Gå til innhold

Kollega kan ikke selge pølser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står tusenvis av muslimer i Norge og selger svinekjøtt og alkohol. Alt som er strengt forbudt av Mohammed. I Tyrkia, Albania og utallige muslimske land så spiser og drikker de det også.

Jeg tipper at vi her snakker om en araber tilhørende en mer konservativ variant av denne overtroen. Arbeidsgiveren kommer til å tape en evt. rettsak da religiøse mennesker ikke kan diskrimineres på arbeidsplassen.

Anonymkode: 5516a...70e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står heller ingenting i feks Koranen om at svinekjøtt ikke kan håndteres. Allierer dere med en imam eller noe sånt. 

Anonymkode: 1583a...16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

?

Er du villig til å selge brus? Er du villig til å selge ukeblader? Er du villig til å selge bensin? Er du villig til å selge tyggegummi? Er du villig til å selge boller? Er du villig til selge potetgull? Er du villig til å selge DVD'er? Er du villig til å selge kaffe? osv osv?...

Evt "klarer du gjennomføre alle arbeidsoppgaver som forventes av jobben, eller trenger du tilrettelegging på noen av oppgavene?" 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RompeRusk skrev:

Evt "klarer du gjennomføre alle arbeidsoppgaver som forventes av jobben, eller trenger du tilrettelegging på noen av oppgavene?" 

Det bør vel en arbeidstaker ha tenkt gjennom før han tar en jobb og evt greie å opplyse om selv hvis det skulle være nødvendig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kan man ja. Slippe unna 1-10 del av jobben og skylde på relgion. Lurer på hva jeg kan slippe om min relgion er feminisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min medfølelse. Jobbet i en matbutikk en gang der veldig mange av sommervikarene var under 18 år. Tror butikksjefen ville gi alle sine venners barn jobb eller noe - det var hvertfall utrolig stressende. Når halvparten av kollegaene dine ikke kan sitte i kassen, låse butikken og andre viktige deler av jobben, ble det veldig belastende for oss andre. Dette var jo sjefen sin feil da, så ungdommene kunne jo ikke noe for det. 

Anonymkode: 34279...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, asterix skrev:

Det bør vel en arbeidstaker ha tenkt gjennom før han tar en jobb og evt greie å opplyse om selv hvis det skulle være nødvendig.

Hehe, du ville blitt overrasket om du visste hvor mange som tar alle mulige slags jobber bare for å ha jobb.. uten intensjoner om å gjennomføre oppgavene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/12/2017 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

Om han er muslim eller ikke er ikke poenget her. Han kan like gjerne være jødisk eller veganer.

Anonymkode: 8d2fa...ee6

Religiøs er han i hvert fall, ellers hadde ikke sjefen din vært redd for å si ham opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvordan de fleste her tar det som en selvfølge at det er snakk om en muslim😅

Som nevnt, kan det jo være snakk om en veganer også for eksempel. 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Suppetuppe said:

Morsomt hvordan de fleste her tar det som en selvfølge at det er snakk om en muslim😅

Morsomt hvordan det ikke finnes eksempler på veganere som nekter  gjøre jobben sin selv om den inneholder å håndtere kjøtt, men det finnes tusenvis av eksempler av muslimer som ikke vil gjøre jobben sin.

På toppen er det ingen som er redd for å sparke en veganer som ikke gjør jobben sin. Å sparke en muslim derimot, nei da blir det jo religiøs diskriminering.

Anonymkode: 503fe...bd9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Bensinstasjoner selger jo vanligvis mer kjøttprodukter enn pølser/svin da, og siden problemet bare er pølser så må det vel være svinekjøttet som er problemet. 

Anonymkode: f314c...134

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem for meg det der at alt i livet skal kreve ferdigheter. 

Anonymkode: 04a96...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går sjefen rundt og siterer hva som ble sagt/ikke sagt på intervju? :sjokkert:

Anonymkode: 70c9a...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt hvordan det ikke finnes eksempler på veganere som nekter  gjøre jobben sin selv om den inneholder å håndtere kjøtt, men det finnes tusenvis av eksempler av muslimer som ikke vil gjøre jobben sin.

På toppen er det ingen som er redd for å sparke en veganer som ikke gjør jobben sin. Å sparke en muslim derimot, nei da blir det jo religiøs diskriminering.

Anonymkode: 503fe...bd9

Faktisk ikke helt sant! Hun her mistet jobbtilbudet fordi hun var veganer. Ble sak ut av det da, hvor hun vant. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/l1jB7/Mistet-jobbtilbud-fordi-hun-er-veganer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bensinstasjoner selger jo vanligvis mer kjøttprodukter enn pølser/svin da, og siden problemet bare er pølser så må det vel være svinekjøttet som er problemet. 

Anonymkode: f314c...134

Mye mulig det altså. Jeg bare mener at det er jo ikke sikkert det er snakk om en muslim, selv om det høres ut som det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Faktisk ikke helt sant! Hun her mistet jobbtilbudet fordi hun var veganer. Ble sak ut av det da, hvor hun vant. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/l1jB7/Mistet-jobbtilbud-fordi-hun-er-veganer

Men denne saken dreier jo seg ikke om arbeidsoppgavene hennes, men det hun selv skulle spise. Latterlig sak og jeg forstår godt hvorfor hun vant. Når en person derimot ikke kan utføre arbeidsoppgavene sine grunnet religiøs eller annen overbevisning stiller det seg annerledes. Da står arbeidsgivers sak sterkere. Jeg forstår heller ikke hvorfor en veganer, en muslim eller noe i den gaten ikke kan servere pølser. Jeg har ikke hørt om noen som har problemer med dette. 

Anonymkode: 2c6cc...9b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men denne saken dreier jo seg ikke om arbeidsoppgavene hennes, men det hun selv skulle spise. Latterlig sak og jeg forstår godt hvorfor hun vant. Når en person derimot ikke kan utføre arbeidsoppgavene sine grunnet religiøs eller annen overbevisning stiller det seg annerledes. Da står arbeidsgivers sak sterkere. Jeg forstår heller ikke hvorfor en veganer, en muslim eller noe i den gaten ikke kan servere pølser. Jeg har ikke hørt om noen som har problemer med dette. 

Anonymkode: 2c6cc...9b6

Ja jeg er helt enig med deg! Men vi vet jo ikke om det er en som bruker livssynet sitt som unnskyldning eller om det gjelder noe annet😅 tenk om det er snakk om en som er allergisk mot pølser eller bare ikke takler lukten/syns det er ekkelt. Altså det finnes så mange rare folk her i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Den saken er litt anderledes. Hun nektet ikke å gjøre jobben sin, men fikk ikke lov å prøve seg engang. På samme måte som at ingen kan kreve at en muslim eller jøde skal spise svin, kan en ikke kreve at en veganer skal spise kjøtt. Da skal man enten ha servert mat som tilfredsstiller religion/livssyn, eller mulighet til å lage selv eller ha med mat selv. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for en av delene. Normalt sett har de ikke plikt til å servere deg mat som tilfredsstiller religion/livssyn, da de fleste av oss har mulighet til å ta med mat selv. Men dersom det ikke er mulig, må det tilrettelegges. 

Det har vel vært et par saker i helsevesenet med muslimer som har nektet å servere svin og alkohol, og etter hva jeg kan huske så kan dette være mulig grunn for oppsigelse. Men det beste er å kople inn noen her, uansett om vedkommende er muslim, veganer eller bare vrang. Det vil nok være en del som må skje først før en oppsigelse kan skje. 

At de ikke spurte skjønner jeg godt. Et hvert oppegående menneske vet at det selges pølser på en bensinstasjon, og regner nok med at folk som søker dit, ikke har problemer med arbeidsoppgavene. Men kanskje det bør komme inn som en del av intervjuet å spørre om det er noen arbeidsoppgaver de ikke kan utføre (at de ikke kan noe om bil er jo nesten en selvfølge i disse dager da...)

Anonymkode: f4220...b53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apis skrev:

Som nyansatt har han vel 3mnd prøvetid? 

Folk må slutte å tro at prøvetid betyr noe som helst. 

Anonymkode: 70c9a...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...