Gå til innhold

Uenig om økonomi i samlivet/familielivet, sambo med private næringsinteresser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig dette egentlig hører hjemme i forum for samliv og kjærlighetsrelasjoner...? Ønsker råd i en situasjon som har blitt fastlåst pga uenighet om økonomi :

Jeg eier 25% i vår bolig, samboer eier 75%. Han eier i tillegg noen næringsbygg og en hytte. Han er selvstendig næringsdrivende, regulerer selv hvor mye han tar ut i lønn, har et holdingselskap. Jeg er ansatt i det offentlige, har en fast tariffbasert årslønn og mulighet for å tjene litt ekstra gjennom overtid, har arbeidsuke på 40-45 timer og syns det holder ettersom vi jo også har barn. Han jobber mer enn det (litt lengre dager + endel jobbing i helger). 

Vi har tidligere delt fellesutgifter etter eierandel i bolig, men nå deler vi 50-50% (fordi han syntes det ble urettferdig å betale 75%). 

Jeg har hele tiden ønsket å eie 50%, og at vi betaler fellesutgifter etter beste evne, men han sier han skal komme med et forslag som han synes er rettferdig. Mens jeg venter på hans forslag har jeg reflektert litt. Jeg har lenge følt at han ikke er interessert i å bruke penger (eller tid) på oss, dvs familien vår og huset vårt. Det er endel høyst nødvendig vedlikehold som burde vært gjort på huset, men ingen av oss har tid eller kunnskap nok til å gjøre det selv. Jeg har foreslått at vi kan ta opp et felles lån for å finansiere dette vedlikeholdet, men det er han skeptisk til. Jeg har også foreslått at jeg tar opp lån, og siden han ikke trenger pengene kan de gå til å betale for vedlikeholdet og at jeg på den måten øker min eierandel i boligen. Det syns han er uaktuelt.Jeg har venner og kolleger som tar opp lån, og tenker at det er ikke så farlig når man har fast jobb og stabil inntekt. Mitt boliglån er nylig nedbetalt, og hans boliglån er nedbetalt for mange år siden. Jeg vet at han går med planer om å investere i mer næringsvirksomhet, og antar det er grunnen til at han er så tilbakeholden med å bruke penger ellers. Men denne næringsvirksomheten hans (som går bra så langt jeg vet, uten at jeg har direkte innsyn i økonomien i firmaet eller holdingselskapet) tar mye tid og fokus, og jeg føler ikke at jeg eller barna står særlig høyt på prioriteringslisten hans. Vi kjører billige ferier, billig mat, kjører gammel bil, og det er greit nok det for meg inntil et visst punkt, men det føles som han bygger opp en privat formue som jeg ikke har innsyn i, for å utvide en virksomhet som kun han har interesser i. Mens jeg og barna er mindre viktig. 

Hva nå? Hvordan finansiere vedlikehold? Hvordan fordele fellesutgifter? Hvordan likestilles i eierskapet til felles hjem? Jeg synes det er rart å argumentere for rettferdig/urettferdig fordeling all den tid vi har barn sammen, skal bli gamle sammen, og burde ønske det beste for hverandre. Jeg føler ikke jeg har noen hemmelig agenda, er åpen om all min økonomi, men føler han har et arbeidsprosjekt som går foran alt og som gjør han gjerrig på hjemmebane. 

Anonymkode: 0e67c...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fellesutgifter: 

Alt som har med fellesgjeld å gjøre (avdrag etc) betales etter eierandel. Renter og felleskostnader betales likt. 

Vedlikeholdsutgifter må deles etter eierandel, siden han vil få mer igjen for det ved ev. salg. 

Jeg skjønner forøvrig ikke hans tankegang, dere har felles barn og ingen særkullsbarn? Dvs, det kommer jo barnet til gode uansett. Gjerrige mennesker er vonde å leve med, man føler nesten at man ødelegger for de ved å sette helt rimelige krav.

Anonymkode: 93f82...36f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk.

Mann jobber ræva av seg for å bygge opp et redeegg og dama vil ødsle det bort for å få 2017-stil på dassen.

