Gå til innhold

Hvordan klarer enkelte å få sosial makt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De kan være i alle klasser, rike eller gjennomsnittlige. Trenger ikke ha et bra utseende heller. Men de kan oppføre seg åpenbart stygt mot enkelte, men likevel bli likt. Noen vil gjennslmskue dem og mislike dem, men de tør ikke stå opp mot dem. Hvorfor blir det slik? Så har vi sosialt "svake" personer. De som er lette å angripe, og blir mislikt uten at de nødvendigvis gjør noe stygt...

Anonymkode: 7e7e3...25a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke si at sosial makt utelukkende er negativ. Noen innehar denne egenskapen brukerden på en positiv måte, selv om det ikke i seg selv trenger være positivt for den det gjelder. 

Jeg har en datter med sosial makt, mestrer det meste, både sosialt, faglig, sportslig og utseendemessig.  Det er mange som ønsker å væremed henne og hun får ekstra ansvar for det sosiale på skolen. Hun står opp for seg selv og andre som en naturlig del av den hun er. 

Hun kjenner det til tider som en frustrasjon, hvorfor blir det stilt høyere krav til meg om å inkludere? Det er mange som ønsker å være med henne og hun må avvise, både pga av lite tid og fordi de er ulik. Hun har sine utfordringer som ikke vises utad. Sosial makt kan også være en forbannelse.

For å ikke virke som jeg har skylapper for eget barn; jeg har flere barn som ikke innehar denne sosiale makten og dette er tilbakemeldinger gjennom hele grunnskolen. 

Anonymkode: e4fc5...70f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne sosiale "kjemper" kan være fascinerende i starten, men man blir lei av de til slutt... Den evige "jeg er best og vet best holdninga" skinner liksom gjennom. Trangen til å tråkke på andre for å føle seg bra, påvirke og manipulere andre. Får helt avsmak jeg altså. Var faktisk på nippet til å falle for en slik person, fordi han var så "mye" på en måte. Så gjennom fingrene på alle varselsignalene fordi jeg syntes personen var sjarmerende likevel, tross alt... Skjønner ikke at jeg kunne la meg lure slik, nå ser jeg dette menneske slik det faktisk er. 

Anonymkode: 3ea8c...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan være i alle klasser, rike eller gjennomsnittlige. Trenger ikke ha et bra utseende heller. Men de kan oppføre seg åpenbart stygt mot enkelte, men likevel bli likt. Noen vil gjennslmskue dem og mislike dem, men de tør ikke stå opp mot dem. Hvorfor blir det slik? Så har vi sosialt "svake" personer. De som er lette å angripe, og blir mislikt uten at de nødvendigvis gjør noe stygt...

Anonymkode: 7e7e3...25a

Det å stå utenfor og "se inn" på andres relasjoner gir nok ikke et fullstendig bilde og det kan være lett å danne seg et feilaktig et. Særlig hvis man bare baserer seg på et vitneutsagn. Det er veldig lett å dømme uten egentlig å se hele bildet. 

Anonymkode: 93377...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...