Gå til innhold

Gaver fra andre under treet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Libertas skrev:

Det jeg lurer på er om det er vanlig å se på at alle åpner gavene en og en? I min familie har en lest opp og delt ut julegavene, så har alle åpnet gavene samtidig. Så behøver ikke gaveåpningen å ta 4 timer.

Har feiret med en familie som gjorde det på denne måten en gang. Ukoselig synes jeg. At alle sitter i sin egen gaveboble. Noe av det beste med julaften er jo å se andres glede i det de åpner pakkene sine. Særlig de man har gitt selv! 

Anonymkode: 84d29...7ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

I den situasjonen som ble beskrevet  så var alle så opptatt av å åpne sin haug på likt at ingen fikk med seg gaven til tante Kari. Gavene forsvant i et stort sluk. Litt på samme måte som om alle fått en stor chipspose hver. 

Da kan de for eksempel gi alle gavene fra tante og onkel samtidig til de som skal ha det. Da husker folk det som blir gitt

Slik kan man også gjøre. Man kan jo først dele ut gavene fra de som er tilstedet, og åpne på tur. Så får alle sett gleden til mottakeren. Resten av gavene kan deles ut etterpå, og disse åpnes uten at alle må følge med. Vinn-vinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har feiret med en familie som gjorde det på denne måten en gang. Ukoselig synes jeg. At alle sitter i sin egen gaveboble. Noe av det beste med julaften er jo å se andres glede i det de åpner pakkene sine. Særlig de man har gitt selv! 

I min familie har det aldri blitt problem, vi har takket giverne som er tilstede etter at gaven fra de er åpnet.

Nå ble jeg nysgjerrig på hvordan mamma og pappa lærte oss barna opp til å være oppmerksom på hvem gavene var fra, så vi kunne gi en takk og en klem til de som ver tilstede. Og huske hva vi fikk fra hvem så vi kunne gi de en takk i romjula 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleaften er jo bare en gang i året da, så da kan man jo bare slappe av og bruke tiden på kaffe og godterier og pakkeåpning. Vi er 9 voksne og 4 barn i år og ja alle har alle gavene sine under treet, og ja, det kommer til å ta tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sonic skrev:

Julaften er for barna, nå må du skjerpe deg og la barna åpne alle sine gaver på julaften

Jeg skrev at jeg føyer meg siden alle andre er enige her, og det er vi som er de sære. 

Likevel syns jeg at når barna får 15-20 gaver hver så kan det holde for én kveld. Og mener du at jeg ved å ville leke/spille med barna får det til handle om noe annet enn dem? 

Anonymkode: 0999c...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Er jo hyggelig å se hva alle får! Og koselig å se når folk åpner gaver man har brukt tid på å plukke ut til dem. 

Anonymkode: 5cfa2...fcd

23 minutter siden, Pipaluk skrev:

Minner meg om en som for første gang feiret jul hos svigerforeldrene. Da det var klart for åpning av paknisk så hentet alle sin haug og åpnet opp alle sine gaver samtidig. Hun følte at det var griskt og respektløst overfor de som hadde gitt gavene. Jeg tror tante Berit ville likt at de andre også visste hva hun hadde gitt til barna. 

Men det må vel finnes andre løsninger som tar mindre tid men som vier avsenderen mer omtanke?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er å lage problemer ut av ingenting. I min familie er vi seks søsken. Vi har vel aldri vært under 10 stk på juleaften før. Skulle man åpnet en og en, hadde vi måtte startet en dag før, eller fortsatt hele natten :P Nå er vi voksne, og noen har med partner og egne barn. I år blir vi 15 stk, og 15 ganger tja 20 gaver pr pers (?) blir jo 300 gaver. Hver gave bruker man fort 30 sekunder på å pakke opp, så 30 sekunder på å takke om giverne er til stede, barna vil gjerne ta ut lekene og se litt på de før man går videre. Sier man 5 minutter per pakke er man altså oppe i 1500 minutter, som igjen er 25 timer! Det er helt umulig å drive på slik om man er mange i familien. 

Hos oss går det litt i rykk og napp på hvem som deler ut. Noen deler ut ti pakker, og så setter seg for å pakke opp en selv. Så er det to barn som tar pause fra sin oppakking og deler ut. Vi leser ikke opp eller noe. Vi voksne går rundt og følger med, og passer på å få med oss når gavene fra oss pakkes opp, for det er koselig å se reaksjonen. Til de som er tilstede så takkes det med en gang gaven er pakket opp, med klemmer og ord. Alle må skrive liste over gavene de pakker opp, slik at ingen glemmer hvem som har gitt hva. Vi bruker fort tre timer på dette, og da er det som nevnt ingen opplesing eller noe. Bare kos og mye lyd, skravling og blide folk som blir glade for gavene. Vi viser ofte frem, og vi voksne spør jevnlig barna om hvem fikk du den av osv. 

TS: Selvfølgelig skal barna få ha med alle gavene sine. Dere får heller vurdere en annen løsning på hvordan man pakker opp gavene. Jeg som voksen synes det er ubehagelig om 10 par øyne skulle fulgt med når jeg åpner en gave, hadde følt jeg måtte reagert på en viss måte da. Litt mer laid back stemning gjør godt for både voksen og barn :) 

Anonymkode: a7a08...1d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gaver skal åpnes etter middag på julaften. Ikke hele romjuls og ikke før julaften. Jeg synes du er urimelig. 

Anonymkode: de48f...24c

Hvem har bestemt det? Den som skal arrangere selskapet er vel den som kan legge føringer for det, men det er såklart best at gjestene har samtykket til det på forhånd. Når det er store familier og veldig mange gaver så bør det være forståelse for at en kan finne fleksible løsninger. 

Jeg tror ingen barn har noe imot å åpne opp pakker fordelt på to dager. Da kan de glede seg enda mer til første juledag:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...