AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #21 Skrevet 29. desember 2017 Ja,de kunne det da de var 4-5. Uansett er det ikke så farlig med den r’en,sa en logoped til meg (i en jobbsituasjon) Den kommer gjerne litt senere. Anonymkode: 95bb1...c96
Gjest ricecrispies Skrevet 29. desember 2017 #22 Skrevet 29. desember 2017 10 minutter siden, skruf skrev: Minste vår var til logoped da hun gikk i 1ste for å få til r-lyden. Hun skarret på r´en sånn som meg. Personlig så ser jeg ikke problemet med at hun skarret på r´ene siden jeg gjør det, men skolen hang seg opp i det (vi bor i rulle-r land og faren ruller på r´ ene) og henviste til logoped. Hvor bor dere? Dette høres veldig rart ut.
Gjest Dorey Skrevet 29. desember 2017 #23 Skrevet 29. desember 2017 Min eldste på 5,5 år kan ikke si "r", mens lillebror på snart 3 år klarer det. Håper det løsner snart, da jeg er redd han skal bli ertet på skolen til høsten
skruf Skrevet 29. desember 2017 #24 Skrevet 29. desember 2017 2 minutter siden, ricecrispies skrev: Hvor bor dere? Dette høres veldig rart ut. Har ikke lyst å skrive hvor vi bor, men det er helt sant. Hun begynte tidlig å skarre på r´ene, men hverken barnehagen, jeg eller faren hennes mente det var et problem. Men på førstetrinn ble hun henvist til logoped. Hun ruller på r´ene nå, skarringen er helt glemt.
Gjest ricecrispies Skrevet 29. desember 2017 #25 Skrevet 29. desember 2017 17 minutter siden, skruf skrev: Har ikke lyst å skrive hvor vi bor, men det er helt sant. Hun begynte tidlig å skarre på r´ene, men hverken barnehagen, jeg eller faren hennes mente det var et problem. Men på førstetrinn ble hun henvist til logoped. Hun ruller på r´ene nå, skarringen er helt glemt. Det skjønner jeg. Det høres i alle fall veldig rart ut. Jeg har lært at om barn plukker opp foreldres skarre-r,er det ikke et problem. Jobbet i som ped.leder i Oslo i mange år,vi fikk i alle fall beskjed (fra logoped) om at r’en gjerne kom på plass av seg selv i skolealder,men skarre-r skulle man ikke gjøre noe med. Venninnen min har ikke dialekt,men har med seg morens Sørlands-r
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #26 Skrevet 29. desember 2017 Kan tungebåndet være stramt? Anonymkode: 2eaf3...3b7
Arkana Skrevet 29. desember 2017 #27 Skrevet 29. desember 2017 Ja, alle tre har alltid kunnet si "r", men det er veldig vanlig å ikke kunne si det helt opp til skolealder og skolene har logopeder som settes inn tidlig i første klasse.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #28 Skrevet 29. desember 2017 5 timer siden, Dorey skrev: Min eldste på 5,5 år kan ikke si "r", mens lillebror på snart 3 år klarer det. Håper det løsner snart, da jeg er redd han skal bli ertet på skolen til høsten Nå er jo barn forskjellig, men min erfaring er at barn ikke erter pga dårlig språk eller manglende r'er. Barn som går i 1 klasse er fortsatt små og de både er og blir vant til at andre barn kan og gjør forskjellig fra dem selv. Mitt barn snakket dårlig i 1 og 2 klasse, var ikke bare manglende r'er og han har aldri blitt ertet for det. Jeg var også veldig bekymret for det. Anonymkode: 7756e...418 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #29 Skrevet 29. desember 2017 Sønnen min er 4 år, så vi stresser ikke med det enda. Barnehagen sa at dette gjerne kommer rundt skolealder?! Anonymkode: e7ffc...984
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #30 Skrevet 29. desember 2017 Alle mine har hatt r-en på plass fra de lærte å snakke. Vi bor på Vestlandet. Anonymkode: ec331...721
Arkana Skrevet 29. desember 2017 #31 Skrevet 29. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: min erfaring er at barn ikke erter pga dårlig språk eller manglende r'er. Anonymkode: 7756e...418 Det er min erfaring også. Det er rett og slett ikke et tema som barna bryr seg om og de er dessuten vant til å omgås barn med ulike dialekter, som kommer fra andre land og derfor snakker gebrokkent og alle andre grunner til at man snakker ulikt. I en vanlig skoleklasse er det stor naturlig variasjon.
Gjest Dorey Skrevet 29. desember 2017 #32 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jo barn forskjellig, men min erfaring er at barn ikke erter pga dårlig språk eller manglende r'er. Barn som går i 1 klasse er fortsatt små og de både er og blir vant til at andre barn kan og gjør forskjellig fra dem selv. Mitt barn snakket dårlig i 1 og 2 klasse, var ikke bare manglende r'er og han har aldri blitt ertet for det. Jeg var også veldig bekymret for det. Anonymkode: 7756e...418 Takk for oppmuntrende ord! Han har slitt med å si 'g' og 'k' og, men dette har heldigvis løsnet etter litt hjelp fra logoped.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #33 Skrevet 29. desember 2017 Mitt barn kunne si "r" riktig helt fra starten allerede som ett-åring (1½), men han var spesielt tidlig ute mht å snakke lange setninger etc. Men jeg tror ikke det er helt uvanlig at noen barn har problemer med enkelte tings uttale. Det forekommer ofte. Hvordan går det med barnet som går hos logoped? Merker du noen forbedring? Hjelper det? Anonymkode: c6416...d1e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #34 Skrevet 29. desember 2017 Dere som har barn som har sagt r'en riktig fra 1 års alder osv: det er kanskje greit å nevne om det er snakk om rulle-r eller skarre-r. Så vidt jeg skjønner er det stor forskjell på hvor enkle de er å si, og jeg vil tro de fleste som er litt sene sliter med rulle-r. Og tilsvarende at de som har sagt r helt riktig fra start kanskje ofte kommer fra sørlandet/sørvestlandet? Eller? Anonymkode: 88955...a3d 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #35 Skrevet 29. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn kunne si "r" riktig helt fra starten allerede som ett-åring (1½), men han var spesielt tidlig ute mht å snakke lange setninger etc. Men jeg tror ikke det er helt uvanlig at noen barn har problemer med enkelte tings uttale. Det forekommer ofte. Hvordan går det med barnet som går hos logoped? Merker du noen forbedring? Hjelper det? Anonymkode: c6416...d1e Det er da ingenting! Min leste bøker som 2-åring og løste likninger med 2 ukjente som 6-åring! Anonymkode: a9099...e75 3
Sushi Skrevet 29. desember 2017 #36 Skrevet 29. desember 2017 Min eldste sa (rulle-)R ganske tidlig, i alle fall fra 2-års alder. Hun snakka generelt veldig tydelig helt fra starten. Yngste er 3,5 og sier ikke R enda. Han var tidlig ute med språkforståelse og har godt ordforråd, men snakker generelt litt utydelig og sliter med flere lyder. Regner med det kommer av seg selv, for språket blir stadig bedre.
Arkana Skrevet 29. desember 2017 #37 Skrevet 29. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har barn som har sagt r'en riktig fra 1 års alder osv: det er kanskje greit å nevne om det er snakk om rulle-r eller skarre-r. Anonymkode: 88955...a3d Rulle-r.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #38 Skrevet 29. desember 2017 Dattera mi hadde r-en på plass fra hun startet å snakke. Hun var da ca 1,5 år. Fikk kommentarer om at hun var tidlig ute med dette. Vi bor i Trøndelag, så her rulles det på r- en:) Anonymkode: cb458...d6d
Gjest GoldenLioness Skrevet 29. desember 2017 #39 Skrevet 29. desember 2017 (endret) Min 2 åring klarer r, men han putter en d foran for han liker å si drrrrrrrrrrrrrrrr Endret 29. desember 2017 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #40 Skrevet 29. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle mine har hatt r-en på plass fra de lærte å snakke. Vi bor på Vestlandet. Anonymkode: ec331...721 Det er jo fordi dere ikke sier ordentlig R Anonymkode: 7dcc9...a9d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå