reiseglad Skrevet 28. desember 2017 #21 Del Skrevet 28. desember 2017 17 minutter siden, TMB skrev: Refinansier boliglånet med max antall år som du får. Da vil de månedlige avdragene gå ned. Betaler selvsagt mer renter totalt sett, men det er tross alt de månedlige kronene man lever av. Innmari dårlig råd! Da får Ts bare enda mer å bruke på bare dritt. Gjør det heller motsatt: bruk mere penger på boliglånet slik at du ikke har så mye igjen til annet forbruk. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #22 Del Skrevet 28. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter dette sitter jeg igjen med litt over 9000kr, som skal gå til mat og kos, samt sparing. Men til vanlig brukes hele summen opp, hovedsakelig på mat, både hjemme og ute, shopping, og annet fjas. De siste seks månedene har jeg overført rundt 25 000kr fra sparekontoen for å få det til å gå rundt... Vær vennlig og hold tråden saklig... Anonymkode: 3eda5...edf Hei TS, løsningen er både enkel og vanskelig. Men når de månedlige utgiftene dine er fornuftige nok (jeg ser ikke hensikten i å kutte Netflix eller trening når budsjettet ditt er innenfor normalen), du har nok penger til forbruk og du likevel ender opp med å overføre fra sparekonto. Du må slutte å bruke penger på dill, selv om du har lyst der og da. Det er ikke noe KG kan hjelpe deg med, du er rett og slett nødt til å si "nei" til deg selv. Du har en uvane å snu, det er ikke lett, men husk at det starter i det små. Legg merke til alle gangene du har valget og velger å la være å kjøpe noe, og gi deg selv kred for det. Ideelt sett skal ikke kontoen være skrapa før lønningsdag, i tilfelle det kommer ekstra regninger. Lykke til! Dette fikser du, men du må ta grep selv Anonymkode: 88778...6a7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #23 Del Skrevet 28. desember 2017 Du har en helt OK økonomi, og trenger ikke gjøre de helt store grepene. Det er på "annet" og matpostene du kan gjøre mest. De fleste av oss bruker nok for mye penger på mat... Du virker til å være aleneboende, ergo har du en unik mulighet til å ha full kontroll over forbruket ditt. Mine beste råd er 1) Bestem deg for at du skal være litt kjip i x antall mnd, for eksempel januar til og med april. 2) Sett beløpet du ønsker å begrense forbruket til (hvor mye du ønsker å spare). 3) Bruk kontanter og legg igjen kortet hjemme. 4) Lag en matplan, og hold deg til den. Skriv handlelapp og ta med kun kontanter på butikken. Å bruke kontanter er egentlig mitt beste tips, for da MÅ du begrense deg. Jeg gjorde det i en periode, og i redsel for å gå over beløpet handlet jeg alltid mindre enn jeg hadde tenkt. Men utrolig nok gikk hverdagen for det samme, selv om jeg handlet mindre Anonymkode: 723f7...941 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #24 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener greit, rundt 26000 kr utbetalt per måned, eier egen leilighet, men det stopper der. Resten av økonomien min er helt på bærtur. Det gjelder hovedsakelig de variable utgiftene hver måned, som spiser opp hele lønnen og jeg får aldri spart noen ting. Det hender derimot at jeg må overføre penger fra sparekontoen for at det skal gå rundt. Hjelp meg med å få orden på dette før sparekontoen tømmes helt og jeg står på «bar bakke». Mine faste utgifter er: Husleie inkl. kabel - TV og Internett: 4250 kr boliglån og avdrag: 10 000kr månedskort og transport: 1000kr Netflix: 90kr Trening: 500kr Mobil: 350 kr strøm: ca. 500 kr Etter dette sitter jeg igjen med litt over 9000kr, som skal gå til mat og kos, samt sparing. Men til vanlig brukes hele summen opp, hovedsakelig på mat, både hjemme og ute, shopping, og annet fjas. De siste seks månedene har jeg overført rundt 25 000kr fra sparekontoen for å få det til å gå rundt... Innser nå at jeg trenger hjelp. Hvordan unngår jeg å tømme sparekontoen i løpet av 2018? Føler at jeg bruker mye penger på mat, i gjennomsnitt 3500kr i måneden, dette er kun til en person og ekskludert restaurant - og kafébesøk. Shopper også på impuls, svidde av mye penger på dette, men greier å unngå dette da jeg holder meg kjøpesenteret. Vær vennlig og hold tråden saklig... Anonymkode: 3eda5...edf Hvor mange skal du forsørge på den summen? Konkret spørsmål, for å kunne gi noen råd. Til bare en voksen burde du ha god råd til mat om du satte opp 1200 i uka. Da har du igjen 4000; til sparing og 200 til shopping. Hver mnd. Ok, min kone tittet over skulderen min her og sier at en kvinne vil aldri klare å shoppe for bare 200 hver mnd og at jeg må legge til cafe-budsjett. Så da må sparingen bli litt mindre. Men om du går inn for det, kunne du klare å spare 4000; en periode, til du har satt av en grei buffer. Du bør ha shoppet nok å ta av for en lang stund, så klesskapet og skohyllen tåler nok kjøpestopp. Så kan du heller redusere sparingen din til 3K. Jeg kjefter stadig på min kjære for den dyre kaffen på cafe. Der flyr det ut mye penger. Avtal å møtes hjemme hos deg og lag kaffen selv. Trakt kaffen selv og kos dere. Dere kommer til å like det. Dere kan se film hjemme også, istedet for kino. De andres lommebøker kommer også til å like det. Garantert. Endret 28. desember 2017 av Tøytigern 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #25 Del Skrevet 28. desember 2017 Du har veldig høye boutgifter for å kun være en person! Der kunne det vært nye å hente, men man bruker jo pengene sine på det man vil😊 Anonymkode: 40d29...586 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #26 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) 16 minutter siden, Tøytigern skrev: Hvor mange skal du forsørge på den summen? Konkret spørsmål, for å kunne gi noen råd. Til bare en voksen burde du ha god råd til mat om du satte opp 1200 i uka. Da har du igjen 4000; til sparing og 200 til shopping. Hver mnd. Ok, min kone tittet over skulderen min her og sier at en kvinne vil aldri klare å shoppe for bare 200 hver mnd og at jeg må legge til cafe-budsjett. Så da må sparingen bli litt mindre. Men om du går inn for det, kunne du klare å spare 4000; en periode, til du har satt av en grei buffer. Du bør ha shoppet nok å ta av for en lang stund, så klesskapet og skohyllen tåler nok kjøpestopp. Så kan du heller redusere sparingen din til 3K. Jeg kjefter stadig på min kjære for den dyre kaffen på cafe. Der flyr det ut mye penger. Avtal å møtes hjemme hos deg og lag kaffen selv. Trakt kaffen selv og kos dere. Dere kommer til å like det. Dere kan se film hjemme også, istedet for kino. De andres lommebøker kommer også til å like det. Garantert. Nå gikk hun forbi igjen og sier sukkersøtt "Frisør og sminke, kjære. Du må sette opp det." (Djees, jeg gir opp, as.) Hun mener uansett du bør kunne spare mellom 2000 og 2500 hver mnd og fortsatt ha det veldig bra. Du ønskes lykke til. Og "Akrylnegler er uansett skadelig for neglsengen." (wtf?) Endret 28. desember 2017 av Tøytigern 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #27 Del Skrevet 28. desember 2017 Hei TS! For min del ser det ikke ut som at det er økonomien din som er ute av kontroll - det er atferden din! Utfra det du sier ser det ut som at du har det du trenger pluss litt til. Du har et par tusenlapper du klarer å bruke på unødvendige ting. Så økonomien din er egentlig helt fin den, det er bare det at atferden din ødelegger for deg. Det er en mental jobb, men det ser ut som du allerede er på vei, siden du har ytret et ønske om å forandre på atferden din. 1. Visualiser hvorfor du vil endre atferden din. Hvorfor ønsker du å forandre deg? Hva vil du spare til? Hvordan har du tenkt å gjøre det? Tegn en tegning, skriv et brev(typ "fremtidsrettet". "kjære meg om 20 år. Dette er grunnen til at jeg ønsker å forandre atferden min. om 5 år har jeg lyst til å kjøpe en ny bil" osv), print ut et bilde av det du ønsker deg - og heng det på veggen. Du må SE ønsket ditt ofte, fordi ute av øye, ute av sinn. 2. Lag deg regler. feks "Denne uken skal jeg bare bruke 500 kr" eller min favoritt, gjør det til en konkurranse: "hvor lite penger klarer jeg faktisk å leve på denne uken?" La det gå sport i å spare. Det viktigste er egentlig at du ikke tenker "åneeiii stakkars meg som skal spare penger, det er kjipt, og jeg mister levestandarden min". Dette er en mental jobb, og er det viktig å være "mentalt" riktig innstilt. Å se på jobben du skal gjøre som "negativ", det vil ikke hjelpe deg - det vil rett og slett stå i veien for deg. Her må du bruke forandringen til det positive! 3. Hold prosjektet fremme i "pannelappen". Sett av 15 minutter hver dag, eller to timer hver søndag til å gå over økonomien. "hva gjorde jeg bra denne uken?" "hva må jeg forbedre meg på?" "er det jeg gjorde i dag i tråd med målene jeg satte meg 1. januar?" Still deg selv spørsmålene og avslutt med fem minutter tenketid på DETTE spørsmålet: "hva er det som skjer når jeg ikke klarer å holde målene mine?"/"Hva er det som skjer i hodet mitt når jeg klarer å holde målene?" Du må rett og slett analysere deg selv og oppførselen din hvis du skal forandre den. Vi er mennesker og vi tar ikke rasjonelle valg, selv om vi gjerne tror at vi gjør det. Ofte i økonomiske problemer ligger det et fjell med irrasjonelle valg bak oss - jeg har tatt alle sammen sjæl også. Men jeg har kommet meg ut av det! Så det er definitivt mulig. Jeg tenker at du har et flott utgangspunkt for endre atferd. Du har nok penger til å overleve, du har selv ytret et ønske om å forandre deg, og du har søkt etter råd. Det er mange gode økonomiske råd her i tråden allerede (handle én gang i uken, konvoluttmetoden etc), kombinér alle disse økonomitipsene med atferdtipsene, og du kommer til å få det til! Ingenting er bedre enn følelsen av å nå målene sine(syns jeg da...), og nå har du lagt grunnlaget. Hvis du er interessert i å lese om atferd og atferdpsykologi (spesielt rundt penger!) så anbefaler jeg å lese "Tenke, fort og langsomt" av Kahnemann, "Mind over money" av Claudia Hammond og "Misbehaving" av Richard H. Thaler. Det finnes sikkert en del TedTalks om disse temaene også hvis du vil se på det Bare google litt rundt så finner du det sikkert! Lykke til TS! Anonymkode: d3312...733 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #28 Del Skrevet 28. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har veldig høye boutgifter for å kun være en person! Der kunne det vært nye å hente, men man bruker jo pengene sine på det man vil😊 Anonymkode: 40d29...586 Antar TS er singel uten barn og bil. Jeg hadde like høyt lån i den alderen og det var null stress. mitt råd er å handle på kolonial. Vi har fått stålkontroll på matbudsjettet etter vi begynte handle der. Før kunne vi bruke 8k i mnd på mat. Nå er vi nede i 4500 for 2 voksne og 1 liten. Anonymkode: aaf80...b3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #29 Del Skrevet 28. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 17500 i inntekt og sparer 10.000 så du burde spare MYE...... Anonymkode: cb8cb...83b Øh nå har TS utgifter på 17000 da så nei TS bør ikke spare mye fordi du gjør det. Går 14000 bare i bolig for TS. Anonymkode: 225c5...389 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #30 Del Skrevet 28. desember 2017 58 minutter siden, reiseglad skrev: Innmari dårlig råd! Da får Ts bare enda mer å bruke på bare dritt. Gjør det heller motsatt: bruk mere penger på boliglånet slik at du ikke har så mye igjen til annet forbruk. Nei, det har hun ikke. T.S har god råd. Såpass at hun burde spare seg opp en buffer til trangere tider. Plutselig sitter man og er sykemeldt og venter på vedtak fra NAV, eller er arbeidsledig. Da bør man ha en buffer så man kunne leve av det man har spart opp i 3 mnd. helt uten inntekt. Aller helst bør man kunne leve av oppsparte midler i 6 mnd, før kontoen er skrapa tom. Hun må også tenke på