Gå til innhold

Kollega kan ikke selge pølser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står i kontrakten hans at jobben er kasse og salg. Han kan ikke selge pølser, ergo utfører han ikke kasse og salg til fulle. Han bryter kontrakten.

Anonymkode: 59be6...94b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så utrolig slitsomt med veike ledere. Ansatt X kan ikke selge pølser, kan ikke løfte tungt, kan ikke jobbe for lenge på grunn av ditt og datt. Gjett hvem som må steppe inn på overtid, og fortsatt får kritikk. Fy faen hvor lei jeg er av arbeidsmoralen til mange her i landet. Og gjett om jeg skal knuse min forrige arbeidsgiver når jeg etterhvert nå etablerer meg selv :) Skal stjele alle kundene hans og få han kastet ut i slummen. 

Anonymkode: 65d50...f61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Merkeligste jeg har hørt nesten, og jeg er gift med en muslim. Han har forresten jobbet med å både lage pølser (fabrikk)  og servere dem (hotellfrokost). Han spiser dem imidlertid ikke. 

Anonymkode: f1e5a...9dd

På min arbeidsplass hadde vi en periode ei ung muslimsk jente som ikke kunne tilberede svinekjøtt for brukergruppen selv om det å lage middag var en del av det daglige arbeidet. (Hun kunne heller ikke håndhilse på menn, eller hjelpe menn med stell, barbering osv).  

Har ellers andre muslimer som kollegaer, og de har ikke problemer med å utføre disse tingene.  Det varierer nok veldig hvor strengt religiøse forskrifter tolkes, uansett hvilken religion man tilhører.

Anonymkode: a34c9...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass hadde vi en periode ei ung muslimsk jente som ikke kunne tilberede svinekjøtt for brukergruppen selv om det å lage middag var en del av det daglige arbeidet. (Hun kunne heller ikke håndhilse på menn, eller hjelpe menn med stell, barbering osv).  

Har ellers andre muslimer som kollegaer, og de har ikke problemer med å utføre disse tingene.  Det varierer nok veldig hvor strengt religiøse forskrifter tolkes, uansett hvilken religion man tilhører.

Anonymkode: a34c9...878

Spesielt. Jeg fatter ikke hvorfor disse søker på slike stillinger.

Anonymkode: 2c6cc...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Bare for å avklare noen ting. 

Vi er flere som har sagt til sjefen at han ikke bare kan la dette ture og gå. Det går ut over oss andre ansatte. Men han er så tiltaksløs at jeg leter febrilsk etter ny jobb.

Jeg vet ikke om denne situasjonen kan sammenlignes med legen som ikke ville sette spiral på grunn av religion. Men hun vant og kommunen måtte punge ut.

https://www.nrk.no/telemark/lege-far-beholde-jobb-etter-spiralnekt-1.13794115

Og bare så det er klart, denne mannen har prøvetid, men å si opp noen i prøvetiden må også være saklig. Han er ellers flink og gjør som han skal. Og han har forresten ikke allergi. Dette er som jeg sa av personlig overbevisning, ikke noe fysisk. Jeg vil ikke si så mye om hva slag overbevisning, for da kommer det bare så mye hets som ikke har noe saken å gjøre. 

Spørsmålet er bare hva slags muligheter arbeidsgiver har. I følge lege-saken er kanskje oppsigelse utelukket.

Anonymkode: 8d2fa...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Bare for å avklare noen ting. 

Vi er flere som har sagt til sjefen at han ikke bare kan la dette ture og gå. Det går ut over oss andre ansatte. Men han er så tiltaksløs at jeg leter febrilsk etter ny jobb.

Jeg vet ikke om denne situasjonen kan sammenlignes med legen som ikke ville sette spiral på grunn av religion. Men hun vant og kommunen måtte punge ut.

https://www.nrk.no/telemark/lege-far-beholde-jobb-etter-spiralnekt-1.13794115

Og bare så det er klart, denne mannen har prøvetid, men å si opp noen i prøvetiden må også være saklig. Han er ellers flink og gjør som han skal. Og han har forresten ikke allergi. Dette er som jeg sa av personlig overbevisning, ikke noe fysisk. Jeg vil ikke si så mye om hva slag overbevisning, for da kommer det bare så mye hets som ikke har noe saken å gjøre. 

Spørsmålet er bare hva slags muligheter arbeidsgiver har. I følge lege-saken er kanskje oppsigelse utelukket.

Hvor mange ansatte er på vakt samtidig? Hvis dere er to, og du skal ha matpause, men stadig blir avbrutt fordi han trenger hjelp til å servere pølser, så er dette et problem. Du får ikke hatt en ordentlig pause fordi han stadig trenger hjelp, og pause har du tross alt krav på. Der jeg jobbet hendte det at vi måtte avbryte matpausen for å hjelpe kollegaer, men da var det fordi det skjedde noe spesielt, ikke fordi vedkommende av prinsipp ikke ønsker å utføre deler av jobben.

Anonymkode: 4e02e...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I større bedrifter så er det helt vanlig at ledelse/HR flytter vedkommende til noe annet som passer bedre til vedkommendes erfaring/mestringsfelt.

Samme lønn, men ny avdeling/enhet🙂

Anonymkode: 861a2...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her må sjefen begynne med en personalsamtale med denne personen og si klart fra at det forventes at han serverer pølser både nå i prøvetiden og resten av ansettelsesforholdet. Det er ikke slik at han kan slippe dette enkelte dager, eller hvis andre er på jobb. En del av jobben er å servere pølser og det er det som er forventet av han.

Det var en som ikke ville servere svineribbe på sykehjem - vedkommende fikk klar melding om at det ikke var en mulighet å unndra seg. 

Når man tar samtalen må man understreke tydelig at det er handlingen - nekte å servere pølser - og ikke den personlige religiøse overbevisningen som er utfordringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Suppetuppe skrev:

Morsomt hvordan de fleste her tar det som en selvfølge at det er snakk om en muslim😅

Som nevnt, kan det jo være snakk om en veganer også for eksempel. 😅

Det er jo kun snakk om svinekjøtt, ikke det andre kjøttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Evilposelos skrev:

Det er jo kun snakk om svinekjøtt, ikke det andre kjøttet. 

Hvilket annet kjøtt? 

Og det er uansett flere grupper enn muslimer som skyr svinekjøtt spesielt. 

Anonymkode: 0bd29...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I større bedrifter så er det helt vanlig at ledelse/HR flytter vedkommende til noe annet som passer bedre til vedkommendes erfaring/mestringsfelt.

Samme lønn, men ny avdeling/enhet🙂

Anonymkode: 861a2...7bd

Han jobber jo allerede på bunnen.

Anonymkode: 7c25f...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.12.2017 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Har en ny kollega som ikke kan selge eller håndtere pølser. 

Det skaper en del problemer på arbeidsplassen, fordi han i praksis ikke kan stå i kassa alene. Vi jobber på en bensinstasjon og selger MYE pølser. Han kan selvsagt gjøre andre ting, og det gjør han også. Men sjefen har selv innrømmet han ikke hadde ansatt denne fyren om han visste at han bare kunne utføre halve jobben.

I følge sjefen sa han ingenting om dette på intervju, og sjefen er livredd for å bli saksøkt om han sier opp denne mannen. 

Har man lov til å nekte å gjøre en så vesentlig del av jobben uten å risikere å bli oppsagt?

Ååh kjenner jeg blir provosert av sånt. Det går jo ikke an. Han må jo gjøre hele jobben når han er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2017 den 9.17, Suppetuppe skrev:

Ja jeg er helt enig med deg! Men vi vet jo ikke om det er en som bruker livssynet sitt som unnskyldning eller om det gjelder noe annet😅 tenk om det er snakk om en som er allergisk mot pølser eller bare ikke takler lukten/syns det er ekkelt. Altså det finnes så mange rare folk her i verden. 

Man får ikke allergisk reaksjon av pølser med mindre man spiser det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket annet kjøtt? 

Og det er uansett flere grupper enn muslimer som skyr svinekjøtt spesielt. 

Anonymkode: 0bd29...98a

oksekjøtt i burgere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...