Gå til innhold

Bøker i bokhylla! -plassering

Gjest GreenSky

Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?  

1 stemme

1. 1. Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?

• Alfabetisk
      4
    • Estetisk
      30
    • Kategorisk
      19
    • Hulter til bulter
      6

Anbefalte innlegg

Plasserer dem hovedsakelig etter sjanger, men også litt estetisk og hultetebulter. Hultetebulter fordi det blir for mye styr å måtte holde dem riktig hele tiden også.

De faglignende bøkene nederst i hylla.

Estetisk fordi: jeg er litt lur og gjemmer de bøkene som jeg har dårlig erfaring med(feks at de har vært for vanskelige), for at hylla skal være koselig og inspirerende å se på :)

Før satte jeg dem opp mer etter høyde, men nå gjør jeg det bare til en viss grad. Også fordi jeg er så innmari strukturerende i hue mitt til daglig at jeg liker å ha det litt ustrukturerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt, fått og arvet bøker hele mitt lange

liv. Det er umulig å kvitte seg med en eneste,

så ergo problemer.

Så jeg går til verket - av og til. Jeg greier som

oftest å skille fagbøker og slikt ut.

Etter noen dager - noen er interessante - sånn:

Jøss, har jeg den!

Så er det alle de andre da - hundrevis - jeg har

aldri komme så langt at jeg har fått antallet.

Der stopper det - jeg blir hektet. Så ergo

anarki. Ikke noe system etter bokstav H -

forfattere. Så er det det at noen bøker er for høye

til akkurat den hyllen - den passer ikke.

Jeg støvsuger - av og til. Det er også tidkrevende

- dager og enda flere dager. Fremdeles slike

AHA-JØSS- opplevelser.

Jeg er ingen systematiker - tross intensjoner av

og håp om at jeg kanskje kunne være det.

Rotekopp - det er det jeg er - kan ikke bruke noen

fine ord om det.

Jeg er bare en rotekopp - ikke en gang en anarkist.

Så da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker i en serie er i så stor grad som mulig plassert sammen. Om jeg hadde hatt ubegrenset med plass hadde de andre antagelig blitt sortert pent etter størrelse og farge (for jeg husker mye lettere hvordan en bok ser ut, enn hvem som har skrevet den).

Sånn det er nå har jeg bøker i fire forskjellige hyller her jeg bor, og med unntak av kokebøkene (som står helt for seg selv) er de ikke sortert i det hele tatt, bare stablet på den måten som det ble plass til flest bøker av.

På "jenterommet" hjemme har jeg fem-seks bananesker under senga der bøkene er sortert etter barnebøker/romantiske bøker/serier/mer faglige bøker, pluss at jeg har to "hyllerom" på omtrent 10 kvm som er fylt opp etter samme prinsipp som det er her.. pluss en stabel på kommoden der.. pluss noen pappesker på loftet..

Å alfabetisere alt vil jo ta mange dager jo :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å generalisere skikkelig her:

Jeg har tenkt på en ting. Jeg tror at hvordan folk plasserer bøker i bokhylla sier mye om hvordan de er som person.

Jeg plasserer bøkene etter estetikk, altså er jeg opptatt av vakre ting. :P Bøker i samme høyde og tykkelse oplassereres ved siden av hverandre.

Ei venninna av meg plasserer bøkene etter sjanger (krim, faglitteratur, fantasy) og er altså opptatt etter å kategorisere ting/personer.

Og ei annen venninne av meg plasserer bøkene alfabetisk og får helt hetta hvis en bok ikke er riktig plassert. Hun har altså svake autistiske trekk.

Og ei annen venninne plasserer dem hulter til bulter - hun er anarkist.

:P

Samme som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha et kombialternativ!

Jeg plasserer dem etter kategori - og deretter plasserer jeg bøker av samme forfatter kronologisk.

Dessuten plasserer jeg bøker i samme kategori estetisk i forhold til hverandre - og ulike kategorier i ulike hyller også i forhold til hverandre (store bøker i en hylle og mindre i hylla rett under osv..)

Er jeg en kategorisk og autistisk estetiker da??? :klø:

Forresten er det noe annet med platene - der er det alfabetisk og kronologisk (samme artist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De står litt hulter til bulter nå da jeg har litt liten plass til alle bøkene. Men de står egentlig etter kategori. Og de innen en kategori er sortert etter høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønnlitteraturen står alfabetisk på forfatternavn. Der jeg har flere bøker av samme forfatter, står de kronologisk.

:o Fantastisk!!!! Har du utgivelsesrekkefølgen i hodet, eller går du inn i bøkene og sjekker før du setter de på plass??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg plasserer dem logisk. Dvs samme forfatter sammen, dersom det er en forfatter jeg ofte leser, serier i serie, temaer sammen, dersom det er ett tema jeg har mange bøker i. Konklusjonen blir at jeg leser mye, og plasserer dem slik for at de skal være lette å finne. (for meg selv) Jeg bruker også mye bøker til oppslag og referanse, og da er det også en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: :ler: Som oftest vet jeg rekkefølgen, og er jeg usikker, så sjekker jeg. Manisk, jeg? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Jeg setter dem hovedsaklig estetisk. Men jeg prøver også å sette bøker av samme forfatter sammen og bøker av samme gener(f.eks kokebøker) sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg sorterer både estetisk og kategorisk.

Skiller fagbøker fra skjønnlitteratur, ellers er de sortert på størrelse og farve.

¨

Samma här.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...