AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Del Skrevet 27. desember 2017 Til jul i år fikk jeg et "gavekort" på en flybillett tur/retur New York. For å få billetten må jeg bli med på en fellestur med familien i forbindelse med en markering/jubileum om noen måneder. Initiativtakerene til turen dekker flyreisen tur/retur, men resten av turen må de som blir med betale av egen lomme. Et foreløpig program for turen lå ved "gavekortet" på flybillettene og når jeg satt meg ned og kikket nærmere på det i går så jeg at det er lagt opp til et ganske kostbart opplegg: 5 netter på et dyrt hotell, sjekket priser der og det billigste jeg fant på de aktuelle datoene var ca 15.000 kr for oppholdet. Lunsjer og middager på fine, kjente og dyre restauranter. Bl.a. middag på en Michelin restaurant hvor man eneste mulighet er å spise en fem-retters til som fort kommer på godt over 2.000 kr med drikke og en annen restaurant der billigste hovedretten koster 450 kr. Dyre aktiviteter som helikoptersightseeing, forestillinger på Broadway og Metropolitan Opera House. Etter å ha undersøkt litt priser og grovregnet på ting kom jeg frem til at jeg må regne med utlegg på minst 25-30.000 kr om jeg blir med på denne turen. Det er mye penger for meg, nesten hele feriebudsjettet mitt for 2018 (som jeg allerede har lagt planer for store deler av), og jeg vet at det samme gjelder for et par andre familiemedlemmer jeg har snakket kjapt med. I formiddag snakket jeg med en av iniativtakerne og nevnte at jeg synes det blir dyrt om jeg skal følge programmet de har lagt opp og bo på hotellet de har valgt, men at jeg kan tenke meg å være med på turen om jeg kan bo på et billigere hotell og delta på noe av opplegget. Han ble tydelig irritert og svarte meg at det ikke er aktuelt for dem å betale flybilletten for noen som kjører sitt eget løp. Om de skal betale flybilletten forutsetter det at vi er villige til følge opplegget de har lagt opp til. Jeg fikk inntrykk av at han syntes jeg var frekk som foreslo et alternativt opplegg for oss med litt trangere økonomi. Det er for all del generøst å gi bort en flybillett til 3-4000 kr, men giverne forutsetter jo at mottakerne bruker mye penger på å delta på turen, men jeg blir irritert over at de som har tatt initiativet (som er rike folk med millioninntekter og høye formuer) ikke har noen form for forståelse for at ikke alle har like romslig økonomi som dem og lar det være rom for individuelle tilpasninger. At de er vant til å bo på luksushoteller og forventer høy standard er jo greit, men de kunne jo respektere at det ikke er tilfelle for alle. For meg er hotellet noe av det jeg forsøker å bruke minst mulig penger på når jeg er på tur. Så lenge det er rent og har grei beliggenhet er jeg fornøyd, bruker jo sjelden noe særlig tid der uansett, bortsett fra til å sove, og da kan jeg jo bruke pengene som er til overs på andre ting. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende opplegg og har tips/råd til hvordan vi "fattiglemmene" bør forholde oss til det? Anonymkode: 9866a...f09 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Del Skrevet 27. desember 2017 Dette er jo bare latterlig, de færreste har råd til et slikt opplegg. Hvis de ikke godtar at dere tar en billigere utgave hadde jeg meldt meg ut. Anonymkode: 08ebf...5bb 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 27. desember 2017 #3 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen andre som har vært borti tilsvarende opplegg og har tips/råd til hvordan vi "fattiglemmene" bør forholde oss til det? Anonymkode: 9866a...f09 Si takk, men nei takk. Mer enn det trenger du ikke gjøre. :-) Endret 27. desember 2017 av Ulven 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 27. desember 2017 #4 Del Skrevet 27. desember 2017 Drit i det! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Del Skrevet 27. desember 2017 Ikke reis. Makan til noen frekke folk! Anonymkode: 6c147...c26 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Del Skrevet 27. desember 2017 Det blir jo som et gavekort for hva som helst annet. Har du ikke råd til å dekke det varen koster etter fradrag fra gavekortet så benytter man seg ikke av gavekortet og går i en annen butikk man har råd til å handle i, uten bonus fra noe gavekort. Anonymkode: 773ac...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #7 Del Skrevet 27. desember 2017 Er ikke ditt tap at du ikke får bruke gaven. Viss man først skal svi av så mye penger på en tur må man få bestemme opplegg selv. Si nei takk du Anonymkode: 60ca0...28d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 27. desember 2017 #8 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg hadde sagt nei takk. Hadde du enda kunnet kjørt delvis ditt eget løp (billigere hotell, droppet noen av middagene osv osv) så hadde det jo vært greit nok, men når det ikke er rom for det så hadde jeg nok droppet det. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Del Skrevet 27. desember 2017 Hadde droppet hele greia. Anonymkode: 057e8...ba2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 27. desember 2017 #10 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg hadde blitt fortvilet. Hadde ikke hatt råd til å være med på det opplegget og hvis jeg i tillegg hadde blitt avfeid med at da fikk jeg ikke være med i det hele tatt, hadde jeg blitt kjempelei meg. Dropp hele greia! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 27. desember 2017 #11 Del Skrevet 27. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til jul i år fikk jeg et "gavekort" på en flybillett tur/retur New York. For å få billetten må jeg bli med på en fellestur med familien i forbindelse med en markering/jubileum om noen måneder. Initiativtakerene til turen dekker flyreisen tur/retur, men resten av turen må de som blir med betale av egen lomme. Et foreløpig program for turen lå ved "gavekortet" på flybillettene og når jeg satt meg ned og kikket nærmere på det i går så jeg at det er lagt opp til et ganske kostbart opplegg: 5 netter på et dyrt hotell, sjekket priser der og det billigste jeg fant på de aktuelle datoene var ca 15.000 kr for oppholdet. Lunsjer og middager på fine, kjente og dyre restauranter. Bl.a. middag på en Michelin restaurant hvor man eneste mulighet er å spise en fem-retters til som fort kommer på godt over 2.000 kr med drikke og en annen restaurant der billigste hovedretten koster 450 kr. Dyre aktiviteter som helikoptersightseeing, forestillinger på Broadway og Metropolitan Opera House. Etter å ha undersøkt litt priser og grovregnet på ting kom jeg frem til at jeg må regne med utlegg på minst 25-30.000 kr om jeg blir med på denne turen. Det er mye penger for meg, nesten hele feriebudsjettet mitt for 2018 (som jeg allerede har lagt planer for store deler av), og jeg vet at det samme gjelder for et par andre familiemedlemmer jeg har snakket kjapt med. I formiddag snakket jeg med en av iniativtakerne og nevnte at jeg synes det blir dyrt om jeg skal følge programmet de har lagt opp og bo på hotellet de har valgt, men at jeg kan tenke meg å være med på turen om jeg kan bo på et billigere hotell og delta på noe av opplegget. Han ble tydelig irritert og svarte meg at det ikke er aktuelt for dem å betale flybilletten for noen som kjører sitt eget løp. Om de skal betale flybilletten forutsetter det at vi er villige til følge opplegget de har lagt opp til. Jeg fikk inntrykk av at han syntes jeg var frekk som foreslo et alternativt opplegg for oss med litt trangere økonomi. Det er for all del generøst å gi bort en flybillett til 3-4000 kr, men giverne forutsetter jo at mottakerne bruker mye penger på å delta på turen, men jeg blir irritert over at de som har tatt initiativet (som er rike folk med millioninntekter og høye formuer) ikke har noen form for forståelse for at ikke alle har like romslig økonomi som dem og lar det være rom for individuelle tilpasninger. At de er vant til å bo på luksushoteller og forventer høy standard er jo greit, men de kunne jo respektere at det ikke er tilfelle for alle. For meg er hotellet noe av det jeg forsøker å bruke minst mulig penger på når jeg er på tur. Så lenge det er rent og har grei beliggenhet er jeg fornøyd, bruker jo sjelden noe særlig tid der uansett, bortsett fra til å sove, og da kan jeg jo bruke pengene som er til overs på andre ting. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende opplegg og har tips/råd til hvordan vi "fattiglemmene" bør forholde oss til det? Anonymkode: 9866a...f09 Jeg hadde takka nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Del Skrevet 27. desember 2017 Gavekortet er jo ditt -så sånn sett kan du vel gjøre hva du vil. 3.muligheter: *Ikke dra og glem hele greia *Dra, men gjør ting på din måte *Ikke dra og be bedriften om å endre gavekortet så du kan dra på en annen tur. Det finnes mange kjipinger i verden, en må bare distansere seg og ikke la det nå inn til følelsene. Anonymkode: b45f0...ca5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg kunne dratt på tur til NY og bodd rimeligere og gjort de tingene JEG har lyst til for under halve prisen, så da hadde valget blitt enkelt. Anonymkode: d8255...825 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Del Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo som et gavekort for hva som helst annet. Har du ikke råd til å dekke det varen koster etter fradrag fra gavekortet så benytter man seg ikke av gavekortet og går i en annen butikk man har råd til å handle i, uten bonus fra noe gavekort. Anonymkode: 773ac...0b5 Har du lest innlegget??? De færreste gavekort medfører ekstra kostnader for mottakeren (med mindre man har forhåndsavtalt noe, det er helt klart ikke gjort her), det er ment som en gave fra den som gir til den som får. Det er derfor det heter G-A-V-E-K-O-R-T. Som i G-A-V-E. Anonymkode: 5d589...907 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 27. desember 2017 #15 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Men har du sagt at du ikke har råd? Det er jo ikke mulig å bli sur for at noen har mindre å rutte med?! Er det ikke penger nok på kontoen, så er det ikke det. Du kan jo spørre henne om hun syns du skal selge kroppen din for å finansiere turen Kan ikke tenke meg hvordan man ellers skal hoste opp 30 000. Endret 27. desember 2017 av penny_ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. desember 2017 #16 Del Skrevet 27. desember 2017 Så lenge det er kun flybilett du har fått så ville jeg ha takka nei 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #17 Del Skrevet 27. desember 2017 Dette minner meg om da jeg ble invitert i et bryllup i utlandet som viste seg å være en fem dagers ferie med OBLIGATORISK program. Veldig dyrt! Det eneste brudeparet dekket, var middagen. Bruden ble piss sur da jeg foreslo at jeg kunne komme bare på middagen. Det var visst ikke aktuelt (måtte uansett dekke flybilletter selv). Noen folk er ute av stand til å se at ikke deres planer passer perfekt for alle andre... Anonymkode: 6a790...2c8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SesameStreet Skrevet 27. desember 2017 #18 Del Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen andre som har vært borti tilsvarende opplegg og har tips/råd til hvordan vi "fattiglemmene" bør forholde oss til det? Anonymkode: 9866a...f09 Jeg fikk en lignende gave for noen år tilbake og takket nei. De ble skikkelig sure over at jeg ikke ble med, men jeg orker ikke å ruinere meg økonomisk bare fordi at noen ikke skal bli sure. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #19 Del Skrevet 27. desember 2017 4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg hadde blitt fortvilet. Hadde ikke hatt råd til å være med på det opplegget og hvis jeg i tillegg hadde blitt avfeid med at da fikk jeg ikke være med i det hele tatt, hadde jeg blitt kjempelei meg. Dropp hele greia! Jeg synes det er veldig leit og en fortvilet situasjon. Jeg vil jo gjerne være med på tur og ikke minst markeringen som er hovedmålet for turen, men for meg er det totalt uaktuelt om jeg må være med på det opplegget de ønsker uten unntak. Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er et problem at noen av oss bor på et annet hotell og ikke deltar på alle de dyre måltidene/aktivitetene initiativtakerne ser for seg. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gavekortet er jo ditt -så sånn sett kan du vel gjøre hva du vil. 3.muligheter: *Ikke dra og glem hele greia *Dra, men gjør ting på din måte *Ikke dra og be bedriften om å endre gavekortet så du kan dra på en annen tur. Det finnes mange kjipinger i verden, en må bare distansere seg og ikke la det nå inn til følelsene. Anonymkode: b45f0...ca5 Greia er at dette er et gavekort initiativtakerne har laget, ikke et faktisk gavekort fra et reisebyrå/flyselskap. Typ A4 ark med teksten "Gavekort på flybillett tur-retur New York for å delta på markering av XXX jubileum." Deadline for å melde seg på turen er om et par uker og først når de vet hvem som skal være med kjøper de billettene. Så vi har to alternativer; bli med og få flybilletten eller bli hjemme og få ingenting bortsett fra det A4 arket med "gavekortet". 3 timer siden, penny_ skrev: Men har du sagt at du ikke har råd? Det er jo ikke mulig å bli sur for at noen har mindre å rutte med?! Er det ikke penger nok på kontoen, så er det ikke det. Du kan jo spørre henne om hun syns du skal selge kroppen din for å finansiere turen Kan ikke tenke meg hvordan man ellers skal hoste opp 30 000. Ja, da jeg snakket med ham sa jeg rett ut at jeg gjerne vil være med, men at opplegget de har lagt opp til er for dyrt for meg. Jeg har rett og slett ikke råd til dyrt hotell, et eller to dyre måltider på restaurant hver dag i dagevis og flere dyre aktiviteter. Jeg foreslo at jeg kan finne et rimeligere hotell og ikke være med på hele programmet, men det ble blankt avfeid. Hans holdning er at vi er med på "alt eller ingenting". TS Anonymkode: 9866a...f09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #20 Del Skrevet 27. desember 2017 Om det finnes et selskap el. dette kan taes opp i plenum, eller du har kontakt med andre inviterte, så ta det opp med dem og si din side og spør de andre. Det kan hende det er andre som sitter i samme tanker (eller støtter deg og din side), og det kan hende rikingen må få høre fra flere at dette ikke er kult, for at han skal skifte mening. Prøv i allefall, resultatet kan jo ikke bli mer negativt enn det du allerede har opplevd -kanskje dwt blir rikingen som får seg en lærepenge i medfølelse for andre og andres situasjon. Anonymkode: b45f0...ca5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå