Gå til innhold

Froskefamilien venter på enda en minifrosk!

lille_frosk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for alle gratulasjoner! En liten update (mens K sover på brystet mitt) er vel på tide nå.

Vi er fremdeles på NFI. K begynner å bli ganske god med flasken, men har fremdeles sonde. Ammingen går rett og slett veldig dårlig! Jeg håper det går seg til, men har bestemt meg for at jeg ikke orker å ta det som et nederlag om det ikke blir noen amming etter hvert. Det er kjipt, amming er så praktisk, men det finnes viktigere ting å fokusere på!

K har laryngomalasi - samme som L hadde. Det betyr med mine ord at hun har litt bløte/umoden brusk i luftveier, som «klapper» litt sammen når de blir utsatt for belastning. Amming, gråt, stress osv gjør at hun høres ut som en god gammeldags kaffetrakter. Dette går seg stort sett til, og hun har god oksygenmetning likevel - altså ikke farlig. De er usikre på om hoftene hennes sitter ordentlig i ledd, hun virker veldig smertepåvirket når de blir tatt i, og legene har ikke fått undersøkt ordentlig enda. Det gjør løfting og håndtering veldig vanskelig. I tillegg har hun litt skjevstilte hender og føtter, samt litt «bøyde» tær og fotblad. Dette kan GODT bare være at hun har ligget i seteleie, men de kan ikke garantere det. Det er nevnt at det kan bli aktuelt å utrede videre med gentest o.l dersom det ikke retter seg. Jeg er optimistisk, hun har stor fremgang på andre områder og er i perioder så våken og fin! Men å høre en barnelege nevne ordet syndrom er jo helt forferdelig, uansett om det bare er en lite sannsynlig mulighet! Så kryss fingrene for oss, er dere snille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser det jeg kan for dere! 

Å ikke amme er ikke verdens undergang nei :riste: Dere har nok annet å fokusere på og alle skal ha det bra :hjerte: 

Er det pute de tenker på med hoftene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har sagt gratulerer, men just in case, gratulerer med lillesøster! :hjerte:

Og jeg krysser alt jeg har for at seteleie er synderen. Så godt å høre at du er positiv. Det stakk i hjertet av å lese dette her. Ordet syndrom er ganske fælt :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt du er positiv! Men forstår godt det føles vondt når legen begynner å snakke om gentesting og syndromer ❤ 

Sannsynligvis er det vel sikkert seteleie. De sier jo alltid at det er større sjanse for det vanlige enn det uvanlige :) krysser fingrene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg! Syns det høres ut som du er flink å tenke positivt, og det er kjempebra❤️

Uten å vite mer enn det du skriver, så kan jeg si at jeg har jobbet på barneavdeling og sett mange barn med div. små "avvik" hvor man har utredet videre for sikkerhets skyld, og veldig sjelden funnet genfeil. Som regel rettet det seg opp, og det som ikke gjorde det kunne som oftest fikses på andre vis :)

Håper du nyter det lille vidunderet, og at dere snart kan få henne hjem❤️🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Det har vært en tøff helg her på nyfødtintensiven. Kan ikke late som annet. Men i dag hadde vi ny legesjekk, og den gikk så bra!! Han mente at hender og føtter sannsynligvis skyldes at hun har ligget trangt og tørt (lite fostervann). Han ønsket ikke å utrede videre nå, selv om de tar en ny vurdering om et par dager. Han virket veldig trygg, undersøkte grundig og konkluderte med at hun nå er friskmeldt fra syndromer eller genfeil inntil videre. FOR en lettelse! Det var helt ubeskrivelig :hjertesmil:

Vi blir her en stund til, hun har fremdeles sonde og det er en vei å gå i forhold til mat og vekt. Men det er stor fremgang også på det området! Dessuten skal hun jo følges opp lenger mtp hender og føtter. Uansett - en lykkelig dag!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lille_frosk skrev:

Takk for svar alle sammen! Det har vært en tøff helg her på nyfødtintensiven. Kan ikke late som annet. Men i dag hadde vi ny legesjekk, og den gikk så bra!! Han mente at hender og føtter sannsynligvis skyldes at hun har ligget trangt og tørt (lite fostervann). Han ønsket ikke å utrede videre nå, selv om de tar en ny vurdering om et par dager. Han virket veldig trygg, undersøkte grundig og konkluderte med at hun nå er friskmeldt fra syndromer eller genfeil inntil videre. FOR en lettelse! Det var helt ubeskrivelig :hjertesmil:

Vi blir her en stund til, hun har fremdeles sonde og det er en vei å gå i forhold til mat og vekt. Men det er stor fremgang også på det området! Dessuten skal hun jo følges opp lenger mtp hender og føtter. Uansett - en lykkelig dag!

Så godt å høre! Jeg er liksom der jeg nå, at jeg begynner å hulke hver gang jeg leser om eller tenker på å være på NFI, så nå sitter jeg her å  griner selv om innlegget ditt jo hadde kjempefine nyheter! Det er sikkert fordi jeg ikke tillot meg det i særlig stor grad når jeg var der selv, for da var det løvemammaen og med beskyttelsesinstinktet som tok helt over. Så håper dere klarer å erkjenne både glede og frustrasjonsfølelser nå når dere står midt oppi det. Og at det går bra med storesøster og pappaen også oppi det hele. Mange varme tanker til dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe tider for dere om dagen, men også med håp og lyspunkt! :hjerte: Mange klemmer til dere :kose: Har storesøster fått hilse på enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, her var det mye på én gang! Først av alt: gratulerer så mye med en forholdsvis frisk og fin liten bylt. :klem: Utrolig godt å høre at hun i det minste er blitt friskmeldt for syndromer og genfeil. Det høres ut som om de har stålkontroll på sykehuset ihvertfall. Det er betryggende å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 16.18, Marimba skrev:

Så godt å høre! Jeg er liksom der jeg nå, at jeg begynner å hulke hver gang jeg leser om eller tenker på å være på NFI, så nå sitter jeg her å  griner selv om innlegget ditt jo hadde kjempefine nyheter! Det er sikkert fordi jeg ikke tillot meg det i særlig stor grad når jeg var der selv, for da var det løvemammaen og med beskyttelsesinstinktet som tok helt over. Så håper dere klarer å erkjenne både glede og frustrasjonsfølelser nå når dere står midt oppi det. Og at det går bra med storesøster og pappaen også oppi det hele. Mange varme tanker til dere! 

Uff, ja, det skjønner jeg godt. Hvordan taklet du det egentlig, å være der så lenge og borte fra AM? Jeg synes det er tøft ...

På 19.11.2018 den 19.14, lillemeg90 skrev:

For en lettelse :yvonne: 

Sender deg styrketanker til resten av oppholdet! Det blir bedre ❤

Tusen takk!

På 20.11.2018 den 8.44, Azumarill skrev:

Tøffe tider for dere om dagen, men også med håp og lyspunkt! :hjerte: Mange klemmer til dere :kose: Har storesøster fått hilse på enda?

Tusen takk! Det har hun, flere ganger. Hun er så fin med henne, men det er jo tøft at jeg er borte sånn på ubestemt tid.

På 20.11.2018 den 10.35, ^^Belle^^ skrev:

Åh, her var det mye på én gang! Først av alt: gratulerer så mye med en forholdsvis frisk og fin liten bylt. :klem: Utrolig godt å høre at hun i det minste er blitt friskmeldt for syndromer og genfeil. Det høres ut som om de har stålkontroll på sykehuset ihvertfall. Det er betryggende å vite!

Tusen takk!

I dag er en tung dag. Lille faller mye i metning, og vi vet ikke helt hvorfor. Hun skal undersøkes med kamera gjennom luftveiene/svelget i morgen, samt ta ultralyd av hoftene. Legene sa i dag at jeg måtte forberede meg på i alle fall en uke til, men nevnte og at dersom det trekker ut over flere uker vil det bli satt i gang videre utredning, som nevnt i et tidligere innlegg. Jeg har troen på at det kommer seg, men det er tøft å stå i all uvissheten. Og HERREGUD som jeg savner storesøster! Frem til i går gikk det helt greit, i dag har jeg grått av og på hele tiden. Det handler nok mye om at jeg ikke vet hvor lenge det blir - en uke eller fem - begge alternativene er nevnt fra legenes side. 

Det kan være jeg reiser hjem på perm en natt, og lar baby være igjen her. Det føles jo også helt feil, men hun merker ikke såå mye til det - hun er vant til å bli håndtert av så mange her (det er sårt det og). Men for meg, storesøster og mannen hadde det nok vært veldig fint. Vi får se ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner det er tungt. Er alltid så vanskelig når man ikke vet hva som skjer, og hvor lang tid det vil ta.. sender deg en god klem! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, lille_frosk skrev:

Uff, ja, det skjønner jeg godt. Hvordan taklet du det egentlig, å være der så lenge og borte fra AM? Jeg synes det er tøft ...

Tusen takk!

Tusen takk! Det har hun, flere ganger. Hun er så fin med henne, men det er jo tøft at jeg er borte sånn på ubestemt tid.

Tusen takk!

I dag er en tung dag. Lille faller mye i metning, og vi vet ikke helt hvorfor. Hun skal undersøkes med kamera gjennom luftveiene/svelget i morgen, samt ta ultralyd av hoftene. Legene sa i dag at jeg måtte forberede meg på i alle fall en uke til, men nevnte og at dersom det trekker ut over flere uker vil det bli satt i gang videre utredning, som nevnt i et tidligere innlegg. Jeg har troen på at det kommer seg, men det er tøft å stå i all uvissheten. Og HERREGUD som jeg savner storesøster! Frem til i går gikk det helt greit, i dag har jeg grått av og på hele tiden. Det handler nok mye om at jeg ikke vet hvor lenge det blir - en uke eller fem - begge alternativene er nevnt fra legenes side. 

Det kan være jeg reiser hjem på perm en natt, og lar baby være igjen her. Det føles jo også helt feil, men hun merker ikke såå mye til det - hun er vant til å bli håndtert av så mange her (det er sårt det og). Men for meg, storesøster og mannen hadde det nok vært veldig fint. Vi får se ... 

Uff. Det er ordentlig tøft å være der du er nå. Jeg ante heller ikke hvor lenge jeg kom til å være der, og den uvissheten var forferdelig. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg taklet å være borte så lenge fra storesøster. Det blir vel bare sånn når man ikke har så mye valg, også går man inn i en slags nødmodus. Det ble mye facetime da, og en del tårer om kvelden. Men så gikk tida så utrolig fort også. Og når storesøster kom på besøk var jo det helt fantastisk. Jeg klarte ikke helt å holde meg unna å løfte henne opp... :sjenert:

Men husk. Du har nå tilgang på verdens beste barnevakter. I en sånn situasjon du er nå er det virkelig lov å utnytte det. Det er fryktelig vanskelig å dra fra den lille, men det er fullt mulig og til og med kanskje anbefalt. 

Det var jo så dritt her at vi hadde litt reisevei, så det ble uaktuelt å ta med storesøster inn på ettermiddagen. Hun sovnet nemlig i bilen, og så ble hele kvelden ødelagt. Det var skikkelig dritt. Men noe som hvertfall gjorde det litt lettere var at siden svigermor bodde i samme hus kunne samboer komme inn en tur etter AM hadde sovnet. Da fikk han sitte litt med R på brystet, og vi fikk litt voksentid sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått kommentert så mye her, men har lest mye, og vil først si, gratulerer! Og fy så tøff du er!! Må virkelig være tøft å ikke vite og leve i den uvissheten. Så vil jeg og bare si at jeg syns at du med god samvittihet skal ta deg en tur hjem på perm. Lille er i gode hender. Har en liten nevø som er på sykehuset etter fødsel, og skal være der frem til 4-5 mnd alder. De har to små jenter fra før av, og sykehuset er 6 timer unna. Der har det jo ikke vært så lett å komme seg unna, men det har likevel vært så viktig for jentene å få oppleve mamma hjemme med ujevne mellomrom, og ikke minst at mor med god samvittighet skal få lov til å være mamma for jentene og. baby ar det fint på sykehuset mens mor er borte..Nå skal vel dere ikke bli så lenge på sykehuset, men lille er i de beste hender der,  det er ikke galt å dra hjem da.eventuelt om du har noen andre som kan bli der (foreldre, søsken e.l) mens du er borte? Det gjøres med nevøen min, da kommer noen andre i familien å blir der den perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig tøffe tak for dere om dagen :troest: Uvissheten om når dere får komme hjem må være forferdelig. Har det eventuelt vært snakk om avansert hjemmesykehus når hun blir stabil nok til det? Det hjalp oss veldig, da kom det sykepleiere hjem til oss ca. annenhver dag, hos de som trenger hyppigere besøk kommer de selvsagt oftere.
Dra hjem en natt på perm uten dårlig samvittighet i alle fall. Eller - dårlig samvittighet er vel uunngåelig, for på en eller annen måte er den vel der og lurker uansett, men hvis du har lyst til å være litt hjemme så tror det at det kan gjøre det godt :kose: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...