Gå til innhold

Helsesøster vet best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var vi på helsestasjon med veslemor.For første gang har jeg gått fra Helsestasjon og vært lei meg og opprørt.

Helsesøsteren vi har hatt har permisjon,og en vikar har nå blitt helsesøster til oss.Denne helsesøsteren spurte og grov om ting jeg følte hun ikke hadde noe med.Hun vi har til vanlig vet jeg ikke ville ha spurt om de tingene.Hun ville ha visst åssen situasjonen og ting er hjemme hos oss uten å spurt meg.

Helsesøster mente at vesle jenta mi var for stor for alderen sin.Hun blir nå 7 mnd og var på kontroll 72 cm og 8980 gram.

Hva er idealvekta til en 7 mnd gammel baby da??Er ikke det forskjellig fra barn til barn da?

Fikk også beskjed om at min datter spiste for mye.

Dette er hva min datter spiser i løpet av ett døgn:

Tidlig morgen 1 flaske Nan 165 ml

Frokost 1 dl grøt blandet ut i vann + 120 ml Nan

Middag 1/2 glass middagsmat og vann

Ettermiddag 1 flaske Nan 165 ml

Kvelds 1 dl grøt blandet ut i vann + 120 ml Nan

ER det for mye??Hun er veldig aktiv når hun er våken.Ruller fint fra Rygg til mage og tilbake til rygg igjen.Hun snurrer rundt også.Begynner å prøve å komme seg opp i sittende stilling.

Denne helessøsteren mente også at min datter ikke var aktiv nok.(Tulla mi er aktiv hun,bare hun ikke er trøtt.)Da jeg sa hun var trøtt og derfor ikke aktiv akkurat nå fikk jeg dette slengt rett i trynet " ja dere mødre vet alltid best"

Jeg har lyst til å skifte Helsesøster til veslemor.Til vår faste kommer tilbake.Kan jeg det?

Koldbruna

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville svart: ja det vet vi, for det er vi som kjenner barnet best. deretter hadde jeg reist meg og gått.

Ikke bry deg om henne, for beklageligvis finnes det mennesker som tror de kan alt, fordi de har lest en teori ett eller annet sted.

Skrevet

Jeg syns du skal be om å få bytte helsesøster.

Det er så utrolig viktig at kjemien stemmer i en slik situasjon som dette. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse med ny helsesøster og jeg ringte henne etterpå og tok det opp med henne. Jeg ga samtidig beskjed om at jeg ikke ønsket time hos henne flere ganger, noe som ble respektert fullt ut.

Lykke til - og du, det er klart du kjenner jenta di! Du er jo Mammaen!

Skrevet

Dette var litt på kanten. Ikke bry deg om henne, noen helsesøstre kan være "bedrevitende", men det er bare en kamuflasje for at de har et begrenset normalitetsbegep. Synes du skal skifte helsesøster. Ikke verre enn det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi som foreldre er nok skjøre når det kommer til barna.

At din gamle helsesøster vet alt om din hjemmesituason er greit,men forventer du den nye skal det?

helsesøster er der til og for oss. Helsesøster har faktisk en oppgave.

Hun kan avdekke ting med barnet osv. Det kan være ting med hjemmesituasjon til folk som en faktisk kan få hjelp til.

At barn er lite aktiv er noe de er oppmerksom på. Det kan være noe med barnet,men det ser man over tid. Slik kan man starte hjelp i tide osv.

Mødre kjenner barna sine best. vekt er forskellig fra barn til barn. Man er faktisk oppmerksom tidlig om barn er for store.

Vær glad man er oppmerksom på slike ting hos helsekontroll.

Man skal møte mang en gang igjennom årene at andre ikke er enig i hva du synes om ditt barn. Det være seg barnehage,skole osv...Skal du skifte skole,barnehage også?

Skrevet

Ja, foreldre er kanskje litt følsame når det kjem til prat om borna, men nei, den nye helsesystera har då ingenting med å nase i privatlivet dykkar. Det som dykkar vanlege helsesyster tykkjer er viktig har ho nok notert seg, og gjeve vidare til den nye.

Om du føler det ukomfortabelt hjå den nye, bør du nok vurdera å byta, eller ta det opp med ho. Om ikkje direkte, kanskje på telefon?

