Gå til innhold

Ekkel mat i jula...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Julematen består av veldig mye fett. Medisterkaker og julepølse er jeg ikke glad i, det er bare blekfeit farsemat med litt ekstra spekk blandet i i forhold til det som er vanlig ellers. Men ribbe og pinnekjøtt er jeg glad i, og fjerner da det verste fettet. Det er i det minste ordentlig kjøtt og ikke farse.

Det jeg derimot ikke skjønner er det umettelige søtsuget til folk. Jeg husker første gangen "Nissene på låven" ble sendt da de sa at deltakerne "skulle overleve på bare sukkertøy frem til jul", flirte jeg godt. Men det er jo nesten slik folk lever i dag. Det står godteri i hvert hjørne man snur seg som folk småspiser på gjennom hele julen. Det er julebrus, gløgg, pepperkaker, julegrøt, sjokolade, julemarsipan, karamell, kokkosboller, lussekatter og all annen tenkelig søt bakst. Og sist men ikke minst, julebrød, altså en stor rosinhvetebolle i brødformat. Synes det er helt forferdelig og ødelegger alt av pålegg man putter på det. Røkelaks på rosinbolle? Uff! Er det ikke godt nok med en rykende fersk loff som en liten pause fra alt sukkeret? Eller bare MÅÅ folk ha søtt brød også for å være sikker?

Det at folk ikke dør av høyt blodsukker eller dehydrering av alle disse søtsakene i julen skjønner jeg ikke. Jeg er ikke sånn voldsomt kostholdsbevisst, men jeg håper folk klarer å drikke litt vann innimellom alt dette sukkeret de stapper i seg. Jeg kan ihvertfall garantere at det er ingenting av drikke som vil klare å slå et iskaldt glass med vann etter å ha proppet i seg et halvt kilo godteri. Til og med de største brusdrikkerne vil si seg enige i det. Å slukke tørsten med julebrus blir ihvertfall bensin på bålet.

Anonymkode: 1e1d3...354

Folk flest har velfungerende beta celler i de langerhanske øyer. Da produseres insulin som gjør at muskelcellene tar opp energien som formidles via blodsukkeret, - og blodsukkeret vil ligge på et normal nivå for normale mennesker uten diabetes. Folk flest vil altså aldri dø av høyt blodsukker, selv om de spiser hveteboller med geitost eller syltetøy på.

Rykende fersk loff, bakt av kun siktet hvetemel, gir tilnærmet like rask stigning i blodsukker som det julekaken vil gjøre. Differansen er marginal.

Jeg synes faktisk litt synd på deg som bruker så mye energi på å forsøke å oppdra dem du kjenner og omgås. Det er en tapt kamp med den måten du fører krigen på.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Folk flest har velfungerende beta celler i de langerhanske øyer. Da produseres insulin som gjør at muskelcellene tar opp energien som formidles via blodsukkeret, - og blodsukkeret vil ligge på et normal nivå for normale mennesker uten diabetes. Folk flest vil altså aldri dø av høyt blodsukker, selv om de spiser hveteboller med geitost eller syltetøy på.

Rykende fersk loff, bakt av kun siktet hvetemel, gir tilnærmet like rask stigning i blodsukker som det julekaken vil gjøre. Differansen er marginal.

Jeg synes faktisk litt synd på deg som bruker så mye energi på å forsøke å oppdra dem du kjenner og omgås. Det er en tapt kamp med den måten du fører krigen på.

Ja syns også det var rart å anbefale den loffen.  Loff er som godteri, eller kokt ris for den saks skyld om man spiser det uten kjøtt og grønnsaker. 

Trikset er å spise dessert eller godis rett etter etter et fiberrikt måltid eller middag. Da blir ikke blodsukker stigningen like bratt.  

• Liker 1
Skrevet

Man spiser ikke julebrød som vanlig brød, men som kake med smør og brunost.

Anonymkode: b7726...b78

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke direkte dehydrerende, men det er vanndrivende og man kjenner man fort blir tørst av mye søtt. Når man da i tillegg drikker søte drikker for å prøve å slukke tørsten så blir det en ond sirkel.

Trodde det var motsatt jeg? At glykogen fra karbohydratene binder vann??

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Smalahove da snakker vi ekkel mat.

Skrevet
12 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Folk flest vil altså aldri dø av høyt blodsukker, selv om de spiser hveteboller med geitost eller syltetøy på.

Oiiiiiii, hva er det som skjer her? Hvorfor angriper du meg? Hvilken krig? Jeg er ikke i krig med noen jeg. Jeg bare diskuterer trådens tema angående ekkel julemat, hva jeg liker, og hva jeg ikke liker. Men selv blir jeg kvalm av alle søtsakene og skjønner ikke at folk orker å spise så mye av det frem mot jul.

Jeg mener ikke bokstavelig talt at noen vil dø av høyt blodsukker. Akkurat som at når man sier at man holder på å dø av latter, så er det bare et uttrykk, og betyr ikke bokstavelig talt at man blir innlagt på sykehus med livstruende latterskader (Det skal ihvertfall godt gjøres :alice:).

Det er riktig at hvetemel og mange andre karbohydrater øker blodsukkeret like mye som rent sukker, men de smaker ikke søtt. Jeg foretrekker loff når jeg skal nyte godt pålegg uten å tenke på kosthold. Julebrødet ødelegger med sødmen og blir helt unødvendig oppi alle de andre søtsakene.

Skrevet

Er enig med deg. Det er utrolig mye tradisjonell julemat jeg ikke kan forstå at folk liker. Har aldri klart å spise mat med mye fett, men er heldigvis voksen og inviterer til selskap selv. Derfor blir det kalkun, pinnekjøtt og juletapas på oss. Legger på litt sosisser til de som vil, og har ribbe og sild på juletapasen. I tillegg har vi mye frukt sammen med alle julekakene som skal frem😊

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke direkte dehydrerende, men det er vanndrivende og man kjenner man fort blir tørst av mye søtt. Når man da i tillegg drikker søte drikker for å prøve å slukke tørsten så blir det en ond sirkel.

Jeg er en sjokohollic. Jeg spiser sjokolade hveer dag i store mengder og har gitt opp å tro at jeg noen gang kommer til å klare å endre på denne dårlige uvanen. Jeg drikker derimot mye vann og merker jo at jeg blir dehydrert av alt det søtet. Har aldri skjønt meg på folk som klarer å drikke brus når de spiser søtsaker. Det blir jo bare kvalmt  

Anonymkode: 43b31...4ab

Skrevet
På 21.12.2017 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Er det flere enn meg som synes det er masse ekkel mat i jula? Jeg liker ikke sylte særlig godt. Jeg kan såvidt spise det hvis det er hjemmelaget, rakfisk går i små mengder, og lutefisk. Ellers synes jeg ribbe , medisterpølser og all sånn typisk julemat er ekkelt. Blir uvel av alt fettet, og det ser ekkelt ut. Mye av søtsakene er for søte. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å presse i seg så mye i jula :/ 

Anonymkode: ccd8d...e0b

Å spise det som en gang har hatt en puls er ekkelt uansett når på året det er .Punktum!

Anonymkode: 80a62...33e

• Liker 1
Skrevet
On 21.12.2017 at 10:59 PM, AnonymBruker said:

Er det flere enn meg som synes det er masse ekkel mat i jula? Jeg liker ikke sylte særlig godt. Jeg kan såvidt spise det hvis det er hjemmelaget, rakfisk går i små mengder, og lutefisk. Ellers synes jeg ribbe , medisterpølser og all sånn typisk julemat er ekkelt. Blir uvel av alt fettet, og det ser ekkelt ut. Mye av søtsakene er for søte. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å presse i seg så mye i jula :/ 

Anonymkode: ccd8d...e0b

Kanskje fordi ikke alle andre har samme oppfatning som deg angående julemat? Heldigvis er mennesker forskjellig, og har forskjellig smak. 
Jeg elsker mye av julematen, og synes det er ser kjempegodt ut. 

Anonymkode: daa81...c2c

• Liker 1
Skrevet

Julemat er godt det, men her spises det kun det man orker og har lyst på. Vi har aldri hatt sylte og julepølser osv.

Kun pinnekjøtt eller lutefisk. Og mye kålrabistappe!

Anonymkode: 100b1...299

Skrevet

Sylte synes jeg er godt. Jeg ser det er noen som trekker det frem som en av de "ekle" tingene til jul, men der må jeg si meg uenig. Det er mye fett der også, men så skal man bare noen tynne skiver av det på brødet. Totalt sett er det kanskje magrere enn mye annet pålegg.

Vi pleier å ha hjemmelaget sylte, men har ikke laget i år. Hvis man ikke er glad i krydderet så kan man jo lage selv og redusere eller ha i annet krydder man liker istedenfor. Til og med uten krydder vil det jo smake greit, litt som påleggs-svinestek, så kan man eventuelt ha litt salt og pepper eller bare grillkrydder på rett før man spiser.

Bare ikke ha sylte sammen rosinbollebrød, ikke rart at folk misliker sylte hvis de pleier å gjøre det.

Skrevet

Spiste ribbesaus igår som besto av 1/3 ribbefett. Smakte høgg. 

Skrevet
På 22.12.2017 den 7.01, AnonymBruker skrev:

Jeg liker absolutt ikke svineribbe. Jeg har pleid å løse problemet ved å ikke spise det, og det har fungert bra til nå :)

Anonymkode: 4a02f...d9f

Så enkelt kan det løses 😎

Jeg er ikke kjempeglad i ribbe selv. Løser det ved å ikke forsyne meg av svor og fett og heller ta mye tilbehør.

Ang sylte og lignende så er dette garantert ikke det eneste pålegget som står på bordet. Man må ikke smake på alt. Pappa elsker sånne små sild i jula, de får han ha i fred for å si det sånn 🙈 

Gjest Belle âme
Skrevet

Skal innrømme at eg elsker lukta av pinnekjøtt, og eg liker kålrabistappe(unner meg stappe i jula.)

Men eg lever veldig sunt i jula faktisk, og liker veldig, ekstremt lite, norsk mat så styrer meh unna eigentleg alt av julemat utenom kålrabistappe. 

Skrevet

Jeg liker all julematen bortsett fra innmatpølse.

Skrevet

Jeg spiser det jeg liker, jeg. Spiser også som normalt bortsett fra noen middager som marinert oumph, vegisterkaker og nøttestek, litt ekstra godt pålegg som veggesalat, en god del marsipan, mintsjokolade og noen glass rødvin. Storkoser meg!

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så at det lå haugevis med julepølse i datodisken på en kiwibutikk her en dag. Så tenkte jeg bare "jaja, der ser du". Ikke alle som vil ha det skvipet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...