Gå til innhold

Leietaker som tror han kan flytte på dagen på grunn av rømningsvei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en leietaker som plutserlig uten forvarsel flyttet på dagen fordi han mente hybelen ikke hadde nok rømningsveier.

Han hadde i tillegg ødelagt vaskemaskinen, men det innrømte han i hvert fall. Så jeg fikk 5000 utbetalt fra depositumskonto... jeg krever 39 000 til, hvordan gå frem?

Anonymkode: 593bb...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har leiligheten godkjent rømningsvei da? 

Anonymkode: 347a0...2f7

Ja, han anmeldte meg til og med til plan- og bygningsetaten og de uttalte at alt var Ok. .  Leietaker gikk nok ut fra at gamle regler fremdeles gjaldt, og feilberegnet...

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hybelen forskriftsmessig rømningsveier da?

Anonymkode: a2b78...6a2

Yep.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en leietaker som plutserlig uten forvarsel flyttet på dagen fordi han mente hybelen ikke hadde nok rømningsveier.

Han hadde i tillegg ødelagt vaskemaskinen, men det innrømte han i hvert fall. Så jeg fikk 5000 utbetalt fra depositumskonto... jeg krever 39 000 til, hvordan gå frem?

Huseiernes Landsforbund, og medlemskap eller privat advokat. Der er vel ikke så tullete at du åpner og gir han depositumet? Da kommer du ikke langt med noe krav. 

Anonymkode: 852be...cd5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 000 for en vaskemaskin ?

Anonymkode: 68ee9...4e7

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke kreve de 39000. Eller heldigvis får man si.

Anonymkode: 3c131...b1f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever nok 39.000 til for tapt leieinntekt 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten må være godkjent for utleie. Dersom den er det plikter du å prøve skaffe ny leietaker raskest mulig pga tapsbegrensningsplikt. Send skriftlig krav om at han har 14 dager på seg å betale. Etter det løper renter og gebyr. Betaler han ikke og du ikke få leid ut før oppsigelsestiden så går du til forliksrådet eller namsmann. Men viss det ikke er godkjent rømningsvei så kan man flytte ut, og du kan få bot.

Anonymkode: 96f0f...015

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkoleNerden

Man kan faktisk flytte på dagen om hybelen ikke er godt nok sikret. For lave vinduer, ikke rømningsveier. Er hybelen godkjent? Jeg tok en kjapp telefon til kommunen angående en leilighet jeg leide for et par år siden. Fikk da tilbakebetalt leien og depositum av huseier på konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever nok 39.000 til for tapt leieinntekt 

Hvordan taper du 39.000 ?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 5000 for vaskemaskin, og 39 000 for ubetalt leie.

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For leie i 3 mnd. 

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke på. For om så var ville du vært til namsmannen og ha opprettet sak allerede forgårs om ikke tidligere, og hvertfall ikke laget tråd om det på lille julaften kl 23:52 som en og annen Askepott...

Anonymkode: 3c131...b1f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man har 3 måneders oppsigelsestid, men flytter på dagen, så taper man leien for oppsigelsestiden om man ikke får leid ut før det. (ikke ts)

Anonymkode: 96f0f...015

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han anmeldte meg til og med til plan- og bygningsetaten og de uttalte at alt var Ok. .  Leietaker gikk nok ut fra at gamle regler fremdeles gjaldt, og feilberegnet...

ts

Nye regler som er slappere enn de gamle reglene? 

Hvor finner du det? Kan du fortelle mer her? Det er fort noen andre som kunne tenkt seg å leie ut ;)

Anonymkode: d1340...db0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SkoleNerden skrev:

Man kan faktisk flytte på dagen om hybelen ikke er godt nok sikret. For lave vinduer, ikke rømningsveier. Er hybelen godkjent? Jeg tok en kjapp telefon til kommunen angående en leilighet jeg leide for et par år siden. Fikk da tilbakebetalt leien og depositum av huseier på konto. 

Ja, hyblen er godkjent for varig opphold, og  plan og bygningsetaten har nå uttalt at de ikke har noen innsigelser på utleie. 

Nettopp slike utdaterte krav som at vinduer i en viss høyde er problemet her. Det er ikke et absolutt krav etter nyere regler. Man må bare ha to godkjente rømningsveier. 

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befinner leiligheten seg i kjeller, hovedetasje, høyere opp eller i loft? Alt det har betydning for rømningsveier.

Og kan vinduer åpnes lett og uten hindre?

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...