at plutselig ryker vaskemaskinen og hun må kunne kjøpe en ny av oppsparte midler. Det er slike ting man har en buffer til. Om de pengene er brukt, må hun spare dem opp igjen, ved å innføre kjøpestopp og stopp i kjøp av ferdig, varm kaffe for en tid. Bruke av sminken hun allerede har og droppe highlights hos frisøren. Resturant og kino må vente til hun har lagt seg opp igjen det hun tok ut av sparekontoen. T.S bør også klippe alt av kredittkort i to og bare ha ett til å bruke i utlandet. Av typen mastercard. Et hun har liggende hjemme, ikke bruker og ikke har i lommeboken. Hvaslags dill er det du kjøper, T.S? Om det er ting til hjemmet av typen dekor og lign. til å sette på hylla, bør du ha mere enn nok med det du alt har handlet, allerede. Det samme med pynteputer, pledd osv. Lag maten hjemme og kutt ned på resturantbesøk og ferdigmat. Det er en fordel å planlegge innkjøpene dine og ikke impulshandle middager. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenta7 Skrevet 28. desember 2017 #31 Del Skrevet 28. desember 2017 27 minutter siden, Tøytigern skrev: Nå gikk hun forbi igjen og sier sukkersøtt "Frisør og sminke, kjære. Du må sette opp det." (Djees, jeg gir opp, as.) Hun mener uansett du bør kunne spare mellom 2000 og 2500 hver mnd og fortsatt ha det veldig bra. Du ønskes lykke til. Og "Akrylnegler er uansett skadelig for neglsengen." (wtf?) Hahaha. Jeg er enig med henne. Hun bør klare å spare inntil 3000 hver måned og ha det fint. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #32 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh nå har TS utgifter på 17000 da så nei TS bør ikke spare mye fordi du gjør det. Går 14000 bare i bolig for TS. Anonymkode: 225c5...389 14.750 så vidt jeg ser, når strøm er inkludert. Hun sier fortsatt hun sitter med 9K når faste utgifter er betalt. Endret 28. desember 2017 av Tøytigern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #33 Del Skrevet 28. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antar TS er singel uten barn og bil. Jeg hadde like høyt lån i den alderen og det var null stress. mitt råd er å handle på kolonial. Vi har fått stålkontroll på matbudsjettet etter vi begynte handle der. Før kunne vi bruke 8k i mnd på mat. Nå er vi nede i 4500 for 2 voksne og 1 liten. Anonymkode: aaf80...b3c Det er dyrt å handle på kolonial... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #34 Del Skrevet 28. desember 2017 4 minutter siden, jenta7 skrev: Hahaha. Jeg er enig med henne. Hun bør klare å spare inntil 3000 hver måned og ha det fint. Ja, det mener jeg også. Hun har vesentlig mere å bruke på seg selv enn kona mi. Og min kone er jevnlig hos frisør og fikser lyse striper. Hun velger da vekk andre ting. Det virker som T.S vil ha alt uansett og da tar fra sparekonto. Noe som hun selv merker er uholdbart i lenden. Hun lever livets glade dager som singel- men hun lever over evne, selv med de gode pengene som kommer inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #35 Del Skrevet 28. desember 2017 6 minutter siden, Tøytigern skrev: 14.750 så vidt jeg ser, når strøm er inkludert. Hun sier fortsatt hun sitter med 9K når faste utgifter er betalt. Det er veldig god råd ja! En gjennomsnitlig husholdning med to personer har ca 14-15 til overs SAMMEN, så 9k alene etter alle faste utgifter, hoh, hadde følt meg millionær nesten jeg Jeg har 3500 til overs nå og lever helt greit på det. Har til og med råd til frisør en gang i blandt og teater en gang i blandt Anonymkode: 5ed22...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenta7 Skrevet 28. desember 2017 #36 Del Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, Tøytigern skrev: Ja, det mener jeg også. Hun har vesentlig mere å bruke på seg selv enn kona mi. Og min kone er jevnlig hos frisør og fikser lyse striper. Hun velger da vekk andre ting. Det virker som T.S vil ha alt uansett og da tar fra sparekonto. Noe som hun selv merker er uholdbart i lenden. Hun lever livets glade dager som singel- men hun lever over evne, selv med de gode pengene som kommer inn. Jeg synes ikke at hun lever så mye over evnen. Alle har perioder hvor de bruker litt mer penger. Det viktigste er å vite når man bør stoppe. Det må være lov å nyte livet litt. Men hun har virkelig rom til å spare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #37 Del Skrevet 28. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er veldig god råd ja! En gjennomsnitlig husholdning med to personer har ca 14-15 til overs SAMMEN, så 9k alene etter alle faste utgifter, hoh, hadde følt meg millionær nesten jeg Jeg har 3500 til overs nå og lever helt greit på det. Har til og med råd til frisør en gang i blandt og teater en gang i blandt Anonymkode: 5ed22...65d Enig med du. Hun har penger å spare og bør gripe den sjansen. Det vil forandre seg, når hun ikke lenger har bare seg selv å tenke på. Da vil det gå opp for henne hvor høyt forbruk hun virkelig hadde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #38 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, jenta7 skrev: Jeg synes ikke at hun lever så mye over evnen. Alle har perioder hvor de bruker litt mer penger. Det viktigste er å vite når man bør stoppe. Det må være lov å nyte livet litt. Men hun har virkelig rom til å spare. Hun har 9K å bruke på kun seg selv- hver måned. Og i tillegg tapper hun sparekontoen. Da lever hun over evne, fordi hun i realiteten går i minus, HVER mnd. Selv med sin gode inntekt og egen bolig. Hun går nemlig i minus fordi hun alltid tar av penger hun ikke har tjent inn den mnd. Endret 28. desember 2017 av Tøytigern 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #39 Del Skrevet 28. desember 2017 15 minutter siden, Tøytigern skrev: Nei, det har hun ikke. T.S har god råd. Såpass at hun burde spare seg opp en buffer til trangere tider. Plutselig sitter man og er sykemeldt og venter på vedtak fra NAV, eller er arbeidsledig. Da bør man ha en buffer så man kunne leve av det man har spart opp i 3 mnd. helt uten inntekt. Aller helst bør man kunne leve av oppsparte midler i 6 mnd, før kontoen er skrapa tom. Hun må også tenke på at plutselig ryker vaskemaskinen og hun må kunne kjøpe en ny av oppsparte midler. Det er slike ting man har en buffer til. Om de pengene er brukt, må hun spare dem opp igjen, ved å innføre kjøpestopp og stopp i kjøp av ferdig, varm kaffe for en tid. Bruke av sminken hun allerede har og droppe highlights hos frisøren. Resturant og kino må vente til hun har lagt seg opp igjen det hun tok ut av sparekontoen. T.S bør også klippe alt av kredittkort i to og bare ha ett til å bruke i utlandet. Av typen mastercard. Et hun har liggende hjemme, ikke bruker og ikke har i lommeboken. Hvaslags dill er det du kjøper, T.S? Om det er ting til hjemmet av typen dekor og lign. til å sette på hylla, bør du ha mere enn nok med det du alt har handlet, allerede. Det samme med pynteputer, pledd osv. Lag maten hjemme og kutt ned på resturantbesøk og ferdigmat. Det er en fordel å planlegge innkjøpene dine og ikke impulshandle middager. Personen skrivet at det var et dårlig råd, ikke at TS har dårlig råd. Anonymkode: 2bf58...1d3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenta7 Skrevet 28. desember 2017 #40 Del Skrevet 28. desember 2017 9 minutter siden, Tøytigern skrev: Hun har 9K å bruke på kun seg selv- hver måned. Og i tillegg tapper hun sparekontoen. Da lever hun over evne, fordi hun i realiteten går i minus, HVER mnd. Selv med sin gode inntekt og egen bolig. Hun går nemlig i minus fordi hun alltid tar av penger hun ikke har tjent inn den mnd. Det må være lov å tappe sparekonto litt. Man sparer for å bruke en eller annen gang. Og leve over evne er å låne for å leve (studielån til en viss grad regnes ikke med her). Men det er viktig å ha en buffer og penger på sparekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå