AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #21 Del Skrevet 28. desember 2017 Ja, det er ikke spesielt lurt. Det mest fornuftige er enten å investere pengene i f. eks. fond eller betale ned på boliglånet ditt. Å dele boliglånet 50/50 slik at du kan betale ned på bare din del bør være en enkel sak å fikse i banken (og papirene kan du signere fra sofaen med bankID) Anonymkode: e11ff...33c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 28. desember 2017 #22 Del Skrevet 28. desember 2017 11 timer siden, Nemigirl skrev: Bare vit at studielånet er det eneste lånet som slettes ved eventuell uførhet eller død. Dog skal vites at samlet inntekt ligger til grunn for ettergivelse av studielånet ved uførhet og mange må derfor likevel fortsett å nedbetale lånet tross tap av inntekt (grunnet høyere studier tilsier oftest høyere lønn både som fullt arbeidsfør og som helt eller delvis ufør). Det er ihvertfall greit å vite dersom du skulle ha noen helsemessige utfordringer. Betal ned alle andre lån først, så kan du eventuelt vurdere hvorvidt du vil skynde deg med å nedbetale studielånet eller ikke. Enig med denne. Rentene på studielån er lave og vil forbli lave, sammenlignet med andre lån man tar opp, som boliglån, og det er en innebygd gjeldsforsikring ved uførhet. Skal du ha en individuell forsikring både for død og uførhet koster dette i snitt 500 kroner per 100.000 kroner i forsikringsbeløp. Du er sikret rentefritak ved for eksempel sykdom og arbeidsledighet med varighet over tre måneder. Renter på studielån kan også være fradragsberettiget på skatten I tillegg handler det noe om hvor stor formue man sitter med, når ligningsvesenet ser på økonomien din. Nedbetalt studielån gir større formue. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #23 Del Skrevet 28. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble kvitt studielånet i fjor, og har aldri angret. For meg og min økonomi betydde det mye å bli kvitt den månedlige utgiften, nå har jeg mer rom i økonomien til for eksempel nettopp å spare. Anonymkode: 59b6d...d1d Hvor mye er avdragene på? 1500? La oss si at du betalte 18 000 i året på lån, og "tjente" 22 000 på pengene du hadde i fond. Da ville du spart 4000 i året det første året. Du har da 4000 mer i fond, og får en liten % økning på din gevinst neste år. Pengene dine vokser av seg selv. Om du betaler ned lånet sitter du med 150 000 i "minus", og mindre penger til å sette i fond. Så du "mister" 150 0000 + 4000 i året. Sparer du 75 000 på et år, må du spare minst 2.5 år for å "få tilbake" de pengene inkludert renter. Hadde du spart de 150k i fond i 2,5 år hadde du gjerne hatt noe over 300 000 i stedet. Men når du betaler ned lånet sitter du med 150 000 etter 2,5 år, istedetfor 300 000 etter 2,5 år Det noen av dere bedriver er irrasjonelle handlinger basert på følelser der dere taper penger. Å bruke følelsene når det kommer til økonomiske avgjørelser gir som regel tap, ikke gevinst. Anonymkode: 4d137...a8e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 28. desember 2017 #24 Del Skrevet 28. desember 2017 Hva er renten på studielånet? Hva er renten på innskuddet på 200k? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 28. desember 2017 #25 Del Skrevet 28. desember 2017 Har du brukt opp muligheten til å ha BSU? Hvis ikke ville jeg satt av en del til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #26 Del Skrevet 28. desember 2017 Ville du lånt penger på boligen for å kjøpe fond? Hvis ikke bør du heller ikke kjøpe fond i stedet for å betale ned gjeld. Anonymkode: 5abed...d9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentadi Skrevet 28. desember 2017 #27 Del Skrevet 28. desember 2017 Jeg betalte også ned studielånet mitt, det var deilig å skylde mindre. Etter det har jeg spart samme beløp hver måned og skal bruke dem til noe moro senere. Det er garantert ikke den smarteste måten å gjøre på, økonomisk sett, men for meg er følelsen av å betale ned det jeg skylder, verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 28. desember 2017 #28 Del Skrevet 28. desember 2017 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #29 Del Skrevet 28. desember 2017 TS her. Her var det mange sprikende svar! Jeg er 31 år. Jeg har en BSU på 200.000 som står og forrenter seg, som ikke ble rørt da jeg tok opp huslån. I tillegg har jeg 80.000 i fondssparing gjennom banken. De 50.000 jeg får «til overs» etter nedbetalt studielån hadde jeg tenkt å sette på en bufferkonto. Vi eier to biler som vi har kjøpt uten å ta opp lån. Med andre ord- det økonomiske utgangspunktet er ganske godt. Studielånsrenta er nå 2,16. Boliglånsrenta er 1,99. Med andre ord- hvorfor i alle dager skal jeg ikke betale ned studielånet..? Jeg skjønner poenget med død og uførhet, som sagt- men jeg kan da ikke gå rundt i verden og regne med det. Anonymkode: f1f48...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #30 Del Skrevet 28. desember 2017 17 hours ago, AnonymBruker said: JJeg vet at betingelsene er gunstige hvis jeg skulle bli ufør, dø eller miste jobben, men jeg har fast jobb i staten, er frisk som en fisk, og hvis jeg skulle dø, trenger jeg jo ikke de pengene..? Anonymkode: f1f48...963 Det vet du jo ikke om kommer til å fortsette. Det er derfor studielånet har en slags innebygd forsikring. Som er noe verdt. Anonymkode: 10a30...