Gå til innhold

Skorpion91s prøverdagbok


Skorpion91

Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig snikleser av prøverdagbøker her inne, og har alltid tenkt jeg ville ha en egen når tiden vår nærmet seg. 

Jeg og min forlovede er begge 26 år gamle og begynte å snakke om barn for nesten ett år siden. Samboeren fridde i november, så blir nok litt bryllupspjatt i tillegg til prøving her inne. Jeg er på mitt siste år på master, skal begynne å skrive masteroppgave etter jul. Samtidig som studerer arbeider jeg 50%. Det kommer til å bli en travel vår med masteroppgave, jobb, prøving og bryllupsplanlegging!  

Vi hadde egentlig en plan om å starte prøvingen i mai, men jeg hadde aldri fullført masteren hvis jeg var blitt gravid og hadde tatt permisjon fra studiet. Selv om masteren egentlig bare er ett tidsfordriv etter oljekrisen har jeg lyst å fullføre når jeg har kommet så langt.  Etter at vi bestemte oss for å utsette prøvingen bestilte vi like godt en "siste" ferietur for oss to alene i januar. Nå er planen å starte prøvingen etter denne turen, men vi skal til zika smittet område, så vi må nok vente til etter at vi har fått testet oss for zika 4 uker etter at vi kommer tilbake. Det er derfor en liten stund til prøvingen starter for alvor, men jeg har gledet meg sånn til å starte dagbok at jeg klarte ikke å vente :fnise:. Er nok tanker rundt dette som svirrer rundt i hodet allerede. 

Jeg har gått på pillen i 8 år, uten noen form for pause så blir veldig spennende å se hvordan kroppen reagerer når jeg slutter. Hadde egentlig lyst å slutte tidligere for å bli litt kjent med syklus o.l. før vi starter prøvingen, men er blitt så bortskjemt med å kunne styre mens at jeg ikke ville gjøre det før vi reiser på ferie. Vil heller ikke ta noen sjanser på at jeg kunne blitt gravid før vi reiser med tanke på zika smitte. 

I morgen er det 2 uker til vi reiser på ferie og da ca 24 dager til p-pille slutt, jeg gleder meg :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjekt at du ville følge @plastfolien

Til jul fikk jeg to stk av samme bok og dro derfor innom for å bytte den ene denne uken. Er ikke stor fan av tilgodelapper da de alltid har en tendens til å forsvinne. Jeg prøvde derfor å finne en annen bok jeg kunne tenke meg, uten stort hell. Plutselig sto jeg i avdelingen med alle gravidbøkene. Ble inspirert etter å ha lest @Tyah sin dagbok og plukket med meg "på vei" av Gro Nylander. Har blitt litt lesning siden :ac:, samboeren min har også startet å lese. 

Har også vært en del prøving på bryllupsplanlegging de siste dagene. Hadde vel egentlig bestemt oss for å reise vekk bare oss to, men da vi var på familiemiddag i går ble familien nesten mer engasjert i planleggingen enn oss. Så det blir nok at vi reiser bort med nærmeste familie på begge sider, og tror det kommer til å bli veldig koselig. Dessverre må vi da "utsette" det til sommeren 2019 av helserelaterte årsaker i nær familie, så da har vi god tid til å finne ut hvor vi vil dra og ellers hva vi ønsker. Forhåpentligvis er vi 3 i familien innen den tid og reiser bort med masse barnevakt. :fnise:

Siste kveld i 2017 skal tilbringes med noen vennepar hvor ett har barn og ett er gravide, så blir nok ikke mindre babysyke etter i kveld. Gleder meg til å se hva 2018 har å by på for oss :nori:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil gjerne følge videre :) Håper dere hadde en fin nyttårsfeiring, og spennende med både bryllupsplanlegging og babymaking! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med bryllupsplanlegging! Forhåpentligvis er dere 3 innen den tid :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at du vil følge med @lille_frosk ! :)

Tiden har gått så alt for fort siden nyttår, men samtidig har det egentlig ikke skjedd noen ting. Vi var en tur på hytta i helgen og fikk årets først tur på langrenn. En magisk dag med perfekt føre og supert vær. Gleder meg til resten av vintersesongen, håper virkelig vi har tid til å reise opp mer enn vi har gjort det siste året. 

Til helgen reiser vi, blir borte nesten 2 uker, og når vi kommer hjem ryker pillebrettet. Jeg gleder meg skikkelig, men er samtidig litt redd. Har tusen tanker som svirrer rundt hele tiden. Tenk hvis vi ikke får det til, må igjennom prøverør eller lignende. Tenk hvis det tar veldig lang tid før det klaffer og vi bare får skuffelser måned etter måned. Tenk hvis det klaffer med en gang og jeg blir kjempe dårlig så jeg ikke klare å levere masteren juni. Burde jeg begynne å søke jobber i tilfelle det tar lang tid før det klaffer. Burde vi vente med prøvingen til jeg er ferdig utdannet og i jobb. Merker prøveprosessen inneholder mye mer usikkerheter enn jeg er komfortabel med, og vi har ikke begynt en gang :fnise:. Jeg forstår at jeg for en gang skyld må gi fra meg litt kontroll og bare ta ting som det kommer, men det er ikke alltid like lett for en kontroll freak. 

Jeg er også veldig spent på hvordan kroppen kommer til å reagere når jeg slutter på pillen. Har tross alt gått på pillen i 8 år, husker ingenting av hvordan ting var ført jeg begynte. Har bare ett vagt minne om at jeg hadde en ustabil syklus, det håper jeg virkelig ikke at jeg får nå.  

Det blir nok ikke mer oppdatering fra meg før jeg er tilbake fra ferie. Jeg kommer til å være uten internett i over en uke. Det skal bli så deilig å koble ut omverden, bare fokusere på å oppleve stedene vi er og kvalitetstid med min kjære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er jeg tilbake, etter en helt fantastisk tur! Hadde ikke særlig mye lyst å reise hjem da vi var i 25 grader strålende sol og leste som stengte flyplasser og enorme snømengder hjemme, men det var jo litt godt og komme hjem til hverdagen også. 

Pillebrettet er borte! Helt ærlig vet jeg ikke hvor pillebrettet mitt er etter reisen. Da vi kom hjem gadd ingen av oss å lete etter det. Nå er koffertene helt pakket ut og jeg har null peiling på hvor det er. Så ble ikke noe bokstavelig kasting av pillebrettet på meg, nesten litt trist, hadde litt lyst å ta bilde av at brettet gikk i søppelet. Blødningen startet i går, så nå venter jeg bare på at den skal gå over så er det fult fokus på å legge inn aksjer.

Jeg har lastet ned en appen clue så jeg får litt bedre oversikt over syklusen, hvis noen har tips til bedre app så tar jeg gjerne imot råd. Per nå sier appen at jeg skal ha eggløsning 11 feb, men dette er basert på en syklus på 28 dager, jeg har ikke peiling på hvor lange sykluser jeg har. Har derfor kjøpt ELtester, men er veldig usikker på om jeg skal ta dem i bruk i PP1. Ønsker på en måte ikke at det skal bli så stort fokus på testing så tidlig i prøvingen, samtidig som jeg ønsker å vite hvor i syklusen jeg er. Kjenne jeg meg selv riktig klarer jeg nok ikke å la være å teste :fnise:

Ellers har jeg bestemt meg for å "gjøre kroppen klar" for en evt graviditet. Jeg er delvis tilbake på håndballbanen etter 2 mnd pause pga skade. Jeg regner med at jeg er tilbake for fult i februar og får spille de kampene vi har da. Det er skikkelig godt å være tilbake og få brukt kroppen sin skikkelig igjen. Selv om jeg hater jogging og løping får jeg alltid skikkelig lyst til å gjøre det med en gang jeg får forbud. Ellers har jeg startet med styrke trening, skal prøve å få til 2 dager med styrketrening i uken, i tillegg til to håndballtreninger og kamper. Håper jeg klarer å fortsette med dette, vet at kroppen min trenger det...

Håper blødningen snart går over så vi kommer skikkelig i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, 25 grader hørtes absolutt ikke feil ut!! Skulle gjerne hatt det et par dager :nigo: Angående app så anbefaler jeg "Flo". Den syns jeg var skikkelig oversiktlig og fin, og nå er den sveipet over til graviditetsmodus :ninuskapus: 

Masse lykke til, håper blødningen går raskt over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Velkommen tilbake fra ferie, og tilbake hit i dagboken 😊 Nå blir det spennende å følge med deg videre! Jeg bruker også Flo, synes den er oversiktlig og enkel å bruke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset om Flo, den er lastet ned og tatt i bruk. Var ikke så stor forskjell fra clue, men sygt deilig at den var på norsk, alt blir lettere når det er på norsk. 

Gratulere med sveipet over til graviditetsmodus @plastfolien! :nordvesta:Gleder meg til jeg og kan gjøre det. 

I dag fikk jeg testene i posten, så nå er jeg skikkelig klar for å starte prøvingen. Merker jeg allerede begynner å bli litt utålmodig så blir spennende å se hvor utålmodig jeg blir når jeg befinner meg i DPO land. :fnise:

For at jeg ikke skal bli helt oppslukt i prøvingen (som egentlig ikke har startet enda en gang :hoho:) har vi prøvd å planlegge bryllupet, og det er lettere sagt enn gjort! Har vel egentlig bestemt oss for at vi skal leie ett hus i Spania, men å finne ett hus vi ønsker som ikke koster 70 000 for en uke er jammen ikke lett... Og når både jeg og min samboer er like lite glad i å ta beslutninger kommer vi ingen vei. Trodde vi hadde funnet ett hus i går, men så fant vi ut at vi kanskje heller skulle ta en annen by. Så begynte vi å diskutere om vi ikke heller skulle finne ett hotell slik at de som er med får litt mer privatliv og kan styre litt mer selv. Vi er helt håpløse når det gjelder planlegging av slike ting. Hadde vert litt deilig hvis noen kom å fortalte oss hvordan vi skal gjøre det. Heldigvis har vi veldig god tid, og kan gå mange runder før vi bestemmer oss for noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir gøy å følge med på :nigo: både bryllupsplanlegging OG babyprøving! Assa :ninuskapus: Et hus hørtes jo helt fantastisk ut! Men det synes jeg hotell også gjør. Ser for meg hus er supert for den "perfekte storfamilie" hvor alle parter på begge sider klikker perfekt, mens hotell er jo fint om det er noen som liker å trekke seg litt tilbake :fnise: uansett, bryllup i utlandet er jo fantastisk!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for forsvunnet pillebrett og PP1! Kjempespennende med bryllupsplanlegging også, selv om jeg skjønner at det er mange vanskelige avgjørelser å ta. Personlig ville jeg nok valgt et hotell, men det er bare fordi det for meg høres veldig enkelt og greit ut - ikke minst at man kanskje kan få litt mer praktisk hjelp enn i et hus. Men hus høres kjempefint ut også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg @plastfolien at det kanskje passer best for storfamilien, og min familie er absolutt der at det hadde gått veldig fint. Men er veldig usikker på om min forlovedes familie hadde synes det var like kjekt. Har også tenkt en del på den praktiske hjelpen som du sier @lille_frosk, hadde vert deilig å slippe å lage alle måltidene feks. Vi får diskutere litt med begge familiene så får vi se hva vi gjør, har god tid enda :)

Jeg er helt overrasket over at det er gått nesten en uke siden sist jeg skrev! Har virkelig hatt en travel uke, var nesten ikke hjemme i det hele tatt onsdag og torsdag, og på fredag reise vi på hytta. Så har ikke vert mye tid til å sette seg ned å skrive. 

Blødningen stoppet på onsdag, så nå kjører vi annenhver dag metoden frem til EL i alle fall. I følge appen skal jeg ha EL 9 feb, så begynner nok å teste etter EL på tirsdag 6. feb. Det sto i bruksanvisningen til EL testene at enn burde begynne å teste syklus dag 11 hvis enn var usikker på hvor lang syklus enn har, så da gjør jeg det. 

Fikk meg tidenes latter da jeg leste bruksanvisningen hvor det sto: "Dette testsettet er kun for utvortes bruk. Må ikke svelges." :hoho:Lurer virkelig på hvem som finner på å svelge slike tester! 

Forhåpentligvis blir jeg mer aktiv her denne uken, kommer nok garantert til å trenge hjelp til å tolke EL testene... 

(Jeg har forresten skrevet dette innlegget uten briller, så beklager alle skrivefeilene...) 

 

Endret av Skorpion91
Postet før det var ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 den 20.05, -Mala- skrev:

Jeg vil gjerne følge med her! :hallo:

Spennende med både bryllupsplanlegging og babyprøving :rodmer:

Velkommen skal du være @-Mala- :)

Tok min første EL test i dag. Den var selvfølgelig negativ, hadde ikke forventet noe annet. Tror jeg har lengre syklus enn 28 dager, men det finner jeg forhåpentligvis ut av nå da. Ett lite spørsmål, når appen min sier at jeg skal ha EL på fredag, og hvis det stemmer. Burde jeg få positiv EL test på onsdag eller torsdag da siden de skal være positiv 24 - 48 timer før, eller slår de ut på fredag? Noen som vet? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Skorpion91 skrev:

Velkommen skal du være @-Mala- :)

Tok min første EL test i dag. Den var selvfølgelig negativ, hadde ikke forventet noe annet. Tror jeg har lengre syklus enn 28 dager, men det finner jeg forhåpentligvis ut av nå da. Ett lite spørsmål, når appen min sier at jeg skal ha EL på fredag, og hvis det stemmer. Burde jeg få positiv EL test på onsdag eller torsdag da siden de skal være positiv 24 - 48 timer før, eller slår de ut på fredag? Noen som vet? :klo: 

Jeg skjønner meg heller ikke på el-testene, men jeg kan si hvordan det ble i mitt tilfelle. Appen sa jeg skulle ha el 30.12, og jeg fikk en positiv el-test samme morgen. Førte det inn i appen, og da endret den det til at jeg fikk el 31.12. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, plastfolien skrev:

Jeg skjønner meg heller ikke på el-testene, men jeg kan si hvordan det ble i mitt tilfelle. Appen sa jeg skulle ha el 30.12, og jeg fikk en positiv el-test samme morgen. Førte det inn i appen, og da endret den det til at jeg fikk el 31.12. :)

Da burde jeg få en positiv test de nærmeste dagene da. Blir spennende å se om noe endrer seg i appen hvis jeg klarer å få det. Klarte å ødelegge 3 tester i dag morres, da ga  jeg bare opp 😂. Forstår ikkje hva jeg gjør galt! Den første var der tidlig at ble for våt da det kom rosa inn i, i mangel av bedre ord, skjermen med en gang. Men de to andre virket greie helt til jeg sjekket etter noen minutter, d var de også begynt å bli rosa i skjermen. Var skikkelig forsiktig med at de ikkje skulle bli for våte, men tydeligvis gjorde jeg noe feil... noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra meg er å tisse i et urinprøveglass, for så å dyppe testen i. Husker jeg gjorde det forrige gang jeg ble gravid. Enklere å kontrollere så det ikke blir for mye :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -Mala- skrev:

Tips fra meg er å tisse i et urinprøveglass, for så å dyppe testen i. Husker jeg gjorde det forrige gang jeg ble gravid. Enklere å kontrollere så det ikke blir for mye :Nikke:

Var det jeg gjorde, hadde ikke trodd selve testingen skulle være vanskelig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...