Gå til innhold

Venninnegaver under juletreet er det innenfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i samme situasjon i år; jeg og de fleste vennene mine (med unntak av en venninne som ikke er en del av den vanlige kretsen min og som jeg har utvekslet julegaver med siden tidenes morgen) bestemte oss for å droppe julegaver i år, så jeg får da "bare" familiegaver, som er fem-seks stykker, mens søsteren min har alle venninnegavene sine liggende under treet i tillegg. Det hadde plaget meg hvis det var sånn at jeg ikke hadde vennegaver fordi jeg ikke hadde venner, det hadde føltes fryktelig sårt, med det er jo ikke tilfellet, så da synes jeg ikke det gjør noe :)

Så jeg hadde skjønt problematikken dersom situasjonen hadde vært slik at hun fikk alle disse gavene fra vennene sine, mens du ikke fikk noen vennegaver av den grunn at du ikke hadde venner. Men sånn du legger fram saken virker det jo som at du har venner, men at dere rett og slett ikke gir hverandre gaver. Jeg tenker derfor at du heller bare får svelge denne kamelen, og kose deg med de gavene du får. Hvis det plager deg veldig kan du jo prøve å legge fram for vennegjengen din neste år at du ønsker at dere skal utveksle gaver dere i mellom.

På den annen side skjønner jeg godt at det kan bli litt kjedsommelig for deg/dere å sitte og se på at søsteren din åpner gaver ut i evigheten, så jeg foreslår at dere gjør det som en over her sa: For hver ene gave dere andre åpner, så åpner hun to eller tre. 

Endret av vscare
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pakk inn en vibrator/svær dildo "med hilsen venninnene". Tipper hun ikke åpner venninnegaver  sammen med familien etter det. 

Anonymkode: 28313...264

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakk inn en vibrator/svær dildo "med hilsen venninnene". Tipper hun ikke åpner venninnegaver  sammen med familien etter det. 

Anonymkode: 28313...264

🤣🤣genial ide! Gjør dette ts så dropper hun garantert venninne gaver under treet neste år 😂😂😂

Anonymkode: 0597a...558

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, vscare skrev:

Jeg er i samme situasjon i år; jeg og de fleste vennene mine (med unntak av en venninne som ikke er en del av den vanlige kretsen min og som jeg har utvekslet julegaver med siden tidenes morgen) bestemte oss for å droppe julegaver i år, så jeg får da "bare" familiegaver, som er fem-seks stykker, mens søsteren min har alle venninnegavene sine liggende under treet i tillegg. Det hadde plaget meg hvis det var sånn at jeg ikke hadde vennegaver fordi jeg ikke hadde venner, det hadde føltes fryktelig sårt, med det er jo ikke tilfellet, så da synes jeg ikke det gjør noe :)

Så jeg hadde skjønt problematikken dersom situasjonen hadde vært slik at hun fikk alle disse gavene fra vennene sine, mens du ikke fikk noen vennegaver av den grunn at du ikke hadde venner. Men sånn du legger fram saken virker det jo som at du har venner, men at dere rett og slett ikke gir hverandre gaver. Jeg tenker derfor at du heller bare får svelge denne kamelen, og kose deg med de gavene du får. Hvis det plager deg veldig kan du jo prøve å legge fram for vennegjengen din neste år at du ønsker at dere skal utveksle gaver dere i mellom.

På den annen side skjønner jeg godt at det kan bli litt kjedsommelig for deg/dere å sitte og se på at søsteren din åpner gaver ut i evigheten, så jeg foreslår at dere gjør det som en over her sa: For hver ene gave dere andre åpner, så åpner hun to eller tre. 

Det jeg stiller spørsmål ved her er om dette med julegavene skal være en familiegreie eller alt skal være individuelt? Jeg selv hadde ikke følt det naturlig å ta med meg alle disse pakkene og åpne det opp hvis det ble stor ubalanse i fordelingen. De fleste pakkene under treet er til henne.

Anonymkode: 623ff...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en søster i tredveårene som har veldig mange venner. Vi er en liten familie og når vi skal åpne julegavene så tar hennes venninnegaver alt fokus. Vi har ikke stor slekt, vanskelige familieforhold, og vi har ikke tradisjon i min venninnegjeng for å gi hverandre tradisjonelle gaver. Så dette med gaveåpningen blir veldig sårt når jeg tenker på alt dette. Sitter med en stor klump i halsen hver gang.

Jeg gruer meg til hver julaften fordi hennes gaver ( rundt 17) tar så mye oppmerksomhet.  Det har blitt til at vi sitter og ser på at hun åpner gaver. Det hadde vært helt greit om hun var barn men syns dette har tatt litt av. Sa det til moren min men hun ser ikke problemet.

Er det noe en kan si ifra om til henne eller må jeg bare godta å være tilskuer til dette? En venninne av meg syntes det var veldig rart at hun insisterte på at alle gavene hennes skulle ligge sammen med familiegavene, at hun kunne åpnet dem et annet sted. 

Hva tenker dere?

Jeg tenker du har vært sjalu på henne hele barndommen og nå voksenlivet? 

Anonymkode: 98416...5e8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg stiller spørsmål ved her er om dette med julegavene skal være en familiegreie eller alt skal være individuelt? Jeg selv hadde ikke følt det naturlig å ta med meg alle disse pakkene og åpne det opp hvis det ble stor ubalanse i fordelingen. De fleste pakkene under treet er til henne.

Om det skal være en familiegreie eller en individuell greie varierer vel fra familie til familie til familie vil jeg tro. Hos oss har dette med familien aldri stått sentralt i jula, spesielt ikke når det kommer til gaver (kanskje fordi gavene har vært den desidert minst viktige delen av julekvelden siden jeg var en 12-13 år gammel), så for meg vil det være naturlig å svare at det er en individuell greie; du får ditt og bør være fornøyd med det, mens din søster får sitt og kan være fornøyd med det :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du har vært sjalu på henne hele barndommen og nå voksenlivet? 

Anonymkode: 98416...5e8

Wow klarsynt du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oldemor levde fikk hun mest pakker av alle. Fra barn, barnebarn og oldebarn. Var alltid hun som satt igjen å pakket opp etter vi andre var ferdige. Ble ingen sure miner av den grunn.

Anonymkode: 997e8...09e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaver skal jo under treet? 

Hos oss er alle gaver under treet. Mamma får utrolig mange venninnegaver hvert år, pappa får ingen fra venner,  mens vi barna får vennegaver de årene vi har avtalt med venner å utveksle gaver. Jeg ser virkelig ikke problemet med at mamma åpner alle dine venninnegaver, eller om søsknene mine gjør det samme. Synes det er koselig å se hva folk får, og det er utrolig hyggelig at de har folk som bryr seg og gir gaver. Jeg unner jo familien min det. Julegaver skal da ikke holdes hemmelig. 

Anonymkode: bbf5b...cad

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår lille familie er det mamma som får flest gaver, og vi søsknene kunne ikke brydd oss mindre. Hun har en del venninner som hun får gaver fra, det har ikke vi "barna". Synes jo heller det er gøy å se på hva mamma får jeg da. Vi søsknene har vel ca. 5-6 gaver hver, mens mamma har ca. 10, alltid vært mamma som har fått flest gaver uten at det har gjort oss noe som helst.

Anonymkode: 8377b...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er alle voksne så jeg ser ikke problemet. Du kan utveksle venninnegaver du også. Alle gaver havner under treet her hvert år, noen ganger får jeg mye andre ganger lite. Sånn er det bare. Hadde du vært et barn hadde jeg kanskje skjønt problemet, men missunnelse hører ingen sted i jula. Jeg gleder meg til å være med familien og spise masse god mat - ikke telle at søsteren min får 17 pakker mer enn meg.

Anonymkode: fa093...559

Enig. Alle julegaver hører hjemme under treet. Dette er et ikke-problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt alle gaver under treet, har aldri sett på det som noe problem. Ei heller teller jeg hvor mange gaver de andre får... Søsknene mine er begge gift og har derfor svigerfamilier de også får gaver fra, ergo får de flere gaver enn meg, men jeg sitter da ikke og er bitter av den grunn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er kjip og det er tydelig at du ikke unner søsteren din glede. Du er voksen. Verden er urettferdig. Best å lære seg dette først som sist.

Og hvorfor ha så mye fokus på gavene til søsteren din? Gled deg heller over gavene du får. Du velger selv om du skal ha fokus på hva du får, eller hva søsteren din får. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnegjeng mine veier faktisk opp når jeg pakker opp gaver med svigerfamilien.  Hadde det ikke vært for dem hadde jeg fått 3 gaver og de andre 10-12.. glad jeg får 6 med  veninnegavene :)

Anonymkode: 001fc...03f

Skulle likt å sett det🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er flere måter å løse dette på. F,eks. lage mange små pakker og ikke en stor hvis du f.eks har ønsket deg flere ting.

Jeg legger ikke venninnegaver under treet - for det første byttes disse ofte i romjulen og da pakker vi opp sammen. For det andre er noen gaver fra kolleger og bedrift noe jeg pakker opp hjemme selv av den grunn at det er min start på julaften. Ser ikke poenget med å dra dette ut av huset og avsted dit jeg skal feire jul når ingen der kjenner giverne.

Så her synes jeg at det er lite musikalitet fra søsteren din sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, Sirah skrev:

Enig. Alle julegaver hører hjemme under treet. Dette er et ikke-problem.

Er forsåvidt enig i det, men det trenger vel ikke nødvendigvis være under _samme_  juletre? 

Feiret sammen med frivillige fra røde kors en jul. Vi skulle ha en liten markering vi frivillige men jeg gadd ikke å ta med mine gaver opp dit.  Det hadde føltes veldig feil. Vi fikk alle gaver fra organisasjonen Røde Kors og gledet oss sammen over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forsåvidt enig i det, men det trenger vel ikke nødvendigvis være under _samme_  juletre? 

Feiret sammen med frivillige fra røde kors en jul. Vi skulle ha en liten markering vi frivillige men jeg gadd ikke å ta med mine gaver opp dit.  Det hadde føltes veldig feil. Vi fikk alle gaver fra organisasjonen Røde Kors og gledet oss sammen over det.

Dette er noe helt annet.

Å åpne foran noen som ikke får, kontra noen som får fler.

Anonymkode: e9d6f...ee7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo på ingen måte sammenlignes. Men det hørtes veldig hyggelig ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. Nei, hun er ikke egoistisk og slem. Det er jo helt naturlig å åpne alle gavene sine samtidig. Jeg har alltid åpnet mine venninnegaver og kjærestegaver sammen med familien, og tror jeg hadde ledd kraftig dersom de synes det var problematisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...