Gå til innhold

Si neitakk til vertskapets julemat og kaker?


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Er alvorlig overforspist. Jeg pleier aldri å spise så mye på tre dager tilsammen som jeg i de siste dagene har dyttet i meg hver eneste dag. I dag skal vi på enda et julebesøk og jeg gruer meg allerede til maten. Jeg våknet overmett og småkvalm. Når man fortsatt er mett etter gårsdagens middag når man våkner, er det noe feil.

Hva gjør andre når vertskapet disker opp med 1)julefrokost, 2)julelunsj, 3)julesmåkaker, klementiner og kaffe, 4)julemiddag 5)dessert, julekaker og gløgg med hakket mandel og rosin 6) kveldsmat med kakao.

Hva gjør man for å slippe å spise all denne maten? Selv om man tar bare en liten, liten prosjon, så har man jo spist 6 ganger den dagen, mot normalt 3 eller kanskje 4 hvis man er ekstra sulten en dag og tar litt mat på kvelden.

Et annen problem er når verten ønsker at man tar mere og større porsjoner. "Vil du ikke ha litt til, da? Du har jo spist så lite!" Eller når verten har sørget for spesiell mat til deg, så du skal kunne spise alt sammen uansett intoleranser, allergier og kostregler. Når de feks har sørget for en kalkun med helt glutenfri saus og en kake kjemisk fri for melk og nøtter. Da må man jo spise av det. Også vil man helst ikke ta en puslete liten bit av julefrokosten, når de har skaffet knekkebrød, rundstykker og brødskiver spesielt til deg, som ikke skal ha gluten. Et knekkebrød, et rundstykke og en brødskive seinere er man jo übermett. Og da kommer de med lunsj, før tre salgs ulike glutenfrie småkaker. Og en middag der de serverer pinnekjøtt, mot normalt ribbe, så alle skal kunne ta av maten uavhengig av hva de ellers kan/ikke kan spise. Før en melkefri dessert. Og flere småkaker.

Man blir jo så takknemmelig at man gjerne vil vise at man smaker litt på alt.

I går serverte de en lutefisk, så alle kunne spise uavhengig av kostregler. Lutefisk. Som skjelver på tallerkenen. Med glutenfri lefse, spesielt til deg. Grusom mat, men jeg spiste det. Jeg gulpet av det hele kvelden og faktisk i dag tidlig når jeg våknet.

Og alle sjokoladebitene av melkefri sjokolade. Takk for at de skaffer det, men jeg syns det er grusomt å spise.

Jeg blir sliten av all denne maten. I dag skal vi et sted, igjen. Der har de torsk. Til ære for meg som ikke skal ha ribbe. De har også sløyfet riskremen, multekremen og marsipankaken, fordi de ville ha noe glutenfritt og melkefritt, uten problemer. Med andre ord blir det ting jeg må spise av. Som sagt blir man takknemmelig, og vil ikke at de skal ha strevet med å skaffe forholdsvis dyr mat til akkurat deg uten at man smaker på alt.

Hva gjør andre? For som sagt er jeg allerede over mett og småkvalm fra gårsdagens mat og sjokoladebiter, og klokka er halv åtte på morgenen.

Hvordan unngår man maten man ikke orker? 

Hjelp.:tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke glad i å føle at jeg må forsyne meg ute, men gjør det ikke heller. Passer på å si i forkant at jeg ikke vil at de skal lage noe ekstra eller ta hensyn til meg. Kan alltid da evt spise noe om det så bare er litt grønnsaker. Ja, det er ok for meg selv på julaften. 

Men når noen har disket opp med plenty for din skyld, hva gjør man da? 

Sier at man setter utrolig stor pris på all den gode maten, men at jeg kan dessverre bare forsyne meg litt av noe av det. Utvalget er så stort og jeg skulle gjerne, men jeg vet at maven blir mett før øyet, og forsyner jeg meg rikelig med alt det gode øyet har lyst på, så blir jeg for forsynt og kommer rett og slett ikke til å føle meg bra. Men dere skal vite at jeg er takknemlig.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at vertskapet er suverent, og en sutrende trådstarter. 

Anonymkode: d6f49...b7f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes at vertskapet er suverent, og en sutrende trådstarter. 

Anonymkode: d6f49...b7f

Synes også at vertskapet er suverent og derfor er det et problem hva jeg skal gjøre med all maten som jeg tilbys. For det er ikke bra for meg å dytte i meg og jeg blir jo uvel av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, exictence skrev:

Jeg er heller ikke glad i å føle at jeg må forsyne meg ute, men gjør det ikke heller. Passer på å si i forkant at jeg ikke vil at de ikke skal lage noe ekstra eller ta hensyn til meg. Kan alltid da evt spise noe om det så bare er litt grønnsaker. Ja, det er ok for meg selv på julaften. 

Men når noen har disket opp med plenty for din skyld, hva gjør man da? 

Sier at man setter utrolig stor pris på all den gode maten, men at jeg kan dessverre bare forsyne meg litt av noe av det. Utvalget er så stort og jeg skulle gjerne, men jeg vet at maven blir mett før øyet, og forsyner jeg meg rikelig med alt det gode øyet har lyst på, så blir jeg for forsynt og kommer rett og slett ikke til å føle meg bra. Men dere skal vite at jeg er takknemlig.

Har passet på at de vet jeg er takknemlig. Tar også med en matgave til dem. I dag tar jeg med elgpølse og ost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Har passet på at de vet jeg er takknemlig. Tar også med en matgave til dem. I dag tar jeg med elgpølse og ost.

Så fint av deg. De setter sikkert stor pris på deg og vil gjøre deg glad. 

De synes nok det er helt fint av deg å bare forsyne deg litt, og ikke ta av alt dersom det er så mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Jeg spiser det ikke, slenger noen mat på tallerkenen min uten at jeg har bedt om det, så ikke pokker om jeg rører det, det var faktisk den eneste måten de tok hintet på. Nytter ikke å takke pent nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke smake på alt. Om verten ser deg spise ekstreme posjoner vil den fortsette å forvente at du spiser ekstreme posjoner. Spis normalt til du er normalt mett. Alle andre gjør det. 

Ellers så er 3 dager innimellom ingenting. Du blir ikke overvektig av det. Det er alltids mulig å faste litt ekstra etter julen når du er hjemme hos deg selv igjen, og du vil ikke gå opp noe ekstra. Om du skal på dagsbeøk på kvelden kan du faste på morningen

Anonymkode: 85b4e...f05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, exictence skrev:

Så fint av deg. De setter sikkert stor pris på deg og vil gjøre deg glad. 

De synes nok det er helt fint av deg å bare forsyne deg litt, og ikke ta av alt dersom det er så mye. 

Ja, jeg blir jo glad for det. Feks det med kalkunen syns jeg var rørende. Det med pinnekjøttet også. Valgte også å spise lutefisken, selv om det var horribelt. Men jeg tror at torsken i dag kan bli bra. De kalte det "julatorsk" og sier alle gjerne vil ha noe lettere etter all den andre, fete julematen. Da føles det litt enklere å ikke ta så mye. Tror du det vil passere å ikke spise så mye poteter? Folk vil gjerne gi deg flere poteter har jeg merket....Tenker også jeg skal la være å smake på alle sortene med kake. Jeg håper de ikke har sjokoladebiter.

Kanskje man kan ta med en plastpose og putte den i lommen til å gjemme noe i? Feks halve småkaken, sjokoladebiter og sånt.:sjenert:

1 minutt siden, Calandria skrev:

Jeg spiser det ikke, slenger noen mat på tallerkenen min uten at jeg har bedt om det, så ikke pokker om jeg rører det, det var faktisk den eneste måten de tok hintet på. Nytter ikke å takke pent nei.

Nei, det nytter ikke å takke nei. De overtaler en masse og gir deg ekstra potet rett på tallerkenen. De tror man leker beskjeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sikker har presisert flere ganger hva du ikke kan spise og vertskapet tilpasser seg, ja da syns jeg faktisk du får spise av det som blir servert. Det trenger jo ikke være en enorm porsjon, det går an å ta litt, skryte av maten og bruke lang tid på å spise.  Alle vet at det blir mye mat til jul, så like stor porsjon som vanlig er ikke nødvendig. Jeg liker ikke torsk i noen form, men forsyner meg av tilbehøret og et mikroskopisk fiskestykke, så druker jeg fisken i saus eller bacon mens jeg svelger ned, evt skyver stykket rundt på tallerkenen og lar det ligge igjen med litt potet for å late som jeg er mett. Mat som blir lagt på tallerkenen mot ditt ønske trenger du ikke spise opp. For øvrig hjelper det på å ikke bare sitte i godstolen mellom måltidene, gå på tur, beveg deg, få frisk luft og kjenn på at du kan bli sulten før neste måltid. Du trenger jo ikke spise rundstykke, brød og knekkebrød til frokost f.eks, det går fint å bare ta en av delene og kose seg med det. Syns du virker litt sutrete, ørten folk på kg som klager på at familien ikke tar hensyn, men når de tar hensyn så er det galt det også. 

Anonymkode: 1323d...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at jeg tar med min allergimat selv. Det kan du gjøre til neste år. I år må du nok bare si at du er stappmett, og spørre om de kan fryse noe til neste gang du kommer. 

Anonymkode: 0fe2a...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke smake på alt. Om verten ser deg spise ekstreme posjoner vil den fortsette å forvente at du spiser ekstreme posjoner. Spis normalt til du er normalt mett. Alle andre gjør det. 

Ellers så er 3 dager innimellom ingenting. Du blir ikke overvektig av det. Det er alltids mulig å faste litt ekstra etter julen når du er hjemme hos deg selv igjen, og du vil ikke gå opp noe ekstra. Om du skal på dagsbeøk på kvelden kan du faste på morningen

Anonymkode: 85b4e...f05

Det tror jeg var en smart idé. Thnx. :) Tenker også at de andre som får besøk vil bli skuffet hvis jeg spiser mindre av deres mat enn jeg gjorde av de andres mat. De snakker jo sikkert sammen, når de er i slekt. Men jeg skal prøve å la være å spise noe hjemme. Det blir sikkert ikke vanskelig, all den tid jeg er overmett fra før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du sikker har presisert flere ganger hva du ikke kan spise og vertskapet tilpasser seg, ja da syns jeg faktisk du får spise av det som blir servert. Det trenger jo ikke være en enorm porsjon, det går an å ta litt, skryte av maten og bruke lang tid på å spise.  Alle vet at det blir mye mat til jul, så like stor porsjon som vanlig er ikke nødvendig. Jeg liker ikke torsk i noen form, men forsyner meg av tilbehøret og et mikroskopisk fiskestykke, så druker jeg fisken i saus eller bacon mens jeg svelger ned, evt skyver stykket rundt på tallerkenen og lar det ligge igjen med litt potet for å late som jeg er mett. Mat som blir lagt på tallerkenen mot ditt ønske trenger du ikke spise opp. For øvrig hjelper det på å ikke bare sitte i godstolen mellom måltidene, gå på tur, beveg deg, få frisk luft og kjenn på at du kan bli sulten før neste måltid. Du trenger jo ikke spise rundstykke, brød og knekkebrød til frokost f.eks, det går fint å bare ta en av delene og kose seg med det. Syns du virker litt sutrete, ørten folk på kg som klager på at familien ikke tar hensyn, men når de tar hensyn så er det galt det også. 

Anonymkode: 1323d...6a5

Har igrunnen ikke det. Men disse slektningene snakker sammen og passer på å si til hverandre at "Han tåler ikke melk, så hva skal jeg servere" og så gir de hverandre oppskrifter... Så syns jeg at jeg må spise det. Jeg syns de er kjempesnille og syns de gjør seg for mye arbeid med det. Er kanskje litt sutrete, men gå tur osv som du nevner orker jeg faktisk ikke. Blir så slapp av all maten så synker bare ned i en stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Tøytigern skrev:

---

Kanskje man kan ta med en plastpose og putte den i lommen til å gjemme noe i? Feks halve småkaken, sjokoladebiter og sånt.:sjenert:

---

Jeg synes du skal prøve det! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kan du ikke bare si i fra når du blir bedt, at de ikke må lage dessert spesielt til deg. Og at de ikke må kjøpe så mange sorter brød, men at du liker den og den sorten best. Og hva med å si at du er mett når de vil at du skal spise mer? Hvorfor komplisere noe som er så latterlig enkelt?

Anonymkode: e8abc...bf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tøytigern said:

Det tror jeg var en smart idé. Thnx. :) Tenker også at de andre som får besøk vil bli skuffet hvis jeg spiser mindre av deres mat enn jeg gjorde av de andres mat. De snakker jo sikkert sammen, når de er i slekt. Men jeg skal prøve å la være å spise noe hjemme. Det blir sikkert ikke vanskelig, all den tid jeg er overmett fra før. :)

Du burde igrunn vurdere å gå til psykolog, for det behovet ditt for å tilfredsstille andre mennesker er sykelig og selvdestruktivt. Du ødelegger deg selv fordi du ikke klarer være en egen person. 

Anonymkode: 85b4e...f05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde igrunn vurdere å gå til psykolog, for det behovet ditt for å tilfredsstille andre mennesker er sykelig og selvdestruktivt. Du ødelegger deg selv fordi du ikke klarer være en egen person. 

Anonymkode: 85b4e...f05

Uff, da. Det hørtes... voldsomt ut. Jeg syns ikke jeg har sykelig behov for å tilfredstille. Jeg tror nok også jeg er min egen person. Hvis ikke så ville jeg jo bare spist kake med melk uten å si noe om laktoseintoleranse... Og de ville ikke visst at jeg ikke spiser ribbe, pølse og medister. Da ville jeg bare sagt jatakk og at jeg ville gjerne ha dette. Men når jeg ikke ønsker dette, og ikke tar imot det, så syns jeg at jeg er min egen, tydelige person. Tidligere lot jeg bare være å spise noe. Men det fant svigerfar raskt ut av, så han sørget for at de serverer noe.

(Så nå serverer de en masse, da. Det er veldig snilt å skaffe kalkun til meg. Jeg må si det. De hadde kanskje spist pinnekjøttet og fisken likevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også fort mett på julemat og søtsaker, selv om jeg liker det. 2. juledag ble jeg skikkelig guffen i magen, rett og slett fordi maten er så ekstremt kraftig/søt og kroppen ikke er vant til å prosessere det. Jeg overnatter heldigvis hos mine foreldre og er bare på middager hos nær familie, så det er ikke noe problem å takke nei til kake eller lignende, men man må faktisk si ifra uansett. Bare være ærlig. "Maten ser helt nydelig ut, men jeg har litt sensitiv mage, så derfor begrenser jeg meg til én liten porsjon i dag". Og presisere i god tid at du ikke trenger så mye tilrettelegging, ettersom du uansett ønsker å begrense inntaket. ALL maten trenger ikke være glutenfri, du klarer deg med noen få ting. Folk må faktisk bare akseptere at apetitten har sin begrensning.

Og kanskje tre dagers julebesøk uansett er nok? Jeg føler alltid behov for å komme hjem til egne rutiner etter 2. juledag, så i går dro jeg hjem til min egen leilighet, og har tatt et par dagers "pause". Så blir det familiebesøk og kraftig middag igjen på nyttårsaften.

Anonymkode: a9787...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...