Gå til innhold

Klarer virkelig så mange en uforutsett utgift på 25.000?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 000 er nå ikke store summen, da. Alle som har bil utenfor garantitida må være forberedt på at det kan komme ei regning i den størrelsesorden. (Å ha nyere bil er forutsigbart, men til gjengjeld MYE dyrere).
Jeg ville ikke følt meg trygg med mindre enn 2-3 ganger dette beløpet tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle med fast arbeid bør bygge seg opp en sparekonto til ting som kan komme uventet. Den bør være på ca 100 000kr. Dette klarer du å spare opp raskere enn du tror om du bruker hodet litt, samt sparer endel av feriepengene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det skyldes sløsing, og det vet du godt hvis du tenker etter.

Stakkars deg. Du burde vært med meg og mine kolleger på jobb. Vi møter dem som de fleste av dere ikke engang vet eksisterer. De som lever sine liv i skjul for allmennhetens øye. De dere ikke vet eksisterer. Vi møter dem og ser at de har ingenting. Du ser dem ikke fordi de er usynlige. De forsøker å leve utenfor dagslyset. 

Anonymkode: 7d8cb...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg. Du burde vært med meg og mine kolleger på jobb. Vi møter dem som de fleste av dere ikke engang vet eksisterer. De som lever sine liv i skjul for allmennhetens øye. De dere ikke vet eksisterer. Vi møter dem og ser at de har ingenting. Du ser dem ikke fordi de er usynlige. De forsøker å leve utenfor dagslyset. 

Stakkars deg som ikke skjønner at prioriteringer avgjør hva som blir igjen og ikke. Du vet dette innerst inne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nyttig skrev:

Alle med fast arbeid bør bygge seg opp en sparekonto til ting som kan komme uventet. Den bør være på ca 100 000kr. Dette klarer du å spare opp raskere enn du tror om du bruker hodet litt, samt sparer endel av feriepengene.

Alle med fast inntekt bør gjøre det, ikke bare de med fast jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde jeg ikke klart pr. i dag, men et av målene for 2018 er å spare opp en del på bufferkontoen, kanskje 15.000.

Anonymkode: 2fda9...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Alle med fast inntekt bør gjøre det, ikke bare de med fast jobb.

Det er sant, men spørs hvor stor denne inntekten er. Som 100% arbeidende er den gjerne ca 30 000 netto+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Stakkars deg som ikke skjønner at prioriteringer avgjør hva som blir igjen og ikke. Du vet dette innerst inne.

Du evner ikke, eller vil ikke, forstå hva jeg snakker om.

Så da er det bortkastet å forsøke forklare deg hvorfor noen mennesker ikke har den bufferen.

Jeg hadde trodd du hadde evnen til å se en sak fra flere sider (også fra den siden hvor mennesker har ingen eller meget liten inntekt og forsøker å klare seg på det lille de har. At det ikke er noe igjen som kan settes til side. De kan velge å sulte ihjel og spare en 100 lapp, eller velge å spise littegrann og ikke kunne spare).

Men, dette er bortkastet energi å bruke tid på. 

Du får ha en fin romjul videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det bortkastet å forsøke forklare deg hvorfor noen mennesker ikke har den bufferen.

Jeg hadde trodd du hadde evnen til å se en sak fra flere sider (også fra den siden hvor mennesker har ingen eller meget liten inntekt og forsøker å klare seg på det lille de har. At det ikke er noe igjen som kan settes til side. De kan velge å sulte ihjel og spare en 100 lapp, eller velge å spise littegrann og ikke kunne spare).

Jo, jeg både evner og forstår. Mangelen ligger hos deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nyttig skrev:

Det er sant, men spørs hvor stor denne inntekten er. Som 100% arbeidende er den gjerne ca 30 000 netto+.

Det spiller ingen rolle. Man legger av uansett om man får utbetalt 10000 eller 30000. Det er sparehastigheten som utgjør forskjellen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje ikke fått med deg at enkelte lever på minstesats fra Nav, eller er arbeidsledige, lever på lærlinglønn eller rett og slett er fattige. Når man må holde barna hjemme fra bursdager og skolearrangementer fordi de ikke har 200 kr ekstra å rutte med, hvor mener du bufferen skal komme fra? Å ha såpass lite innsikt i norsk fattigdom er faktisk imponerende. Det er idioti å latterliggjøre andre mennesker på grunn av egen uvitenhet.

Anonymkode: b2420...7c7

Joda, men de fleste i landet lever ikke på minstesats fra nav, og likevel har de trøbbel om boligrenta stiger eller det kommer en uforutsett utgift. Jeg er oppvokst med foreldre i lavtlønnsyrker, der min mor med full opptjening ved pensjonsalder hadde et par tusen mer enn min tante som er ufør og aldri har jobbet, og de har likevel alltid klart å spare litt. Det handler veldig om prioriteringer, men folk går rett i forsvarsmodus fordi det indikerer at de må gjøre noe selv og endre sin egen livsførsel for å få noe til. Det er aldri poppis, mye bedre å skylde på nav. For øvrig går to i min nærmeste omgangskrets på ufør, en på minstesats ung ufør og en på vanlig minstesats da han aldri har jobbet. De klarer begge å reise på utenlandsferie hvert år, de har penger til å spise ute og til det nødvendige i dagliglivet. Det handler om prioritering av hva du bruker pengene på. Men et lite newsflash for deg og alle andre som får inntekten fra nav, det handler faktisk om prioriteringer for oss som jobber også! Jeg prioriterer billig mat for å kunne spare, jeg dropper sosiale tilstelninger som julebord, lønningspils og bursdag fordi det koster for mye (jeg måtte droppe ting i barndommen og, det går faktisk helt fint), og jeg dropper ny vinterjakke så lenge den jeg har kan lappes sammen. Jeg bor der jeg har råd fremfor der jeg har mest lyst å bo. Og så prioriterer jeg å spare, nettopp fordi jeg vet at det kommer utgifter jeg ikke klarer på en lønning. Det kan være 100 kr en mnd, og 3000 en annen, det avhenger av hva jeg får av ekstra jobbing eller om det er høytidstillegg, redusert skatt eller kanskje feriepenger. Noe går alltid til sparekontoen uansett, for mange små beløp vokser seg tilslutt store. 

Og så har jeg en jobb der jeg er i kontakt med mennesker fra alle samfunnslag, og det er verdt å merke seg at mange av de som går på aap/ufør/sosialstønad og klager over lite penger har fullstendig mangel på innsikt i økonomisk styring. For det første er det mange som røyker, røyker du er det ingen overraskelse av pengene ikke rekker så langt når det går en rullingspakke for dagen. Så er det enormt mye handling på kiosker som narvesen og 7/11 fremfor å gå på rema, da blir det dyrt. Det er også mange som sier at "jeg har aldri nok penger likevel, så da driter jeg i å forøke å få dem til å holde". Ja da er det ikke rart at du sliter når det er tid for ny utbetaling. Hvis du i tillegg bestiller mat fra peppes og den lokale kebabsjappa fordi du ikke gidder i lage, så er det ikke rart pengene renner ut. Og så er det alle småtingene, som abonnement på diverse blader, fem-seks strømmetjenester, dyre mobilabonnement og medlemskap ørten steder fordi det er stress å melde seg ut. Og selvfølgelig har neste alle som klager på at de er superfattige husdyr, enten hund på størrelse med en hest, eller tre hunder, en katt og to marsvin. Klart det koster penger. Det beste nav kunne gjort er å tvinge alle gjennom opplæring i elementær privatøkonomi og hvordan få pengene til å strekke til. Et godt eksempel i år er at nav betaler ut penger litt tidlig så folk skal kunne handler til jul, men da klarer ikke folk å styre forbruket, så nå er det tomt og "jævla nav" ubetaler ikke før 20.januar. Evnen til å prioritere skal man ikke kimse av. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke klart det. Bor i Oslo og tjener 23.000 kr etter skatt. Etter jeg har betalt alt av regninger har jeg ca 2000 kr igjen. Har ofte begynt å spare, men når det ender med at jeg må ta ut av sparekontoen for å få penger til mat så er liksom poenget borte. 

Det skal sies at jeg har prioritert en litt glamorøs livsstil med mye kredittgjeld fram til nå, har som mål i 2018 å ta tak i dette og forhåpentligvis få spart litt. Problemet er at hver eneste gang jeg betaler ned kredittgjeld så skjer det noe så jeg må ta opp mer.. vi snakker uventede dyrlegeregninger (jeg har en på 25.000 kr jeg må betale ned nå ), tannlege, ting som blir ødelagt i leiligheten osv. For øyeblikket har jeg 1500 kr i fondssparing så har såvidt begynt å spare. 

Å dømme andre fordi de ikke har mye til sparing syns jeg er ufint. Folk er forskjellige og det må man respektere. At det er lurt å spare er jeg absolutt enig i. 

Anonymkode: 5be09...dd4

Du viser jo også veldig godt at det ikke handler om mengden penger inn, men evnen til å prioritere det man får på konto. 

Anonymkode: 4fb67...8be

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lang tid med dårlig råd og bekymringer over økonomien så prioriterer jeg en bufferkonto som er såpass stor til at en slik utgift og mer til ville gått helt fint. Jeg kan dog ikke se for meg noe som skulle skje som ville medført en slik utgift (kanskje utenom akutt tannlegetime) i min nåværende livssituasjon, men det er godt å vite at de er der.

Anonymkode: d64fd...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor 45 minutter utenfor Oslo og et lite søk på finn viser at den billigste utleieleiligheten i min kommune koster 7200. Strøm kommer i tillegg. Leiligheten ligger 4 km fra butikk og offentlig kommunikasjon. I følge Sifo's utregninger er totalt månedlig forbruk for en kvinne mellom 20 og 50 år 8828,-. Jeg vet ikke hvordan man da skal spare 2083 kr pr måned.

Jeg blir litt lattermild over folk som bastant mener at de kan gjøre ting bedre, uten noengang å ha vært i situasjonen selv. Og når man er nedlatende i tillegg tenker jeg at personen virker veldig ung (det er en tråd om begrepet på kg, hvis du lurer på hva som blir lagt i begrepet). Jeg har selv vært fattig (student) og jeg har vært i etableringsfase. I dag klarer jeg fint en ekstrautgift på 25000. Faktisk hadde jeg klart det 6 ganger i året uten å selge biler, båt, hus eller aksjer. Men jeg ser ikke ned på folk som ikke er like heldige.

jeg har aldri brukt så mye som sifo ramser opp, selv ikke når jeg har penger til det. De tallene er ganske romslige og jeg hadde fått inn mye unødvendig der.

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Sifos budsjett er virkelighetsfjernt. At det står noe oppført der betyr ikke at man må bruke det. At folk ikke evner å gjøre disponeringene sine såpass fornuftig at de ikke klarer seg på relativt mye penger sier sitt.

Helt enig, jeg har aldri brukt så mye som sifo ramser opp.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at vi har sosialtjeneste i Norge? Folk må slutte å tro at folk i Norge ikke har mat på bordet, det handler om prioriteringer. Hvorfor har da de fattige råd til å røyke, drikke, kjøpe godterier, ha bil, osv osv.

Anonymkode: 40f2e...ff9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan tenke som koster 25 000 er tannlege. Og det kan jeg jo betale med kredittkort eller forskudd eller penger på konto.

Har ikke alle iallefall et par hundre tusen i tilgjengelig kreditt?

Hvis bilen blir ødelagt for 25 000 trenger jeg jo ikke fikse det med en gang. Jeg leier så skader på hus eller hvitevarer er ikke mitt problem. Og ellers ser jeg ingen mulighet for å måtte betale så mye.

Mange ting folk innbiller seg er uforutsett er jo forutsett. Som vedlikehold av eiendom og bil. Man må sette av penger hver måned til det. At hvitevarer ryker er også en forutsett utgift.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GauteS skrev:

25 000 er nå ikke store summen, da. Alle som har bil utenfor garantitida må være forberedt på at det kan komme ei regning i den størrelsesorden. (Å ha nyere bil er forutsigbart, men til gjengjeld MYE dyrere).
Jeg ville ikke følt meg trygg med mindre enn 2-3 ganger dette beløpet tilgjengelig.

Vedlikehold på bil er jo ikke uforutsett.

Setter ikke alle av verditapet uansett for å kjøpe neste bil? Hva det koster i året å vedlikeholde en bil er jo ikke hemmelig, og dette er jo penger man må sette av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Og, så hvis du fikk utbetalt minstesats fra Nav, så hadde du styrt disse pengene såpass bra at du kunne sendt ungene på aktiviteter, kjøpt mat, betalt husleie osv osv og fremdeles spart opp 25000 på konto?

Hvis ikke man har noen bufferkonto bør man si som sant er, at man ikke har råd til å gjøre ting som å sende ungene på aktiviteter som koster så mye at ikke man har noe igjen. Noe annet kan fort vise seg å være en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 26379...482

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minstesatsen for uføretrygd er ikke kr. 11 000 før skatt, men ca. 17 800 dersom en bor sammen med samboer eller ektefelle. Minstesats for AAP er kr. 15 600 pr. mnd. Kilder: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd og https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/beregning-av-arbeidsavklaringspenger-aap

Anonymkode: 774c5...fd1

Er dette snakk om uføre da? Det sto minstesatsen på Nav, jeg tror man får ca 4000 kr til mat og andre ting på minstesatsen. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...