Gå til innhold

Særkullsbarn og barnebidrag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Case: ordningen er at 2 barn er hos far annenhver helg. Far skal nå bli samboer med ei som er student og har 1 barn. Har særkullsbarnet noe å si for hvor mye far skal betale i barnebidrag for sine egne barn?

Anonymkode: d9bff...654

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun han flytter inn til mister ei barnetrygd  ja og overgangsstønad hvis hun får det. Mulig bidraget går litt ned og, hun er jo ikke aleneforsørger da.

Anonymkode: c7588...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Case: ordningen er at 2 barn er hos far annenhver helg. Far skal nå bli samboer med ei som er student og har 1 barn. Har særkullsbarnet noe å si for hvor mye far skal betale i barnebidrag for sine egne barn?

Nei, far skal ikke forsørge hennes barn og får ikke redusert bidrag. Faktisk stiger bidragsevnen når han blir samboer og om den tidligere har vært redusert kan ny samboer gjøre at han får full bidragsevne. Grunnen er at han får en å dele bo og livsoppholdutgifter med og satsen for disse går ned...

Om han tidligere har hatt full bidragsevne vil det ikke ha noe å si at han får samboer. NAV vil uansett ikke fastsette bidrag uten at en av partene søker om ny fastsettelse.

Anonymkode: c4b8e...66f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det som betyr noe for fars betaling av bidrag er om han har andre egne barn, og at han har samboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2017 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Blir vel mere nå siden han har noen å dele utgiftene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis min eks får ny samboer så må han betale mer bidrag til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis min eks får ny samboer så må han betale mer bidrag til meg?

Dersom han ikk3 har full bidragsevne i utgangspunktet, ja.

Anonymkode: fbd35...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...