Gå til innhold

Kan ditt barn si "r"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skarre-r er lettere for munnen å uttale, så det er vanligvis slik at barn fra områder som bruker dette lærer "r" tidligere enn barn fra områder med rulle-r. Når man snakker om det å lære at barn lærer å si "r" er det derfor alltid rulle-r man mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er 4 søsken hvor alle lærte rulle-R i 5-7 års alder. En hadde litt logoped for det. Tror kanskje bare vi var trege genetisk sett eller noe, for det var stor alderforskjell på oss (påvirket ikke hverandre) og ingen andre talefeil, resursterke foreldre (det var ikke det det stod på) osv.  Har lagt merke til at hos tanten min som har 5 barn har alle rullet på R fra seinest 2-3 års alder. Jeg tror det kan være familiært til en viss grad. Jeg rullet på R da jeg var 6 år og har i dag en utmerket fungerende R og språk forøvrig:) 

Anonymkode: 0cdd0...2fa

Skrevet

Her var barnehagen flink og øvde med mitt barn på r. Det løste i 5-årsalderen tror jeg det var.

Anonymkode: 9a051...14f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi dere ikke sier ordentlig R ;)

Anonymkode: 7dcc9...a9d

Det er da rulle-r i dialektene i store deler av Vestlandet.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Sushi skrev:

Skarre-r mener du vell? 

Skrevet
Akkurat nå, Kardinal skrev:

Skarre-r mener du vell? 

Nei.

Skrevet

RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Anonymkode: 941fa...da0

Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Så du blunkefjeset? 

Skrevet

Rulle-r kom på plass da poden var 6. Da hadde vi jobbet en stund for å få ham bort fra l-lyden. Det var så snålt, for det løste seg plutselig, fra den ene dagen til den andre! Ingen logoped, forresten.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du blunkefjeset? 

Ja? Tolker det dithen at du mener vedkommende som bor på Vestlandet ikke sier «ordentlig r» fordi du tenker at de bruker skarre-r.

Skrevet

Er 22 og kan fremdeles ikke si ordentlig r. Er bare en stygg skarre :P 

Anonymkode: 29361...665

Gjest C.Tramell
Skrevet

En av våre slet lenge med r'ene. Først i 7-årsalderen løsnet det, men da ble problemet borte over natta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...