Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg legger meg normalt mellom 11 og 12 på kvelden og står opp en gang mellom 6 og 9 på morgenen. Jeg jobber 5 dager i uka normal arbeidstid

kjæresten legger seg på sofaen engang mellom 6 og 8 på kvelden og sover til ca 10/11 på kvelden og er våken til ca 3/4 på natta, og står opp i 11/12 tiden på dagen. Han jobber en uke natt og en uke dag for så å ha fri..

følger jeg hans rytme er jeg HELT utslitt når mandagen kommer, blir dritsur på kvelden og føler at livet bare er så tungt ..

han mener at i helgene er det helt normalt med hans livsstil .. jeg mener at dette kunne vært normalt i ungdomen.. ikke når man er i 30 årene.. føler gutten er en skikkelig Petter pan - en som aldri blir voksen

hvordan er det hos dere? Hva er normal leggetid?

Anonymkode: 1fe81...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er problemet at han jobber turnus med flere skift. Hvilke muligheter har han for å endre jobb? 

Anonymkode: 9ef14...e68

• Liker 2
Skrevet

Hva som er normalt varierer vel fra person til person. Og har vel egentlig ingenting med alder å gjøre heller :) (blant de jeg kjenner hvertfall) Møt hverandre på midten eller ha hver deres døgnrytme. 

Skrevet

Går du noen gang på konsert, på teater, i operaen, på bar eller restaurant? De aller fleste bak kulissene, og mange foran, er vant til å jobbe til kanskje så sent som 3-4-5 på natta. 

Ser du på tv? Det sitter noen å passer på sendingene hele natta på mange kanaler. Radio likedan. 

Har du vært innom et sykehus, eldresenter eller lignende? Den våkne nattevakten går hjem i 8-9tiden på morgenen. Operasjoner og fødsler skjer ikke bare i dagslys.

Er du glad for at det finnes ambulanser, politi og brannvesen? De jobber ikke bare fra 9-4 om du av en eller annen grunn trodde det. 

Trodde du fiskere jobber mest på dagen? Og i sjøfart generelt?

Norge har blitt rik på olje, tror du hele plattformen går til sengs klokken ti?

Tror du de på posten jobber bare på dagen?

Tror du de som jobber på fabrikkene som lager og pakker alt i fra isolasjon for vegger til maten du kjøper på butikken bare jobber på dagen?

Tror du snøen mirakuløst brøyter seg selv som ved et mirakel før du våkner og skal på din jobb?

Hvordan tror du det er å jobbe på hotell?

Hva slags døgnrytme tror du bønder har? Og spesielt i perioder hvor dyra deres er i kalving og lamming ol.? De er vel de som er mest kjent for middagshvilen og "arbeid døgnet rundt" og som i tillegg kan skilte med å være den eldste alle yrkesgrupper.

Hvem tror du sikrer at din internett og mobil også funger på natten om du skulle ha behov? Der sitter det folk både på kontor og i bil. For plutselig er det en kabel som har en feil, noen må ut å fikse.

Når tror du gater og torg ryddes og vaskes?

Når tror du offentlige bygg og andre bygg -de fleste utenom din kontortid.

Hvordan er det å jobbe på buss, t-bane, tog, buss, fly, flyplass?

Hva er "normal døgnrytme"

Hva er "normal arbeidstid"?

Prøv å løft blikket litt, så ser du at verden kretser rundt mer enn det som skjer i din 9-4verden, og det er mange av disse menneskene er de som holder samfunnet oppe mye mer enn det du mest sannsynlig bidrar med. Beklager, men det er alt for mange som overser, glemmer og dømmer, samtidig som de er helt avhengige av at andre mennesker gjør alt dette for dem. Hadde vært helt greit om du ikke var en forbruker og mottaker av alle disse tjenestene, og i tillegg av forunderlige grunner i mot alt sammen -men du lever jo i det, får det servert på fat -og da blir det litt for dumt å være nedlatende om de menneskene som faktisk gjør at livet ditt fungerer så knirkefritt som det gjør. 

Tenk deg et liv uten og se om du hadde klart deg. Til og med en som bor i skogen langt ute i gokk må kanskje akkutt på sykehus en natt. 