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #31 Del Skrevet 28. desember 2017 Må du betale ned hele lånet? Min mor brukte arv for å betale ned sitt studielån og har angret siden Anonymkode: e0665...4e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #32 Del Skrevet 28. desember 2017 Om renten hos lånekassen er lavere enn huslånet ditt, er det som regel ikke spesielt smart å kvitte seg med det. For min egen del er lånekasse-lånet ca 0,2% dyrere enn boliglånet. Jeg ville ikke hatt problemer med å kvitte meg med det. Anonymkode: 3bd95...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 28. desember 2017 #33 Del Skrevet 28. desember 2017 Nei, TS det er ikke dumt å betale ned på lån! Heller ikke studielånet. Ja, det har innebygget forsikring etc, men er fortsatt et lån. I mine øyne er det også fornuftig bruk av arv, du bruker det på noe som gavner deg. Jeg ville iallfall ikke bare latt en slik sum gå inn i det store sluket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #34 Del Skrevet 28. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke hatt problemer med å kvitte meg med det. Anonymkode: 3bd95...93b Det er fordi du ikke ser for deg at du kan få betalingsproblemer. Det gjør man gjerne ikke, når man er sånn 23-35. Anonymkode: 10a30...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #35 Del Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, regine said: Jeg ville iallfall ikke bare latt en slik sum gå inn i det store sluket. Der er jeg helt enig. Anonymkode: 10a30...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #36 Del Skrevet 28. desember 2017 Jeg ville ha betalt det ned. For det må jo betales en dag allikevel. Du har bolig og bil kan du få til 30.000 kr brukt til nød. Du trenger ikke å ta opp 100.000 i billån. Anonymkode: 2ef60...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #37 Del Skrevet 28. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Her var det mange sprikende svar! Jeg er 31 år. Jeg har en BSU på 200.000 som står og forrenter seg, som ikke ble rørt da jeg tok opp huslån. I tillegg har jeg 80.000 i fondssparing gjennom banken. De 50.000 jeg får «til overs» etter nedbetalt studielån hadde jeg tenkt å sette på en bufferkonto. Vi eier to biler som vi har kjøpt uten å ta opp lån. Med andre ord- det økonomiske utgangspunktet er ganske godt. Studielånsrenta er nå 2,16. Boliglånsrenta er 1,99. Med andre ord- hvorfor i alle dager skal jeg ikke betale ned studielånet..? Jeg skjønner poenget med død og uførhet, som sagt- men jeg kan da ikke gå rundt i verden og regne med det. Anonymkode: f1f48...963 80k i fond. Supert. Det beste du kan gjøre er å sette deg ned å forsøke regne ut hva du tjener og taper på. Du har de 80k som utgangspunkt. hvor mange % fortjeneste har du hatt på fondet i år? Hvor mye kr ville det vært om du hadde hatt 280 000 der? Forsøk å regne ut hvor mye du kan "tjene" på å sette mye av pengene dine i fond mot hvor mye du "taper" i renter. Det høres kanskje komplisert ut, men om du setter deg ned og forsøker løse regnestykke og lærer deg hvordan tenke, så vil det lønne seg på lang sikt, bokstavlig talt Om fortjenesten din av 200 000 i fond er høyere enn din årlige prosent i studielån, så tjener du på å spare i fond. Noe som den som regel er Anonymkode: 4d137...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #38 Del Skrevet 28. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er ekstremt dumt. Sett 200 000 i fond og du kan "tjene" 20 000+ på et år. Bruker du 200k til lån og har 50k på sparekonto kaster du penger ut av vinduet Mennesker som har millioner investerer og pengene renner inn til den grad at de aldri trenger jobbe. Det samme kan du gjøre, bortsett fra at du selvsagt ikke kan leve på det når summen er så liten, men du kan ha "inntekt" som kommer av seg selv. Irrasjonell tenkning som gjør at du taper penger. Om du har mye penger på bok og 150k er lommepenger- ok. Er 150k din halve årslønn er det galskap å betale ned studielånet Anonymkode: 4d137...a8e Det du her argumenterer for er lånefinansiert aksjespekulasjon Aksjefond er mye mer risikabelt enn nedbetaling av gjeld. Blakke folk bør ha et solid fundament i privatøkonomien før de går tungt inn i aksjemarkedet. Anonymkode: d2a36...456 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #39 Del Skrevet 28. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det du her argumenterer for er lånefinansiert aksjespekulasjon Aksjefond er mye mer risikabelt enn nedbetaling av gjeld. Blakke folk bør ha et solid fundament i privatøkonomien før de går tungt inn i aksjemarkedet. Anonymkode: d2a36...456 Jeg sier at fond og aksjer er et alternativ, og at man kan lese seg litt opp og finne ut hva som er bra. Jeg sier ikke at man skal stupe inn i de første og beste aksjene man ser. Selv blakke folk kan gå mer i pluss om de setter en tusenlapp i et solid fond Anonymkode: 4d137...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #40 Del Skrevet 28. desember 2017 Jeg hadde satt de inn i fond og fått en årlig avkastning på 25% Anonymkode: d5ebc...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå