. Til og med jeg som ikke er vegetarianer klarer da å tenke litt mer genuint enn som så. Anonymkode: a23df...d88 Mange blir veggiser fordi de synes det er kjipt at dyr må dø, det betyr ikke at de ikke kan savne nostalgien knyttet til mat, eller at de misliker smaken av kjøtt. De som vokser opp på kjøtt har jo mange minner og følelser knyttet til måltidene. Når det er sagt er jeg enig i at det sunneste og beste på lang sikt er å lage ny mat og nye minner som er plantebasert istedefor herme-etter-kjøtt-basert. Snart kommer vel labprodusert kjøtt uansett, og da kan ihvertfall de rikeste være "vegetarianere" og fortsatt spise kjøtt. Anonymkode: 11290...409 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøtterstatninger er for kvasi-vegetarianere. De som blir vegetarianer men likevel velger å spise ting som minner om kjøtt. Hvorfor spise høyprosesserte kjøtterstatninger istedenfor å lage en rett med naturlige plantebaserte ingredienser? Prøv å tenke nytt fremfor å tenke gammelt. Til og med jeg som ikke er vegetarianer klarer da å tenke litt mer genuint enn som så. Anonymkode: a23df...d88 Sludder og vås! Har vært veganer i mer enn tre år og det er ikke alltid like enkelt å lage alt fra bunnen av. Det viktigste er at ikke dyr har dødd eller lidd for maten jeg spiser. Kjøper Oumph og Anamma med særdeles god samvittighet, Er da ingen big deal om en vegetarianer eller en veganer kjøper en pakke med Oumph, pommes frites og ferdigsaus en gang i blant som nesten hele Norge gjør daglig?
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er alle utviklet fra soya? Finnes det noen som er miljøvennlige og ikke støtter nedhugging av regnskogen? Noen som vet? Anonymkode: d294a...499 Soya som blir brukt til feks Oumph er ikke fra regnskogen, du kan trygt spise sånt. Dessuten er det soyaproduksjon til kyrne som er en versting, du trenger ikke ofre det en tanke engang Oumph, Anamma, Fry`s feks har masse bra og godt! Bor du nærme Sverige, stikk dit og handle, halve prisen og dobbelt så bra utvalg!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Dævendøtte skrev: Soya som blir brukt til feks Oumph er ikke fra regnskogen, du kan trygt spise sånt. Dessuten er det soyaproduksjon til kyrne som er en versting, du trenger ikke ofre det en tanke engang Oumph, Anamma, Fry`s feks har masse bra og godt! Bor du nærme Sverige, stikk dit og handle, halve prisen og dobbelt så bra utvalg! Er ikke mange av de fra frys laget av hvete og lupin eller noe sånt? Mener å huske at det er ikke soya i alle. Frys synes jeg er veldig god og Anonymkode: b8df3...4ad
Kvinne87Rogaland Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 Bruker halloumi, bønner, linser og tofu istedenfor kjøtt. Savner ikke kjøtt i det hele tatt!
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ikke mange av de fra frys laget av hvete og lupin eller noe sånt? Mener å huske at det er ikke soya i alle. Frys synes jeg er veldig god og Anonymkode: b8df3...4ad Joda, ikke alt er soya Fry`s Chicken Style er virkelig godt! Selv spiser jeg en del soya, lite fett og masse proteiner, supert for kroppen!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøtterstatninger er for kvasi-vegetarianere. De som blir vegetarianer men likevel velger å spise ting som minner om kjøtt. Hvorfor spise høyprosesserte kjøtterstatninger istedenfor å lage en rett med naturlige plantebaserte ingredienser? Prøv å tenke nytt fremfor å tenke gammelt. Til og med jeg som ikke er vegetarianer klarer da å tenke litt mer genuint enn som så. Anonymkode: a23df...d88 Enig. Samme med kvasi-kjøttspisere som kjøper høyprosseserte pølser og kjøttpålegg fra gilde, kan de ikke slakte selv og spise rene råvarer? Hvorfor skal man ta et stykke rå muskel fra dyr og lage det om til en ugjenkjennelig ostepølse liksom? I tillegg går det liksom så sterkt utover meg og mitt liv hva andre spiser. Takler det bare ikke. Anonymkode: b8df3...4ad 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Samme med kvasi-kjøttspisere som kjøper høyprosseserte pølser og kjøttpålegg fra gilde, kan de ikke slakte selv og spise rene råvarer? Hvorfor skal man ta et stykke rå muskel fra dyr og lage det om til en ugjenkjennelig ostepølse liksom? I tillegg går det liksom så sterkt utover meg og mitt liv hva andre spiser. Takler det bare ikke. Anonymkode: b8df3...4ad Deilig
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #18 Skrevet 30. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går mindre soya til en kilo kjøtterstatning enn til en kilo kjøtt, så du kan spise soyabasert kjøtterstatning med god miljøsamvittighet. Anonymkode: 5a445...e00 Nei da kutter man jo ned på soyaforbruket, men det er alt. Jeg vil ikke støtte slike selskap i det hele tatt. Anonymkode: d294a...499
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Soyaen vegetarproduktene er laga av kommer ikke fra regnskogen. Jeg spiser det fordi jeg liker smaken, men ikke vil drepe dyr. Anonymkode: 70d74...d39 https://www.nrk.no/ytring/soya-_-verre-enn-palmeolje-1.12606914 https://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet-om-soya/problemet-med-soya Anonymkode: d294a...499
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #20 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/ytring/soya-_-verre-enn-palmeolje-1.12606914 https://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet-om-soya/problemet-med-soya Anonymkode: d294a...499 Jeg linket før i tråden, ikke all soyaen kommer fra regnskogen, sjekker man produsenter kan man finne de som importerer fra Europa for eks Anonymkode: 11290...409
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå