Gå til innhold

Må jeg kanskje kaste ut leietaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp ang leietakeren min. De har leid hos oss i mange år, men en venninne av dem er nylig blitt kastet ut. 

Denne venninnen er gift og ble kastet ut av leietaker fordi hun ble gravid. De kjente dessverre ikke til sine rettigheter, og gikk med på utkastelsen. Dessverre er det ingen som vil leie ut til de, selv om begge er i fast jobb og har sikre inntekter. 1.desember var deres siste dag i leiligheten og siden de ikke har fått et sted å bo, har leietakerne mine bedt oss om hjelp. Om de kan bo i leiligheten til de finner et nytt sted. Leiligheten er på 60kvm, med to soverom, balkong og stue og kjøkken og bad. De foreslo at den andre leietakeren kan flytte ut i kollektiv, mens den andre blir og flytter inn til det minste soverommet og den lille familien flytter inn i det største soverommet. Da blir det tre voksne og en baby. De flyttet inn 1.desember og jeg har vært med dem på visning flere ganger og de stiller dessverre bakerst i køen pga barnet.

I tillegg har min nysgjerrig nabo tatt en prat med leietaker og stilt masse spørsmål om hvor mange de er og når de flyttet inn osv. Han er en type som rapporterer alt til kommunen.  Det er ingenting galt med leiligheten, den er oppusset etter dagens krav av utleieleiligheter, men frykter mer for at den lille familien kan bli kastet ut og skape stress for den gravide og babyen. Hva kan kommunen gjøre isåfall? Om jeg må kaste de ut, kan kommunen bistå med leilighet til de? Dette er i Oslo og jeg har sett noen av de kommunale leilighetene de har. Det er ikke forsvarlig for en familie å bo der. 

Jeg ønsker ikke råd om hvordan jeg kaster dem ut, men hvordan unngå at jeg må kaste dem ut. Jeg trenger heller ikke at noen kommer med pekefinger om at jeg skyter meg selv i foten med å ta inn en familie. De er snille mennesker som dessverre ble kastet ut av en kynisk utleier. De har aldri vært sene med husleien, tvert imot har leien kommet inn en uke før. Jeg har sett og printet ut kontoutskriftene deres for å vise frem til mulig utleiere, som krever altmulig rart av bevis. 

Takker på forhånd for hjelpen og god jul:)

Anonymkode: b8d2e...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for linken. 

Jeg har ingen planer om å sette opp leien. Og familien har ikke leiekontrakt med oss. Det er venninnen hennes som har, og de er ikke i familie. De må evt signere ny kontrakt med oss for å sikre deres rettigheter i tilfelle naboen varsler. 

God jul🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke kaste ut noen. Det skal langt mer til for at en leilighet regnes som overbefolket. De har jo to soverom, og regner med kjøkkenet/badet er av normal størrelse. 

Anonymkode: 79415...0d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du høres ut som et utrolig godt menneske. :) Om du ønsker å ha dem der så er det ingen grunn til at de skal måtte dra. En leilighet på seksti kvadratmeter med tre voksne og en baby er jo helt akseptabelt, fire voksen går også helt fint. Et par på hvert soverom. Så lenge de oppfører seg pent, holder seg innenfor reglene som er satt i borettslaget (om det er et borettslag) og ikke lager noe bråk så er jo dette null problem. :) 

Kommunale leiligheter i Oslo har ofte lang kø, så om du hadde valgt å kaste dem ut så måtte de først bodd en god del måneder på hospits der det ofte er mye rusmisbrukere og bråk. Om du valgte å kaste dem ut så ville nok kommunen lett etter venner eller familie som de kunne flytte inn hos i påvente. Men jeg er enig i at det ikke er forsvarlig for en liten familie å bo i noen av de kommunale leilighetene Oslo Kommune har, så det beste er å se etter en løsning uten innblanding fra kommunen. Men igjen, du høres ut som et utrolig godt menneske! :hjerte:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ganske enkelt: leieboerne dine har jo lov til å ha overnattingsbesøk, og det er ikke noen tidsbegrensning på det så vidt jeg kjenner til. Det er jo bare en midlertidig løsning.

