Gå til innhold

Rosendahl

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som @T-Rex sier: Oslo 

Vet ikke helt hvem som fører denne serien, siden den er såpass stiv i pris. Mulig man må til Hadeland, eller at andre kan ta den inn som bestillingsvare. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De tåler oppvaskemaskinen utmerket, ja, så lenge du ikke dulter borti noe som helst med dem. Det skal ingenting til før du slår toppen av glassene og glass faller ned i oppvaskemaskinen og overalt. Her har vi knust for en liten formue i nettopp Rosendahl glass. Glassene tåler heller ikke å bli rørt før de er helt kalde, kjører du maskinen på kvelden så må glassene stå til neste morgen om de ikke skal miste toppen. :raven: Går sikkert greit der det bare er en eller få personer i husholdningen. 

Anonymkode: 631bb...3f9

Du vet de ikke skal vaskes på mer enn 50 grader eller?

Anonymkode: fc57e...f57

Skrevet

Rosendahl er ikke bedre kvalitet enn det du får på Ikea. Ville heller sett på ulike dyrere merker og begynt å spare på det. På nettet får du det ofte til en rimeligere pris enn i butikk også.

Anonymkode: 77708...553

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex said:

Joa. Det er derfor de er så lette å google. :sarkasme:

Supert, takk :)

Anonymkode: 8b468...809

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som alt annet pent glass så følger man instruksene om vask. Som regel vasker man opp sånt for hånd. Har aldri hørt om at rosendahl er så dårlig som mange beskriver her.

Har vasket Rosendahlglassene etter anvisningen til de dyrere Iittala-glassene, så de burde ikke ha blitt så slitt.

Skrevet

Jeg leter etter Hadeland "Ametyst" karaffel. Tar gjerne imot tips.

Hva jeg skal med en sånn karaffel? Ingen anelse.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tåler oppvaskemaskinen utmerket, ja, så lenge du ikke dulter borti noe som helst med dem. Det skal ingenting til før du slår toppen av glassene og glass faller ned i oppvaskemaskinen og overalt. Her har vi knust for en liten formue i nettopp Rosendahl glass. Glassene tåler heller ikke å bli rørt før de er helt kalde, kjører du maskinen på kvelden så må glassene stå til neste morgen om de ikke skal miste toppen. :raven: Går sikkert greit der det bare er en eller få personer i husholdningen. 

Jeg vet det har vært mange innlegg i denne tråden, men her har du nok misforstått. Jeg snakker altså IKKE om Rosendahl. TS spør etter tips om andre glass, siden det er en del som har akkurat samme erfaring som deg med Rosendahlglassene, og jeg anbefalte Iittala. Det du siterer meg på er et svar på et oppfølgingsspørsmål etter min anbefaling :)  

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har vasket Rosendahlglassene etter anvisningen til de dyrere Iittala-glassene, så de burde ikke ha blitt så slitt.

Noe har du gjort feil. Har samme glass selv 5 år etter og de er like fine. 

Skrevet
5 minutter siden, Ullvott said:

Som @T-Rex sier: Oslo 

Vet ikke helt hvem som fører denne serien, siden den er såpass stiv i pris. Mulig man må til Hadeland, eller at andre kan ta den inn som bestillingsvare. 

Takk :)

Skrevet

Jeg har desertskåler, to serveringsskåler, karaffel og kaffeglass (store). 

Jeg stabler og bruker mye og ofte. Bruker ofte desertskålene til barnemat, kjøres daglig i mikro og oppvaskmaskin. Ingen skår i en eneste, og jeg er på tredje ungen. 

Men de større glasskålene/serveringsskåler, de fikk fort skår. Ingenting av de andre.

Anonymkode: bfbca...674

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor mye du vil bruke. Rosendahl er gjerne et førstegangsservise, og så bytter man det ut med noe dyrere etter hvert. Jeg har mye fra fra Villeroy og Bosch og Iittala for eksempel.

Førstegangsservise? De fleste jeg kjenner kjøper Ikea som førsteganggservise :P Men du bruker det kanskje som penservise?

Her bruker jeg Rosendahl tallerkener (middag og pasta) samt noen skåler til hverdags. Ingen skår eller slitasje ennå. Har hatt de i 1 eller 2 år (husker ikke), og bruker de dalglig. Blir vasket i maskin.
Av glass anbefaler jeg Eva Solo vannglass (de store, ikke de mega små).

Anonymkode: 08195...e1b

• Liker 3
Skrevet

Ville begynt å kikke på Georg Jensen sitt jeg. Det er stilen jeg kjører her hjemme. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Rosendahl er ikke bedre kvalitet enn det du får på Ikea. Ville heller sett på ulike dyrere merker og begynt å spare på det. På nettet får du det ofte til en rimeligere pris enn i butikk også.

Men utseendemessig ser det bedre ut,

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe har du gjort feil. Har samme glass selv 5 år etter og de er like fine. 

Feil? Nei, jeg har vært tilbake i butikken og spurt. Der fikk jeg beskjeden om å ikke røre glassen i oppvaskemaskinen før de ble skikkelig kalde m.m. De opplyste og at dette var vel kjent at folk kom og klaget på både på Rosendahl og Eva Solo. Dette var ingen ting de anså som reklamasjon fordi glassene skulle bli kalde før de gikk i skapet.  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville begynt å kikke på Georg Jensen sitt jeg. Det er stilen jeg kjører her hjemme. 

Ikke så begeistret for metallsmak.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som alt annet pent glass så følger man instruksene om vask. Som regel vasker man opp sånt for hånd. Har aldri hørt om at rosendahl er så dårlig som mange beskriver her.

Rosendahl er ikke "dårlig", men det er heller ikke i nærheten av så fint/flott/dyrt at det er verdt å vaske opp for hånd eller ta masse spesialhensyn for, etter min mening.

Det er et helt OK "allroundservise"; fint nok til å dekke med til selskap, men ikke dyrere enn at det også godt kan brukes til hverdags. Jeg har bare erfaring med glassvarene, ikke porselenet, og må si meg enig i at de ikke tåler all verden. Mitt inntrykk er at de holder seg pene, men knuser lett. Største problemet mitt er at vin og ølglass er så høye at jeg får dårlig plass i oppvaskmaskinen. (Dvs jeg må ha øverste kurv på nederste hakk, og da har jeg ikke plass til middagstallerkner i nederste kurv.) 

Anonymkode: 818e7...3bc

Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Førstegangsservise? De fleste jeg kjenner kjøper Ikea som førsteganggservise :P Men du bruker det kanskje som penservise?

Her bruker jeg Rosendahl tallerkener (middag og pasta) samt noen skåler til hverdags. Ingen skår eller slitasje ennå. Har hatt de i 1 eller 2 år (husker ikke), og bruker de dalglig. Blir vasket i maskin.
Av glass anbefaler jeg Eva Solo vannglass (de store, ikke de mega små).

Anonymkode: 08195...e1b

...

Endret av trinelise50
Skrevet

Skal en tur på kitcn nå å titte :D

På alle forslagene :D

Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Ikke så begeistret for metallsmak.

Glass og servise er jo ikke i samme utseende som skåler som du henviser til. Sikker på at du har sett så mye av Det?

• Liker 1
Skrevet

Har hatt isskåler, serveringsskåler, glass og asjetter fra Rosendahl til hverdagsbruk. Nå har vi kun noen få isskåler igjen, samt noen få serveringsskåler.

Har sikkert kastet rundt 24 glass da de enten hadde fått skår eller at hele bunnen sprakk løs. Skålene som er kastet har også hele bunnen sprukket løs eller så har skålene  sprukket i 2. I tillegg ble glassene slitt og stygge før de ble ødeagt. Bruker aldri en krone med på service fra det merket.

Har nå Eva Solo glass og er så relativt langt fornøyd, eneste ulempen er at de har fordypninger under hvor vannet ikke renner av. Med veldig mye kalk i vannet blir det kalkmerker på de.

Anonymkode: 1a222...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...