T-Rex Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Så vet du det, Bill. Det er en grense for hvordan man behandler kunder. 1
Gruselgrafs Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 (endret) Hvilket alternativ har du valgt istedenfor? Vil anbefale Linux Mint. Det leveres med en god kontorpakke og en del andre nyttige programmer og hvis man trenger flere så er det bare å gå inn på programbehandling og velge og vrake der. Tidligere var det jo slik at det var mer komplisert å installere programmer på Linux enn Windows, men det systemet Mint har snur det på hodet. Og i motsetning til Windows er jo Mint og en del andre Linuxdistribusjoner gratis. Endret 20. desember 2017 av Gruselgrafs 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 Nyeste openSUSE her, støtt som fjell Anonymkode: c3f56...30a 1
Villa2000 Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 2 hours ago, T-Rex said: Så vet du det, Bill. Det er en grense for hvordan man behandler kunder. Lov å spørre hva som fikk deg til å tippe over? 1
T-Rex Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2017 16 hours ago, Villa2000 said: Lov å spørre hva som fikk deg til å tippe over? Siste påtvungne installering av programmer ("apper") jeg ikke har bedt om og ikke ønsker installert. Lot PCen stå ubevåket i litt for lang tid, og vips var en installasjon jeg forsøkte å unngå i gang. Og det tok lang tid, hvor jeg ikke kunne bruke maskina. Og nå må jeg finne ut hva jeg må deaktivere... 2
T-Rex Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2017 (endret) 17 hours ago, Gruselgrafs said: Hvilket alternativ har du valgt istedenfor? Må vel tenke Linux. Men det blir kanskje like mye drit og elendighet med påtvungne oppgraderinger der? Firefox er jo heller ikke snau med oppgraderingene... Og OpenSource er vel muligens støttet av russerne? Jeg er pro-NATO, så er littegrann skeptisk der også. Betal-Linux, kanskje? Mac er ikke et alternativ. Endret 21. desember 2017 av T-Rex
Mithrandates Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 (endret) 17 hours ago, T-Rex said: Må vel tenke Linux. Men det blir kanskje like mye drit og elendighet med påtvungne oppgraderinger der? Nei.sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade y Enklere blir det ikke. Niks og nein og nada og njet blir oppdatert med mindre du ønsker det (med unntak av ting for chromium nettleseren men det er et hederlig og nødvendig unntak og skjer bare når du kjører den).Linux Mint, kjør pedalen flat, om du absolutt vil ha muligheten til å kunne bruke begge operativsystemer så bare reduserer du hvor stor plass windows tar i disk manager og lager ledig partisjon, og sier til mint-installasjonsprogrammet at det bare skal bruke den ledige plassen. Så fikser den resten og du kan boote begge etter behov / ønsker / nostalgi / innfall eller anfall i fylla. Anbefaler forresten XFCE-versjonen fremfor KDE: https://blog.linuxmint.com/?p=3480 Endret 22. desember 2017 av Mithrandates 2
Villa2000 Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 21 hours ago, T-Rex said: Siste påtvungne installering av programmer ("apper") jeg ikke har bedt om og ikke ønsker installert. Lot PCen stå ubevåket i litt for lang tid, og vips var en installasjon jeg forsøkte å unngå i gang. Og det tok lang tid, hvor jeg ikke kunne bruke maskina. Og nå må jeg finne ut hva jeg må deaktivere... Ok. Jeg har ikke oppdaget det samme selv, men ser at det kan være irriterende. Er vel egentlig ikke så mye du trenger å deaktivere dersom du skal fjerne hele windows?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 Da har du gjort noe feil, eller så har du adware/malware som har installert noe på maskinen din. Eventuelt et tredjepartsprogram som var bundlet sammen med et annet program, noe som titt og ofte er tilfelle med diverse programvare man laster ned. Utover det og diverse oppdateringer av eksisterende programvare og Windows er det virkelig ikke vanlig at programvareinstallasjoner for programmer du ikke vet hva er eller aldri har installert på maskinen din før, starter installasjon. Anonymkode: 501ab...dae
Fysikeren Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 Er selv veldig tilhenger av Ubuntu, også en linux-variant.
T-Rex Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #12 Skrevet 22. desember 2017 (endret) 14 minutter siden, Villa2000 said: Ok. Jeg har ikke oppdaget det samme selv, men ser at det kan være irriterende. Er vel egentlig ikke så mye du trenger å deaktivere dersom du skal fjerne hele windows? Ser ikke sånn ut, ved første øyekast. Men må vel undersøke litt mer. Endret 22. desember 2017 av T-Rex
T-Rex Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 22. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Da har du gjort noe feil, eller så har du adware/malware som har installert noe på maskinen din. Eventuelt et tredjepartsprogram som var bundlet sammen med et annet program, noe som titt og ofte er tilfelle med diverse programvare man laster ned. Utover det og diverse oppdateringer av eksisterende programvare og Windows er det virkelig ikke vanlig at programvareinstallasjoner for programmer du ikke vet hva er eller aldri har installert på maskinen din før, starter installasjon. Anonymkode: 501ab...dae Tviler på det.
