AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Del Skrevet 21. desember 2017 Har en ny kollega som ikke kan selge eller håndtere pølser. Det skaper en del problemer på arbeidsplassen, fordi han i praksis ikke kan stå i kassa alene. Vi jobber på en bensinstasjon og selger MYE pølser. Han kan selvsagt gjøre andre ting, og det gjør han også. Men sjefen har selv innrømmet han ikke hadde ansatt denne fyren om han visste at han bare kunne utføre halve jobben. I følge sjefen sa han ingenting om dette på intervju, og sjefen er livredd for å bli saksøkt om han sier opp denne mannen. Har man lov til å nekte å gjøre en så vesentlig del av jobben uten å risikere å bli oppsagt? Anonymkode: 8d2fa...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 21. desember 2017 #2 Del Skrevet 21. desember 2017 Muslim? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #3 Del Skrevet 21. desember 2017 Anonymkode: 0fa11...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Del Skrevet 21. desember 2017 Muslim ? Jeg har jobbet i kiosk sammen med flere muslimer, å de har ikke hatt problemer med å håndtere dette. Så lenge de ikke spiste det selv var det ingen problem. jeg ville snakket med personen å hørt om hvorfor. Kan være at den ansatte prøver å slippe litt billig unna? Om man går innom kiosker i Oslo-området er det flust med veldig hyggelige muslimer som jobber å med glede serverer både pølser å pepperonipizza. Handler det om noe annet? Anonymkode: 8cbe4...82e 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. desember 2017 #5 Del Skrevet 21. desember 2017 Da får han vel finne seg en en annen jobb, regner med det er en muslim.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Del Skrevet 21. desember 2017 Sjefen får sette han til andre oppgaver, om han ikke klarer å gjøre det som kreves i stillingen. Da sier han muligens opp. Hva sto i stillingsannonsen og arbeidsbeskrivelsen? Om han ikke oppfyller de kravene som står kan han muligens be ham om å si opp selv. Anonymkode: ba654...264 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Del Skrevet 21. desember 2017 Merkeligste jeg har hørt nesten, og jeg er gift med en muslim. Han har forresten jobbet med å både lage pølser (fabrikk) og servere dem (hotellfrokost). Han spiser dem imidlertid ikke. Anonymkode: f1e5a...9dd 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 21. desember 2017 #8 Del Skrevet 21. desember 2017 Det store spørsmålet er hva som står i arbeidskontrakten. Om den ansatte har skrevet under på å selge pølser, så skal h*n selge pølser, ellers er det kontraktbrudd. Arbeidsgiver bør høre med en advokat. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #9 Del Skrevet 21. desember 2017 Om han er muslim eller ikke er ikke poenget her. Han kan like gjerne være jødisk eller veganer. Men jeg kan bekrefte at det handler om personlig overbevisning, og jeg kjenner selv muslimner som ikke har noen problemer med å server svin. Poenget er om han kan nekte å utføre en så sentral del av jobben uten å risikere å bli oppsagt. Hva sier reglene? Og det står forresten ikke eksplisitt "pølser" i arbeidskontrakten, bare kasse og salg. Anonymkode: 8d2fa...ee6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Del Skrevet 21. desember 2017 Det må da være regler for det? Eller er man som troende beskyttet av loven. Er selv veganer og ville aldri søkt jobb der jeg ikke kunne gjøre arbeidsoppgavene mine. Om jeg absolutt måtte ta en slik jobb hadde jeg servert pølser mens jeg søkte på annet Anonymkode: e9daa...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 21. desember 2017 #11 Del Skrevet 21. desember 2017 Kan man ikke utføre jobben så må man da få si opp vedkommende. Hva om rengjøringspersonalet plutselig sa at de ikke kunne vaske? Forøvrig ville jeg byttet jobben hans med vaskehjelpen så kunne denne selge pølser isteden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yeans Skrevet 21. desember 2017 #12 Del Skrevet 21. desember 2017 Hvis han nekter å gjøre jobben sin på grunn av personlig overbevisning så bryter han vel arbeidskontrakten i henhold til norsk lov? Kontakt advokat. Enten må han håndtere pølser eller han må si opp eller finne seg i å bli oppsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 22. desember 2017 #13 Del Skrevet 22. desember 2017 Er dette til hjelp? http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=192 https://arbeidsrettsavdelingen.no/avskjed/oppsigelse-pa-grunn-av-ordrenekt/ http://ledernett.no/kan-vi-sparke-en-ansatt-ordrenekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #14 Del Skrevet 22. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Om han er muslim eller ikke er ikke poenget her. Han kan like gjerne være jødisk eller veganer. Men jeg kan bekrefte at det handler om personlig overbevisning, og jeg kjenner selv muslimner som ikke har noen problemer med å server svin. Poenget er om han kan nekte å utføre en så sentral del av jobben uten å risikere å bli oppsagt. Hva sier reglene? Og det står forresten ikke eksplisitt "pølser" i arbeidskontrakten, bare kasse og salg. Anonymkode: 8d2fa...ee6 Du sier at «han sa ikke noe om dette i intervjuet». Men, dere som arbeidsgiver SPURTE IKKE? Anonymkode: 861a2...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #15 Del Skrevet 22. desember 2017 Høres merkelig ut. Jeg har jobbet med mange muslimer og de hadde da ikke noe problem med å servere svinekjøtt. I fastetiden så kunne de ikke ta i svinekjøttet, men de løste seg med å bruke bestikk eller hansker. (noe man jo skal bruke uansett). Anonymkode: 5f616...ed0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 22. desember 2017 #16 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en ny kollega som ikke kan selge eller håndtere pølser. Det skaper en del problemer på arbeidsplassen, fordi han i praksis ikke kan stå i kassa alene. Vi jobber på en bensinstasjon og selger MYE pølser. Han kan selvsagt gjøre andre ting, og det gjør han også. Men sjefen har selv innrømmet han ikke hadde ansatt denne fyren om han visste at han bare kunne utføre halve jobben. I følge sjefen sa han ingenting om dette på intervju, og sjefen er livredd for å bli saksøkt om han sier opp denne mannen. Har man lov til å nekte å gjøre en så vesentlig del av jobben uten å risikere å bli oppsagt? Anonymkode: 8d2fa...ee6 Ts, forklar hvorfor han ikke "kan selge" pølser og stå i kassen alene? Det er vel ikke et problem å gi vedkommende korrekt og nok opplæring? Er dette virkelig en problemstilling?Det blir som å jobbe i barnehage uten å kunne skifte bleier, eller jobbe i politiet men ikke kan bruke håndjern eller batong. Endret 22. desember 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #17 Del Skrevet 22. desember 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier at «han sa ikke noe om dette i intervjuet». Men, dere som arbeidsgiver SPURTE IKKE? Anonymkode: 861a2...7bd Hvorfor skulle man det? Man spør ikke noen som søker pleiejobb på sykehjem om de er villig til å følge noen på do heller, eller noen som søker jobb i skobutikk om de er villig til å ta på penger. Anonymkode: 0bd29...98a 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chouette Skrevet 22. desember 2017 #18 Del Skrevet 22. desember 2017 Har også jobbet ved et serveringssted som solgte svinekjøtt, med muslimsk kollega. Null problem for han å servere dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 22. desember 2017 #19 Del Skrevet 22. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle man det? Man spør ikke noen som søker pleiejobb på sykehjem om de er villig til å følge noen på do heller, eller noen som søker jobb i skobutikk om de er villig til å ta på penger. Anonymkode: 0bd29...98a Det hadde blitt litt av en liste om man hadde vært nødt til å spørre om det for hver eneste arbeidsoppgave. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 22. desember 2017 #20 Del Skrevet 22. desember 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier at «han sa ikke noe om dette i intervjuet». Men, dere som arbeidsgiver SPURTE IKKE? Anonymkode: 861a2...7bd ? Er du villig til å selge brus? Er du villig til å selge ukeblader? Er du villig til å selge bensin? Er du villig til å selge tyggegummi? Er du villig til å selge boller? Er du villig til selge potetgull? Er du villig til å selge DVD'er? Er du villig til å selge kaffe? osv osv?... 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå