Gå til innhold

Måtte betale for blåreseptvarer selv om jeg har frikort! Hvorfor?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Pipaluk skrev:

Folk som tar ut forholdsmessig mye i romulen, må likevel ha nye medisiner i mars/april.  De må derfor opparbeide seg nytt egenandelstak for 2018. De har vel ingenting å vinne på det? 

Hva om jeg får lyst til å reise jorden rundt i løpet av 2018. Da vil jeg ta ut det jeg trenger, og sannsynligvis mer da jeg ikke vet om jeg får tak i samme medisin i Burma.  Hva skjer da med den betalingen? Går den til frikort eller noe annet?

Hvorfor må man det? På blåresept får man ut for 3 mnd forbruk om gangen. Og det er mange som vil hente ut mer på frikort, da har man medisiner for opptil 6 mnd liggendes hjemme.

Skal du reise bort i 1 år i 2018 så får du hente ut medisiner for 3 mnd forbruk * 4 egenandelsbeløp på max 520 kr. Dette beløpet går som vanlig inn på frikortbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Lille Vinkel skrev:

Hvorfor må man det? På blåresept får man ut for 3 mnd forbruk om gangen. Og det er mange som vil hente ut mer på frikort, da har man medisiner for opptil 6 mnd liggendes hjemme.

Skal du reise bort i 1 år i 2018 så får du hente ut medisiner for 3 mnd forbruk * 4 egenandelsbeløp på max 520 kr. Dette beløpet går som vanlig inn på frikortbeløpet.

Jeg trodde ikke det var fysisk mulig å hente ut for seks måneder på apoteket sånn helt uten videre. De må ha i bakhodet at noen kan misbruke medisiner, selge det, eller at dosen skal justerers etterhvert. Derfor trodde jeg at det var opp til fastlegen og ikke apoteket.

nå har jeg ekstra mye igjen på den ene medisinen da jeg har halvert dosen.  Hva om jeg haddd økt den andre? Hva må fastlegen skrive så det ikke bare blir oppfattet som hamstring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg var på apoteket og hentet ut mine faste medisiner på blåresept.  Jeg fikk beskjed om å betale for det, da det går på neste års egenandelstak. Bgrunnelsen var at det var så seint på året og at resepten ikke utløper før langt uti neste år. 

Er dette noen nye føringer fra Helfo eller har jeg blitt lurt av Boots Apotek?

En så vanvittig lang tråd på noe der apoteket har handlet helt i tråd med lovberket og blåreseptforskriften :klo:

Ingrn skal ha mer medisin ut på frikort fra apoteket enn for tre måneder pr. Egenandel. Apoteket beregner hvor mye en skal bruke av x medisin etter hvordan legen har bestemt at legemiddelet skal  brukes daglig, så ganger de opp til 90 dager/3 måneder og tilpasser pakningen i forhold til utlevering til pasienten. 

Men apoteket kan godt levere ut alt på en blåresept men utover 3 måneders forbruk må pasienten betale fullt ut. Ikke fordi apoteket skal være vanskelig, men fordi apotekene ikke får refundert utgiftene fra Helfo for utlevering mer enn tre måneders forbruk på blåresepter. Dermed vil apoteket gå med tap om de ikke følger rehlene for refusjon. 

Er det mindre en 2,5 måneder siden sist pasienten fikk ulevert medisiner på blåresepten sin, så får ikke apoteket refusjon og kan dermed utlevere medisin mot at pasienten betaler medisinen fullt ut. Helfo vil heller ikke refundere disse utleggene. 

Så å beklage seg på nettet når en ikke forstår eller ikke setter seg inn i reglene blir for dumt.

Anonymkode: 3e60f...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En så vanvittig lang tråd på noe der apoteket har handlet helt i tråd med lovberket og blåreseptforskriften :klo:

Ingrn skal ha mer medisin ut på frikort fra apoteket enn for tre måneder pr. Egenandel. Apoteket beregner hvor mye en skal bruke av x medisin etter hvordan legen har bestemt at legemiddelet skal  brukes daglig, så ganger de opp til 90 dager/3 måneder og tilpasser pakningen i forhold til utlevering til pasienten. 