Skrevet

tråden er ryddet..

Liv - moderator

Skrevet

Huff - hun hørtes ikke mye trivelig ut, denne nye helsesøstra deres!

Har ei veninne som har fått samme behandling, da hennes datter ER stor. Tror hun veide 12 kg da hun var 1 år. Hun fikk bare morsmelk første halve året, mora blei tynn som ei sild og ungen rund som ei kule.

Jeg tror ikke det er rett å slanke små barn/babyer.

Men selvsagt, dersom babyen din er stor (jeg vet det ikke) så kan det jo være lurt å undersøke om det er en sykelig grunn til dette som kan rettes på.

Helsesøstrene bør nok veie sine ord på gullvekt - vi er sårbare i andre enden!!!

Lykke til videre du :)

Skrevet
At din gamle helsesøster vet alt om din hjemmesituason er greit,men forventer du den nye skal det?

Man skal møte mang en gang igjennom årene at andre ikke er enig i hva du synes om ditt barn. Det være seg barnehage,skole osv...Skal du skifte skole,barnehage også?

Ja faktisk så forventer jeg at den nye helesøsteren skal være oppdatert på hjemmesituasjonen som er her.For det har den gamle Helsesøsteren skrevet på pc`n og de tingene hun spurte om synes jeg ikke hun hadde noe med å spørre om.Uten at jeg trenger å skrive det her,da jeg synes det ikke har noe med saken og gjøre.

Skifte skole,barnehage osv??Det har jeg aldri nevnt noe om...så det er ikke det som er saken.Det som er saken er at Helsesøsteren og jeg ikke går overens.

Koldbruna

Skrevet

Bytt ut denne helsesøstra og gi klar beskjed om at sånn prat finner du deg ikke i.

Greit nok at de har en viktig jobb å gjøre og passe på at barnet er aktivt og vokser "riktig", men om hun var så sikker på at noe var feil syns jeg nok hun burde konferert med tidligere notater og kanskje (hvis mulig) med forrige helsesøster. Barn er ikke like aktive hele tiden og det burde hun som "utdannet" ha visst.

Min sønn var 71 cm og 9690 gr. da han var 6 mnd og jeg fikk beskjed om at han var helt normal og så ut til å trives godt. Vekten steg en del til, men har nå gått noe tilbake etter han ble virkelig "aktiv" som 11 mnd,

I dag veier han rundt 12 kg og er snart 1 år. Fortsatt er han bli og grei og utrolig aktiv.

Måltidene du gir virker veldig fornuftig og det er absolutt ikke for mye. Barnet tar til seg det det trenger og ikke mer. Gi det variert og sunn kost og gjerne introduser litt frukt for det digger de vanligvis.

Lykke til og håper du ikke drar med deg denne opplevelsen videre. Det skal være koselig å komme på helsestasjonen.

Skrevet

Den verste følelsen jeg satt igjen med etter å gått derfra var at jeg ikke var noen flink mor...siden Helsesøster mente at datteren min var for stor og for lite aktiv.

Men helsesøster skulle sett veslejenta mi hun når hun leker på golvet.

Skrevet
Den verste følelsen jeg satt igjen med etter å gått derfra var at jeg ikke var noen flink mor...siden Helsesøster mente at datteren min var for stor og for lite aktiv.

Men helsesøster skulle sett veslejenta mi hun når hun leker på golvet.

hei

trøsteklem her

slik som dette her er grunn til at jeg en del ganger har fått forledre tril og slutte og gå på helsestasjonene og ta kontrollene hos fastlegen is stedne vis de har en fastlege de har brukt i mange år

jeg er lit enig med alle he rvis du føler deg ukomfortable så syns jeg du skalbytte men husk at de er der for banret, men jeg syns dette ble feil ejg swyns hun antok for mye, og vis jenta de ikke er for stor for lengden så skal du ikke tenke på det, rart hunb er så stor vis du ikke har amet mye, vis hun er for stor for lengden er hun overvektig hun skal da ikke slankes men holde vekten da vokser hun det av seg

vis det er enlegg for store mennesker ifamilien din og tyukke folk bør du vere litt oppmerkso på det, vis du er urolig så ka ndu jo få noe andre til og undersøke det, du har jo kontakt med banrevenret kan du ikke få noe nav dme til og vurdere om hun er aktiv du kunne kasnkje sakt det il henne at du fikk hjelp derfra

så så ta ike på vei for dette her jeg tro du gjør en god job

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke det at jeg har noe med det; men har du tenkt at det kanskje var den tidligere helsesøster som hadde bedt denne vikaren ta opp dette med deg? Det er jo alltid lettere å overlate slikt til de som ikke har samme ansvar.