Lev nøkternt og spar opp penger. Det lønner seg i det lange løp. Du trenger ikke sesongens møbler og ferie til 50 000 til Santorini. Man kan reise billig og ha det like morro.

Og hvis du ville ha mye penger, kunne du jo bare blitt selvstendig næringsdrivende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Klassisk.

Mann jobber ræva av seg for å bygge opp et redeegg og dama vil ødsle det bort for å få 2017-stil på dassen.

Lev nøkternt og spar opp penger. Det lønner seg i det lange løp. Du trenger ikke sesongens møbler og ferie til 50 000 til Santorini. Man kan reise billig og ha det like morro.

Og hvis du ville ha mye penger, kunne du jo bare blitt selvstendig næringsdrivende.

En bolig behøver faktisk vedlikehold for å ikke forringes i verdi...

Kjenner selv et par som fikk vannlekkasje fra taket for noen år siden. De har fortsatt ikke fikset taket, med det resultatet at råten at spredt seg gjennom alle etasjene og nå koster en halv formue å fikse. Spare seg til fant, heter det. 

Anonymkode: 6ad69...b24

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bolig behøver faktisk vedlikehold for å ikke forringes i verdi...

Kjenner selv et par som fikk vannlekkasje fra taket for noen år siden. De har fortsatt ikke fikset taket, med det resultatet at råten at spredt seg gjennom alle etasjene og nå koster en halv formue å fikse. Spare seg til fant, heter det. 

Når kvinner snakker om "vedlikehold" er det som regel "oppussing" som består i å rive ned noe funksjonelt og fungerende for å erstatte med noe som ser litt anderledes ut.

Det øker verdien av boligen med en fraksjon av hva oppussingen koster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da klart at han ikke skal betale 75% av alle løpende utgifter bare fordi han eier 75% av boligen dere bor i? Dere bor da der begge to...

Alternativet her er at du spør om du kan få lov til å betale inn penger til han i bytte mot å få en større eierandel i boligen, eller eventuelt finner deg et annet objekt du kan putte pengene dine i

Anonymkode: 22ac4...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Når kvinner snakker om "vedlikehold" er det som regel "oppussing" som består i å rive ned noe funksjonelt og fungerende for å erstatte med noe som ser litt anderledes ut.

Det øker verdien av boligen med en fraksjon av hva oppussingen koster.

Deg og ditt eventuelle kvinnfolk om det. 

Her ønsker jeg å pusse opp et vaskerom med mugg fra begynnelsen av 80-tallet (mugg er som kjent ikke særlig helsevennlig å bo i) samt bytte ut punkterte vinduer (med 3-lags glass som isolerer bedre og vil redusere energiforbruket og strømregningen) Varandadørene går det heller ikke an å åpne med mindre de har en god dag, noe som er litt upraktisk de sommerdagene jeg tenker å nyte en god bok på verandaen. 

Unyttig oppussing? I beg to differ. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg og ditt eventuelle kvinnfolk om det. 

Her ønsker jeg å pusse opp et vaskerom med mugg fra begynnelsen av 80-tallet (mugg er som kjent ikke særlig helsevennlig å bo i) samt bytte ut punkterte vinduer (med 3-lags glass som isolerer bedre og vil redusere energiforbruket og strømregningen) Varandadørene går det heller ikke an å åpne med mindre de har en god dag, noe som er litt upraktisk de sommerdagene jeg tenker å nyte en god bok på verandaen. 

Unyttig oppussing? I beg to differ. 

Ikke all mugg er helsefarlig.

Har du regnet på om det lønner seg å bytte vinduer nå? Strøm er svinbillig.

Du kan gå ut en annen dør eller lese boken i hagen.

Bortkastede penger å  ansette noen for å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Ikke all mugg er helsefarlig.

Har du regnet på om det lønner seg å bytte vinduer nå? Strøm er svinbillig.

Du kan gå ut en annen dør eller lese boken i hagen.

Bortkastede penger å  ansette noen for å gjøre noe slikt.

1) Hvor mye penger mener du jeg skal legge i å få avklart om muggen i vårt vaskerom er helsefarlig eller ikke ? 

