Gå til innhold

Ekkel mat i jula...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som synes det er masse ekkel mat i jula? Jeg liker ikke sylte særlig godt. Jeg kan såvidt spise det hvis det er hjemmelaget, rakfisk går i små mengder, og lutefisk. Ellers synes jeg ribbe , medisterpølser og all sånn typisk julemat er ekkelt. Blir uvel av alt fettet, og det ser ekkelt ut. Mye av søtsakene er for søte. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å presse i seg så mye i jula :/ 

Anonymkode: ccd8d...e0b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg så glad i maten som du nevner her heller da. Det finnes mye forskjellig mat å spise i julen, som for eksempel pinnekjøtt, klementiner, riskrem, pepperkaker, waldorfsalat, kalkun, egg og laks på rundstykker osv. 

Anonymkode: 083dc...87c

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og flyttet til mat og drikke.

Blod, mod

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere enn meg som synes det er masse ekkel mat i jula? Jeg liker ikke sylte særlig godt. Jeg kan såvidt spise det hvis det er hjemmelaget, rakfisk går i små mengder, og lutefisk. Ellers synes jeg ribbe , medisterpølser og all sånn typisk julemat er ekkelt. Blir uvel av alt fettet, og det ser ekkelt ut. Mye av søtsakene er for søte. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å presse i seg så mye i jula :/ 

Du må jo ikke spise masse sylte, eller? Spis lammerull eller okserull istedet. Sennepssild eller tomatsild. Røkt laks eller ørret med kokt egg eller eggerøre. 

Hvor søtt det søte skal være bestemmer du jo selv når du lager søtsakene. Marsipan er tradisjonelt 50/50 mandler og melis (+ eggehvite), men den blir mye bedre om du endrer forholdet til 70% mandler og 30% melis.

Ribbe er ikke så fett om den er stekt riktig og lenge. Da smelter fettet og render ut i langpannen. Det som er igjen av fett mellom kjøttlagene skraper du bare bort. Medister er fett, men det serveres jo sammen med ribbe mange steder, og da MÅ du vel ikke spise medisterkaker og medisterpølse om du har mer lyst på noe annet?

Alltid noen som spiser mye fordi de synes det er så godt, men du trenger jo ikke å la det bli ditt problem, gjør du vel?

Typisk julemat er jo også juletorsk, stekt kveite, kalkun, and med rødkål og mye annet snadder.

Riktig god jul :tree:

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ribbe og pølse osv. er snadder, liker lutefisk også, men sylte og rakfisk kan jeg også styre min begeistring for. xD

• Liker 1
Skrevet

Det er mye julemat jeg ikke liker, men noe liker jeg. 

Men det er også mye vanlig hverdagsmat jeg ikke liker så godt. 

Man trenger ikke spise alt, man kan velge å lage noe annet om man lager selv, og man trenger ikke kritisere andres valg. 

Anonymkode: 08cb0...c0e

• Liker 2
Skrevet

Liker det veldig godt i begrensede mengder. Det er ikke snakk om å "presse i seg" verken mat eller godter i julen for min del.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke å spise verken pølsa, fettet og svoren på ribba, og bruker man lite saus blir det et ganske magert måltid.  Søtsaker er også valgfritt, spis frukt. Jeg spiser ikke ribbe mer enn 1-2 ganger i løpet av jula. 

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Folk er forskjellige. Jeg kan fint klare meg uten ribbe, pinnekjøtt, rakfisk, lutefisk, all form for sild, riskrem, grøt, kålrotstappe, røkt laks, oksetunge, smalahove, osv

Men  hjemmelagd sylte med grov sennep kan jeg spise mengder av. Samme med gravlaks med sennepssaus. Kalkun med stuffing av medisterfarse, svisker og epler med hjemmelaget waldorfsalat og deilig saus. Klementiner og kanskje enpepperkake eller to. 

Folk er forskjellige. 

Skrevet

Eneste jeg liker av den typiske julematen er riskrem og tilbehøret. Så da spiser jeg noe annet. :) 

Anonymkode: 6c5f9...478

Skrevet

Jeg liker absolutt ikke svineribbe. Jeg har pleid å løse problemet ved å ikke spise det, og det har fungert bra til nå :)

Anonymkode: 4a02f...d9f

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker julematen, men magen min liker desverre ikke så mye fett :fnise: 
Så ett lite stykke av alt som serveres er det magen min tåler :) 
Ellers stapper jeg i meg klementiner, litt julegodt og sjokolade..
Jeg er en person som spiser veldig lite godteri og snacks, så da blir jul og andre høytider mye koseligere :) 

Man må jo ikke spise, du kan jo lage noe eget :) 

Skrevet

Her spise ingen julemat, vi lager laks ol i julen. Det eneste som minner om julemat er riskrem.

Anonymkode: 31d9c...644

Skrevet (endret)

Vi har alle personlige preferanser. Men å kalle mat ekkelt er litt barnslig, og å kommentere andres spisevaner negativt er litt frekt. Jeg synes fett er godt og mettende, så det får meg til å spise mindre, og søtsaker synes jeg skal være søte. Hvis du blir uvel av mye fett og synes søtsaker er for søtt, så spis mindre eller ingenting av det. Spis noe du liker isteden,

Endret av Pringle
  • Liker 13
Skrevet

Julematen består av veldig mye fett. Medisterkaker og julepølse er jeg ikke glad i, det er bare blekfeit farsemat med litt ekstra spekk blandet i i forhold til det som er vanlig ellers. Men ribbe og pinnekjøtt er jeg glad i, og fjerner da det verste fettet. Det er i det minste ordentlig kjøtt og ikke farse.

Det jeg derimot ikke skjønner er det umettelige søtsuget til folk. Jeg husker første gangen "Nissene på låven" ble sendt da de sa at deltakerne "skulle overleve på bare sukkertøy frem til jul", flirte jeg godt. Men det er jo nesten slik folk lever i dag. Det står godteri i hvert hjørne man snur seg som folk småspiser på gjennom hele julen. Det er julebrus, gløgg, pepperkaker, julegrøt, sjokolade, julemarsipan, karamell, kokkosboller, lussekatter og all annen tenkelig søt bakst. Og sist men ikke minst, julebrød, altså en stor rosinhvetebolle i brødformat. Synes det er helt forferdelig og ødelegger alt av pålegg man putter på det. Røkelaks på rosinbolle? Uff! Er det ikke godt nok med en rykende fersk loff som en liten pause fra alt sukkeret? Eller bare MÅÅ folk ha søtt brød også for å være sikker?

Det at folk ikke dør av høyt blodsukker eller dehydrering av alle disse søtsakene i julen skjønner jeg ikke. Jeg er ikke sånn voldsomt kostholdsbevisst, men jeg håper folk klarer å drikke litt vann innimellom alt dette sukkeret de stapper i seg. Jeg kan ihvertfall garantere at det er ingenting av drikke som vil klare å slå et iskaldt glass med vann etter å ha proppet i seg et halvt kilo godteri. Til og med de største brusdrikkerne vil si seg enige i det. Å slukke tørsten med julebrus blir ihvertfall bensin på bålet.

Anonymkode: 1e1d3...354

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Julematen består av veldig mye fett. Medisterkaker og julepølse er jeg ikke glad i, det er bare blekfeit farsemat med litt ekstra spekk blandet i i forhold til det som er vanlig ellers. Men ribbe og pinnekjøtt er jeg glad i, og fjerner da det verste fettet. Det er i det minste ordentlig kjøtt og ikke farse.

Det jeg derimot ikke skjønner er det umettelige søtsuget til folk. Jeg husker første gangen "Nissene på låven" ble sendt da de sa at deltakerne "skulle overleve på bare sukkertøy frem til jul", flirte jeg godt. Men det er jo nesten slik folk lever i dag. Det står godteri i hvert hjørne man snur seg som folk småspiser på gjennom hele julen. Det er julebrus, gløgg, pepperkaker, julegrøt, sjokolade, julemarsipan, karamell, kokkosboller, lussekatter og all annen tenkelig søt bakst. Og sist men ikke minst, julebrød, altså en stor rosinhvetebolle i brødformat. Synes det er helt forferdelig og ødelegger alt av pålegg man putter på det. Røkelaks på rosinbolle? Uff! Er det ikke godt nok med en rykende fersk loff som en liten pause fra alt sukkeret? Eller bare MÅÅ folk ha søtt brød også for å være sikker?

Det at folk ikke dør av høyt blodsukker eller dehydrering av alle disse søtsakene i julen skjønner jeg ikke. Jeg er ikke sånn voldsomt kostholdsbevisst, men jeg håper folk klarer å drikke litt vann innimellom alt dette sukkeret de stapper i seg. Jeg kan ihvertfall garantere at det er ingenting av drikke som vil klare å slå et iskaldt glass med vann etter å ha proppet i seg et halvt kilo godteri. Til og med de største brusdrikkerne vil si seg enige i det. Å slukke tørsten med julebrus blir ihvertfall bensin på bålet.

Blir man dehydrert av sukker?   Det var nytt for meg.  Jeg har fagskoleutdannelse innen helse og kosthold og kan ikke huske å ha lært noe om det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker ikke ribbe (som familien spiser på julaften), hater risgrøt som er tradisjon her på lille julaften, men liker pinnekjøtt, medisterkaker, vossakorv og medisterpølser, men liker å spise det kun en gang i løpet av året, noe mer blir for mye. Når julematen kommer på bordet 24., 25. og 26. er jeg alt lei siden jeg har spist det på julebord med jobben, julemiddag med svigers og lignende. Jeg liker lutefisk da, det er jo magrere og serveres med ertestuing som jeg liker godt, men vi har ingen tradisjon på å spise det i familien, så blir ikke noe av i selve jula =( Rakfisk liker jeg også, men det laget må jeg stå for selv siden familien ikke har noen tradisjon på det.

Håper jeg blir ansvarlig for å invitere til julemiddag en gang i tiden (nå er jeg student på hybel), og kan arrangere rakfisk lille julaften og lutefisk på julaften :)

Anonymkode: 8d170...dbc

• Liker 1
Skrevet

Så spis en Grandiosa på julaften da. Er vel ingen som tvinger deg til å spise søt bakst og godis heller. Til kaffen på julaften kan du spise gulrøtter og kruspersille. 

• Liker 6
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke så glad i typisk julemat selv. Blir kvalm og uvel!  Starter julefrokostene med julekake, smør og brunost :P Alle i familien min/ svigerfamilie spiser ribbe/pinnekjøtt osv. Jeg spiser kalkun og tilbehør som poteter, surkål, grønnsaker og kalkun/brun saus. Hjemmelaget saus så klart! Det elsker jeg. Spiser heldigvis riskrem, og enkelte julekaker. Ellers spiser jeg helt vanlig mat som jeg alltid pleier å gjøre.

Endret av Lilleprinsesse
Skrevet
21 minutter siden, Peonjenta skrev:

Blir man dehydrert av sukker?   Det var nytt for meg.  Jeg har fagskoleutdannelse innen helse og kosthold og kan ikke huske å ha lært noe om det. 

Det er vel ikke direkte dehydrerende, men det er vanndrivende og man kjenner man fort blir tørst av mye søtt. Når man da i tillegg drikker søte drikker for å prøve å slukke tørsten så blir det en ond sirkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...