Anonymkode: 69047...55f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, SesameStreet skrev:

Jeg syns du høres ut som et utrolig godt menneske. :) Om du ønsker å ha dem der så er det ingen grunn til at de skal måtte dra. En leilighet på seksti kvadratmeter med tre voksne og en baby er jo helt akseptabelt, fire voksen går også helt fint. Et par på hvert soverom. Så lenge de oppfører seg pent, holder seg innenfor reglene som er satt i borettslaget (om det er et borettslag) og ikke lager noe bråk så er jo dette null problem. :) 

Kommunale leiligheter i Oslo har ofte lang kø, så om du hadde valgt å kaste dem ut så måtte de først bodd en god del måneder på hospits der det ofte er mye rusmisbrukere og bråk. Om du valgte å kaste dem ut så ville nok kommunen lett etter venner eller familie som de kunne flytte inn hos i påvente. Men jeg er enig i at det ikke er forsvarlig for en liten familie å bo i noen av de kommunale leilighetene Oslo Kommune har, så det beste er å se etter en løsning uten innblanding fra kommunen. Men igjen, du høres ut som et utrolig godt menneske! :hjerte:

Tusen takk❤️

Og takk for hjelpen. Da kan jeg vifte denne informasjonen i tilfelle jeg kommer i snakk med naboen. De er veldig snille og litt brydd for at de føler de trenger seg på. Vi har vært på visninger sammen, men jeg tror nok at de blir værende til de evt får kjøpt egen bolig. Jeg ønsker jo at de får egen plass, for nåværende leietaker trives der og vil derfor ikke kaste henne ut. Men vet samtidig hvor stressende det er å være gravid og på toppen av det hele ikke ha et fast bosted. Det ønsker ikke jeg å ha på samvittigheten. 

God jul til deg og dine❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ganske enkelt: leieboerne dine har jo lov til å ha overnattingsbesøk, og det er ikke noen tidsbegrensning på det så vidt jeg kjenner til. Det er jo bare en midlertidig løsning.

Anonymkode: 69047...55f

Tusen takk for svar.

Da kan vi puste lettet ut hele gjengen. 

God jul til deg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det naboen skal melde? Og til hvem er det naboen skal melde?

Beklager dersom jeg spør dumt, men jeg forstår ikke.

Anonymkode: 91e35...5eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen din har ingenting med hvor mange eller hvem som bor i andre boenheter, så jeg skjønner ikke hva han skal melde om. 
Er leiligheten godkjent for utleie? Eller er det det du er redd for at han skal melde om? 

Anonymkode: 326fc...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen din har ingenting med hvor mange eller hvem som bor i andre boenheter, så jeg skjønner ikke hva han skal melde om. 
Er leiligheten godkjent for utleie? Eller er det det du er redd for at han skal melde om? 

Anonymkode: 326fc...d40

Leiligheten er godtkjent for utleie. Dvs vi har ikke søkt, men samme nabo har meldt fra til kommunen for noen år siden, om at vi leier ut ulovlig. Da har vært kommunen vært her og undersøkt og fant ingenting galt. Saken ble avsluttet. Denne naboen melder om alt mulig rart til til kommunen. Bl.a vi ikke måker innkjørselen vår godt nok. Plenen er slått for lavt, for høyt, for vått. 

Så jeg blir ikke overrasket om han kontakter kommunen igjen for å melde fra om nye leietakere. Nå fikk jeg heldigvis svar på det jeg lurte på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten er godtkjent for utleie. Dvs vi har ikke søkt, men samme nabo har meldt fra til kommunen for noen år siden, om at vi leier ut ulovlig. Da har vært kommunen vært her og undersøkt og fant ingenting galt. Saken ble avsluttet. Denne naboen melder om alt mulig rart til til kommunen. Bl.a vi ikke måker innkjørselen vår godt nok. Plenen er slått for lavt, for høyt, for vått. 

Så jeg blir ikke overrasket om han kontakter kommunen igjen for å melde fra om nye leietakere. Nå fikk jeg heldigvis svar på det jeg lurte på:)

Jeg undrer meg på hvilket hjemmelsgrunnlag naboen ser for deg om han tenker det er brudd på noe? 

Husk at alt du leser på KG kan det være greit å ikke alltid ta for full sannhet. Det kan ligge noen forutsetninger eller antagelser til grunn som bør sjekkes opp i. 

Det høres fantastisk ut at kommunen avslutter en sak hvor det faktisk foregikk ulovlig beboelse uten at du søkte om bruksendring. Det vil vel ikke være det at arealet leies ut som er ulovlig, men det at arealet brukes til varig opphold, eller?

Anonymkode: 91e35...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...