Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

*Sukk* jo på konsum versjonen av Windows tar Microsoft for seg. Du har ikke kontroll på oppdateringene og det ligger nye apper i serviceoppgraderingene som du ikke selv får bestemme om skal inn

altså, vi snakker om Microsoft og hvordan de forvalter Windows, ikke tredjepart.

På pro versjonene har du naturlig nok mer kontroll.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Druid said:

*Sukk* jo på konsum versjonen av Windows tar Microsoft for seg. Du har ikke kontroll på oppdateringene og det ligger nye apper i serviceoppgraderingene som du ikke selv får bestemme om skal inn

altså, vi snakker om Microsoft og hvordan de forvalter Windows, ikke tredjepart.

Hvis du ønsker at vi skal snakke sammen, tar du kontakt på nyåret.

Skrevet
2 minutter siden, Druid skrev:

Default apps på Windows store blir en annen diskusjon ja. Men da kan man også skru av, som f. eks. forklart her:

https://www.tenforums.com/tutorials/68217-turn-off-automatic-installation-suggested-apps-windows-10-a.html

Jeg har gjort det selv, og det er faktisk ikke så vrient dersom appene fyller opp harddisken. 

Anonymkode: 501ab...dae

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Default apps på Windows store blir en annen diskusjon ja. Men da kan man også skru av, som f. eks. forklart her:

https://www.tenforums.com/tutorials/68217-turn-off-automatic-installation-suggested-apps-windows-10-a.html

Jeg har gjort det selv, og det er faktisk ikke så vrient dersom appene fyller opp harddisken. 

Anonymkode: 501ab...dae

Nice!

Selv om dette gjelder tredjepart og ikke MS Aps.

Det handler ikke så mye om plass som: «Har jeg ikke installert det, skal det ikke inn» og «Nei, nye features skal ikke følge i service packages», begge to gamle MS synder vi trodde var fjernet for godt.

Endret av Druid
Skrevet
1 hour ago, T-Rex said:

Takk for den :-).

Ingen årsak.
Skal du forresten ha automatiske oppdateringer så er https://wiki.debian.org/UnattendedUpgrades en grei vei å gå.

Jo, du må bruke kommandolinja men sånn er linux. Og de forklarer det jo på tre forskjellige måter, for de er nerder og kan jo ikke dy seg for å forklare, men bare kjør ball på

dpkg-reconfigure -plow unattended-upgrades

Så mener jeg det er (nesten) alt som skal til.

Skrevet

Antergos Linux er veldig bra etter min erfaring. Lett å innstallere og alltid de nyeste programmene :)

Anonymkode: 89065...b86

Skrevet
7 hours ago, Mithrandates said:

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade y

Enklere blir det ikke.

Det kan bli enda enklere: sudo pacman -Syyu ;)

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan bli enda enklere: sudo pacman -Syyu ;)

Fedora*, vik fra meg!

*samma går for arch

Endret av Mithrandates
Skrevet
43 minutter siden, Mithrandates said:

Fedora*, vik fra meg!

*samma går for arch

Arch ;) Liker Arch, men Fedora har jeg heller ikke fått helt den store sansen for. Debian, ubuntu og mint er bra distroer. Brukte for det meste xubuntu før.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Arch ;) Liker Arch, men Fedora har jeg heller ikke fått helt den store sansen for. Debian, ubuntu og mint er bra distroer. Brukte for det meste xubuntu før.

Vel jeg skal ikke dømme andre mennesker, men hvorfor arch da?

Skrevet

1. Hvorfor ikke Mac?

2. Hvilken Windows-versjon bruker du? Hva slags programmer var det snakk om?

3. Open-source er ekstremt mye forskjellig. Det er ikke et enkelt prosjekt eller en enkel organisasjon. Å si at "open-source er støttet av russerne" blir som å påpeke at det bor russere på jorden. Jada ,det er russere på jorden, men jorden består av mer enn bare russere.

Gjest Fjelldronning
Skrevet

Once you go Mac, you never go back :) 

Skrevet
5 hours ago, Mithrandates said:

Vel jeg skal ikke dømme andre mennesker, men hvorfor arch da?

At Arch er en rolling distro slik at man får tilgang til de nyeste versjonene av pakkene uten å måtte gjøre en ny installasjon etter en viss tid, og at man bygger installasjonen opp og legger til det man selv ønsker, i motsettning til ubuntu og mint hvor man må fjerne de pakkene man ikke trenger (hvis man ikke bruker netboot iso image). Arch har også veldig god dokumentasjon som det er ganske lett å finne på arch wiki. Ubuntu/mint er et sannsynligvis et bedre alternativ for nye linux-brukere siden man får alt satt opp automatisk eller for brukere som ikke ønsker/kan bruke tid på vedlikehold eller har interessea av å sette opp en arch installasjon.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at man tvinges til å gjøre oppgraderinger er fordi ingen gjør dem ellers, og da står pcen og er sårbar for angrep.

Anonymkode: 27b86...1ed

Skrevet
9 timer siden, Fjelldronning skrev:

Once you go Mac, you never go back :) 

Enig!😊

Skrevet
1 hour ago, tdm900 said:

Enig!😊

Omtrent som fotsopp, altså.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

At Arch er en rolling distro slik at man får tilgang til de nyeste versjonene av pakkene uten å måtte gjøre en ny installasjon etter en viss tid

Ah. "Prøvekanin-distro for testing av angrepsoverflate og skjulte sårbarheter". Gudd løkk wid dat

Skrevet

Du er ferdig med Windows, men aner ikke hva du skal bruke istedet? Virkelig?

Linux er russisk og består av en haug med piratkopiert programvare/programlinjer.

Anbefaler OSX. Amerikansk, virusfritt og umulig å hacke. 

Anonymkode: 23b9a...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...