Gå til innhold

Gjennomsnittlig levealder for autister er 54 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://ki.se/en/news/people-with-autism-run-a-higher-risk-of-premature-death

Hva tenker dere om det og at mennesker som ikke er "normale" generelt har en lavere gjennomsnittsaldere når de dør? Jeg syns akkurat dette er sjokkerende, spesielt siden selvmord er årsaken blant de høytfungerende og de med asperger.

Anonymkode: ee58b...170

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig trist, på ingen måte overraskende.

-Nær pårørende til en høytfungerende autist

Anonymkode: df6f4...ced

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det og at mennesker som ikke er "normale" generelt har en lavere gjennomsnittsaldere når de dør? Jeg syns akkurat dette er sjokkerende, spesielt siden selvmord er årsaken blant de høytfungerende og de med asperger.

At folk kanskje skal vise bedre hensyn og forståelse og behandle dem bedre. 

Anonymkode: 98d0e...e56

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de skriver de som har asperger har en høye selvmordstall. Kan det være at normale mennesker som mener de er veldig empatiske ikke er spesielt empatiske og fører til høye selvmordstall?

Anonymkode: 07297...23a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og de skriver de som har asperger har en høye selvmordstall. Kan det være at normale mennesker som mener de er veldig empatiske ikke er spesielt empatiske og fører til høye selvmordstall?

Anonymkode: 07297...23a

Ja, kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ikke spesielt høyere forekomst av selvmord eller selvskading hos autister enn hos andre grupper. Så forklarte de på BUP og DPS i hvert fall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

I Norge er det ikke spesielt høyere forekomst av selvmord eller selvskading hos autister enn hos andre grupper. Så forklarte de på BUP og DPS i hvert fall.

Vet du hvor de har infoen fra, er det gjort studier e.l her i landet? Hadde vært intressant å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du hvor de har infoen fra, er det gjort studier e.l her i landet? Hadde vært intressant å vite mer om.

Nei, det vet jeg ikke. Men sjekk med autismeforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva menes med at gjennomsnittsalderen er 54 år?

Anonymkode: dfe26...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva menes med at gjennomsnittsalderen er 54 år?

Anonymkode: dfe26...123

Du vet hva gjennomsnitt er ikke sant?

Anonymkode: bd31a...d54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke lest om, men er ikke overraskende. Har selv as, og begynner å bli veldig lei at livet stadig går i repsrise/veldig treigt! Jeg føler ikke jeg kommer fra situasjonen min. Og føler sjelden jeg mestrer noe man burde mestret for lengst på min alder (26 år). Ligger langt etter skjema på enkelte områder. Vet ikke hvor gammel jeg blir, har ikke selvmordstanker. Men tenker noen ganger at det kunne vært like greit om hjertet mitt bare stoppet. Jeg er virkelig ikke fornøyd med eet jeg har "klart". Jeg har følt meg som taper innen det meste hele livet. Mestret skolen dårlig, og jobber nå med noe jeg har hatt lyst til hele livet, men mestrer dette langt mindre enn de "normale". Det er en viss sjanse for at jeg kommer til å måtte gi opp, og gå tilbake til jobben jeg hadde, som jeg var så glad for at jeg var ferdig med. En typisk. "Ved siden av studiene" jobb eller "jobben ingen vil ha". Vet ikke hva som skjer da.. er redd for å ende opp bitter fordi jeg "tapte" mot aspergersen. Tror heller ikke jeg kommer til å få barn. Har ikke kapasitet til å ta vare på unger og alt det ansvaret der. Noe som igjen kan skape utfordringer i kjærlighetslivet. Jeg har vært forelsket mange ganger, og er det også nå. Men alle har vært "dårlige matcher" fordi de er lad i å sosialisere,de er intelligente, de mestrer ting jeg synes er imponerende og har karisma. De tar neppe til takke med ei som nærmest bare sitter der og eksisterer. Blir nesten enda verre fordi jeg er såkalt pen. Utseendet mitt git oppmerksomhet hos det motsatte kjønn, men interessen faller raskt når de ser st jeg ike har så mye intressant å by på.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kan si litt om hvor viktig det er å ha et minimum med empati i relasjoner med andre mennesker. 

Vil anta at de som tar selvmord gjør det på grunn av ensomhet. Kanskje flere med Asperger burde søke seg til hverandre. 

Anonymkode: e3374...b0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kan si litt om hvor viktig det er å ha et minimum med empati i relasjoner med andre mennesker. 

Vil anta at de som tar selvmord gjør det på grunn av ensomhet. Kanskje flere med Asperger burde søke seg til hverandre. 