Men apoteket kan godt levere ut alt på en blåresept men utover 3 måneders forbruk må pasienten betale fullt ut. Ikke fordi apoteket skal være vanskelig, men fordi apotekene ikke får refundert utgiftene fra Helfo for utlevering mer enn tre måneders forbruk på blåresepter. Dermed vil apoteket gå med tap om de ikke følger rehlene for refusjon. 

Er det mindre en 2,5 måneder siden sist pasienten fikk ulevert medisiner på blåresepten sin, så får ikke apoteket refusjon og kan dermed utlevere medisin mot at pasienten betaler medisinen fullt ut. Helfo vil heller ikke refundere disse utleggene. 

Så å beklage seg på nettet når en ikke forstår eller ikke setter seg inn i reglene blir for dumt.

Det er jo ikke alle resepter som kommer med et foreskrevet antall pr dag, da bruker man «etter behov». En måneds forbruk for noen vil da tilsvare tre måneders bruk for andre. Hvordan løses dette mtp frikort?

Anonymkode: 9a4c8...4a7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det stemmer at det er slik, i alle fall hvis du har nylig tatt ut. det har skjedd med meg og. Hadde nettopp tatt ut og tenkte jeg skulle være lur å ta ut en runde til før nyttår siden jeg hadde frikort :fnise: men den gang ei :P

Anonymkode: a62eb...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det stemmer at det er slik, i alle fall hvis du har nylig tatt ut. det har skjedd med meg og. Hadde nettopp tatt ut og tenkte jeg skulle være lur å ta ut en runde til før nyttår siden jeg hadde frikort :fnise: men den gang ei :P

Hun hadde jo ikke tatt på 3 mnd. 

Anonymkode: 8d96e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men poenget var ikke om hun hadde tatt for tett, mindre enn 2,5 mnd. Men at det var lite igjen av året. Det brukte apoteket som grunn. En grunn jeg aldri har hørt før. Og jeg har brukt medisiner på blå resept i mange år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun hadde jo ikke tatt på 3 mnd. 

Åja, leste ikke skikkelig. Nei da vet jeg ikke :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare prøve et et annet apotek? Hvis du har gått tom skal jo det vises på resepten når du sist tok ut og mengde. 

Anonymkode: bb349...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg trodde ikke det var fysisk mulig å hente ut for seks måneder på apoteket sånn helt uten videre. De må ha i bakhodet at noen kan misbruke medisiner, selge det, eller at dosen skal justerers etterhvert. Derfor trodde jeg at det var opp til fastlegen og ikke apoteket.

nå har jeg ekstra mye igjen på den ene medisinen da jeg har halvert dosen.  Hva om jeg haddd økt den andre? Hva må fastlegen skrive så det ikke bare blir oppfattet som hamstring?

A og B- preparater (som man kan ruse seg på) er det egne regler for.

Men det har hendt jeg har glemt medisiner i feriehuset, har fått nye uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare prøve et et annet apotek? Hvis du har gått tom skal jo det vises på resepten når du sist tok ut og mengde. 

Anonymkode: bb349...622

Dro innnom et annet apotek. Fikk ut to andre medisiner men ikke mer av den jeg allerede hadde hentet ut. Damen var utenlandsk og ikke flink til å forklare. Hun sa at jeg egentlig skulle ha betalt men at jeg skulle få slippe da det snart var slutten på året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2017 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Du får ikke levert tilbake medisiner. Da blir de destruert, de kan ikke selge de på nytt. Er sykepleier, og leverte inn noen ekstremt dyre medisiner (ca 20.000), gikk på frikort men er jo dyrt for staten. Jeg hadde hentet ut medisinene samme dag, men pasienten døde før jeg hadde rukket å kjørt medisinene hjem dit, medisinene hadde kun vært i min bil. Likevel måtte de destrueres. Så med tanke på prisen hadde du nok ikke fått noe igjen. 

Anonymkode: e6ff0...615

Altså....at hun tok varen vekk fra disken da....før jeg betalte. Jeg vet at du ikke kan ta med deg utenifra og levere tilbake

Anonymkode: b236f...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2017 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ingen restriksjoner for å ta ut mer medisiner når man er tom og det er mer igjen på resepten. Normalt er jo å ta ut 4 ganger på resepten og hver gang holder til 3 mnd. Resepten er da gyldig i ett år. Selvfølgelig er det medisiner som ikke går innunder dette. Synes det høres veldig rart ut, og særlig når det ikke er en like regel for det. På frikortet så står det jo at det gjelder frem til 31.12. 

Om du henter medisiner 1 des som skal vare i tre mnd, så ser jo apoteket det . Så vil du ta ut nytt eks 27.12....da må du betale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som hamstret før. Særlig de med dårlig råd.  Tok ut det de kunne før nytt år...tok legetime osv. De haddde frikort, og trangt etter julen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du henter medisiner 1 des som skal vare i tre mnd, så ser jo apoteket det . Så vil du ta ut nytt eks 27.12....da må du betale

Jeg skrev hver 3 mnd, da er det ikke noen restriksjoner så sant man har mer igjen på resepten. Det er riktig at man ikke kan ta ut oftere enn hver 3 mnd. (ev 2.5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet ut et medikament fra blå resept i dag, tre mnd siden sist. Betalte ingenting. 

Jeg forstår ikke at apotekene opererer med forskjellige regler, høres bare rart ut at TS måtte betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er vitsen med at apotekene gjør dette? disse pengene blir jo sendt tilbake så fort de er registert og jo de blir registrert i år. Det gjelder beløp over 200 da, så om dama bak disken sa dette, hadde jeg kjøpt medisiner for over 200

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alle resepter som kommer med et foreskrevet antall pr dag, da bruker man «etter behov». En måneds forbruk for noen vil da tilsvare tre måneders bruk for andre. Hvordan løses dette mtp frikort?

Det kan være riktig. Men blåresptmedisiner er ikke noe som forskrives ved "behov", fordi blåreseptdekning har regler for hvilke tilstander man kan få blå respet på. Tilstanden skal være av en viss varighet, i løpet av en gitt tidsperiode og behovet skal være være og innenfor visse lovpålagte grenser. 

Ved behov for næringsmidler på blå resept, for å vise til et eksempel, så maxer apoteket mengden pr. Døgn og ganger opp til 90 dager. Dermed kan ikke pasienten heller der ta ut ubegrenset på en blå resept. 

Igjen, sett dere inn i blåreresptforskriften før dere kommenterer, fordi dette er en tråd med mange skudd i blindet av brukere uten forståelse for loven og forskriften for blåresept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være riktig. Men blåresptmedisiner er ikke noe som forskrives ved "behov", fordi blåreseptdekning har regler for hvilke tilstander man kan få blå respet på. Tilstanden skal være av en viss varighet, i løpet av en gitt tidsperiode og behovet skal være være og innenfor visse lovpålagte grenser. 

Ved behov for næringsmidler på blå resept, for å vise til et eksempel, så maxer apoteket mengden pr. Døgn og ganger opp til 90 dager. Dermed kan ikke pasienten heller der ta ut ubegrenset på en blå resept. 

Igjen, sett dere inn i blåreresptforskriften før dere kommenterer, fordi dette er en tråd med mange skudd i blindet av brukere uten forståelse for loven og forskriften for blåresept. 

Jeg sa vel ikke at det ble foreskrevet «ved behov» men at bruken noen ganger er «ved behov» dvs at det ikke er gitt noen mengde. 

Jeg har selv en resept som har varighet på ett år, og som er for forbruksmateriell, uten at det står noe om hvor mye jeg kan bestille i løpet av et år. Det var derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa vel ikke at det ble foreskrevet «ved behov» men at bruken noen ganger er «ved behov» dvs at det ikke er gitt noen mengde. 

Jeg har selv en resept som har varighet på ett år, og som er for forbruksmateriell, uten at det står noe om hvor mye jeg kan bestille i løpet av et år. Det var derfor jeg lurte.

Den typen forskriving er ikke tillatt på blårespter. Igjen, les reglene for blårespeter og refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...