Gjest porselen
Skrevet

Mitt tantebarn var 13 kg da han var 6 måneder, men moren slapp å høre det du fikk høre om at han spiste for mye osv. Alle mine tre tantebarn var store som babyer, moren måtte ha fløte i puppene sånn som de vokste, moren var det derimot ingenting igjen av etter noen måneder med amming.

Når ungene begynte å gå så la de ikke på seg mere og ingen av ungene der er plaget av overvekt i dag, tynne som spikere.

Jeg anså vel egentlig min faste helsesøster som et problem, hun tok ikke tak i problemene. Min yngste var skjev i hele kroppen og bevegde seg dårlig men helsesøster ville bare se det an for vi skulle jo til røntgen når minsten ble 6 mnd. Pga. sykdom så var det en av de andre helsesøstrene som måtte ta helsesjekken på barnet mitt en av kontrollene, og da ble det slått full alarm, barnelegen ble kalt inn og i løpet av to dager hadde vi både vært til røntgen og begynt behandling hos fysioterapeut.

Skrevet

For meg er det veldig viktig at kjemien mellom meg og helsesøster stemmer noenlunde.

Jeg kjenner faktisk barnet mitt best, fordi jeg er moren og jeg er med barnet 24/7. Helsesøster er med barnet i 20-30 min og kan dermed ikke si det og det på grunnlag av det hun har sett i løpet av den korte tiden.

Da minstemann var 7 mnd så tror jeg han veide det samme eller litt mer enn din datter, hvis jeg husker riktig nå.

Ved 10 mnd veide han ca 10,5 kg og var 79 cm lang.

Jeg har aldri fått høre at han er for stor eller for lite aktiv. Han er veldig aktiv og til tross for at han ( kanskje ) er litt stor så holder han seg innenfor gjennomsnittet/normalen som helsestasjoen følger.

Ikke bry deg om helsesøsteren du. Drit i henne. Det er du som kjenner barnet ditt best og så lenge barnet ditt ikke lider av overvekt eller overspising, så har ikke hun noe hun skulle ha sagt.

Barna spiser tross alt det de trenger for å holde det gående hele dagen.

Alt annet ville vel vært unaturlig.......?

Forklar situasjonen og bytt helsesøster. Det hadde jeg gjort. Jeg hadde ikke funnet meg i den slags beskyldninger.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke det at jeg har noe med det; men har du tenkt at det kanskje var den tidligere helsesøster som hadde bedt denne vikaren ta opp dette med deg? Det er jo alltid lettere å overlate slikt til de som ikke har samme ansvar.

.. og det er skikkelig profesjonelt også?

Jeg vet ikke så mye om vekt på små barn, men utfra hvor mye ungen spiser kan jeg ikke tro det er noen grunn til å slå alarm. Det bør dessuten gå an å komme med forslag til kosttillegg/endring uten å framstille det slik. Dessuten synes jeg mye av det helsesøster sa (i hvert fall slik de ble oppfattet) virker som feil ting å si uten å ha sett barnet ovet noe tid.

Ellers har ikke jeg vært mye verken hos lege eller helsesøster, men på EN måte kan du kanskje være glad hun "bryr seg": mange allmennleger og helsesøstre ser jo knapt på deg når du er der... Men jeg skjønner reaksjonen din godt også.

Skrevet

Jeg synes det er positivt at helsesøstre tar oppgaven sin alvorlig og gir beskjed når det er noe som man kanskje bør endre på.

Det er vel det som er noe av vitsen med å gå på helsestasjonen med barna våre ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja faktisk så forventer jeg at den nye helesøsteren skal være oppdatert på hjemmesituasjonen som er her.For det har den gamle Helsesøsteren skrevet på pc`n og de tingene hun spurte om synes jeg ikke hun hadde noe med å spørre om.Uten at jeg trenger å skrive det her,da jeg synes det ikke har noe med saken og gjøre.

Skifte skole,barnehage osv??Det har jeg aldri nevnt noe om...så det er ikke det som er saken.Det som er saken er at Helsesøsteren og jeg ikke går overens.

Koldbruna

Nå er det slik at alt blir ikke ført på pc til helsesøster. Det er regler for hva som skal skrives/ikke skrives.

Om dere har noe å slite med i privatlivet, så skrives ikke det detaljert. Det kan eks. stå: "en vanskelig hjemmesituasjon" Klart den nye helsesøster spør, skulle bare mangle.

Om hun er litt oppdatert, så er det faktisk hennes jobb for å se om dere kansje trenger noen som kan hjelpe dere.

Ja, du kan mene hva du vil at hun ikke har noe med ditt eller datt. På meg har det vert påfallende om du nektet å svare på ting.

Helsesøster kan formidle hjelp på mange måter. Tror u sitter med piggene ute.

Nei, du skrev ikke noe om å bytte bhg,skole,men jeg spurte om du kom til å gjøre det om du får flere slike episoder. Tru meg, dem skal du møte mange av i årene som kommer. Ikke kjekt å være mor og andre bryr seg vet du.....

Skrevet

Nå er det slik at alt blir ikke ført på pc til helsesøster. Det er regler for hva som skal skrives/ikke skrives.

Om dere har noe å slite med i privatlivet, så skrives ikke det detaljert. Det kan eks. stå: "en vanskelig hjemmesituasjon" Klart den nye helsesøster spør, skulle bare mangle.

Om hun er litt oppdatert, så er det faktisk hennes jobb for å se om dere kansje trenger noen som kan hjelpe dere.

Ja, du kan mene hva du vil at hun ikke har noe med ditt eller datt. På meg har det vert påfallende om du nektet å svare på ting.

Nei, du skrev ikke noe om å bytte bhg,skole,men jeg spurte om du kom til å gjøre det om du får flere slike episoder. Tru meg, dem skal du møte mange av i årene som kommer. Ikke kjekt å være mor og andre bryr seg vet du.....

hei

for og si det slik koldvbruna har opfølging fra barenvernet og har hatt det i mange år det har hun sakt her mange ganger og regner nok med at vi vet det så sier jeg det selv om hun kanskje ikke har villet si det her

jeg tror hun da forventer at helsestasjonen vet om hennes hjemmesituasjon og du må da vere enig i at denne brehandlingen er uprofesonell og si at et barn erovervektig når det ikke er det

og det og klage på skoole og banrehage, vis ikke banre har det bra der så skal man si i fra jeg syns det er vere når forledre ikke tar det op vis banret ikke har det bra med de ansatte jeg syns det er bra vis deklager litt ofr mye en litt for lite jeg yns mas kal si ifra ivs barnet ikke er på kjemi med lereren barnet skal ha det fint da kan man bytte jeg syns man skal stå på og ikke bare gota jeg syns det er bra av koldbruna

jeg syns at foeldre skal stå på det er ikke alle so mgjør det

hilsen

Skrevet

hei

for og si det slik koldvbruna har opfølging fra barenvernet og har hatt det i mange år det har hun sakt her mange ganger og regner nok med at vi vet det så sier jeg det selv om hun kanskje ikke har villet si det her

jeg tror hun da forventer at helsestasjonen vet om hennes hjemmesituasjon og du må da vere enig i at denne brehandlingen er uprofesonell og si at et barn erovervektig når det ikke er det

og det og klage på skoole og banrehage, vis ikke banre har det bra der så skal man si i fra jeg syns det er vere når forledre ikke tar det op vis banret ikke har det bra med de ansatte jeg syns det er bra vis deklager litt ofr mye en litt for lite jeg yns mas kal si ifra ivs barnet ikke er på kjemi med lereren barnet skal ha det fint da kan man bytte jeg syns man skal stå på og ikke bare gota jeg syns det er bra av koldbruna

jeg syns at foeldre skal stå på det er ikke alle so mgjør det

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...