Gå til innhold

Gaver fra andre under treet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha julen hos oss for første gang, og i den forbindelse ble det litt krangel i morges. Min søster lurte på om hun kunne komme innom tidligere for å slippe av ALLE gavene deres. Jeg sa det var bare å komme, men at jeg regner med hun ikke tar med alt av gaver fra venner og slekt utennom. Da ble det baluba, for hennes barn må jo få åpne alt på julaften ellers blir det ikke ordentlig jul. Det vil si at vi blir sittende med julegaver i sikkert fire timer i kveld, for å se på at de åpner én og én gave fra alle mulige folk. Vi blir ti voksne og tre barn, så det skal absolutt ikke mangle på presanger fra oss andre til ungene altså. Overreagerer jeg? Syns det er en uting at gaver skal ta hele fokuset, i stedet for at vi koser oss med spill o.l. Jeg vet at barna får flere brettspill som de har ønsket seg, og tenker de må ha mer glede av at vi spiller med dem og bruker tid på det, enn å åpne gensere og sokker fra grandtante Olga og hvermann. Jeg vil tro de får mellom 15 og 20 gaver hver hvis vi bare inkluderer fra oss som er her, pluss oldeforeldre på sykehjem som hadde vært en naturlig del av selskapet hvis de kunne vært med. 

Det må også sies at vi litt motvillig har julen her, da jeg er høygravid og egentlig ikke hadde lyst til å starte denne tradisjonen før neste år når jeg er litt mer mobil. Jeg presiserte også at hvis julen blir hos oss, så må mannen og jeg få litt medbestemmelse på hvordan vi ønsker å feire, og hvilket fokus vi ønsker å ha i julen. 

Ser jeg høres ut som grinchen selv, men er virkelig lei overflod og materialisme når vi alle har alt vi trenger og vel så det. 

Anonymkode: 0999c...3d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal dine barn parkere gaver fra halve slekta også til i morgen? 

Anonymkode: 1be4d...d9f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du VELDIG urimelig, ferdig snakka. Snakk om liten evne til å fokusere på andre enn seg selv 🙄

Anonymkode: 5ea3f...b85

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da meningen at gavene skal åpnes på julaften. Synes du er sær.

Anonymkode: a0b49...e2f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må hun få lov til det. Kan ikke ungene få åpne en pakke hver samtidig for å spare inn på tiden litt? Man får jo sett hva alle får likevel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om det er vanlig å se på at alle åpner gavene en og en? I min familie har en lest opp og delt ut julegavene, så har alle åpnet gavene samtidig. Så behøver ikke gaveåpningen å ta 4 timer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil heller spille spill som du gir dine barn, enn at din søsters barn skal få åpne sine julegaver? 

Kul tante... 

Dere kan spille spill alle andre dager i romjulen og året. Julegaver er på julaften. 

Anonymkode: 5cfa2...fcd

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Libertas said:

Det jeg lurer på er om det er vanlig å se på at alle åpner gavene en og en? I min familie har en lest opp og delt ut julegavene, så har alle åpnet gavene samtidig. Så behøver ikke gaveåpningen å ta 4 timer.

Ja. Er jo hyggelig å se hva alle får! Og koselig å se når folk åpner gaver man har brukt tid på å plukke ut til dem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Er jo hyggelig å se hva alle får! Og koselig å se når folk åpner gaver man har brukt tid på å plukke ut til dem. 

Du får jo sett gavene når de er pakket opp. Og man kan jo takke giveren dersom giveren er tilstede, så får man både sett og vist glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke åpne en gave av gangen, bedre å rekke gjennom alt på julaften så man ikke åpner hele julen. Forøvrig I-landsproblem så det holder. 

Anonymkode: 2f6cf...e69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også alle pakker skal være under treet (med mindre det er noen som er så store at det blir upraktisk). Heller åpne flere ad gangen enn at noen skal måtte åpne gavene dagen etter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ellers skal gavene? Gavene åpnes på julaften og alle gaver går under juletreet her. Men når vi var små åpnet vi gaver sammen, ikke en hver på tur. Foreldrene følgte jo selv med på hvem av barna som fikk hva med hvem. Så tar ikke gavene så stort fokus slik du ønsker. Da er det unnagjort på en liten time. Jeg selv ønsker å kose meg med maten og det er den jeg gleder meg til, men når jeg var liten var jo gavene i fokus og julaften hadde jo blitt rimmelig ødelagt om jeg måtte legge igjen gavene mine. Da hadde jeg bare ønsket å dra hjem for å åpne de enn å sitte å spille med gavene til søskenbarnene mine.