Anonymkode: e3374...b0a

Nå er det ikke slik at folk automatisk vil bli kjempe gode venner fordi de begge har as da. De kan likevel ha totalt forskjellige interesser. Når jeg har kommet ekstra godt over ens med andre som er "annerledes" så har jeg bare blitt påminnet hvor hærlig det må være å kunne gå like lett overens med alle slik som nevrotypisk kan. Mens "annerledes" folka må plasseres for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg ikke lest om, men er ikke overraskende. Har selv as, og begynner å bli veldig lei at livet stadig går i repsrise/veldig treigt! Jeg føler ikke jeg kommer fra situasjonen min. Og føler sjelden jeg mestrer noe man burde mestret for lengst på min alder (26 år). Ligger langt etter skjema på enkelte områder. Vet ikke hvor gammel jeg blir, har ikke selvmordstanker. Men tenker noen ganger at det kunne vært like greit om hjertet mitt bare stoppet. Jeg er virkelig ikke fornøyd med eet jeg har "klart". Jeg har følt meg som taper innen det meste hele livet. Mestret skolen dårlig, og jobber nå med noe jeg har hatt lyst til hele livet, men mestrer dette langt mindre enn de "normale". Det er en viss sjanse for at jeg kommer til å måtte gi opp, og gå tilbake til jobben jeg hadde, som jeg var så glad for at jeg var ferdig med. En typisk. "Ved siden av studiene" jobb eller "jobben ingen vil ha". Vet ikke hva som skjer da.. er redd for å ende opp bitter fordi jeg "tapte" mot aspergersen. Tror heller ikke jeg kommer til å få barn. Har ikke kapasitet til å ta vare på unger og alt det ansvaret der. Noe som igjen kan skape utfordringer i kjærlighetslivet. Jeg har vært forelsket mange ganger, og er det også nå. Men alle har vært "dårlige matcher" fordi de er lad i å sosialisere,de er intelligente, de mestrer ting jeg synes er imponerende og har karisma. De tar neppe til takke med ei som nærmest bare sitter der og eksisterer. Blir nesten enda verre fordi jeg er såkalt pen. Utseendet mitt git oppmerksomhet hos det motsatte kjønn, men interessen faller raskt når de ser st jeg ike har så mye intressant å by på.

Er som deg! Er derimot litt eldre enn deg da jeg er mann på 30. Surt er det. Slitt med både det sosiale og skolen og alle drar forbi meg i livet. Selv søsknene mine som er mye yngre enn meg har kommet langt foran. 

Håper 2018 blir bedre for deg enn de tidligere årene. :)

Anonymkode: d11bc...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vel feil å si gjennomsnittsalderen er 54år. Da stryker de med når de er 108 i gjennomsnitt?

Gjennomsnittsalderen for autister som dør er 54år. Det skal jeg være med på.

Hva skjer med de i den alderen? Er det da de i større grad blir overlatt til seg selv?

Anonymkode: 25270...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er som deg! Er derimot litt eldre enn deg da jeg er mann på 30. Surt er det. Slitt med både det sosiale og skolen og alle drar forbi meg i livet. Selv søsknene mine som er mye yngre enn meg har kommet langt foran. 

Håper 2018 blir bedre for deg enn de tidligere årene. :)

Men har du as? 

Jeg har en bror som har samme foreldre som meg. Han sliter også, mek på en annen måte. Han evner ikke å bry seg om ting rundt seg, hva folk tror og synes. Han vil bare ha en pc å sitte på, og mat. Å være sosial har han ikke behov for. Vi begge slet på skolen. Men jeg har vært opptatt av hva folk kan mene, hvordan det er rundt meg og jeg har i motsetning til bror følt på annerledesheten. Han har ikke jobb. Jeg har en sånn typisk jobb som studenter har.

Har to yngre søsken, som er med annen far. Disse trenger ikke sitte med leksene om kvelden fordi de gjør alt på skolen og får likevel toppkarakterer. De får venner helt naturlig og kommer til å ende opp med høyere utdannelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir vel feil å si gjennomsnittsalderen er 54år. Da stryker de med når de er 108 i gjennomsnitt?

Gjennomsnittsalderen for autister som dør er 54år. Det skal jeg være med på.

Hva skjer med de i den alderen? Er det da de i større grad blir overlatt til seg selv?

Anonymkode: 25270...ab4

Man blir jo ovelratt til seg selv når man er myndig. Men når man er såpass gammel er det joo enkelte ting i livet en vil ha ferdig gjort og orden på. Man er tross alt snart pansjonsit da. Så sitter man der kanskje uten familie, bra jobb osv. Kan skjlnne at det kanskje ikke er så mye igjen å se frem til da. Man er ikke akuratt fruktbar lenger i den alderen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men har du as? 

Jeg har en bror som har samme foreldre som meg. Han sliter også, mek på en annen måte. Han evner ikke å bry seg om ting rundt seg, hva folk tror og synes. Han vil bare ha en pc å sitte på, og mat. Å være sosial har han ikke behov for. Vi begge slet på skolen. Men jeg har vært opptatt av hva folk kan mene, hvordan det er rundt meg og jeg har i motsetning til bror følt på annerledesheten. Han har ikke jobb. Jeg har en sånn typisk jobb som studenter har.

Har to yngre søsken, som er med annen far. Disse trenger ikke sitte med leksene om kvelden fordi de gjør alt på skolen og får likevel toppkarakterer. De får venner helt naturlig og kommer til å ende opp med høyere utdannelse..

Ja, har AS. Pappa har også AS.  mine to søsken har ikke AS. Søsteren min var sånn jente som alltid var den mest populære i klassen. Broren min ble nettopp ferdig med jusstudiet og kjøpt seg leilighet.  Ikke akkurat det kuleste når man er eldst, er lengst bak og julemiddagen handler om alt man har opplevd siden sist vi møttes. 

Men for all del, familien er utrolig hyggelig mot meg. Skal ikke holde noe mot dem, men som sagt ikke så gøy når julen egentlig får en til å føle seg som en taper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...