AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Del Skrevet 22. desember 2017 Så i en nylig artikkel fra DM at en afrikansk jamaiker sin datter er hvit i huden og blå øyne. Faren til jenta er en hvit brite. Men kommentarfelter var interessant. Folk mener at det ikke er overraskende siden faren er hvit brite. Og at det ikke er særlig skjeldent. De to kommentarene med mest "likes". "rabbit38, london, 11 hours ago If her dad is white then I don¿t get why it¿s such a shock that she has a white daughter?" "Spaines2016, England, United Kingdom, 11 hours ago I have 3 children all by the same father,who is black. Yet all have different skin tones. This is quite normal between mixed race couples." Stemmer dette? Eller er britene helt ute på jordet? http://www.dailymail.co.uk/femail/article-5203685/Black-mother-asks-midwife-mine.html Anonymkode: fe7e0...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Del Skrevet 22. desember 2017 Jeg leste i en artikkel for en stund siden att rundt 50% av menn og 4% av kvinner med afrikansk bakgrunn i Storbritannia, er i et forhold med noen av en annen bakgrunn. Og folk får jo barn.. Så det er trolig derfor mange briter mener dette er normalt - for de ser det rundt seg. Anonymkode: 01055...0c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Del Skrevet 22. desember 2017 Det er sjeldent, men ikke umulig 😅 Anonymkode: 52183...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Del Skrevet 22. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg leste i en artikkel for en stund siden att rundt 50% av menn og 4% av kvinner med afrikansk bakgrunn i Storbritannia, er i et forhold med noen av en annen bakgrunn. Og folk får jo barn.. Så det er trolig derfor mange briter mener dette er normalt - for de ser det rundt seg. Anonymkode: 01055...0c6 rundt 40% kvinner skulle det stå (skal se om jeg finner undersøkelsen igjen). Anonymkode: 01055...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Del Skrevet 22. desember 2017 Dersom hun er fra Jamaica er det vel stor sjanse for at hun er av ulike nasjonale opphav. Da er det vel ganske mye større sjanse for at dette skal kunne skje. Det handler jo bare om at rett gener skal treffe. Jeg hadde en trillepike når jeg var liten som hadde afrikansk far og norsk mor som var rødhåret og veldig lys i huden. Denne jenta hadde helt lys hud og afrohår med rødbrun farge. Anonymkode: 8e39a...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Del Skrevet 22. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker said: rundt 40% kvinner skulle det stå (skal se om jeg finner undersøkelsen igjen). Anonymkode: 01055...0c6 Her er den, 48% for menn og 34% for kvinner var de eksakte tallene. https://www.economist.com/news/britain/21595908-rapid-rise-mixed-race-britain-changing-neighbourhoodsand-perplexing Anonymkode: 01055...0c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Del Skrevet 22. desember 2017 Det at det får så mange "likes" betyr jo bare at det er det briter ser i sitt lokalsamfunn og eller TV. Anonymkode: f5ea0...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Del Skrevet 22. desember 2017 Albinoer forekommer overalt blant alle hudfarger. Anonymkode: bab14...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 22. desember 2017 #9 Del Skrevet 22. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Albinoer forekommer overalt blant alle hudfarger. Anonymkode: bab14...094 Denne jenta er da ikke albino. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Del Skrevet 23. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker said: Albinoer forekommer overalt blant alle hudfarger. Anonymkode: bab14...094 Vet du hva albinisme er? Anonymkode: b06dc...658 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Del Skrevet 23. desember 2017 Jeg har en kompis som har norsk mor (hun er typisk skandinavisk, lys i huden, blondt hår og blå øyne) og faren er afrikaner. Kompisen min er mørkhåret, men nordisk lys i huden og har blå øyne. Lillebroren hans har derimot mye mørkere hud og brune øyne, og man ser tydelig at han er halvt afrikaner. De to brødrene ligner hverandre overhodet ikke, til tross for at de har samme mor og far. Anonymkode: 88eb9...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #12 Del Skrevet 23. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg leste i en artikkel for en stund siden att rundt 50% av menn og 4% av kvinner med afrikansk bakgrunn i Storbritannia, er i et forhold med noen av en annen bakgrunn. Og folk får jo barn.. Så det er trolig derfor mange briter mener dette er normalt - for de ser det rundt seg. Anonymkode: 01055...0c6 Joda, det er ganske normalt i Storbritannia med barn som er av blandet rase - men jeg nekter å tro at det er vanlig at mørk + lys = lys. Legene her sier jo selv at det er utrolig sjeldent, og jeg velger heller å tro på det enn hva mennesker i kommentarfeltet sier... Anonymkode: ac9e2...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Del Skrevet 23. desember 2017 Det er vanligere at barn av hvite fedre + mor av annen rase, å se mer lignende ut far. Jeg såg en slik familie her jeg bor. Der hadde barnet blå øyne selv om mor var afrikansk. Derimot skjer det aldri med hvit mor + annen rase far. Anonymkode: 1d638...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #14 Del Skrevet 23. desember 2017 I teorien skal det jo ikke gå om en av foreldrene er 100% afrikaner, da både hvit hud og blå øyne er ressecive gener. Det er nok sannsynlig at moren har noen hvite personer langt bak i slekten. Anonymkode: 6a2b2...3f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #15 Del Skrevet 23. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I teorien skal det jo ikke gå om en av foreldrene er 100% afrikaner, da både hvit hud og blå øyne er ressecive gener. Det er nok sannsynlig at moren har noen hvite personer langt bak i slekten. Anonymkode: 6a2b2...3f2 Blå øyne er recessivt, men ikke hvit hud eller lyst hår. Anonymkode: 1d638...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Del Skrevet 23. desember 2017 Jamaica har en blandet populasjon, og da kan slike ting skje. Så lenge det har vært blandet inn recessive gener tidligere, kan de komme til syne igjen når de "møter" andre recessive. Og det blir mer sannsynlig dersom den ene forelderen er lys. Enkelt forklart: Vi går ut fra at mor er bærer av blå øyne. Får hun barn med en blåøyd brite vil 50% av barna deres få blå øyne. Men siden terningen trilles på nytt for hvert barn kan de også få tre barn med brune, eller tre barn med blå, siden det statistiske utvalget er for lite til å forvente en jevn fordeling. Får hun derimot barn med en annen jamaicaner som også bærer blå øyne er sannsynligheten for at hvert barn blir blåøyd halvert, til 25%. Får hun barn med en som ikke bærer blå øyne vil alle barna bli brunøyde, unntatt hvis det skjer små mutasjoner. (Som også er vanligere enn man gjerne tror.) Det å få barn med blå øyne bekrefter at begge foreldre bærer genet, mens det å få brunøyde barn ikke utelukker at man er bærer. Dette skjer ofte ved blandingsekteskap, siden europeere har kolonisert store deler av verden tidligere. Det eneste dette sier oss er at moren til dette barnet også har lyse forfedre, og det kan være to eller ti generasjoner siden. Recessive gener forsvinner ikke fra populasjonen, og kan bæres skjult i mange, mange generasjoner. Anonymkode: 1d1ba...c72 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 23. desember 2017 #17 Del Skrevet 23. desember 2017 Jamaica er ikke et afrikansk land, og landet har en etnisk svært blandet befolkning. Slik så f.eks foreldrene til Bob Marley ut.. Og ikke nok med det. Et av barnebarna til Bob Marley har fått blå øyne og helt lys hud. Til tross for at faren Ziggy Marley er svart, og moren har brune øyne. Det meste av arvemateriell kan arves. Som forelder bærer man med en mengde arv fra svært mange generasjoner som kan dukke opp i ens egne barn. Dette er ikke hokus pokus, men er helt naturlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #18 Del Skrevet 23. desember 2017 26 minutter siden, Nefarian said: Jamaica er ikke et afrikansk land, og landet har en etnisk svært blandet befolkning. Slik så f.eks foreldrene til Bob Marley ut.. Og ikke nok med det. Et av barnebarna til Bob Marley har fått blå øyne og helt lys hud. Til tross for at faren Ziggy Marley er svart, og moren har brune øyne. Det meste av arvemateriell kan arves. Som forelder bærer man med en mengde arv fra svært mange generasjoner som kan dukke opp i ens egne barn. Dette er ikke hokus pokus, men er helt naturlig. Jo, på wikipedia står det at over 90% er av helt eller delvis afrikansk herkomst. Og at de første afrikanerne kom i 1513. "Afro-Jamaicans are Jamaicans of entirely or predominantly African descent. The first Africans to arrive came in 1513. " https://en.wikipedia.org/wiki/Afro-Jamaican Anonymkode: 3f880...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #19 Del Skrevet 23. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette skjer ofte ved blandingsekteskap, siden europeere har kolonisert store deler av verden tidligere. Det eneste dette sier oss er at moren til dette barnet også har lyse forfedre, og det kan være to eller ti generasjoner siden. Recessive gener forsvinner ikke fra populasjonen, og kan bæres skjult i mange, mange generasjoner. Anonymkode: 1d1ba...c72 Ja verden er mye mer blanda enn mange tror. Anonymkode: 3f880...5ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #20 Del Skrevet 23. desember 2017 Synes dette er spennende jeg. Er selv halvt fra et afrikansk land og halvt norsk. Har selv blitt en god blanding av mor og far. Har lys brun hud, brune øyne, mørkt hår osv. Venter nå barn med min samboer som er blond med blå øyne. Veldig spent på hvordan barnet blir seende ut Anonymkode: b148a...c68 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå