Gå til innhold

Er det virkelig DUMT å betale ned studielånet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Dette svaret ble litt voldsomt. En skulle tro jeg levde på stupet konstant. Jeg har selvfølgelig tatt nøyaktig de samme forholdsreglene som deg- og sikrer meg både økonomisk og helsemessig. Jeg har sjekket, og har via jobb en uføreforsikring med gunstige betingelser.

Man skulle tro det var snakk om å kaste penger ut av vinduet, ikke å betale tilbake et lån som tross alt vil koste meg 50.000 i renter de neste 15 årene.

Anonymkode: f1f48...963

Dette er jo temmelig motstridende. Du synes innholdet i innlegget mitt er voldsomt og at en skulle tro at du lever konstant på stupet. Samtidig tar du nøyaktig de samme forholdsreglene selv. Denne hersketeknikken fungerte ikke så godt, eller hva? 

Anonymkode: 972d3...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Den forsikringen kan kjøpes tilbake for 100 kr i måneden.

Anonymkode: d2a36...456

Dette er trolling. Man får ikke kjøpt en sånn forsikring i en vanlig bank. Finnes ikke. Det er nettopp det som er noe av poenget.

Anonymkode: 10a30...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skill følelser og økonomi. Alt for mange snakker om hvor deilig det var, men det som først og fremst bør si deg hva du bør gjøre er hva som er lurest økonomisk! Det er ganske deilig å ha flere penger enn ellers også ... 

Som andre har nevnt så er studielånet 

• det mest fleksible lånet du kan ha
  • renter kan slettes/ettergis i vanskelige situasjoner
  • du få rentestopp 
  • gjelden slettes ved død
  • etc

Likeledes så er renten i andre spareformer mye høyere, altså vil du tjene på differansen mellom lånerenta og avkastningen på en ev. investering. En annen ting, som veldig få nevner (og som jeg skulle visst om), som du mister om du nedbetaler lånet er egenkapital! Det virker litt merkelig, men for banken spiller det en stor forskjell om du har 0 gjeld og 0 egenkapital eller 200' i gjeld og 200' i egenkapital, selv om summen går ut på det samme. Betaler du ned gjelden nå må du vente årevis på å spare opp tilsvarende. Alternativet er f.eks. å investere pengene litt bredt i aktiva med høyere avkastning og heller nedbetale månedlig med inntektene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er trolling. Man får ikke kjøpt en sånn forsikring i en vanlig bank. Finnes ikke. Det er nettopp det som er noe av poenget.

Man får kjøpt uføreforsikring og dødsfallsforsikring hos forsikringsselskaper.

Betalingsutsettelse er det bare folk uten bufferkonto som trenger.

Aksjefond har høyere forventet avkastning, men på ingen måte høyere garantert avkastning. Nedbetaling av gjeld er risikofri sparing. To helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Man får kjøpt uføreforsikring og dødsfallsforsikring hos forsikringsselskaper.

Betalingsutsettelse er det bare folk uten bufferkonto som trenger.

Aksjefond har høyere forventet avkastning, men på ingen måte høyere garantert avkastning. Nedbetaling av gjeld er risikofri sparing. To helt forskjellige ting.

Noe av deg mest sannsynlige som kan skje er at låntaker mister jobben (mindre aktuelt for TS, men høyst aktuelt for andre) eller at låntaker blir syk, og må over på AAP. Dette innebærer en kraftig reduksjon i inntekten. I en slik situasjon vil man kunne søke om å slippe å betale ned på studielånet, uten at rentene løper. Ingen separat forsikring kan gi deg noe sånt, meg bekjent.

Det går naturligvis an å gamble på at dette ikke skjer, men for forbausende mange gjør det faktisk det - også mange som har tenkt "dette hender ikke meg". Og da er den innebygde forsikringen i studielånet gull verdt.

Naturligvis skal TS få lov til å betale ned studielånet, om hen ønsker, men spørsmålet var altså om dette er dumt. Og det er det, forutsatt at ikke renta på studielånet endrer seg mye til det verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.12.2017 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Det er veldig praktisk hvis det skulle bli slutt osv, så jeg ønsker egentlig ikke å spytte inn de 200.000 i huslånet med skjev eierandel, endring av papirer osv. Vi setter inn den nøyaktig samme summen på felleskonto hver måned, og den går med til å betjene blant annet huslånet. Det blir bare stress hvis han skal betale mer enn meg i måneden osv., så da «taper» jeg på å gi de 200.000 til fellesen. 

Anonymkode: f1f48...963

Jeg ville brukt pengene på å betale ned på huslånet. Snakk med banken om hvordan dette best kan ordnes praktisk, sånn at din del av lånet er mer nedbetalt enn din samboers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...