T-Rex Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2017 4 hours ago, Mithrandates said: Nei.sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade y Enklere blir det ikke. Niks og nein og nada og njet blir oppdatert med mindre du ønsker det (med unntak av ting for chromium nettleseren men det er et hederlig og nødvendig unntak og skjer bare når du kjører den).Linux Mint, kjør pedalen flat, om du absolutt vil ha muligheten til å kunne bruke begge operativsystemer så bare reduserer du hvor stor plass windows tar i disk manager og lager ledig partisjon, og sier til mint-installasjonsprogrammet at det bare skal bruke den ledige plassen. Så fikser den resten og du kan boote begge etter behov / ønsker / nostalgi / innfall eller anfall i fylla. Anbefaler forresten XFCE-versjonen fremfor KDE: https://blog.linuxmint.com/?p=3480 Takk for den :-).
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 6 minutter siden, T-Rex skrev: Tviler på det. Tro meg, etter å ha jobbet profesjonelt med drift og utvikling av bla. Windowsplattform i tidligere jobb, så er det på ingen måte vanlig at en installasjon av et program som aldri har vært i nærhet av maskinen før bare begynner ut av det blå. Da har man typisk adware/malware eller så har man fått skit som har kommet sammen med et annet program. Det siste er ikke så uvanlig, finnes bla. en del gratisprogrammer med sånt. I installasjonen av det programmet man egentlig er interessert i, så får man gjerne underveis et valg der man kan huke av/på installasjonen av noe "mer". Og "default setting" for slik tredjeparts programvare er gjerne "på". Anonymkode: 501ab...dae
Druid Skrevet 22. desember 2017 #16 Skrevet 22. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du gjort noe feil, eller så har du adware/malware som har installert noe på maskinen din. Eventuelt et tredjepartsprogram som var bundlet sammen med et annet program, noe som titt og ofte er tilfelle med diverse programvare man laster ned. Utover det og diverse oppdateringer av eksisterende programvare og Windows er det virkelig ikke vanlig at programvareinstallasjoner for programmer du ikke vet hva er eller aldri har installert på maskinen din før, starter installasjon. Anonymkode: 501ab...dae På konsum versjonen av Windows 10 er dette blitt hverdagen. Og jeg har ikke tilgang til pro versjoner lenger. Dritt at den siste arbeidsgiveren min var så jævla kjip at jeg ikke fikk kjøpe meg Mac ...( eneste kjedelige er jo selvfølgelig ser det teite trynet hans vær gang jeg ser i speilet)
T-Rex Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 22. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tro meg, etter å ha jobbet profesjonelt med drift og utvikling av bla. Windowsplattform i tidligere jobb, så er det på ingen måte vanlig at en installasjon av et program som aldri har vært i nærhet av maskinen før bare begynner ut av det blå. Da har man typisk adware/malware eller så har man fått skit som har kommet sammen med et annet program. Det siste er ikke så uvanlig, finnes bla. en del gratisprogrammer med sånt. I installasjonen av det programmet man egentlig er interessert i, så får man gjerne underveis et valg der man kan huke av/på installasjonen av noe "mer". Og "default setting" for slik tredjeparts programvare er gjerne "på". Anonymkode: 501ab...dae Takk for tipset.
T-Rex Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #18 Skrevet 22. desember 2017 1 minutt siden, Druid said: På konsum versjonen av Windows 10 er dette blitt hverdagen. Og jeg har ikke tilgang til pro versjoner lenger. Dritt at den siste arbeidsgiveren min var så jævla kjip at jeg ikke fikk kjøpe meg Mac ...( eneste kjedelige er jo selvfølgelig ser det teite trynet hans vær gang jeg ser i speilet) Merry Christmas!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #19 Skrevet 22. desember 2017 3 minutter siden, Druid skrev: På konsum versjonen av Windows 10 er dette blitt hverdagen. Og jeg har ikke tilgang til pro versjoner lenger. Dritt at den siste arbeidsgiveren min var så jævla kjip at jeg ikke fikk kjøpe meg Mac ...( eneste kjedelige er jo selvfølgelig ser det teite trynet hans vær gang jeg ser i speilet) Nei, det er ikke hverdagen hvis man er litt forsiktig. Jeg vet mange bare trykker i vei uten tanke på hva de driver med, men selv de typiske Home versjonene gjør ikke det. Et poeng her er f. eks. å skru på UAC, f. eks. som beskrevet her: https://articulate.com/support/article/how-to-turn-user-account-control-on-or-off-in-windows-10 Ja, mac er helt greit også til arbeid. Imidlertid kan jeg forstå arbeidsgivere. Hos oss var Mac typisk 2-3 ganger dyrere enn pc, og da blir det fort dyrt når bedriften kjøper et stort antall maskiner for å oppgradere. Anonymkode: 501ab...dae
Gjøksuppe Skrevet 22. desember 2017 #20 Skrevet 22. desember 2017 Linux Mint XFCE er bra, som noen over også skriver 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå