Gå til innhold

Bøker i bokhylla! -plassering

Gjest GreenSky

Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?  

1 stemme

1. 1. Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?

• Alfabetisk
      4
    • Estetisk
      30
    • Kategorisk
      19
    • Hulter til bulter
      6

Anbefalte innlegg

Gjest porselen

Krimbøker etter forfatter, ikke nødvendigvis alfabetisk men bøker av samme forfatter står ved siden av hverandre. Romaner etter forfatter, hobbybøker samlet, tegneserier samlet etter type tegneserie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De står hulter til bulter, bortsett fra at jeg kanskje setter høye bøker i den ene enden, og lave i den andre.

Faglitteratur står sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bøkene mine er plassert to og to, alltid med en mannlig forfatter over en kvinnelig forfatter. Det er et lite overskudd av mannlige forfattere, og de uheldige bøkene har blitt plassert en og en.

Ut fra generaliseringsfilosofien forteller vel dette at jeg er konservativ og ganske kjedelig hva sex angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene mine er plassert to og to, alltid med en mannlig forfatter over en kvinnelig forfatter. Det er et lite overskudd av mannlige forfattere, og de uheldige bøkene har blitt plassert en og en.

Ut fra generaliseringsfilosofien forteller vel dette at jeg er konservativ og ganske kjedelig hva sex angår.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de plasseres er litt avhengig av hva slags bøker det er. Jeg skiller feks skjønnlitteraturen i tre: romaner/noveller - skuespill - dikt. Hver av disse kategoriene er alfabetisert. Når det gjelder faglitteratur er de plassert etter emne og deretter "kronologisk" etter perioden de omhandler for feks historie, filosofi, sosiologi, kunst, litteraturhistorie og sånn. For andre emner er de heller alfabetisert.

Oppslagsverkene er løst sortert etter kategori og deretter egentlig mest estetisk. Mange av disse er jo høye og store, så alfabetisering faller liksom litt gjennom.

Kokebøkene er plassert hulter til bulter.

Jeg er relativt systematisk anlagt, samtidig er jeg vel også ganske praktisk. Synes egentig at organiseringen av bøkene gjenspeiler det. Det er imidlertid også en gjenspeiling av kompromissvilje. Jeg bor jo ikke alene, og må la gubben få bestemme litt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg er veldig autistisk, jeg! :hoho:

Her deles bøkene inn i fire kategorier - skjønnlitteratur, faglitteratur, bøkene i mitt fag, og bøkene i sambos fag.

Skjønnlitteraturen står alfabetisk på forfatternavn. Der jeg har flere bøker av samme forfatter, står de kronologisk. Det samme systemet gjelder for faglitteraturen.

Når det gjelder fagbøkene til meg og sambo, så er de sortert etter når jeg brukte dem - grunnfag for seg, mellomfag etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er detl opp i kjønnlitterarut og faglitteratur i egne bokhyller. Skjønnlitteraturen står alfabetisk, fagbøkene står etter emne. Må ha noe sytsem i bøkene, hvis ikke finner jeg ingenting når jeg trenger det.

(har egentlig alt for mye bøker.... Blir litt sånn at er det noe jeg lurer på så kjøper jeg en bok. Og jeg har visst lurt på mye rart opp gjennom årene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bibliotekar og har massevis av bøker...

Kokebøkene står på kjøkkenet, sortert etter høyde av praktiske årsaker.

Skolebøker (selv om vi er ferdige med å studere for en stund siden) og databøker samt noen ordlister osv står på kontoret.

I bokhylla står barne- og ungdomsbøker i egne hyller, delvis etter "alder" og høyde, alt av samme forfatter står sammen.

Pocketbøker har egen hylle, samme med reisebøker. Har en hylle med kinabøker, og egne hyller for romaner og lyrikk/humor. I alle disse står bøkene delvis etter emne og høyde, ikke alfabetisk men forfattere er samlet.

Hobbybøker står etter emne, fra hus/hage/oppusing via div. hobby, maling til lappeteknikk og det jeg bruker mest.

Tegneserier har også egne hyller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

opps...... :oops: :oops: :oops: rødmer vilt og inderlig etter min rimelig grundige skrivefeil tidligere i tråden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg får bare stemme en gang! :grine:

Jeg kategoriserer kategorisk og alfabetisk.

Det er dessverre bare de tre første kategoriene som er alfabetisert etter forfatterens etternavn, de resterende kategoriene er sortert mer etter tema innenfor kategoriene.

Romaner (norske)

Romaner (svenske)

Romaner (andre)

Noveller

Dikt

Litteraturteori og litteraturhistorie

Verdenshistorie

Norgeshistorie

Lokalhistorie

Barnebøker

Ungdomsbøker

Biografier

Tegneserier

Naturhåndbøker

Turbøker (om turområder)

Sangbøker

Kunstbøker

Faglitteratur (mannens)

Faglitteratur (min, igjen inndelt i ulike fag)

Hobbybøker

Kokebøker (kjøkkenet)

Og så har jeg en eneste liten hylle uten noe system i det hele tatt. Der står resten...

Frenetisk opptatt av system, jeg?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det mulig å plassere bøkene estetisk? De som passer sammen i høyde gjør det jo aldri i farge! :evil:

For å kunne finne igjen en bok er det som fungere best for meg å sortere kategorisk. Så langt det er mulig, tar jeg også hensyn til det estetiske. Når jeg leter etter en bok, så tenker jeg på hva den handler om, og hvordan den ser ut. Alfabetisk blir helt feil uten et overeordnet system. En rask titt i bokhylla akkurat nå avslører forresten at hulter til bulter metoden har sneket seg inn på umerkelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står mine etter høyde, bortsett fra alternativ-bøkene mine, de står samlet.

Tidligere stod de helt hulter til bulter, men bind 1 og 2 der det finnes, stod sammen.

De står estetisk nå, rett og slett fordi jeg ble sliten av alt rotet rundt meg, og da fikk bokhylla en omgang også. Lettere å hvile øynene der nå ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Akkurat nå ligger de fleste bøkene mine i kasser, jeg savner å se dem!

Jeg har aldri sortert alfabetisk, men etter forfattere og temaer. Altså må bøker av samme forfattere stå sammen, fagbøker stå for seg (etter fag), krim har egne hyller osv.

Sorterte etter farge en gang, det var utrolig stilig! Jeg kjenner ryggen på alle bøkene mine, så det var ikke vanskelig å finne fram. Men det er vanskelig nå, det er flere tusen, og jeg har ikke mulighet til å samle dem på bare en eller to vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...