Folk er forskjellige, folk har forskjellig arbeid. Så lenge du gjør det du er god i/har fått jobb som/trives best med (og forhåpentligvis ikke får tyn for det fra en som deg) så har du da ingenting å klage på. 

Om du irriterer deg over dette så mye at det blir et problem så går du fortelle kjæresten din at du slår opp med ham fordi du er så firkanta at du må finne deg en annen som er like firkanta før du (skrekk og gru) blir rund i kantene. Bedre det enn å bruke tid på å klage på noen som ikke gjør noe galt, men bare ikke passer inn i din livsstil, synes du ikke?

Anonymkode: f835a...6ba

• Liker 6
Skrevet

Hva er normal døgnrytme, og normal arbeidstid? Normalen kan være så mangt etter hvem og hvilken situasjon vi prater om. 

Anonymkode: 1c4a9...992

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber kun kveld og delvis natt. Jeg legger meg mellom 3 og 6, noen ganger 7-8 om morgenen.

Min døgnrytme er normal for meg fordi den er tilpasset mine arbeidstider.

Anonymkode: acbe7...499

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Går du noen gang på konsert, på teater, i operaen, på bar eller restaurant? De aller fleste bak kulissene, og mange foran, er vant til å jobbe til kanskje så sent som 3-4-5 på natta. 

Ser du på tv? Det sitter noen å passer på sendingene hele natta på mange kanaler. Radio likedan. 

Har du vært innom et sykehus, eldresenter eller lignende? Den våkne nattevakten går hjem i 8-9tiden på morgenen. Operasjoner og fødsler skjer ikke bare i dagslys.

Er du glad for at det finnes ambulanser, politi og brannvesen? De jobber ikke bare fra 9-4 om du av en eller annen grunn trodde det. 

Trodde du fiskere jobber mest på dagen? Og i sjøfart generelt?

Norge har blitt rik på olje, tror du hele plattformen går til sengs klokken ti?

Tror du de på posten jobber bare på dagen?

Tror du de som jobber på fabrikkene som lager og pakker alt i fra isolasjon for vegger til maten du kjøper på butikken bare jobber på dagen?

Tror du snøen mirakuløst brøyter seg selv som ved et mirakel før du våkner og skal på din jobb?

Hvordan tror du det er å jobbe på hotell?

Hva slags døgnrytme tror du bønder har? Og spesielt i perioder hvor dyra deres er i kalving og lamming ol.? De er vel de som er mest kjent for middagshvilen og "arbeid døgnet rundt" og som i tillegg kan skilte med å være den eldste alle yrkesgrupper.

Hvem tror du sikrer at din internett og mobil også funger på natten om du skulle ha behov? Der sitter det folk både på kontor og i bil. For plutselig er det en kabel som har en feil, noen må ut å fikse.

Når tror du gater og torg ryddes og vaskes?

Når tror du offentlige bygg og andre bygg -de fleste utenom din kontortid.

Hvordan er det å jobbe på buss, t-bane, tog, buss, fly, flyplass?

Hva er "normal døgnrytme"

Hva er "normal arbeidstid"?

Prøv å løft blikket litt, så ser du at verden kretser rundt mer enn det som skjer i din 9-4verden, og det er mange av disse menneskene er de som holder samfunnet oppe mye mer enn det du mest sannsynlig bidrar med. Beklager, men det er alt for mange som overser, glemmer og dømmer, samtidig som de er helt avhengige av at andre mennesker gjør alt dette for dem. Hadde vært helt greit om du ikke var en forbruker og mottaker av alle disse tjenestene, og i tillegg av forunderlige grunner i mot alt sammen -men du lever jo i det, får det servert på fat -og da blir det litt for dumt å være nedlatende om de menneskene som faktisk gjør at livet ditt fungerer så knirkefritt som det gjør. 

Tenk deg et liv uten og se om du hadde klart deg. Til og med en som bor i skogen langt ute i gokk må kanskje akkutt på sykehus en natt. 

Folk er forskjellige, folk har forskjellig arbeid. Så lenge du gjør det du er god i/har fått jobb som/trives best med (og forhåpentligvis ikke får tyn for det fra en som deg) så har du da ingenting å klage på. 

Om du irriterer deg over dette så mye at det blir et problem så går du fortelle kjæresten din at du slår opp med ham fordi du er så firkanta at du må finne deg en annen som er like firkanta før du (skrekk og gru) blir rund i kantene. Bedre det enn å bruke tid på å klage på noen som ikke gjør noe galt, men bare ikke passer inn i din livsstil, synes du ikke?

Herregud, tusen plusser herfra!

Anonymkode: acbe7...499

Skrevet

Finnes ikke noen normal døgnrytme sån egentlig, bare hva som er normalt for hver enkelt person.

F.eks når jeg jobber natt sover jeg når jeg kommer hjem 08.00-13.00 er våken til rundt 17.00 og sover da så lenge jeg vil (klokken på 21.00) og går på jobb 22.00.

En slik 2 delt soving fungerer utmerket for meg, og jeg er en av de mest våkne på jobben om natta (ikke spør med om hvor trøtt jeg er på dagtid derimot 😋 Litt B menneske)

Men når jeg har fri liker jeg å ha en døgnrytme: legger med mellom 00.00-03.00 og står opp 10.00-13.00. Bruker alltid lang tid på å sovne, men og får som regel mine 9 timer som jeg optimalt trenger :) 

Anonymkode: 1249e...84c

Skrevet

Haha, perfekt. Kvinneguiden var nede mellom kl. 03.54 og 03.57 nå nettopp, da sitter det altså arbeidsfolk oppe som fikset den feilen på bare 3minutter. Sover ikke på nattevakt nei! 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ikke noen normal døgnrytme sån egentlig, bare hva som er normalt for hver enkelt person.

F.eks når jeg jobber natt sover jeg når jeg kommer hjem 08.00-13.00 er våken til rundt 17.00 og sover da så lenge jeg vil (klokken på 21.00) og går på jobb 22.00.

En slik 2 delt soving fungerer utmerket for meg, og jeg er en av de mest våkne på jobben om natta (ikke spør med om hvor trøtt jeg er på dagtid derimot 😋 Litt B menneske)

Men når jeg har fri liker jeg å ha en døgnrytme: legger med mellom 00.00-03.00 og står opp 10.00-13.00. Bruker alltid lang tid på å sovne, men og får som regel mine 9 timer som jeg optimalt trenger :) 

Anonymkode: 1249e...84c

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, perfekt. Kvinneguiden var nede mellom kl. 03.54 og 03.57 nå nettopp, da sitter det altså arbeidsfolk oppe som fikset den feilen på bare 3minutter. Sover ikke på nattevakt nei! 

Ja, men krever nattevakta på KG eller hvem det nå er, at ens partner som jobber dagtid skal dele døgnrytmen? Det høres jo ut på ts som at de knapt har våken tid sammen. 

Skrevet

Normal døgnryme er individuelt etter når man jobber, men den kan også variere etter om den ene jobber/ den andre er ufør feks. Her i hus jobber min samboer skift, dag eller kveld mens jeg er ufør. Når samboer begynner kl 13 på jobb legger han seg gjerne mellom 02 og 04, og står opp 11. Når han begynner kl 09 legger han seg ca kl 00 og står opp 07. Jeg derimot legger meg stort sett mellom 0300 til 0500 og står opp mellom 11 og 13. 

Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Normal døgnryme er individuelt etter når man jobber, men den kan også variere etter om den ene jobber/ den andre er ufør feks. Her i hus jobber min samboer skift, dag eller kveld mens jeg er ufør. Når samboer begynner kl 13 på jobb legger han seg gjerne mellom 02 og 04, og står opp 11. Når han begynner kl 09 legger han seg ca kl 00 og står opp 07. Jeg derimot legger meg stort sett mellom 0300 til 0500 og står opp mellom 11 og 13. 

Ja, når du er ufør og ikke har noen jobb, kan du såklart dele din samboers døgnrytme med kveldsvakt. Hvis man gjør det når man selv jobber kun dag, får man derimot enten for lite søvn og blir utslitt, eller sover ut og kommer for seint på jobb... 

Skrevet

Jeg er dame, og som kjæresten din, men ikke alle netter da, bare 2-3 netter i uka. Liker å legge meg sammen med kjæresten og syntes det er viktig for samlivet. Merket at en periode jeg sluttet å legge meg sammen med han så ble forholdet vårt bare som å bo i kollektiv med en venn....

Anonymkode: 0b5a8...5fb

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men krever nattevakta på KG eller hvem det nå er, at ens partner som jobber dagtid skal dele døgnrytmen? Det høres jo ut på ts som at de knapt har våken tid sammen. 

Men går det ikke begge veier?

Hvorfor er det liksom de som jobber dag som har mer "rett"? Jeg blir nysgjerrig, helt seriøst. 

Med din tankegang snudd til den andre personen -kan en da kreve at partneren som jobber kveld/dag/morgen skal dele døgnrytmen med den som bare jobber dag? 

Synes ingen kan kreve noe som helst jeg. Om en ser rettferdig på det. Sola gir deg ikke retten på din side til å kunne kreve det du vil liksom.

Feilen ligger jo i at de har arbeid som ikke matcher sammen. Ikke at den ene gjør galt i å jobbe turnus/natt. Da hadde det jo ikke vært noen på jobb når du får akkutt blindtarmbetennelse etter st sola har gått ned.

Og er det noen forskjell på nattevakta til KG og en kirurg på akutten når det kommer til akkurat dette spørsmålet egentlig? Jobben må gjøres den, så lenget behovet har blitt lagd/eksisterer.

Å sørge for godt samliv er jo bra og det greit å både få søvn og sol og kjærestetid, men det har begge like mye ansvar for å løse.

"It takes two to tango". 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det liksom de som jobber dag som har mer "rett"? Jeg blir nysgjerrig, helt seriøst. 

Med din tankegang snudd til den andre personen -kan en da kreve at partneren som jobber kveld/dag/morgen skal dele døgnrytmen med den som bare jobber dag? 

Synes ingen kan kreve noe som helst jeg. Om en ser rettferdig på det. Sola gir deg ikke retten på din side til å kunne kreve det du vil liksom.

Feilen ligger jo i at de har arbeid som ikke matcher sammen. Ikke at den ene gjør galt i å jobbe turnus/natt. Da hadde det jo ikke vært noen på jobb når du får akkutt blindtarmbetennelse etter st sola har gått ned.

Og er det noen forskjell på nattevakta til KG og en kirurg på akutten når det kommer til akkurat dette spørsmålet egentlig? Jobben må gjøres den, så lenget behovet har blitt lagd/eksisterer.

Å sørge for godt samliv er jo bra og det greit å både få søvn og sol og kjærestetid, men det har begge like mye ansvar for å løse.

"It takes two to tango". 

Ts her..

jeg plikter å møte utvilt på jobb.

Han har hatt en uke DAG før han kommer hjem til fri - og legger seg da ca10

Glemte å ta med fri i 4 uker.. og da er det at han sover til 12 og igjen på kvelden og så i 3-4 tiden på natta...

Følger jeg han slik i helgene er jeg ødelagt på mandagen og uka blir tung å komme gjennom.. ofte ser jeg frem til de 14 dagene han ikke er hjemme og jeg kan leve "normalt".

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her..

jeg plikter å møte utvilt på jobb.

Han har hatt en uke DAG før han kommer hjem til fri - og legger seg da ca10

Glemte å ta med fri i 4 uker.. og da er det at han sover til 12 og igjen på kvelden og så i 3-4 tiden på natta...

Følger jeg han slik i helgene er jeg ødelagt på mandagen og uka blir tung å komme gjennom.. ofte ser jeg frem til de 14 dagene han ikke er hjemme og jeg kan leve "normalt".

Kan du ikke bare leve normalt mens han er hjemme? Kanskje det å ikke se hverandre så mye til og med gjør dere godt. INgen av dere har godt av at du går rundt og er trøtt og sur fordi du får for lite søvn.

Anonymkode: 10cde...deb

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

"It takes two to tango". 

Ja, når er en i et samliv, må en tilpasse seg hverandre, og ingen har mer "rett" arbeidstid enn en annen. Utfordringen her er at en av samboerne jobber skift, ikke en fast arbeidstid. 

Et annet aspekt, er at samfunnet langt på vei er tilpasset de som jobber på dagtid - og hvis en i paret jobber mest dagtid, må hun mest sannsynlig ta de fleste "dagoppgavene", som å ringe eller besøke kontorer som kun er åpent til et bestemt tidspunkt - med mindre den som jobber kveld er en morgenfugl og tar dette før jobbben. 

Jeg husker at da jeg var sammen med eksen min, som jobbet to-skift og helger (og en periode enkelte nattevakter), var det utrolig krevende - mye mer krevende enn å tilpasse meg den nåværende kjæresten min som jobber kveld mens jeg jobber dag. Med kjæresten min vet jeg akkurat når han er på jobb, og ikke. Dermed vet jeg akkurat hvilke "lommer av tid" jeg har å forholde meg til, altså tidspunktene der både han og jeg ikke jobber - han har også en jobb der jeg til en viss grad kan kontakte ham mens han er på jobb. Med eksen min var dette mer krevende - fordi "lommene" forandret seg fra dag til dag, det var helt forbudt å kontakte ham i løpet av arbeidsdagen, og eksen min var ikke flink til å takle det, han heller - han ble trøtt og sliten av å jobbe så ustabil. Derfor byttet han også jobber - først til en litt mindre kaotisk jobb (ingen nattevakter) og så til en dagjobb, men vi er ikke sammen lenger. Og nå påstår han at han var så sliten fordi det var så dritt å være sammen med MEG. Sånn kan det gå. 

Den nåværende kjæresten min kan jeg være med på jobb hvis jeg vil, og det har jeg vært en del ganger også. Han er også flinkere til å ihvertfall innimellom stå opp tidligere og fikse ting før han går på jobb, så ikke jeg må stå med alt bare fordi jeg jobber dag. Jeg vet hvilke perioder som er mest hektisk, og der han bør være mest i fred, og kanskje bare sove etter ei vakt. Han lar meg også merke at når han har mer energi, har han tid for meg - og sutrer ikke over alt som ikke er perfekt. Jeg deler iblant han døgnrytme så vi kan ha mer tid sammen, andre ganger har jeg fullt fokus på min jobb på dagtid. Jeg jobber ikke helg, i motsetning til ham, så da kan jeg velge å ha mer av hans døgnrytme da og mer av dagrytme i uka. 

Jeg har selv mange ganger lest eller sett film mens min kveldsjobbende kjæreste har middagshvilt i fanget mitt, eller laget middag til oss mens han har tatt noen timer på soverommet. Jeg har ikke noe problem med å tilbringe tid aleine eller med venner når han jobber i helgene. Men jeg merker jo også når han gjør at han skal for å få fri eller tilpasse seg meg - han byttet jobb fordi forrige jobben var så lite fleksibel på det området. I begynnelsen gråt jeg en del fordi jeg savnet ham sånn siden vi "aldri så hverandre", nå er jeg blitt mer vant til det og vi vet begge at det er rammene rundt vårt liv. Etterhvert som vi blir eldre merker vi hvor viktig det er å få sove, og prioriterer iblant det framfor andre ting vi kunne tenkt oss. 

It takes two to tango - derfor må TS's kjæreste også være med på å planlegge når de skal få kvalitetstid og kjærestetid samtidig som begge får sove. Kanskje kan TS planlegge noe spesielt hun gjør mens kjæresten "mellomsover", og at de sammen gjør noe fint når han er våken igjen. Motsatt må han nesten finne seg i at hun ofte legger seg "tidlig", eller i rett tid i forhold til egen jobb.

Skrevet

Jeg er student og kjæresten min er musiker. Nå i jula har vi lagt oss i 5-6-tida på morgenen :P Han kommer hjem fra konsert mellom 11 og 2 hver kveld, og vi liker å sitte oppe litt sammen. Ellers legger vi oss som oftest i 3-tida. 

Høres jo ut som om det er jobben til kjæresten din som er "problemet", men hvorfor må dere ha samme døgnrytme egentlig? Hvis du kan ha din egen døgnrytme når han ikke er hjemme, kan du jo også ha egen døgnrytme når han er hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...