2) Nei, jeg gidder ikke regne på noe som er innmarri opplagt. Hva det er som er opplagt? At jeg ikke orker å sitte i mitt eget hus og fryse fordi det trekker som et helvete fra vinduet. Ikke er det særlig miljøvennlig å fyre for kråka heller. 

3) Jeg kommer ikke ut i hagen min på noen annen måte, uten å hoppe over naboens gjerde og hekk...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1) Hvor mye penger mener du jeg skal legge i å få avklart om muggen i vårt vaskerom er helsefarlig eller ikke ? 

2) Nei, jeg gidder ikke regne på noe som er innmarri opplagt. Hva det er som er opplagt? At jeg ikke orker å sitte i mitt eget hus og fryse fordi det trekker som et helvete fra vinduet. Ikke er det særlig miljøvennlig å fyre for kråka heller. 

3) Jeg kommer ikke ut i hagen min på noen annen måte, uten å hoppe over naboens gjerde og hekk...

Du er så lite på vaskerommet at det ikke har noe å si. Få en luftavfukter og vask med klor.

Ingen snakker om å fryse, det er en stråmann. Nye vinuder er ikke magisk og en liten punktering betyr ikke at vinduet isolerer nevneverdig verre.

Ta å olje døren da. Ikke vær så hjelpeslaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holdes ikke pengene for firmaet utenfor privatøkonomien? 

Jeg ville krevd 50/50 eierskap og 50/50 deling av felles utgifter. Uansett deling av eierskap bør begge betale halvparten av fellesutgiftene, siden begge forbruker.

Jeg er enig med deg angående oppgradering av huset når det gjelder de problemene du nevner. Om mannen din er en smart forretningsmann bør han jo skjønne nytten av å ha et hus i skikkelig stand. Det høres ut som du er sammen med en liten egoist. Rart at han ikke vil det beste for seg selv og kona si.

Anonymkode: cce52...945

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2017 den 20.28, abrasiveRefraction skrev:

Du er så lite på vaskerommet at det ikke har noe å si. Få en luftavfukter og vask med klor.

Ingen snakker om å fryse, det er en stråmann. Nye vinuder er ikke magisk og en liten punktering betyr ikke at vinduet isolerer nevneverdig verre.

Ta å olje døren da. Ikke vær så hjelpeslaus.

Du som er enslig (regner jeg med ?) er nok lite på vaskerommet. Vi som har små barn er der inne en god del :fnise: 

Og jo, vi fryser, for det trekker som et helvete fra vinduene. Og ikke bare fungerer ikke låsen på døra, det trekker fra den også (det er faktisk et betydelig hull i gummilista nederst slik at man kan se lys utenfra dersom det er sol ute og mørkt inne) Trekker fra et idiotisk gammelt vindu i døra, som omtrent faller ut dersom man er borti det, gjør det også. Også har gamlebikkja skrapet opp et solid parti av døra langt inn i treverket, så jeg ser ikke helt poenget med å prøve å fikse alt som er feil når det er billigere å sette inn en ny. 

PS: Du er ikke særlig handy, du, i og med at du så tydelig får tilnærmet allergisk reaksjon av tanken på å pusse opp ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du som er enslig (regner jeg med ?) er nok lite på vaskerommet. Vi som har små barn er der inne en god del :fnise: 

Og jo, vi fryser, for det trekker som et helvete fra vinduene. Og ikke bare fungerer ikke låsen på døra, det trekker fra den også (det er faktisk et betydelig hull i gummilista nederst slik at man kan se lys utenfra dersom det er sol ute og mørkt inne) Trekker fra et idiotisk gammelt vindu i døra, som omtrent faller ut dersom man er borti det, gjør det også. Også har gamlebikkja skrapet opp et solid parti av døra langt inn i treverket, så jeg ser ikke helt poenget med å prøve å fikse alt som er feil når det er billigere å sette inn en ny. 

PS: Du er ikke særlig handy, du, i og med at du så tydelig får tilnærmet allergisk reaksjon av tanken på å pusse opp ? 

Ikke bry deg om han der, han er på viddene. Hvem vil bo i mugg, liksom ? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...