Gå til innhold

Leietaker som tror han kan flytte på dagen på grunn av rømningsvei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi oppfyller krav til rømningsvei, men ikke via vindu, via interne dører.  Plan og bygg har også uttalt at  vi oppfyller kravene.  Så det er ikke noen tvil. 

Ts

Anonymkode: 593bb...98a

Du er veldig aktiv med å svare og å drive tråden fremover, ts. 

Men hvordan uttalte Plan og bygningseteaten at dere oppfyller kravene? Og om dette er tilfellet så er det jo ingen grunn til at leieboeren skal flykte på dahen? 

Når dere kan velge og vrake i leieboere så har ikke du et så voldsomt stort krav mot den rømte beboeren. Du får dekket ditt tap med å ta inn nye folk, noe du er pliktig til for å minske tapet. 

Anonymkode: 852be...cd5

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en av Norges største byer og det der er ikke normal pris for en hybel for en person. Du sier ikke hvor stor hybelen er eller om den har soverom eller ikke.

Anonymkode: 88c09...0cf

Det er da heller ikke trådens tema? Du skal få slippe å leie av meg om du finner prisen urimelig. Jeg har nok av andre å leie ut til. 

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan avsløre hvorvidt ts er en urimelig utleier eller ei, eventuelt om det er noen som kjeder seg på lillejulaften. Nå har jeg ikke så mye kunnskap om rømningsveier men av det andre brukere har sagt tror jeg ts stiller kort her. Er leiligheten en brannfelle, så er den det. Da kan ikke ts kreve noenting.

Det har ingenting med saken å gjøre. Boligen er godkjent for utleie og er ingen brannfelle i følge plan og bygningseetaten. Leietakeren har ingen gyldig grunn til å flytte på dagen og har tydeligvis bare funnet på en unnskyldning for å slippe unna. Vedkommende skylder tre måneder husleie.

Anonymkode: f7abe...1e6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

13 000 kr for en hybel er blodpris.

Men hva har det med saken å gjøre? Leietaker har godkjent prisen, ellers ville han ikke ha flyttet inn og signert kontrakten.

Her jeg bor koster hybler rundt 8000 kroner uten strøm og internett, og her bor bare 50.000 mennesker OG jeg bor i Nord-Norge. Så ja, 13.000 er sykt mye penger, men det er det sånt koster i storbyer i Norge i dag... Garantert mer i storbyene i Sør-Norge.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er da heller ikke trådens tema? Du skal få slippe å leie av meg om du finner prisen urimelig. Jeg har nok av andre å leie ut til. 

Ts

Husk at du har tapbegrensningsplikt da - du må prøve å finne noe nye. Finner du noen nye f.eks. etter en måned kan du ikke kreve at den gamle leitakeren din skal betale for mer enn én måned i uteblitt leie.

Anonymkode: a6840...b2f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil heller prøvd lykken på diskusjon.no når det kommer til juss relaterte ting.
alt for mye synsing og fjas på dette forumet til slikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, yeans skrev:

Leieboerforeningen har ingenting å tilby ts. Den er for leieboere.

Huseierenes landsforening da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med saken å gjøre. Boligen er godkjent for utleie og er ingen brannfelle i følge plan og bygningseetaten. Leietakeren har ingen gyldig grunn til å flytte på dagen og har tydeligvis bare funnet på en unnskyldning for å slippe unna. Vedkommende skylder tre måneder husleie.

Slik det høres ut som høres det ut som en brannfelle jo. Er den godkjent har noen vært litt slepphendt. Uansett, om ts virkelig kan velge og vrake kan hun bare finne en ny en om noen dager så da har hun ingen tapte inntekter ;)

Ts

Vel, jo det har det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Da virker det som at denne saken er avsluttet. Lei ut til ny leietaker og glem den gamle.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig aktiv med å svare og å drive tråden fremover, ts. 

Men hvordan uttalte Plan og bygningseteaten at dere oppfyller kravene? Og om dette er tilfellet så er det jo ingen grunn til at leieboeren skal flykte på dahen? 

Når dere kan velge og vrake i leieboere så har ikke du et så voldsomt stort krav mot den rømte beboeren. Du får dekket ditt tap med å ta inn nye folk, noe du er pliktig til for å minske tapet. 

Anonymkode: 852be...cd5

Nei han har ingen gyldig grunn til det, og jeg kommer til å stevne han. Jeg ventet bare på at plan og bygg skylle komme til samme konklusjon som meg, det har de gjort. Jeg utlyste leiligheten på ny og har  fått ny leietaker, jeg selvsagt kresen med hvem jeg ville ha inn, etter min dårlige erfaring,så dermed har jeg minsket tapet. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har tapbegrensningsplikt da - du må prøve å finne noe nye. Finner du noen nye f.eks. etter en måned kan du ikke kreve at den gamle leitakeren din skal betale for mer enn én måned i uteblitt leie.

Anonymkode: a6840...b2f

Jeg har prøvd det, men leier selvsagt ikke ut til hva som helst etter min veldig dårlige erfaring. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han har ingen gyldig grunn til det, og jeg kommer til å stevne han. Jeg ventet bare på at plan og bygg skylle komme til samme konklusjon som meg, det har de gjort. Jeg utlyste leiligheten på ny og har  fått ny leietaker, jeg selvsagt kresen med hvem jeg ville ha inn, etter min dårlige erfaring,så dermed har jeg minsket tapet. 

Ts

Denne historien blir jo bare villere og villere.

Du har altså fått inn ny leieboer? Men hva styrer du med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, atropos skrev:

Da virker det som at denne saken er avsluttet. Lei ut til ny leietaker og glem den gamle.

Det har jeg gjort. Problemet er å få gamle leietaker til å betale for seg...

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Du forventer likevel å få husleie fra både tidligere leitaker og den nye, for samme perioden?

Eller har du plutselig droppet disse 39.000 siden du startet tråden for 50 minutter siden?

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yeans skrev:

Denne historien blir jo bare villere og villere.

Du har altså fått inn ny leieboer? Men hva styrer du med da?

Jeg hadde en dødperiode der jeg ikke fikk inn lekepenger. Den leietakeren som stak av skal betale for den. Han hadde 3 mnd oppsigelsestid, men stakk av på dagen...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort. Problemet er å få gamle leietaker til å betale for seg...

ts

Du har jo ingen sak når du har fått inn ny leieboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, applestories skrev:

Du forventer likevel å få husleie fra både tidligere leitaker og den nye, for samme perioden?

Eller har du plutselig droppet disse 39.000 siden du startet tråden for 50 minutter siden?

Nei, ikke samme periode. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yeans skrev:

Du har jo ingen sak når du har fått inn ny leieboer.

Jo, hva med dødperioden min? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som kommenterte pris kan jeg vise til at der ligger nøyaktig to hybler ute til 13.000 i månedsleie på Finn. Begge har ligget ute i minst en måned, og kun en av dem har bare et soverom.

Så det finnes tydeligvis slike hybler der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...