Anonymkode: 38231...e0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt du overreagerer . Jeg får også besøk av mine tantebarn i kveld , de er riktig nok blitt ungdommer nå og har med seg en haug med smågaver fra ulike venninner , men kunne ikke falt meg inn og be noen pakke opp gaver på forhånd før julekvelden . 

Anonymkode: 4645f...bdc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Libertas skrev:

Minner meg om en som for første gang feiret jul hos svigerforeldrene. Da det var klart for åpning a pakken så hentet alle sin haug og åpnet opp alle sine gaver samtidig. Hun følte at det var griskt og respektløst overfor de som hadde gitt gavene. Jeg tror tante Berit ville likt at de andre også visste hva hun hadde gitt til barna. 

Men det må vel finnes andre løsninger som tar mindre tid men som vier avsenderen mer omtanke?

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver skal åpnes etter middag på julaften. Ikke hele romjuls og ikke før julaften. Jeg synes du er urimelig. 

Anonymkode: de48f...24c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de bli der til i morgen? Kan dere pakke opp i to omganger? Kanskje barna i kveld og voksne i morgen? 

Jeg ser ikke grunnen til at alt på liv og død  MÅ opnes på julaften? De kan få gledd seg til i morgen også:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Minner meg om en som for første gang feiret jul hos svigerforeldrene. Da det var klart for åpning av paknisk så hentet alle sin haug og åpnet opp alle sine gaver samtidig. Hun følte at det var griskt og respektløst overfor de som hadde gitt gavene. Jeg tror tante Berit ville likt at de andre også visste hva hun hadde gitt til barna. 

Men det må vel finnes andre løsninger som tar mindre tid men som vier avsenderen mer omtanke?

Men hvordan er det griskt at en leser opp lappene og deler ut gavene, så åpner alle når alle pakkene er utdelt? Man behøver jo ikke kaste seg over pakkene som om man var sultne tigre. 

Da kan man jo også si at det er veldig nysgjerrig-aktig å skulle overvåke andres gaveåpning? 

Og hvorfor dra ut gaveåpningen i det uendelige, når man kan gjøre det enkelt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil heller spille spill som du gir dine barn, enn at din søsters barn skal få åpne sine julegaver? 

Kul tante... 

Dere kan spille spill alle andre dager i romjulen og året. Julegaver er på julaften. 

Det er hennes barn som får spill de har ønsket seg, og vi sees ikke noe mer i romjulen da de reiser vekk. Vårt barn er bare ett år gammel, så han er ikke noen spillkandidat.

Men ser at det tydeligvis er mannen og jeg som har andre tanker enn folk flest, så jeg føyer meg. Jeg tenkte julen handlet om å være sammen med dem man er glad i, ikke bare gavebonanza uten like. Å åpne én og én gave mens alle ser på er liksom greia her, tviler på jeg får trumfet gjennom at vi åpner samtidig. 

Da vi selv var barn så var vi vant til å åpne gaver hjemme, som var fra andre enn dem vi feiret med. Ser noen lurte på hva løsningen kunne være.

Anonymkode: 0999c...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Libertas skrev:

Men hvordan er det griskt at en leser opp lappene og deler ut gavene, så åpner alle når alle pakkene er utdelt? Man behøver jo ikke kaste seg over pakkene som om man var sultne tigre. 

Da kan man jo også si at det er veldig nysgjerrig-aktig å skulle overvåke andres gaveåpning? 

Og hvorfor dra ut gaveåpningen i det uendelige, når man kan gjøre det enkelt? 

I den situasjonen som ble beskrevet  så var alle så opptatt av å åpne sin haug på likt at ingen fikk med seg gaven til tante Kari. Gavene forsvant i et stort sluk. Litt på samme måte som om alle fått en stor chipspose hver. 

Da kan de for eksempel gi alle gavene fra tante og onkel samtidig til de som skal ha det. Da husker folk det som blir gitt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...