Gå til innhold

Kan ditt barn si "r"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på østlandet. Datteren min på snart 5 kan fortsatt ikke si "r". Sønnen min på 8 kan heller ikke si "r" ( han følges opp av logoped) og jeg er redd for at lillesøster ikke sier "r" fordi hun tar etter broren. Samtidig er jeg usikker på om det er vanlig at 4-5- åringer kan si "r"...?

Anonymkode: 0d6f5...fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de kan det

Anonymkode: f58ae...2d8

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn sier r, er under 2 år. 4-5-åringer kan vanligvis si r, men det er vel også en av de lydene som kan henge litt igjen. 

Anonymkode: 9c28e...3b4

Skrevet

Jenta mi var 4,5 da hun først knakk den koden 😊

Skrevet

Flytt vestover

Anonymkode: 96b83...435

• Liker 3
Skrevet

Min var 3,5, han syntes det var veldig morsomt å gå rundt og rulle på r’en så han fikk mye trening (jeg gjorde det demonstrativt når jeg snakket med ham)

Anonymkode: aae50...3ce

Skrevet

Min sønn sleit med å si r, i følge logopeden var ikke det noe de brydde seg om før de begynte på skolen, fordi de fleste fikk det til innen da. 

Anonymkode: 7756e...418

Skrevet

Det er vanlig

• Liker 1
Skrevet

Her var sønnen min rett over året når han kunne si «R» 

Skrevet

Takk for svar! Krysser fingrene for at det går seg til! 

Anonymkode: 0d6f5...fd9

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig kan min sønn Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrune si r. 

Anonymkode: a9099...e75

Skrevet

Den ene sønnen min går siste året i barnehagen, og jeg syns ikke alle hans jevnaldrende snakker helt "rent". Dvs. jeg vet hvertfall om et par jeg kommer på nå som ikke sier "r". Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig blant førskolebarn, jeg.

Samtidig vet jeg at de barna jeg kjenner som har slitt lengre med visse lyder enn andre ofte har hatt søsken som har hatt det samme, og gjerne en forelder som også brukt tid på å få på plass lydene. Så det trenger jo evt. ikke å skyldes herming når den yngre har en talefeil, men at det er noe genetisk der? Men jeg ville personlig syns det var tidlig å bekymre meg for "r"en til en som ikke har fylt fem, hvertfall.

Begge mine barn har hatt "r"en på plass ganske tidlig, men min yngste som nærmer seg fire, sier konsekvent "r" i stedet for "l". Og skikkelig tydelig "r" også, men altså på feil sted. Jeg vet han klarer å si det riktig, men antar han er litt lat, for han gjentar det riktig når jeg ber ham om det. Men det jeg oftest gjør er å gjenta deler av det han sier med riktig lyd, uten å korrigere, men vise hvordan han skal si det.

Skrevet

Sønnen min er 5,5 år og skal starte på skole til høsten. Han kan ikke si R og har ingen interesse av å prøve :fnise: Bedagelig anlagt!

Håper han får det til før skolestart da. Men er verken bekymra eller stressa over det nå.

Anonymkode: 2107b...830

Skrevet

Min eldste på snart 7 har kunnet det siden hun var 2, den yngste er snart 4 og sier «j» i stedet for «r». Barnehage/helsestasjon sier det er vanlig.

Anonymkode: 5b77a...62a

Skrevet

3.5 år og begynner å si det nå sånn såvidt

Anonymkode: e4f92...4ab

Skrevet

Min gutt kunne det fra han var 4. Det var mange jevnaldrende som var tidligere ute enn ham, men nå går han i 1. klasse, det er 8 gutter i klassen og kun halvparten av dem kan si r. Har ikke like god oversikt over jentene, men virker som de fleste av dem kan det.

Anonymkode: 813c6...1fe

Skrevet

Det er ikke før de er 7 år at r-lyden er forventet å være på plass. 

Min fikk r-lyden ca 4 mnd før hun fylte seks. Jeg hører det er et par elever i klassen hennes som ikke har r-lyden ennå - og de er bare 11 i klassen. 

Anonymkode: d182d...2a8

• Liker 2
Skrevet

Gjør barnet seg forstått, da? Jeg kjenner et søskenpar som har fått ekstra oppfølging i barnehagen mtp. språk, bl.a. fordi de ikke kunne si r når det nærmet seg slutten av barnehagetiden. Men med barn som sier j i stedet for, tenker jeg nesten ikke over det, når de snakker greit ellers. Men disse barna sa l i stedet og hadde også andre lyder på avveie, så det var lenge vanskelig å forstå hva de sa. Den ene er nå 4,5 og har fått oppfølging en liten stund, men fortsatt er det sånn at jeg må konsentrere meg for å forstå hva som blir sagt. Da blir det jo hemmende, fordi det blir vanskelig i lek og kommunikasjon med andre voksne. Men om man ikke kan si r, men ellers gjør seg forstått blir det jo noe annet.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flytt vestover

Anonymkode: 96b83...435

hahah indeed. Min på 2 sier skarre "r" perfekt :P

Anonymkode: a0473...470

• Liker 1
Skrevet

Minste vår var til logoped da hun gikk i 1ste for å få til r-lyden. Hun skarret på r´en sånn som meg. Personlig så ser jeg ikke problemet med at hun skarret på r´ene siden jeg gjør det, men skolen hang seg opp i det (vi bor i rulle-r land og faren ruller på r´ ene) og henviste til logoped. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...