Gå til innhold

Ingen morsfølelse.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei allesammen. Har ett lite problem som jeg sliter med veldig. Skal ikke si at jeg sliter mere enn min kjære(som heller ikke har fått noen farsfølelse) men velger kanskje å tro at det er verre for baby at jeg ikke har noen morsfølelse. 

Siden jeg ble gravid i Februar ca har jeg aldri vært helt «der» når det kom til tanken på å bli mamma. Men etterhvert som slutten av svangerskapet og plagene nærmet seg klarte jeg å glede meg kjempemasse til baby kom. Dessverre var min fødsel veldig traumatisk og stressende, hvorpå svigermor i ettertid har skapt en konflikt mellom alle familier, samt at jula nærmer seg med stormskritt! Sliter med at verken jeg eller barnefar føler noen som helst slags foreldrefølelse. Vi er kanskje mer der at dette er ett vesen som trenger mat, rene klær og nærhet. 

Noen flere som har hatt det sånn? Baby er nå straks 2 mnd. Håpet på at det skulle gå bedre til nå...

Anonymkode: 776fc...dda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det ikke sånn selv, selv om jeg aldri har vært en moderlig type. Usikker på om det er morsfølelsen jeg føler...men det er i alle fall kjærlighet og omsorg. 

MEN har jo lest om mange tilfeller der mors- og fartsfølelsen utvikler seg over tid. Typisk når barnet viser mer personlighet og interagerer mer. Håper noen av disse kan svare dere.

Inntil det skjer, gjør dere det rette (antar nærhet innebærer å pludre m barnet, kjæler med det (stryker og gir kroppskontakt). 

Ellers ville jeg forsøkt å fokusere kun på dere tre, og ikke la svigermor påvirke dere. Ikke enkelt om hun setter familiemedlemmer opp mot hverandre, men kanskje det er henne dere da må stenge litt ute en periode? Om ikke helt, så redusere kontakten. Og formidle til henne og øvrig familie at dere ikke deler hennes synspunkter el hva problemet er, og ikke ønsker å bli dratt inn i destruktivt drama?

Anonymkode: 5b1e8...dd0

Skrevet

Vel vi pludrer kanskje mindre enn andre foreldre. Og baby har begynt å vise masse personlighet i form av smiling, «prating» og forskjellige måter å skrike på. 

Føler ikke egentlig «omsorg» i den forstand alle prater om. Eneste grunnen til at jeg bekymrer meg for baby er at noen (lege/helsesøster) skal klandre meg for at baby har det fælt hos oss. Klarte til og med ikke å amme selvom det fysisk gikk kjempebra. Ingen sår, ingen plager, bare d at jeg absolutt ikke hadde lyst og følte kun på irritasjon når baby stadig hadde behov for den type nærhet fra meg.... begynner å bli ganske bekymret! 

Og når det kommer til svigermor, TRO MEG hun er «fryst ut» til vi føler hun ikke tråkker noen på tærne! Men det er utrolig trist trossalt! Det har også skapt mye konflikt imellom meg og kjære...

-TS

• Liker 1
Skrevet

Ang amming, har du hørt om D-MER? Nedstemthet ved amming (selv om vellykket) pga hormonforandringer idet man legger barnet til brystet. 

Hva er det du frykter at lege el HS skal gjøre? Hvordan ville du følt det om barnet ble overtatt av barnevernet? Lettelse? Sorg? Skam overfor omverdenen? Jeg synes ikke du skal være redd for å ta det opp. 

Har du tegn på fødselsdepresjon? Tøff fødsel kam være en utløsende faktor og i tillegg har dere jo hatt andre utfordringer i familien, så det ville ikke være så rart.men håper noen med liknende erfaringer kan svare deg. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det ikke sånn selv, selv om jeg aldri har vært en moderlig type. Usikker på om det er morsfølelsen jeg føler...men det er i alle fall kjærlighet og omsorg. 

MEN har jo lest om mange tilfeller der mors- og fartsfølelsen utvikler seg over tid. Typisk når barnet viser mer personlighet og interagerer mer. Håper noen av disse kan svare dere.

Inntil det skjer, gjør dere det rette (antar nærhet innebærer å pludre m barnet, kjæler med det (stryker og gir kroppskontakt). 

Ellers ville jeg forsøkt å fokusere kun på dere tre, og ikke la svigermor påvirke dere. Ikke enkelt om hun setter familiemedlemmer opp mot hverandre, men kanskje det er henne dere da må stenge litt ute en periode? Om ikke helt, så redusere kontakten. Og formidle til henne og øvrig familie at dere ikke deler hennes synspunkter el hva problemet er, og ikke ønsker å bli dratt inn i destruktivt drama?

Tror du trenger å snakke med noen, kanskje begynne med helsesøster... Svangerskapsdepresjon?

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei allesammen. Har ett lite problem som jeg sliter med veldig. Skal ikke si at jeg sliter mere enn min kjære(som heller ikke har fått noen farsfølelse) men velger kanskje å tro at det er verre for baby at jeg ikke har noen morsfølelse. 

Siden jeg ble gravid i Februar ca har jeg aldri vært helt «der» når det kom til tanken på å bli mamma. Men etterhvert som slutten av svangerskapet og plagene nærmet seg klarte jeg å glede meg kjempemasse til baby kom. Dessverre var min fødsel veldig traumatisk og stressende, hvorpå svigermor i ettertid har skapt en konflikt mellom alle familier, samt at jula nærmer seg med stormskritt! Sliter med at verken jeg eller barnefar føler noen som helst slags foreldrefølelse. Vi er kanskje mer der at dette er ett vesen som trenger mat, rene klær og nærhet. 

Noen flere som har hatt det sånn? Baby er nå straks 2 mnd. Håpet på at det skulle gå bedre til nå...

Da er jo det viktigste på plass? Hva er disse mors- og farsfølelsene dere snakker om? Sikker på at de finnes? ;)

Anonymkode: 966d0...4d1

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jo det viktigste på plass? Hva er disse mors- og farsfølelsene dere snakker om? Sikker på at de finnes? ;)

Ja det er iallefall det jeg har trodd men i samtaler med andre rundt meg har jeg jo forstått at man skal elske sitt barn mer enn sin hund. Det stemmer dessverre ikke her i gården! Er det feil? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang amming, har du hørt om D-MER? Nedstemthet ved amming (selv om vellykket) pga hormonforandringer idet man legger barnet til brystet. 

Hva er det du frykter at lege el HS skal gjøre? Hvordan ville du følt det om barnet ble overtatt av barnevernet? Lettelse? Sorg? Skam overfor omverdenen? Jeg synes ikke du skal være redd for å ta det opp. 

Har du tegn på fødselsdepresjon? Tøff fødsel kam være en utløsende faktor og i tillegg har dere jo hatt andre utfordringer i familien, så det ville ikke være så rart.men håper noen med liknende erfaringer kan svare deg. 

Er ikke deprimert, dette vet jeg helt sikkert! Men bare HATER at noen skal være så forbanna avhengig av meg alene!!!! Liker det ikke. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er iallefall det jeg har trodd men i samtaler med andre rundt meg har jeg jo forstått at man skal elske sitt barn mer enn sin hund. Det stemmer dessverre ikke her i gården! Er det feil? 

Hehe, den loven har jeg ikke hørt om. Har dere mye problemer med barnet? Mye skriking eller noe sånt? 

Skrevet

Ja jeg fikk ikke morsfølelse for første barnet før hun var godt over 1 år. For meg var det veldig sammensatt. Uplanlagt graviditet, dårlig forhold med barnefar, jeg var altfor ung og umoden. 

Du må bare ta tiden til hjelp. Med andremann veltet disse følelsene over på dag 2. 

Anonymkode: 121de...80e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, den loven har jeg ikke hørt om. Har dere mye problemer med barnet? Mye skriking eller noe sånt? 

Nei ikke nå lengere når vi har funnet ut av morsmelkerstatningen og hvilke tilskudd barnet vårt trenger for å trives.

Skrevet

Ja jeg fikk ikke morsfølelse for første barnet før hun var godt over 1 år. For meg var det veldig sammensatt. Uplanlagt graviditet, dårlig forhold med barnefar, jeg var altfor ung og umoden. 

Du må bare ta tiden til hjelp. Med andremann veltet disse følelsene over på dag 2. 

Hører hva du sier, men jeg har faktisk sterilisert meg fordi skrekken for å få flere er enorm!!!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører hva du sier, men jeg har faktisk sterilisert meg fordi skrekken for å få flere er enorm!!!

Skrekken satt i meg lenge også. Etter 13 år ombestemte jeg meg og fikk et barn til.  Har aldri angret på det. Men har du sterilisert deg allerede nå? Er ikke barnet bare 2 mnd?

Skrevet

Skrekken satt i meg lenge også. Etter 13 år ombestemte jeg meg og fikk et barn til.  Har aldri angret på det. Men har du sterilisert deg allerede nå? Er ikke barnet bare 2 mnd?

Ja, har allerede sterilisert meg. Jeg vil virkelig spy av tanken på flere, og SPESIELT en attpå klatt! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har allerede sterilisert meg. Jeg vil virkelig spy av tanken på flere, og SPESIELT en attpå klatt! 

2 mnd etter fødselen vil vel de fleste spy av tanken på å få flere. Nå er "attpåklatten" 10 mnd og vi planlegger allerede nr 3 så rart hvordan tanker og følelser kan endre seg. Jeg satt med akkurat sammen holdning som deg i mange år. Brakk meg bare jeg så en baby og orket ikke se eller holde babyer i over 10 år. 

• Liker 1
Skrevet

Har først nå fått skikkelig morsfølelse for barnet mitt, det er snart 6 mnd nå. Har selvfølgelig alltid vært glad i barnet, og gitt det alt det har trengt av nærhet og kos. Ammet heller ikke. Trives med flaske, så faren kan hjelpes til når jeg har vært sliten, og ønsket litt tid for meg selv. 

Og det med hunden, elsker nok mine hunder like mye som før, og sikkert like mye som barnet. Snakket med jordmor om akkurat det. Hun sa det var normalt, og ikke noe å tenke på❤️ Man har jo så mye plass man vil i hjertet, til så mange man vil❤️

Anonymkode: f1508...d9f

Skrevet

Her tok det nesten et år før jeg virkelig kjente følelser for barnet mitt og følte glede over ham. Før det var det følte jeg bare ansvar. Jeg er ganske sikker på jeg hadde en fødselsdepresjon da, men turte aldri å be om hjelp. Men det hjalp gradvis å bli kjent med ham og at han begynte å gjøre litt mer enn å bare ligge der og "kreve".

Anonymkode: 67331...a00

Gjest Sugemerke
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke deprimert, dette vet jeg helt sikkert! Men bare HATER at noen skal være så forbanna avhengig av meg alene!!!! Liker det ikke. 

En svangerskapsdepresjon trenger ikke være at man er deprimert i klassisk forstand. Ta kontakt med helsesøster.

Skrevet

Jeg hadde det helt likt, morsfølelsen kom etter noen måneder. 

Anonymkode: 9c158...547

Skrevet

Jeg har aldri følt at jeg har hatt noen morsfølelse. Men likevel har jeg jo alltid passet på at barnet mitt har fått alt det trenger, kjempet med nebb og klør for hennes rettigheter, og er nok en "liten" hønemor. Så når jeg tenker på det, i steden for å føle på det, så tror jeg definitivt jeg har morsfølelse i massevis.

Men det FØLES ikke slik. Jeg tror mye av årsaken er den romantiske forestillingen om hva morsfølelse er, ilagt alle rosabloggene, facebook statusene osv. Jeg hadde nok forventet en helt annen følelse enn jeg fikk, jeg tror ikke jeg er en dårligere mor av den grunn! 

Ting går seg nok til! Nå høres det jo ut som dere har hatt veldig mye å tenke på, og mye følelsesmessig kaos, alt føles tyngre når man er sliten! 

Anonymkode: 79a85...bd4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...